Köpråd på nytt grafikkort (GTX 980)

Permalänk
Medlem

Köpråd på nytt grafikkort (GTX 980)

Hej!
Funderar på att slänga ut mina 6970 CF kort nu då det känns som de har gjort sitt för min del.
Jag har bestämt mig för att jag nog vill köpa ett GeForce-kort denna gången då jag har upplevt att mina AMD-kort har vart rätt struliga,
dock skulle jag behöva lite råd på vilket kort jag ska köpa..
Funderar på att köpa ett kort i prisklassen mellan 5500-6500+-någon hundring. På jobbet kör vi en dator med ett GTX 980 kort och det känns som att det mesta rullar rätt bra på det kortet, så är ganska sugen på ett sådant... men andra förslag är dock välkommna :).
Men om man utgår från att det är ett GTX 980 jag vill köpa och att jag troligen inte kommer klocka det (då jag är för feg för det ), så vilket kort rekommenderar ni?
Kollar nu på detta:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206825-evga_g...
men förstår inte riktigt varför det är billigare än t.e.x.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206498-asus_g...
Förstår givetvis att det är olika kylningslösningar som kostar olika, men vad jag kan se så är EVGA:n snabbare än ASUSen i sitt grundutförande.. eller tänker jag galet?

Tack i förhand för alla tankar och förslag :)!

Permalänk
Medlem

EVGA-korten har en av de mer högljudda kylarna medan Asus STRIX-modell är riktigt tyst. Om du har bra luftflöde i chassit kommer du troligtvis aldrig höra Asus-kortet (mitt GTX 970 går som mest upp 40% fläkthastighet i spel och det hörs inte över resten av fläktarna). Vidare dumpar Asus-kortet varmluften genom baksidan av chassit istället för att dumpa det in i chassit. I fall det ryms inom budget tycker jag helt klart det är värt 700Kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

EVGA-korten har en av de mer högljudda kylarna medan Asus STRIX-modell är riktigt tyst. Om du har bra luftflöde i chassit kommer du troligtvis aldrig höra Asus-kortet (mitt GTX 970 går som mest upp 40% fläkthastighet i spel och det hörs inte över resten av fläktarna). Vidare dumpar Asus-kortet varmluften genom baksidan av chassit istället för att dumpa det in i chassit. I fall det ryms inom budget tycker jag helt klart det är värt 700Kr extra.

Du kan inte säga att EVGA har högljudda kylare. Sitter med dubbla 980 kort (se signatur) och dom är tystare än mina tidigare Asus GTX 780 Strix 6Gb där fläkten också aktiverades först när tempen kom upp i ca 60 grader. Visst.. Nu jämför jag 780 mot 980, men jag är övertygad om att det inte skiljer sig mycket om ens något på fläktarna för Asus 780 Strix mot exempelvis 980 Strix.

Jag skulle definitivt säga EVGA med tanke på deras förlängda garanti och deras support samt att dom är riktigt tysta.

OBS! Kolla NetOnNet som har samma kort som mig på erbjudande för 5990:- inkluderat The Witcher.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

EVGA-korten har en av de mer högljudda kylarna medan Asus STRIX-modell är riktigt tyst.

Eh va? Evga kortet är rill och med tystare än Strix!

http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har ett EVGA kort och provade både ASUS Strix och MSI Gaming båda två led av coil whine vilket mitt EVGA inte har.
Ljudnivån på fläktarna är mycket låga på alla tre och de stänger alla av fläkten helt vid låg belastning. Jag rekommenderar EVGA pga av deras garanti och önskar dig lycka till med att hitta ett kort med låg/ingen coil whine eftersom alla tillverkare har kort som kan ha coil whine.

Permalänk
Medlem

Antingen har EVGA gjort förbättringar eller så har de en något annorlunda kylare till 980 än 970, för det finns många rapporter på hög ljudnivå på deras GTX 970. Toms Hardware mätte också hög ljudnivå, men jag lyckas inte hitta det testet.

Beträffande coil whine är ju det ett lotteri oavsett tillverkare. Jag hade också tur med mitt kort.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Antingen har EVGA gjort förbättringar eller så har de en något annorlunda kylare till 980 än 970, för det finns många rapporter på hög ljudnivå på deras GTX 970. Toms Hardware mätte också hög ljudnivå, men jag lyckas inte hitta det testet.

Beträffande coil whine är ju det ett lotteri oavsett tillverkare. Jag hade också tur med mitt kort.

EVGA 980 har bättre och tystare kylning än EVGA 970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

EVGA 980 har bättre och tystare kylning än EVGA 970.

Ah, ok. Jag utgick från att det var ssamma. My bad.

Permalänk

gigabyte g1 gaming ouf vilken kylare <3

*skopa salt* fanboy här

Permalänk

Evga har uppgraderat sin gtx 970 acx 2.0 kylare till version 2.0+.
Återfinns på SSC och FTW korten.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera EVGA 980 kortet. Kylaren precis som de flesta skriver är precis lika tyst som de tystaste i klassen dessutom kommer den med en schysst clock från fabrik.
Sedan att servicen på kundsupport sidan skall vara fenomenal samt att de kör med sitt "step up" program om man skulle vilja byta kort till ett kraftfullare (vilket iofs inte finns just nu) är bara bonusar!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

gigabyte g1 gaming ouf vilken kylare <3

*skopa salt* fanboy här

Jag tycker att det är ett extra bra val om man inte tänker klocka själv, eftersom Gigabyte redan gjort det grundläggande jobbet s a s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har Evga 980 och den är långt ifrån högljud.
Vart har du fått det ifrån??

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar varmt Evga 980! Jätte tyst och reggar du kortet senast sista mars får du 5 års garanti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Eh va? Evga kortet är rill och med tystare än Strix!

http://www.sweclockers.com/recension/19726-evga-geforce-gtx-9...

Fel att säga. Speciellt om man kör spel som inte är så prestandakrävande, exempelvis CS:GO, då är asus 0db eftersom fläktarna är off då den andra kylningen är aktiv istället.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Fel att säga. Speciellt om man kör spel som inte är så prestandakrävande, exempelvis CS:GO, då är asus 0db eftersom fläktarna är off då den andra kylningen är aktiv istället.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är EVGA's kort uppbyggt på samma princip. Fläktarna startar när en viss temperatur uppnås. Rätta mig gärna om jag har fel. Detta gäller kortet i mon profil.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nej. Även Evgas kort är semipassivt, har ett själv

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!