Intel och Micron tillkännager 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Hoppas att 10 TB kommer ha ett okej pris och inte 200k för en SSD.

Om priset blir okej så blir det att spara ett tag innan man kan köpa många så att jag kan bygga upp en stor NAS.

Men hoppas att dom gör det även till SAS då den är mycket snabbare.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läste ni nyheten? Grejen är ju att man kan knö in "Mer minne per wafer", och det är wafers som kostar jävel, så även priset går ju ner när kapaciteten går upp.

Men trots det kanske mekaniska hårddiskar fortfarande kostar mindre? Säg att 10 TB SSD istället kostar 20000 kr och 10 TB HDD kostar 3000 kr så kommer det finnas folk som väljer det billigare alternativet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Men trots det kanske mekaniska hårddiskar fortfarande kostar mindre? Säg att 10 TB SSD istället kostar 20000 kr och 10 TB HDD kostar 3000 kr så kommer det finnas folk som väljer det billigare alternativet.

Dessutom verkar det ju som ssder är direkt olämpliga till arkivering till skillnad från hdder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Sedan tycker jag att det räcker med en liten ssd (500GB) och en ramdrive på runt 50GB för att få det mesta inom husbehov att flyta på. Det var en kort period då entusiaster ersatte ramdrive med ssd, men den tiden är borta nu då ssd är alldeles för slö för ens behov.

Snutt som visar prestandavinsten med ramdrive emot ssd.
https://www.youtube.com/watch?v=j4wJlg53hlQ

  • "liten SSD (500 GB)"

  • 50 GB RAM-disk

  • "husbehov"

Vad har du för dator egentligen?

Nä, tyvärr har inte alla råd med 500 GB SSD och en E-plattform med 64+ GiB RAM, särskilt inte för "husbehov".

Men detta är ju inte en sajt för husbehov heller! Skulle personligen gärna testa RAM-disk om det finns någon praktisk nytta med det, men har två frågor:

  • Vad har du på den?

  • Tar det inte irriterande lång tid att ladda in den från SSD vid uppstart?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:
  • "liten SSD (500 GB)"

  • 50 GB RAM-disk

  • "husbehov"

Vad har du för dator egentligen?

Nä, tyvärr har inte alla råd med 500 GB SSD och en E-plattform med 64+ GiB RAM, särskilt inte för "husbehov".

Men detta är ju inte en sajt för husbehov heller! Skulle personligen gärna testa RAM-disk om det finns någon praktisk nytta med det, men har två frågor:

  • Vad har du på den?

  • Tar det inte irriterande lång tid att ladda in den från SSD vid uppstart?

Jag har inte 50 GB ramdrive idag men jag har behov av det, för att t.ex. kunna slänga in en hel virtuell maskin direkt på den.
Som det är idag använder jag enbart ramdisk när jag gör mindre arbete som jag vill gå fort t.ex. om jag ska bearbeta information i filer vilket jag gör en hel del, men kommer nog snart använda ramdrive mer mer när jag får mer ram.
I min nuvarande arbetsdator har jag 2* 64GB ram (64GB på varje host), men det går åt mycket till allt bröte (virtuella maskiner) som man har igång. Att använda ramdrive i produktion och ladda data från ssd vid uppstart etc är ett problem, men jag använder ej ramdrive så seriöst ännu.
När DDR4 blir billigare så blir nog ramdrive vanligare, idag känns det inte så roligt att köpa väldigt mycket överprisat ramminne.

Nå back till topic så gillar jag skarpt att ssdn blir större, snabbare och billigare så att man slipper använda "mekaniska" hårddiskar till mer än långtidslagring. -På många dyrare serverar så är det mekaniska hårddiskar än idag i san, men det handlar väl både om säkerhet och att proffsssd är dyra.

Dessutom vill man ofta ha flera hårddiskar och då bör de ner i pris. T.ex. att man har systemdisken på en ssd och en helt annan ssd för arbetsmaterial, vilket innebär bättre prestanda utan att blanda in raid.

