Permalänk
Medlem

Köra på GTX 970?

Tjena! Nu ska jag bygga ihop min första high-end-dator, mitt enda bekymmer är vilken GPU man ska köra på? Jag har beställt ett ASUS GTX970 DirectCU II OC 4GD5. Jag blir dock mer och mer rädd desto mer jag läser om kortet och hur folk har haft fruktansvärda problem med coil whine, har läst på lite och tittat på youtube-klipp om detta, jag vet att alla kort har coil whine i större eller mindre skala och att man kan reducera ljudet markant om man sätter på V-sync men det känns surt att förlora kortets potential.

De andra korten i samma serie verkar ha samma problem och ett 290x känns inte på tal.

Vad är era synpunkter? Ska man byta till AMD eller ska man chansa och köra på ett 970?

Uppskattar alla svar
Tack på förhand!
Mvh Alex

Permalänk
Hjälpsam

All kort kan ha coil whine oavsett märke och modell, några modeller har blivit lite överrepresenterade men det handlar fortfarande om få kort som har anmärkningsvärda problem. Även om det skulle vara dubbelt så stor chans på en modell som en annan är det fortfarande en låg chans totalt. Om du köper online har du åtminstone 14dagars ångerrätt, dvs om ditt kort visar symptom så kan du ångra köpet på det och köpa ett nytt (ange bara ångerköp och orsak coil whine, så att butiken inte säljer den som ny igen).

Du behöver inte chansa, du har all rätt på din sida och distansköplagen är där för att du skall kunna vara trygg i ditt köp av ev vara du aldrig har sett

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte G1 och när jag testade med 3Dmark så kunde jag inte höra något tjut under ca 500 fps. Inga problem alls vid spelande men då har jag också bara en 60Hz monitor och kör med vsync på.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Har 2 msi kort, inget CW, får du med det så reklamera kortet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har ett MSI 970 Gaming och har bara lite coilwhine när fps är runt 2000 och högre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har två stycken Asus GTX 970 DirectCU II och har inga problem med coil whine.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Har ett Zotac GTX970, inget CW överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Som PointMan, har också ett Zotac 970 och den är helt ljudlös. Är säkert en minoritet som har coilwhine och om man får det så tror jag en del går med på att man får det utbytt

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 970, ej G1 gaming varianten och inget coil whine alls.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har ett 970 G1 Gaming och enbart vart med om coilwhine en gång och det är i menyn i wow, då freakar den ut totalt.. Men då vet vi ju varför oxå då menyn renderas upp i ett par tusen fps Men överlag, en sjukt bra kort för pengarna!
/Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Entusiast

Två EVGA SC 970, inga problem alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex24:

Tjena! Nu ska jag bygga ihop min första high-end-dator, mitt enda bekymmer är vilken GPU man ska köra på? Jag har beställt ett ASUS GTX970 DirectCU II OC 4GD5. Jag blir dock mer och mer rädd desto mer jag läser om kortet och hur folk har haft fruktansvärda problem med coil whine, har läst på lite och tittat på youtube-klipp om detta, jag vet att alla kort har coil whine i större eller mindre skala och att man kan reducera ljudet markant om man sätter på V-sync men det känns surt att förlora kortets potential.

De andra korten i samma serie verkar ha samma problem och ett 290x känns inte på tal.

Vad är era synpunkter? Ska man byta till AMD eller ska man chansa och köra på ett 970?

Uppskattar alla svar
Tack på förhand!
Mvh Alex

Har inget coilwhine på mitt r9 290x och "äkta" 4gb samt att jag betalade bara 2990kr för mitt kort samt att det presterar bättre än GTX 970 i 1440p som jag kör på

Hade katastrofal coilwhine på GTX 780 från gigabyte förra generationen men fick det återköpt på inet och köpte motsvarande från MSI som var knäpptyst i både idle och load!

av vad man kan tyda av trådarna här på sweclockers verkar EVGA's påkostade ACX 2.0 lida av minst coilwhine av alla tillverkare men glöm inte att du bara får 3.5gb minne med ett GTX 970

mitt kort finns på inet för "ok" pris http://www.inet.se/produkt/5411159/asus-rog-matrix-r9-290x-pl...

var själv galet tveksam på AMD efter att ha kört nvidia sen 2008 men har haft mitt kort nu i 4 månader utan några strul alls och efter jag gjorde en custom fläktkurva så blev de betydligt tystare med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har inget coilwhine på mitt r9 290x och "äkta" 4gb samt att jag betalade bara 2990kr för mitt kort samt att det presterar bättre än GTX 970 i 1440p som jag kör på

Hade katastrofal coilwhine på GTX 780 från gigabyte förra generationen men fick det återköpt på inet och köpte motsvarande från MSI som var knäpptyst i både idle och load!

av vad man kan tyda av trådarna här på sweclockers verkar EVGA's påkostade ACX 2.0 lida av minst coilwhine av alla tillverkare men glöm inte att du bara får 3.5gb minne med ett GTX 970

