Permalänk
Medlem

Klockade min 290x dc2 som satan innan jag skaffade vattenkylning. Satt bara upp fläktkurvan lite mer än standard (under 50%) Så var det aldrig några problem. Värmen i sommar och BF4 fick jag kanske 78-82 grader vilket inte är några problem alls. Fantastiskt kort även om det är 290 och inte 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hoppas att vi kan sluta länka till dessa utdaterade siffror snart. 1080p är 290x och 970 likvärdiga. i 1440p är 290x och 780 ti samt 290 och 970 likvärdiga.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/9266?k=4957bab57aa85...

Om du ska klaga på att jag tar "utdaterade" tester så borde du inte jämföra med ett Index, det är knappast specifikt överhuvudtaget och det ger ingen riktig bild över hur stora skillnaderna är i varje spel. Eftersom vissa spel presterar bättre med 970 och vissa bättre med 290X pga ev. avtal med utvecklarna eller liknande (syftar på spel "gjorda" för Nvidia eller spel "gjorda" för AMD). Indexet visar att 290 och 970 är precis lika i princip, men vilka spel är detta och något ganska viktigt, hur översätter dessa siffror till fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om du ska klaga på att jag tar "utdaterade" tester så borde du inte jämföra med ett Index, det är knappast specifikt överhuvudtaget och det ger ingen riktig bild över hur stora skillnaderna är i varje spel. Eftersom vissa spel presterar bättre med 970 och vissa bättre med 290X pga ev. avtal med utvecklarna eller liknande (syftar på spel "gjorda" för Nvidia eller spel "gjorda" för AMD). Indexet visar att 290 och 970 är precis lika i princip, men vilka spel är detta och något ganska viktigt, hur översätter dessa siffror till fps?

du använder dig faktiskt utav utdaterade siffror. så här såg det ut när den recensionen du länkade till gjordes:

ett index ger den bästa bilden av hur korten presterar överlag, är man bara intresserad av ett enda spel så är det bättre att titta på just det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du använder dig faktiskt utav utdaterade siffror. så här såg det ut när den recensionen du länkade till gjordes:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8941?k=69ba09b17595c...

ett index ger den bästa bilden av hur korten presterar överlag, är man bara intresserad av ett enda spel så är det bättre att titta på just det spelet.

Men läser man recensionen av GTX 980 Pure Performance så är inte 347.09 senaste drivrutinen. Googlar man på den så kom den ut sluet av december 2014.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Men läser man recensionen av GTX 980 Pure Performance så är inte 347.09 senaste drivrutinen. Googlar man på den så kom den ut sluet av december 2014.

det verkar stämma bra. konstigt att swec inte använder 347.52 i en recension från mars då de släpptes i februari.

Permalänk

Känns ibland som att Sweclockers även "favoriserar" nVidia.. Jag har INGENTING emot nVidia, använder själv 780 Ti och är sjukt nöjd med mitt kort men har även 290 i CF, som enskilt kort som den satt i min burk innan jag köpte 780 Ti kan jag säga att skillnaderna är MINIMALA, mitt 290 klockade väldigt bra och den skalar riktigt bra vid överklockning.. Så hands down, 290 (x) före 970 ENLIGT MIG. Btw, köpte även Evga GTX 970, men lämnade tillbaka det dagen efter då jag märkte att jag fick lägre fps i vissa spel jämfört med mitt 290. nVidia har "fifflat" med minnen, 3.5gb istället för 4gb.. Även om det är ett prisvärt och bra kort så känns det som att "supporta" nVidia när dom har försökt lura oss känns FEL.. FORTFARANDE ENLIGT MIG.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

inte på 290/290x. riktigt ogenomtänkt av asus.

Har du inget bättre för dig? I varje tråd om 290 dyker du upp som gubben i lådan och postar dessa länkar om DCII. Sett dom i ett par veckor nu.

DCII funkar jättebra på 290. 290X kan jag inte uttala mig om i och med att jag inte provat ett själv.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Känns ibland som att Sweclockers även "favoriserar" nVidia.. Jag har INGENTING emot nVidia, använder själv 780 Ti och är sjukt nöjd med mitt kort men har även 290 i CF, som enskilt kort som den satt i min burk innan jag köpte 780 Ti kan jag säga att skillnaderna är MINIMALA, mitt 290 klockade väldigt bra och den skalar riktigt bra vid överklockning.. Så hands down, 290 (x) före 970 ENLIGT MIG. Btw, köpte även Evga GTX 970, men lämnade tillbaka det dagen efter då jag märkte att jag fick lägre fps i vissa spel jämfört med mitt 290. nVidia har "fifflat" med minnen, 3.5gb istället för 4gb.. Även om det är ett prisvärt och bra kort så känns det som att "supporta" nVidia när dom har försökt lura oss känns FEL.. FORTFARANDE ENLIGT MIG.

