Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny miljöskatt kan ge dyrare datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du har jag bara läst SC:s artikeln och inte utredningen, men låter det inte vansinnigt puckat att koppla skatten till vikten på varan istället för mängden av använda oönskade ämnen? Det betyder nämligen att ex. ett extra välisolerat kylskåp (mer material->högre vikt) kommer få en högre straffskatt än ett budgetkylskåp även om det första skåpet både använder betydligt mindre farliga ämnen OCH på sikt har betydligt lägre energianvändning.

Haha nu har ja inte läst såå mycket materiallära men ja tror inte isolering/modernitet och ökad vikt är något som går hand och hand alltid. MEN till poängen, det ska ju regleras så att det är teknik med miljöfarliga komponenter som ska stå för betalandet och att om man inte har skadliga komponenter så ska man kunna komma undan mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Dom kanske skulle se till & trycka på industrin istället för att få fram en ersättare till flammskyddsmedlet alla vet att det är väldigt ohälsosamt men industrin får alltid igenom undantag pga mutor & lobby verksamhet så att skatta slutkunden är helt fel enligt mig, skatta företagen istället & tryck på där det hjälper inte straffa medborgarna med extra skatter.(eller varför inte skänka en slant till dom fattiga som tar rätt på gammal elektronik(återvinner) hälsofarliga jobb som utförs av fattiga med kort levnad)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Gillar att de skriver "Dataskärmar"

Egentligen inte helt fel, skärmen är kopplad till en dator och visar data (information).

Tycker detta bara förstör, jag menar, pga alla dessa överpriser och sedan ännu högre skatter så köper fler utomlands. Har själv massor av grejer köpt från Ebay och sparat många hundralappar om inte uppe i tusen redan på det. Vad händer i Sverige då? Man får inte in lika mycket moms, företagen får mindre intäkter osv. Vill man ta hand om miljöproblem på detta vis så måste man få andra länder (kanske inom EU t.ex) att göra samma sak så att tillverkarna tar det på allvar och kanske hittar bättre ämnen som inte är så miljöfarliga

Permalänk
Medlem

Kan de inte ta alla våra pengar direkt istället, så att vi bara kan gå till affären och plocka ut det vi vill ha?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Detta var det sjukaste på länge.
Ett grafikkort med stor kylare kommer ju bli flera hundra dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Sverige blir allt mer "ovänligt " , kanske dags att flytta härifrån till ett icke "kommunistisk" land.

Skatten höjs på miljöfarliga ämnen = Ovänligt, kommunistiskt samt obeboeligt land?

LOL..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Håller med, detta var fan de dummaste förslag på länge. Kan ju ta copyswede hand i hand.

Inte fan kommer jag att köpa mindre elektronik för att det "kan" finnas farliga kemikalier bland dem.
Detta kanske dom skulle kommit på innan ens "farliga" kemikalier uppkom i elektronik från dag 1 då en produkt produceras.
Försvinn från regeringen tack.

Läs på om REACH (EUs lagverk om kemikalier), och försök att tänk innan du skriver.

§ 1.1, § 1.5.
Permalänk
Medlem

Men herregud, sluta grina. Det här är ett steg i rätt riktning. Miljöfarliga kemikarlier har ingen plats i vårt samhälle.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Öppna era hjärtan!

Permalänk

Hoppas verkligen på miljövänligare elektronik i framtiden, och om det här kan vara ett steg mot det så tycker jag att det är bra. Om det skulle gå igenom på EU-nivå så att det får riktig genomslagskraft vore ännu mer positivt.

Miljöbelastningen från elektronik är nog det värsta när man vill hålla sig uppdaterad, framförallt i framtiden (student) när ekonomin inte sätter lika stränga gränser ^^

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Skatten höjs på miljöfarliga ämnen = Ovänligt, kommunistiskt samt obeboeligt land?

LOL..

Njut du bara !!

Permalänk
Medlem

Först den trevliga dollarn, och nu detta. Kombinera det med importkostnader så får vi Sverige. Det mest teknologiskt retarderade landet i väst. Man måste redan nu vända sig till utlandet för majoriteten av nya innovativa produkter och vill man importera en produkt så måste man betala dubbla priset i vissa fall.

