Kan få köpa gammal dator från jobbet. Är det här något att ha/bygga vidare på?
Som titeln säger. Kan få köpa en dator från jobbet plus skärm för 250:-.
Finns det någonting i den här som jag kan bygga vidare på. Är intresserad av en pc för att kunna spela dem spel jag inte kan köra på min PS4. Det skulle alltså primärt handla om diverse strategispel som t.ex. X-com (the long war) och liknande.
Det handlar om en Dell XPS 430.
http://www1.euro.dell.com/content/products/featuresdetails.as...
Skärmen vet jag inte vad det är men rimligtvis så är den i linje med datorn på ett ungefär.
Är även intresserad av att lära mig mer hur man bygger sin egen dator så är inte främmande för att byta ut dem delar som behövs för att göra den lite vassare. Är allt bara skräp så är det inte så intressant, då känns det enklare att börja från början men om det räcker men nån eller några saker så kan jag överväga det. Det behöver på inget sätt bli ett monster utan leder det hela till att jag kommer tillbaka till att spela på pc så köper jag en riktig dator längre fram.
Jag letar helt enkelt efter ett billigt och relativt enkelt sätt att komma tillbaka till att spela på pc och se om det funkar för mig fortfarande.
Tack på föhand.
/Edit
OK som säker framgår så har jag inte direkt blykoll på det här men precis som perost säger så finns det flera olika specar. Det handlar alltså om en utlottning på jobbet där dem flesta datorerna är i princip jämförbara. Det jag kunde få ur den ansvarige här på jobbet är att det sitter en Quad Core 2,83 Mhz processor i. 8 gb ram men vilken sort vet jag inte. Det ska vara ett dedikerat grafikminne på 1-2 gb. På min nuvarande jobbdator så sitter ett Nvidia GeForce GT 620 så det är väl jämförbart med det om än något äldre då. Det säger mig att jag under alla omständigheter måste uppgradera grafikkortet, säg till ett 960 eller motsvarande.
Frågan för mig är då om det räcker. Eller är dem andra komponenterna relativt för dåliga för att det ska ge någon vettig effekt alternativt att måste byta ut mera saker så att jag tillslut tjänat på att köpa allt nytt från början. 250 spänn är inte mycket att fundera över men blir det mer meck och jobb än nöje så passar jag nog. Tanken är ju som sagt att jag ska få tillgång till en PC för en billig peng, lägga lite mera för att den ska bli decent att spela max mellankrävande titlar under en period. Är det kul så köper jag en riktig dator sen.