Det gör dom knappast, SweClockers är nog den minst partiska sidan jag stött på som recenserar och testar produkter.

Sedan om du ska ge förslag till någon att köpa ett visst kort eller produkt så ska du prata utifrån ett neutralt perspektiv såvida du inte nämner tydligt att det endast är din åsikt du framställer. Annars får man helt enkelt bara ta fram dom fördelar resp. nackdelar som kan finnas, prata utifrån riktiga siffror och inte antaganden osv. Sedan har inte Nvidia heller "fifflat" med sina minnen, det är 4GB, men 0,5GB är tyvärr långsammare, antagligen är detta för att annars hade ett överklockat 970 antagligen presterat exakt lika bra som ett 980, felet är inte prestandan i sig utan felet är att dom utgav fel information. Själv sa jag att man borde ta det som är billigast (av 290X och 970) och det finns ett 290X som är 100kr billigare än det billigaste 970-it. Om man nu inte vill ha ett fysiskt mindre kort och/eller ett tystare/svalare. Man kan tycka att man kanske inte borde stödja Nvidia för att dom lurades lite, men i princip vartenda företag använder fula knep, försöker lura kunder och liknande så enligt den logiken kan man ju inte köpa någon produkt överhuvudtaget. Det bästa man kan göra är att köpa det som passar bäst för just dig och som är mest prisvärt för just dina behov.

Skrivet av versions:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8941?k=69ba09b17595c...

Håller inte med om att ett Index visar bättre, om det visar 10 poäng mer på ett kort än ett annat hur vet jag då hur mycket fps detta handlar om i genomsnitt eller överlag? Sedan så måste ju senaste drivrutinerna från båda parter användas, och inte bara från det ena.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det gör dom knappast, SweClockers är nog den minst partiska sidan jag stött på som recenserar och testar produkter.

Sedan om du ska ge förslag till någon att köpa ett visst kort eller produkt så ska du prata utifrån ett neutralt perspektiv såvida du inte nämner tydligt att det endast är din åsikt du framställer. Annars får man helt enkelt bara ta fram dom fördelar resp. nackdelar som kan finnas, prata utifrån riktiga siffror och inte antaganden osv. Sedan har inte Nvidia heller "fifflat" med sina minnen, det är 4GB, men 0,5GB är tyvärr långsammare, antagligen är detta för att annars hade ett överklockat 970 antagligen presterat exakt lika bra som ett 980, felet är inte prestandan i sig utan felet är att dom utgav fel information. Själv sa jag att man borde ta det som är billigast (av 290X och 970) och det finns ett 290X som är 100kr billigare än det billigaste 970-it. Om man nu inte vill ha ett fysiskt mindre kort och/eller ett tystare/svalare. Man kan tycka att man kanske inte borde stödja Nvidia för att dom lurades lite, men i princip vartenda företag använder fula knep, försöker lura kunder och liknande så enligt den logiken kan man ju inte köpa någon produkt överhuvudtaget. Det bästa man kan göra är att köpa det som passar bäst för just dig och som är mest prisvärt för just dina behov.

Håller inte med om att ett Index visar bättre, om det visar 10 poäng mer på ett kort än ett annat hur vet jag då hur mycket fps detta handlar om i genomsnitt eller överlag? Sedan så måste ju senaste drivrutinerna från båda parter användas, och inte bara från det ena.

Jag har skrivit i princip varje inlägg att det är ENLIGT MIG. Jag har både nVidia och AMD kort men det verkar som att du favoriserar nVidia i det här läget. Jag favoriserar inget, men det känns som att sweclockers test inte stämmer med verkligheten.. Som sagt har haft GTX 970 Evga som dessutom hade coil whine, fick det utbytt och det var också coil whine på det.. Snacka om bra byggkvalitet. Jag äger IDAG 2st 290 med tri-x kylaren samt 780 Ti. Jag enligt mina erfarenheter och att 290 eller 290x är faktiskt ett riktigt bra kort för pengarna och det bästa pris/prestanda idag på marknaden, så därför rekommenderar jag det. Det är bara en rekommendation, där köparen själv väljer vad han vill köpa.. Inget mer med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Håller med. Känns som att redaktionen alltid är lite snällare mot NV och forumet ska vi inte ens prata om. Den skeva bilden som nästan alla har här att 290 låter som en lövblås är ju helt galet. Vem på riktigt bryr sig om vad ett kort drar i ström?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Håller med. Känns som att redaktionen alltid är lite snällare mot NV och forumet ska vi inte ens prata om. Den skeva bilden som nästan alla har här att 290 låter som en lövblås är ju helt galet. Vem på riktigt bryr sig om vad ett kort drar i ström?