Ett kort som drar ström som ett mindre värmeverk känns inte helt lysande att skaffa kanske.
Sen det här med 4GB (GB=Gigabyte, Gb=Gigabit), den dagen det blir ett problem så får man väl köpa nya kort...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ett kort som drar ström som ett mindre värmeverk känns inte helt lysande att skaffa kanske.
Sen det här med 4GB (GB=Gigabyte, Gb=Gigabit), den dagen det blir ett problem så får man väl köpa nya kort...

nä, mitt nätagg är passivt upp till nästan 500w och när jag spelar så drar inte fläkten igång på nätagget så förbrukningen håller sig under 500w, vid överklockning drar dock TDP värdet iväg snabbt men det gör det hos nvidia med och maxwell är en nyare och effektivare arkitektur där GTX 970 är ett överprisat mellanklass kort medans r9 290x var AMD's motsvarighet till GTX 780 Ti och ska jämföras wattmässigt emot det kortet och inte ett GTX 970 som kostar för tok för mycket och borde sänkas för att komma rätt och skulle då också vara mycket mer intressant men vi känner ju nvidia med sina sjuka priser

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ett kort som drar ström som ett mindre värmeverk känns inte helt lysande att skaffa kanske.
Sen det här med 4GB (GB=Gigabyte, Gb=Gigabit), den dagen det blir ett problem så får man väl köpa nya kort...

är 780 ti också "ett mindre värmeverk"?

det här med strömförbrukning blev plötsligt väldigt viktigt med 970 och 980, men jag tror nog att det är oviktigt för de allra flesta. är man mycket kräsen med ljudnivå (så kräsen att något som ett sapphire tri-x 290, msi twinfrozr 780 eller något sådant låter för mycket), bygger mitx eller med flera stycken grafikkort så kan det vara relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

är 780 ti också "ett mindre värmeverk"?

det här med strömförbrukning blev plötsligt väldigt viktigt med 970 och 980, men jag tror nog att det är oviktigt för de allra flesta. är man mycket kräsen med ljudnivå (så kräsen att något som ett sapphire tri-x 290 låter för mycket), bygger mitx eller med flera stycken grafikkort så kan det vara relevant.

precis, men är lite missnöjd med ljudnivån jämfört med MSI's Twin Frozr V? (Gaming) kylaren jag hade på mitt 780 innan men de har ju sina orsaker när gpu'n vill upp till 95'c för att prestera så bra som möjligt men gjorde egen fläktkurva med max 50% fläkthastighet och kortet klockar inte ner sig och går på max "turbo" speeds ändå medans stock ville upp till 80% som lät som ett jetplan..

Jämföra GTX 970 som gpu och pcbmässigt ligger i nvidias mellanklass med snart tre snabbare single gpu kort över sig känns inte riktigt rättvist att jämföra ihop med en generations äldre prisdumpat high-end kort från AMD, r9 290x ger bara mycket prestanda för pengarna och 4 "GB" och en bredare bushastighet vilket i sin tur leder till en ostrypt upplevelse

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ett kort som drar ström som ett mindre värmeverk känns inte helt lysande att skaffa kanske.

Pun intended?

Hur som helst, tycker inte någon kan säga varken bu eller bä om detta, man kan ha sin åsikt men det finns ingen bestämd regel om vad som är smartast eftersom det även finns fördelar med 290X över ett 970.

Personligen bryr jag mig inte det minsta om hur mycket ström min dator drar då det i slutändan bara gör en skillnad på några kronor. Har inte heller några värmeproblem trots mina 290.

TS: Kommer du köra 1080p i ett chassi med lite halvtjaskig luft i så köp ett 970, du kan som sagt byta ut dessa tills du får ett utan coil whine.
Vill du köra högre upplösning i ventilerat chassi så titta på AMD, tänk även på att du hittar dessa begagnat för 2000:- med ofta ett års garanti kvar på, blir plötsligt mycket prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

precis, men är lite missnöjd med ljudnivån jämfört med MSI's Twin Frozr V? (Gaming) kylaren jag hade på mitt 780 innan men de har ju sina orsaker när gpu'n vill upp till 95'c för att prestera så bra som möjligt men gjorde egen fläktkurva med max 50% fläkthastighet och kortet klockar inte ner sig och går på max "turbo" speeds ändå medans stock ville upp till 80% som lät som ett jetplan..

780 har iv, 980 har v. matrix platinum är inte direkt det tystaste 290x, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

780 har iv, 980 har v. matrix platinum är inte direkt det tystaste 290x, tyvärr.

långt ifrån men sitter faktiskt och funderar på ett till kort och en 360 + 240 rad och vattenkyla hela burken men då måste man investera i ett nytt chassi med och då börjar de kosta väldigt mycket :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

långt ifrån men sitter faktiskt och funderar på ett till kort och en 360 + 240 rad och vattenkyla hela burken men då måste man investera i ett nytt chassi med och då börjar de kosta väldigt mycket :/

dubbla 290x på 360+240 tycker jag är lite lite men å andra sidan är jag väldigt kräsen vad gäller ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

dubbla 290x på 360+240 tycker jag är lite lite men å andra sidan är jag väldigt kräsen vad gäller ljudnivå.

jag misstänker det med och med nytt chassi börjar vi närma oss 10k för vattenblocken, radiatorerna, slangar, pumpar osv osv.. har ju ljudisolerat headset ändå när jag lirar de mest krävande spelen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.