Ta reda på om Windows nyckeln stämmer

Permalänk

Ta reda på om Windows nyckeln stämmer

Hejsan alla!

Som rubriken lyder så undrar jag om det finns något sätt att ta reda på om nyckeln stämmer eller ej. Jag är i stort behov av att ominstallera min dator men lyckats slarva bort min nyckel på något sätt. Jag sökte lite på google efter något program och använde till slut keyfinder för att söka upp nyckeln. Det gick väldigt snabbt och lätt, nyckeln kom upp direkt men jag är lite orolig över att den kanske är felaktig. Finns det något sätt att undersöka detta?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nej, egentligen inte. Inte utan att aktivera den så vitt jag vet.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Den brukar jag köra och den ger rätt nyckel. Sen har du förmodligen en OEM-nyckel? men det är en annan femma..

Permalänk

Tack så mycket för det snabba svaret! Okej, misstänkte nästan att det inte fanns det. Vad innebär det exakt att ha en oem-nyckel? Blir det svårare att ominstallera eller går det inte?

Permalänk
Skrivet av billyrosehag:

Tack så mycket för det snabba svaret! Okej, misstänkte nästan att det inte fanns det. Vad innebär det exakt att ha en oem-nyckel? Blir det svårare att ominstallera eller går det inte?

Innebär bara att den endast går att installera på den dator det först installerades på, i alla fall utan att få en massa extra arbete. Brukar vara en OEM-nyckel om man köper en dator direkt från en tillverkare (HP, DELL osv.) med operativsystem och allt på.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyrosehag:

Kan vara så att det inte går alls, då nyckeln som du ser är en generell nyckel för tillverkaren t e x

Kort fråga, vad är det för märke på datorn?

Är det windows 8 så kan det vara så att nyckeln är injektad i bios och är i det läget ofta mycket svårare att läsa ut, t e x så har jag provat på en asus laptop utan att lyckas få ut den rätta nyckeln

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Det är på samma dator som jag är intresserad av att ominstallera så då skapar ju alla fall det inga problem:)

Det är tyvärr windows 8.1, hehe. Det är en samsung dator. Hur vet du att det inte var rätt nyckeln? När jag använde keyfinder så kom det upp direkt och inget konstigt så men det kan alltså vara programmet som utläser nyckeln fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyrosehag:

Det är på samma dator som jag är intresserad av att ominstallera så då skapar ju alla fall det inga problem:)

Det är tyvärr windows 8.1, hehe. Det är en samsung dator. Hur vet du att det inte var rätt nyckeln? När jag använde keyfinder så kom det upp direkt och inget konstigt så men det kan alltså vara programmet som utläser nyckeln fel?

Använd citeraknappen, ett helsicke att hålla reda på annars till vem du svarar , särskilt om du ger ett icke direkt svar eller frågeställning

Jag är säker, pga det inte ens var en nyckel som dök upp, och kombinationen var en sådan som tillverkaren använde för alla sina maskiner från fabrik

Det finns inga garantier att det kommer att funka för dig för att det är samma maskin, men funkar det så var bara glad

Poppade i en disk, för att göra mig helt säker dvs, och sen testade en ren installation, voila, felaktig nyckel och tog sen reda på med lite googlande att det var såhär de gör numera
Är MS som inte gillade piratkopieringen av nycklar som varit omfattande med tidigare operativsystem som orsakade det här

Gör en fabriksbackup av ditt system innan du börjar pilla, vad jag vet så ger ingen tillverkares support ut en nyckel utan besvär till en för att man "bara" ville ha en ren installation av sitt OS, kan bli fråga om i det läget att skicka in för service och återställning om du har otur och få betala för det

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gaminggirl:

Innebär bara att den endast går att installera på den dator det först installerades på, i alla fall utan att få en massa extra arbete. Brukar vara en OEM-nyckel om man köper en dator direkt från en tillverkare (HP, DELL osv.) med operativsystem och allt på.

Då är det normalt ern OEM:SLP-nyckel och inte en vanlig OEM.

Skillnaden är att det inte bara är nyckeln som krävs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gaminggirl:

Skrivet av billyrosehag:

Nja den läser normalt rätt eller visar ingen alls. Inte varit med om nåt annat hittills.
Om den är inbäddad i BIOS är det ju inga problem, bara ominstallera så aktiveras den sålänge det är rätt version för nyckeln vill säga.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Använd citeraknappen, ett helsicke att hålla reda på annars till vem du svarar , särskilt om du ger ett icke direkt svar eller frågeställning

Jag är säker, pga det inte ens var en nyckel som dök upp, och kombinationen var en sådan som tillverkaren använde för alla sina maskiner från fabrik

Det finns inga garantier att det kommer att funka för dig för att det är samma maskin, men funkar det så var bara glad

Poppade i en disk, för att göra mig helt säker dvs, och sen testade en ren installation, voila, felaktig nyckel och tog sen reda på med lite googlande att det var såhär de gör numera
Är MS som inte gillade piratkopieringen av nycklar som varit omfattande med tidigare operativsystem som orsakade det här

Gör en fabriksbackup av ditt system innan du börjar pilla, vad jag vet så ger ingen tillverkares support ut en nyckel utan besvär till en för att man "bara" ville ha en ren installation av sitt OS, kan bli fråga om i det läget att skicka in för service och återställning om du har otur och få betala för det

Sorry att jag inte citerade, är ganska ny vad det gäller att skriva på forum, men jag ska bättra mig.

Jag ska följa ditt råd godspeed så får jag hoppas på det bästa helt enkelt. Skicka in på service låter dyrt, nästan billigare att bara köpa en ny licens i så fall.
Tack för de goda råden, jag återkopplar sen om hur det hela gick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyrosehag:

Sorry att jag inte citerade, är ganska ny vad det gäller att skriva på forum, men jag ska bättra mig.

Jag ska följa ditt råd godspeed så får jag hoppas på det bästa helt enkelt. Skicka in på service låter dyrt, nästan billigare att bara köpa en ny licens i så fall.

Välkommen som ny på forumet, man lär sig fort om inte annat och du börjar bra

Det brukar kunna bli det tyvärr, många tillverkare har ju sina egna program för att skapa t e x återställningsskivor, kolla manualen eller din supportsida för din dator så lär du nog hitta det
Återkoppla gärna, det är alltid bra om man löst något eller fått det att funka, det kan hjälpa andra i framtiden som har samma bekymmer, lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyrosehag:

Färdiginstallerad PC brukar ha någon form av recovery boot som inte kräver nyckel.
Jag har igenom mina år använt mig utav:
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Som har visat det mesta

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nico.v:

Färdiginstallerad PC brukar ha någon form av recovery boot som inte kräver nyckel.
Jag har igenom mina år använt mig utav:
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Som har visat det mesta

Jo den kräver nyckel. Men då den partitionen har nyckel (Den aktiveras vid "Audit" iom SLP) så behöver man bara inte skriva in nån:)