Kan få köpa gammal dator från jobbet. Är det här något att ha/bygga vidare på?

Permalänk
Medlem

Kan få köpa gammal dator från jobbet. Är det här något att ha/bygga vidare på?

Som titeln säger. Kan få köpa en dator från jobbet plus skärm för 250:-.

Finns det någonting i den här som jag kan bygga vidare på. Är intresserad av en pc för att kunna spela dem spel jag inte kan köra på min PS4. Det skulle alltså primärt handla om diverse strategispel som t.ex. X-com (the long war) och liknande.

Det handlar om en Dell XPS 430.
http://www1.euro.dell.com/content/products/featuresdetails.as...
Skärmen vet jag inte vad det är men rimligtvis så är den i linje med datorn på ett ungefär.

Är även intresserad av att lära mig mer hur man bygger sin egen dator så är inte främmande för att byta ut dem delar som behövs för att göra den lite vassare. Är allt bara skräp så är det inte så intressant, då känns det enklare att börja från början men om det räcker men nån eller några saker så kan jag överväga det. Det behöver på inget sätt bli ett monster utan leder det hela till att jag kommer tillbaka till att spela på pc så köper jag en riktig dator längre fram.

Jag letar helt enkelt efter ett billigt och relativt enkelt sätt att komma tillbaka till att spela på pc och se om det funkar för mig fortfarande.

Tack på föhand.

/Edit
OK som säker framgår så har jag inte direkt blykoll på det här men precis som perost säger så finns det flera olika specar. Det handlar alltså om en utlottning på jobbet där dem flesta datorerna är i princip jämförbara. Det jag kunde få ur den ansvarige här på jobbet är att det sitter en Quad Core 2,83 Mhz processor i. 8 gb ram men vilken sort vet jag inte. Det ska vara ett dedikerat grafikminne på 1-2 gb. På min nuvarande jobbdator så sitter ett Nvidia GeForce GT 620 så det är väl jämförbart med det om än något äldre då. Det säger mig att jag under alla omständigheter måste uppgradera grafikkortet, säg till ett 960 eller motsvarande.

Frågan för mig är då om det räcker. Eller är dem andra komponenterna relativt för dåliga för att det ska ge någon vettig effekt alternativt att måste byta ut mera saker så att jag tillslut tjänat på att köpa allt nytt från början. 250 spänn är inte mycket att fundera över men blir det mer meck och jobb än nöje så passar jag nog. Tanken är ju som sagt att jag ska få tillgång till en PC för en billig peng, lägga lite mera för att den ska bli decent att spela max mellankrävande titlar under en period. Är det kul så köper jag en riktig dator sen.

Permalänk
Medlem

Du måste nog specificera vad som sitter i datorn lite noggrannare, Dells spec är väldigt bred så det kan skilja mycket mellan olika modeller av XPS 430. Det viktigaste är vilken processor och grafikkort som datorn i fråga har. Om den har en Core 2 Quad så går det säkert att spela en del på den, möjligtvis behövs ett bättre grafikkort beroende på vad som sitter i nu. Men det är ju rätt gamla grejor, så du kommer inte att kunna spela de mest krävande spelen. XCOM borde dock fungera, det spelar har rätt låga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du måste nog specificera vad som sitter i datorn lite noggrannare, Dells spec är väldigt bred så det kan skilja mycket mellan olika modeller av XPS 430. Det viktigaste är vilken processor och grafikkort som datorn i fråga har. Om den har en Core 2 Quad så går det säkert att spela en del på den, möjligtvis behövs ett bättre grafikkort beroende på vad som sitter i nu. Men det är ju rätt gamla grejor, så du kommer inte att kunna spela de mest krävande spelen. XCOM borde dock fungera, det spelar har rätt låga krav.

Ok. Tack för snabbt svar. Jag ska kolla vad som sitter i mer exakt så uppdaterar jag posten då.

/eswok

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad för processor sitter i den burken först innan du köper den, så det inte visar sig att det är typ dualcore på 2.2 ghz och 2 gb ram.
Då är det inte så mkt mer än en surfdator i stort sett eller CS GO på low settings 720p. För att ha det spelbart om du slänger in ett grafikkort för typ 100 - 400 spänn till begagnat här på sweclockers då.

