Kan inte aktivera crossfire i CCC, misstänker BIOS problem

Permalänk

Kan inte aktivera crossfire i CCC, misstänker BIOS problem

Uppsättning;
Asus X99-A (uppdaterat till senaste bios 1401)
i7 5820K (clockad till 4600Ghz gjordes av Asus egna inbyggda "5 way optimazion" mjukvara utan att jag pillat manuellt i inställningarna).
4*4Gb Corsair (2666Mhz)
2st 7970Ghz Ed
Corsair 1200i
Win 8.1

Precis uppgraderat datorn med nytt cpu, minne och mobo. Hade tidigare en x58 system som funkat klockren och där crossfire var aktiverad. Haft båda GPU i 2 år. Inga överklockningar på GPU.

I CCC är "akrivera crossfire" borta, saknas helt och hållet. Längst ned i CCC Under "maskinvara" är ena kortet aktiv medan andra står kom "länkad adapter". På båda kort snurrar fläktarna dvs är igång. Har testat att byta plats på korten, byta crossfire brygga, testat strömkablar, aktivera/inaktive kort i enhetshanteraren, ominstallerat CCC. Har läst en del inlägg både här och andra sajter och ingen verkar veta ha lösning på problemet. Alla inlägg jag läst handlar däremot om blandade uppsättningar av GPU (t.ex. crossfire med ett 7970 och ett 7950 eller liknade), hos mig är korten identiska.

Det intressanta är att PCIe platsen högst upp (närmast CPU) fungerar som det ska. Misstänker att problemet är i BIOS eftersom nästa PCIe plats spökar när jag skall använda bara den. Är inte van med den nya flashiga bios och behöver ert hjälp. Under "avancerat" i bios har jag hittat något som tyder på PCIe och mina inställningar visar "AUTO" , går att byta till GEN1 ev GEN2 (har jag för mig).

Några nya förslag?

Permalänk

Använder du PCIEX16_1 och PCIEX16_3 kontakterna ?! Båda dessa är "PCIe 3.0/2,0 x16" slot.
Tag bort crossfire bryggningen mellan korten och se att Enhetshanteraren uppfattar två grafikkort !
Jag vill minnas att dagens moderkort inte längre behöver bryggan för att GPU'erna skall hitta varandra.

Om du sedan sätter tillbaka bryggan så se till att du inte trycker ned den i botten på korten
utan lämnar ett par millimeters marginal så kontakterna inte hamnar på lackytorna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Använder du PCIEX16_1 och PCIEX16_3 kontakterna ?! Båda dessa är "PCIe 3.0/2,0 x16" slot.
Tag bort crossfire bryggningen mellan korten och se att Enhetshanteraren uppfattar två grafikkort !
Jag vill minnas att dagens moderkort inte längre behöver bryggan för att GPU'erna skall hitta varandra.

Om du sedan sätter tillbaka bryggan så se till att du inte trycker ned den i botten på korten
utan lämnar ett par millimeters marginal så kontakterna inte hamnar på lackytorna.

Alla kort äldre än 290 behöver fortfarande bryggan dock.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Använder du PCIEX16_1 och PCIEX16_3 kontakterna ?! Båda dessa är "PCIe 3.0/2,0 x16" slot.
Tag bort crossfire bryggningen mellan korten och se att Enhetshanteraren uppfattar två grafikkort !
Jag vill minnas att dagens moderkort inte längre behöver bryggan för att GPU'erna skall hitta varandra.

Om du sedan sätter tillbaka bryggan så se till att du inte trycker ned den i botten på korten
utan lämnar ett par millimeters marginal så kontakterna inte hamnar på lackytorna.

Bryggan hade jag tidigare och den är obligatorisk. Enhetshanteraren ser båda kort och där ser det OK.

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

Bryggan hade jag tidigare och den är obligatorisk. Enhetshanteraren ser båda kort och där ser det OK.

@WoG Bra då vet jag ! Jag kör själv ett 290-kort.

TS var där någon skillnad i CCC angående Crossfire med eller utan bryggan ?
Jag hittade ett annat liknande exempel där dålig kontakt mellan bryggan och korten fick den effekten.
I det fallet löstes felet med att lyfta upp kontakterna något eller att byta anslutningarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

LÖSNINGEN är HITTAD och det var handhavande.

GPUn ska INTE ligga i slott 1 och 2 som jag gjort från början utan i slott 1 och 3 (2an ska vara tom). Det var väl det som "waxinator" undrade i första inlägget...
Detta information finns även i manualen såg jag idag.

HURA jag och "wax"

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

LÖSNINGEN är HITTAD och det var handhavande.

GPUn ska INTE ligga i slott 1 och 2 (gäller mitt Asus x99-A) utan i slott 1 och 3 (2an ska man hoppa över). Detta information finns i manualen såg jag idag.

HURA jag

Härligt, Gött mos !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA