För och nackdelar med egen brandvägg

Permalänk

För och nackdelar med egen brandvägg

Tjena!

Jag har precis börjat sätta mig in i servrar och nätverk och har sätt att flera har byggt egna brandväggar och routrar och funderar på att ta en av mina stående datorer och testa mig på det men funderar lite vad som är för och nackdelarna med detta? och ni får gärna ange vad ni själva tycker om att bygga eget istället för att köpa färdiga routrar/brandväggar.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Kör PFsense som start om du ska testa lite. två nätverkskort och en sunkig dator räcker bra.

Fördelar är prestanda, och du har mer kontroll och mer verktyg när det kommer till felsökning och så vidare.
Nackdelar är att när något går sönder så har du inte en bredbandsleverantör att lita på ersättning.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Om man inte råkar ha strömsnål passivt kyld hårdvara kan elförbrukning och buller vara en annan nackdel (buller beror ju visserligen på var du måste ha denna dator stående).

pfSense, M0n0wall och säkerligen andra har i min mening bra webbgränssnitt. Jag blir i alla fall irriterad på hur det som tillverkare ibland levererar är klumpigt och jobbigt att arbeta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Kör PFsense som start om du ska testa lite. två nätverkskort och en sunkig dator räcker bra.

Fördelar är prestanda, och du har mer kontroll och mer verktyg när det kommer till felsökning och så vidare.
Nackdelar är att när något går sönder så har du inte en bredbandsleverantör att lita på ersättning.

De flesta lär ju ändå ha ett kombinerat modem/router alternativt router beroende på bredbandslösning, bara att man väljer att själv kontrollera och sköta t ex brandvägg, NAT osv...

Permalänk
Skrivet av xamber:

Tack för svar! Absolut tänkte lite med det.
Hur menar du med när något går sönder så har du inte en bredbandsleverantör att lita på ersättning menar du om man har en router från en leverantör eller kan det hända något med anslutningen in i lägenheten? (Är rätt grön när det kommer till nätverk)

Skrivet av KimTjik:

Om man inte råkar ha strömsnål passivt kyld hårdvara kan elförbrukning och buller vara en annan nackdel (buller beror ju visserligen på var du måste ha denna dator stående).

pfSense, M0n0wall och säkerligen andra har i min mening bra webbgränssnitt. Jag blir i alla fall irriterad på hur det som tillverkare ibland levererar är klumpigt och jobbigt att arbeta med.

Högre elförbrukning och buller har jag redan räknat med den kommer att stå inne i ett förråd vars min server även kommer att stå.
Har du något annat mjukvara som du kan rekommendera än pfSense?

Skrivet av Cool Runnings:

De flesta lär ju ändå ha ett kombinerat modem/router alternativt router beroende på bredbandslösning, bara att man väljer att själv kontrollera och sköta t ex brandvägg, NAT osv...

Precis som du skriver så är tanken att jag ska använda det som en router lösning istället för min nuvarande router, bor i lägenhet så behöver inget modem så det är inget jag behöver tänka på.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollbro90:

Tack för svar! Absolut tänkte lite med det.
Hur menar du med när något går sönder så har du inte en bredbandsleverantör att lita på ersättning menar du om man har en router från en leverantör eller kan det hända något med anslutningen in i lägenheten? (Är rätt grön när det kommer till nätverk)

Har du något annat mjukvara som du kan rekommendera än pfSense?

Ja alltså hårdvara i din maskin, var det jag tänkte på, så ha en router som backup just in case.

Här är en lista på operativsystem likt pfsense (routing distro's) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_router_and_firewall_dist...
Smoothwall har jag testat men pfsense är helt klart bäst av de jag kört.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!