Skulle hellre rekommendera något från sweclockers marknad om du ska köra spel men inte behöver ultra settings eller liknande på de nyaste spelen.

inte min annons men 2500k och 8 gb ram och skapligt nätagg är en bra början.

http://www.sweclockers.com/annons/110147-helt-ok-speldator-sa...
Denna ska räcka skapligt och i stort sett grafikkortet som behöver uppdateras till T ex gtx 970, för att den ska hänga med skapligt än idag.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Lego Master

Jag skulle köpt den oavsett. I värsta fall hade jag satt den som dedikerad brandvägg, NAS, mediaserver eller nåt annat matnyttigt som man aldrig kan ha för mycket av.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag har editerat första posten med den info jag kunde få ur han som håller i det här på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswok:

Tack för era svar. Jag har editerat första posten med den info jag kunde få ur han som håller i det här på jobbet.

Ok, en C2Q på 2.83 GHz lär ju i så fall vara någon av Q95XX-modellerna. Med 8 GB RAM så skulle jag säga att det ändå är en rätt bra dator. Med ett bättre grafikkort så kan du troligtvis spela det mesta. Lite överklockning skulle inte skada, men möjligheterna till det är kanske rätt begränsade i.o.m. att det är en OEM-dator. Men för 250 kr är det ju inget att fundera på tycker jag, t.ex. XCOM borde flyta på bra med ett lite bättre grafikkort.

Problemet är väl att det är en Dell-dator, så moderkortet är säkert lite special som det brukar vara. Du kan troligtvis stoppa i ett bättre grafikkort utan större problem, kolla så att det finns strömkablar för PCIe från nätagget bara. Sen är väl nätagget inget monster, men t.ex. ett 960 som du nämner bör inte vara något problem. Däremot så kommer du förmodligen vara lov att byta ut rubbet om du vill uppgradera i framtiden, eftersom det finns risk för att chassit och nätagget inte passar till normala ATX-moderkort. Men om du köper ett grafikkort nu så kan du ju i alla fall använda det om du bestämmer dig för att köpa en bättre dator senare.

Permalänk
Medlem

Tack Perost. Några snabba frågor bara.

I specen står det.

Expansion Slots
PCI: 2 Slots
PCIe x1: 2 Slots
PCIe x16 (Graphics): 1 Slot

--Betyder det här att det finns strömkablar för PCIe som du nämner?

Dimensions
Mini-tower, high-gloss black front bezel with deck-top storage area.
Dimensions
H: 17.08" (45.03 cm)
W: 7.04" (18.7cm)
D: 17.7" (45.0 cm)

--Är det ett stort nog chassi för ett 960 kort eller liknande?

Power
375W standard
425W available on select configurations

--Räcker 375W för ett 960?

Kan du rekommendera ett kort som passar utöver 960 som nämnts?

Permalänk
Medlem

Det betyder att grafikkortet passar i moderkortet iaf. Sen ska ju kortet ha ström och det får det från nätaggregatet. Så du ska kolla om det finns kablar från nätagget som passar till kortet.

Finns även kort som inte kräver extra ström (alltså du behöver inte ha såna kablar), t.ex. GTX 750. Vet inte om även 960 har någon sådan modell.

375 W räcker troligtvis bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vet inte om hur mycket dessa kort drar men eftersom det är äldre grejer så borde "mid kort" (enligt mig iaf) fungera bra. T.ex 750Ti eller AMD 270/270x.
Polare till mig har ett AMD 270X fast med I5 4670 och 8Gb ram och han har nästan helt rocksolid 299 fps i Csgo förutom när det händer extremt mycket på spelet med högsta inställningar på.
Så ett midkort kanske även AMD 260 funkar bra om du nu är ute efter bara 60 fps.

Enligt mig är GTX 960 ett dyrt kort.

Edit: Eftersom ditt moderkort har Pcie så passar grafikkort i datorn iallafall. Men grafikkort brukar ha 8 pin eller 6 pin kontakt som ström så se till att det finns sån på nätaggregatet.

Här kan du även välja alla saker du har så får du reda på ungefär hur mycket watt som behövs

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ok tack för all feedback. Jag tror jag slår till. Återkommer när det är dags att sätta i ett nytt grafikkort då jag kommer behöva hjälp med det också.

Take care.