Håller med, 290 och 290x drar som ett 780 ti lr titan kort. Man hör aldrig ngn klaga på att de två nvidia korten drar mycket ström... men så fort 290 lr 290x kommer på tal då floodar nvidia fanboysen tråden som galningar att de skall dra mycket ström o det är så mycket effekt som måste kylas bort men man hör dem aldrig klaga på nvidia korten som ligger på samma nivå... sorgligt.
Har själv nvidia för tillfället i båda mina burkar så är ingen AMD fanboy.

Dold text
Skrivet av TobbeH94:

Går i tankarna på att uppgradera mitt grafikkort. Just nu står valet mellan (när det ändå är extrapris) ett Asus DCU2 970 från inet http://www.inet.se/produkt/5414666/asus-gtx-970-directcu-ii-o... eller ett Asus R9-290 från netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/asus-... vilket hade ni valt när skillnaden i pris är 700kr? Är de extra 10-15 procenten prestanda i Nvidia kortet värt de extra pengarna?

Tack på förhand!

Vart har du fått för dig att nvidia 970 skulle vara 10-15 procent snabbare än ett 290?
Sweclockers prestandaindex för grafikkort:
1080

Dold text

1440

Dold text

Skiljer bara nån procent de är i princip identiska i prestanda medan priset skiljer desto mer och 970 har minnesproblem.
Håller samtidigt med att Asus 290 kort nog har den sämsta kylaren bland 290 korten förutom referenskylaren. Men priset är svårslaget.
Gigabytes 290 kort kostar 300kr mer och har en betydligt bättre kylare:
http://www.inet.se/produkt/5411139/gigabyte-amd-r9-290-oc-wf?...
Tyvärr slut för tillfället men lär väl komma in fler.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Jag har skrivit i princip varje inlägg att det är ENLIGT MIG. Jag har både nVidia och AMD kort men det verkar som att du favoriserar nVidia i det här läget. Jag favoriserar inget, men det känns som att sweclockers test inte stämmer med verkligheten.. Som sagt har haft GTX 970 Evga som dessutom hade coil whine, fick det utbytt och det var också coil whine på det.. Snacka om bra byggkvalitet. Jag äger IDAG 2st 290 med tri-x kylaren samt 780 Ti. Jag enligt mina erfarenheter och att 290 eller 290x är faktiskt ett riktigt bra kort för pengarna och det bästa pris/prestanda idag på marknaden, så därför rekommenderar jag det. Det är bara en rekommendation, där köparen själv väljer vad han vill köpa.. Inget mer med det.

Det där var det mest trångsinta jag läst på ett tag. Jag "favoriserar" Nvidia? Om du kan läsa riktigt så ser du klart och tydligt att jag inte rekommenderar något specifikt märke utan sa att det som är billigast är det bästa valet, vilket just nu så är 290X lite billigare (100kr) så hur är det att favorisera någon?

Om det är någon av oss som favoriserar så är det snarare du som upprepat dig till TS att du rekommenderar just 290X. Det är inte fel i sig, men att du anklagar mig för något sådant när du passar bättre in på den beskrivningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har du inget bättre för dig? I varje tråd om 290 dyker du upp som gubben i lådan och postar dessa länkar om DCII. Sett dom i ett par veckor nu.

DCII funkar jättebra på 290. 290X kan jag inte uttala mig om i och med att jag inte provat ett själv.

Kan flika in med att jag inte haft något problem med mitt 290x men har väl inte kollat så mycket heller. Det där donuttestet, vars Namn jag ej kan minnas för tillfället, får dock min gpu att gå upp i max och klocka ner sig. Händer aldrig annars

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Kan flika in med att jag inte haft något problem med mitt 290x men har väl inte kollat så mycket heller. Det där donuttestet, vars Namn jag ej kan minnas för tillfället, får dock min gpu att gå upp i max och klocka ner sig. Händer aldrig annars

var detta i silent mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

var detta i silent mode?

Har inte sett att man kan ändra någonstans, så kör på det som kom ur lådan, dock med gpu uppskruvad lite till 1100 MHz.

Så jag vet inte

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag något kort alls och där av kanske jag inte ens skulle yttra mig men måste bara undra några saker när det ändå är så livat i tråden.

Hur många kan ens se en direkt skillnad på 3fps i stridens hetta?

Tri-x, åt vilket håll blåser det luften?

Jag är inte direkt högt skolad men för mig och min slutledningsförmåga så borde det vara samma sak att säga att man inte bryr sig om ifall ett kort drar mer ström och att säga att det gör inget om det låter mera detta då energi inte bara kan gå upp i rök, ström skapar värme när det används, mer ström = mer värme = högre varv på fläktar förutsatt att setupen med fläktar är likadan. Knappast jämförbart att ställa en setup med en eller två fläktar mot ett kort med tre då fler fläktar flyttar mer luft och alltså kan sänkas mer i varvtal och därigenom eventuellt låter mindre. Självklart kan man inte bara se till antalet fläktar utan även till hur mycket luft varje fläktsetup flyttar.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att tri x blåser ner luften genom kortet med alla 3 fläktar, och att all varm luft åker ut på chassits baksida. Asus kort verkar ha fläktar som blåser lite annorlunda och deras bilder på airflow visar att varmluften går lite varstans, bl.a ut på baksidan.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk

Jag har Tri-X kylaren, kan säga att kortet ligger på 70c stabilt med OC och då är den även TYST, tystare än min MSI 780 TI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Jag har Tri-X kylaren, kan säga att kortet ligger på 70c stabilt med OC och då är den även TYST, tystare än min MSI 780 TI.

70c och tyst i 1200mhz? hur hög spänning kör du? sedan lär väl ett 780 ti i 1320mhz på luft låta mycket med all extra spänning du får mata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Okej, det är ju inte speciellt trevligt. Man förväntar sig alltid bra kylning från Asus... :/

Bara Matrix Platinum korten som har rejäl kontakt och kylning från Asus, DC2 har dålig kontakt med både gpu och kyler minnena dåligt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Intressant det hör med kylaren på Asus-korten. Jag har ett 7870 liggandes utav den första batchen Asus släppte och som dom senare gjorde om lite för att det lät SOM SATAN!

Kanske får ta och skruva upp kylaren och ghettomodda lite innan jag återupplivar det i en ny 2:a burk.

Till TS kan jag rekommendera 970, särskilt om man inte är begåvad med ett stort chassi. Jag kör med min chassilåda öppen (on/off-knappe är paj på chassit så måste starta burken med skruvmejsel) och ståendes på skrivbordet och jag blir inte störd alls av njudnivån när jag lirar. EVGA's 970 är grymt tyst, och det ska vara det mes högljudda av de vanliga 970. Att fläktarna slås av vid idel gör dessutom att jag lätt kan sova med burken ståendes i sovrummet, ca 2 meter från sängen.

Med mitt ASUS 7870 med DCII-kylaren (en tidig dålig version som sedan förbättrades) blev jag, och alla på team speak, tokig! Men dagens kort är inte så kassa. Dock tvivlar jag inte på att de låter mer än just 970. 290 och 290x är däremot monsterkort och hade jag enbart tittat på fps/krona hade jag nog inte valt 970 idag.

Med det sagt så var jag nog mer nöjd med AMD's drivrutiner... Hade aldrig några bekymmer och älskar hur dom hanterar flera skärmar.

Hoppas dessa mer världsliga erfarenheter av 970 kan hjälpa. Tror coilwhine var ett problem dom hade i början. Vad jag tyckt med märkt av på olika forum är att dessa problem verkat avtagit. Mitt kort är tack och lov tyst i detta avseende... Eller så börjar min ålder och timmarna i replokalen ta ut sin rätt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Inaktiv

Lätt! 290 som kostar 1000:- mindre, endast 2490:- för ett ASUS R9 290 4GB OC DirectCU, och presterar likvärdigt som 970. Fördelen med 970 är den betydligt lägre strömförbrukningen, ca 100W under belastning, men prisskillnaden är för stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon999:

Lätt! 290 som kostar 1000:- mindre, endast 2490:- för ett ASUS R9 290 4GB OC DirectCU, och presterar likvärdigt som 970. Fördelen med 970 är den betydligt lägre strömförbrukningen, ca 100W under belastning, men prisskillnaden är för stor.

Jag satt och tänte likadant, men tog tillslut gtx 970 pga.

Asus 290 2500kr vs 3100kr Gtx 970 http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/evga-...
Stömförbrukningen ett stort minus från 290 http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...
Överklock av asus 290 = vrm temp uppemot 93c http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_r9_290_direc...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robalm:

Jag satt och tänte likadant, men tog tillslut gtx 970 pga.

Asus 290 2500kr vs 3100kr Gtx 970 http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/evga-...
Stömförbrukningen ett stort minus från 290 http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...
Överklock av asus 290 = vrm temp uppemot 93c http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_radeon_r9_290_direc...

93 C på ett VRM vid OC behöver inte vara ett problem, vissa VRM är ratade 125 C. Jag har beställt 2st. 290 och räknar med att börja gå back pga den större strömförbrukningen först om ca 3 år, efter det kommer jag att förlora ca 500-600 kr\år på strömförbrukning jämfört med om jag köpt 2st 970. Bra pris på 970 kortet hos NetonNet iaf men man får bara köpa 1st. för 3100, köper man ett till kostar det 3300.

EDIT: Ganska stor skillnad när man kör DP i folding@home tydligen