Permalänk
Medlem

Så länge dom får ner priserna så blir jag glad, hade tänkt köpa en 512GB SSD till hösten, vintern.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men trots det kanske mekaniska hårddiskar fortfarande kostar mindre? Säg att 10 TB SSD istället kostar 20000 kr och 10 TB HDD kostar 3000 kr så kommer det finnas folk som väljer det billigare alternativet.

Ja, men jag tror inte det blir så. Återstår väl förvisso att se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
  • "liten SSD (500 GB)"

  • 50 GB RAM-disk

  • "husbehov"

Vad har du för dator egentligen?

Nä, tyvärr har inte alla råd med 500 GB SSD och en E-plattform med 64+ GiB RAM, särskilt inte för "husbehov".

Men detta är ju inte en sajt för husbehov heller! Skulle personligen gärna testa RAM-disk om det finns någon praktisk nytta med det, men har två frågor:

  • Vad har du på den?

  • Tar det inte irriterande lång tid att ladda in den från SSD vid uppstart?

Skulle aldrig tänka på en RAM disk för "lagring" idag. 4k prestandan i högre ködjup kan RAID0 SSDer tävla mot, med betydligt mindre CPU last. Kombinera det med kostnaden för 64-128GB "lagring med RAM" och alla säkerhets delar du måste ha. UPS och batteri backup, samt lagringsmedia och seg uppstart.

M4 är en mycket gammal SSD, och jämför du en RAM disk med en modern NVMe SSD, så ligger inte SSDn långt efter i IOPs, men med fördelen att den tål strömavbrott med fåtal kondensatorer och har ingen "inladdningstid".

Sen är inget av detta "husbehov" i 99,9999% av fallen

Skrivet av Broken-arrow:

Jag tror vi tycker hyfsat lika, men du missförstod nog mig.

"Men den kommer få sitt problem med läckström (om dom inte har en fix för det)." Syftade jag till MX100. MLC har visat sig fort fungera okej på 40nm och var billigare än SLC (vad jag vet skiljer det inte mycket mellan SLC och MLC i alla fall på 40nm). Var väl när dom gick ner till 28nm som MLC tappa rätt stora fördelar mot SLC. TLC lanserades för tidigt, passade inte bra på 2dnand. MLC funkar ju inte så bra nu när det gått ner till 16nm heller (kommer tappa laddning på sikt).

Ska man gå över till QLC (som är väl 4 eller 8 bitar per cell, har inte exakt koll), så bör man gå över till något pålitligare än bara 3dnand. Samsung kan ju våga sig på detta, för dom var ju först med TLC på SSD (men var ju inte så lyckat i efterhand). Känns nästan som man får gå tillbaks till 90nm 3dnand för QLC ens skulle vara realistiskt. Skulle snarare gissa på vi behöver något pålitligare än kisel eller göra en självläkande gate (hade inte varit helt omöjligt LG flex har ju förmågan att laga små repor på baksidan), men så klart en svårare och mer komplicerat i början. Men tror inte det vore omöjligt idé.

Mjo, missförstod dig nog.

Ang QLC, så är det SLC (Single Layer Cell), MLC (Multi Layer Cell), TLC (Triple Layer Cell) och jag tror jag läste att nästa blir QLC (Quad Layer Cell), och då Quad som i 4 bitar.
Och med tanke på att du kan köra TLC på 30nm 2D NAND, så skulle det inte förvåna mig om du kan köra QLC på 40 nm 3D NAND. Men det är ren spekulation. Det viktiga är spänningen och sättet att lagra elektronerna.
Samsung förbättrade det genom att deras 3D NAND lagrar elektronerna på ett annat sätt, som är betydligt mindre känsligt för isolerings skador. Sen pga högre nm och 3D designen så behövdes betydligt lägre spänning än med 2D 19nm TLC, vilket är boven som "förstör" cellen. Så redan där har du åter minskat problemet. Detta syns också om man tittar på hur pass snabbt 850 EVO diskens TLC kan skrivas till. Programmerings tiderna är väldigt låga för TLC läge.

Det svåra blir att programmera QLC snabbt och ändå behålla pålitligheten. Vi får se vad företagen gör dock.