Nu ska jag betala en kemikalieskatt också, skatta allting. Snart ska man betala skatt varje gång man öppnar dörren. Ingen tillverkare kommer ändra någonting bara för att Sverige inför en "kemikalieskatt". Detta är inte ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Skatten höjs på miljöfarliga ämnen = Ovänligt, kommunistiskt samt obeboeligt land?

LOL..

Den enda anledningen att de höjer skatten för att ta in mer skattepengar och är det tillåtet att dubbelskatta?
Hade de brytt sig om miljön så är jag säker på att de hade kunnat göra detta på ett annat sätt.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Hade trott på detta om det fanns möjlighet att helt slippa betala skatten på produkter fria från de kemikalier man vill ha bort.
Varför ska jag betala en skatt för något jag inte köper?

Får jag dra av 35% av ROT-avdraget, även fast jag inte köpt en tjänst berättigad till ROT?
Självklart inte, men bestkattas för något man inte använt, det går så bra!!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kiloskatt? Suck!
Bara för att dummerjönsarna inte orkar räkna ut hur mycket gift som egentligen används.

Perfekt sätt att straffa alla som köper sina komponenter löst med, eftersom de kommer upp i flera max-tak.

Är det miljökommunisterna som ligger bakom denna idioti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Den enda anledningen att de höjer skatten för att ta in mer skattepengar och är det tillåtet att dubbelskatta?
Hade de brytt sig om miljön så är jag säker på att de hade kunnat göra detta på ett annat sätt.

Det är moms på energiskatt klart man får skatta på skatt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Njut du bara !!

Bättre att tvinga tillverkare/generalagenter genom lagstiftning att ta tillbaka uttjänta varor dom sålt sen kan dom betala den privata sektorn vad det kostar att ta hand om riskavfallet, låter betydligt billigare & mer kapitalistiskt tycker du inte det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Haha. Först en extremt hög dollar. Denna nya skatt. Och sen vill centralbanken sänka kronan också....... Ett nytt 970 kommer gå på 5000:'(

Permalänk

Tur att Danmark ligger i närheten så man kan handla där istället

Permalänk
Medlem

Regeringen försöker verkligen suga ut pengar ur alla på alla sätt möjliga för att finansiera sina dumheter...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ett bra förslag helt klart! Man blir lätt mörkrädd när man läser vissas kommentarer här inne. Det är inte så att de handlar om några stora summor för gemene man/kvinna direkt. Går dessutom absolut inte att jämföra med Copyswede.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tja... Hellre miljöskatt än Copyswede.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Skatta hela datorn och inte bara komponenterna som är miljöfarliga för att detta genererar mer skattepengar.

Det är bara en tidsfråga jag lämnar detta land, nästa jobb jag söker blir i Norge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skatta hela datorn och inte bara komponenterna för att detta genererar mer skattepengar.

Det är bara en tidsfråga jag lämnar detta land, nästa jobb jag söker blir i Norge..

att du flyttar låter inte som en förlust för oss som bor kvar

Permalänk
Skrivet av SamuelSvensson:

att du flyttar låter inte som en förlust för oss som bor kvar

Inte en förlust för dig men säkerligen en vinst för honom!

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är beskattning en av de få verktyg som ger effekt, men med ytterligare ett "tyvärr" kan det konstateras att beskattningen måste vara närmast smärtsam kännbar för att ge effekt.

Sedan ska vi inte ignorera problemet. Jag är tveksam till att enbart beskattning gör skillnad, för ett av de stora problemen är den illegala handeln med elektronikskrot, där slutstation, i många fall fattiga afrikanska länder, får betala ett oerhört högt pris av allvarliga miljö- och hälsoproblem.

När några av er talar om hur lite hårdvaran väger, räkna då på hur mycket elektronikavfall vårt i nuläget extrema konsumtionssamhälle skapar. Om vi räknar på att 120 miljoner surfplattor såldes 2012, hur många av dem har kasserats? Hur många av de 60 miljonerna år 2011 eller 120 miljonerna 2013 är fortfarande i drift? Om det så skulle vara bara något gram farliga tungmetaller i varje enhet är det svindlande mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Den enda anledningen att de höjer skatten för att ta in mer skattepengar och är det tillåtet att dubbelskatta?
Hade de brytt sig om miljön så är jag säker på att de hade kunnat göra detta på ett annat sätt.

Eller för att få tillverkare att sluta med bromerade flammskyddsmedel. Men oroa dig inte för mycket. Du kan säkert köpa en flaska på Ebay sen om du känner för att sniffa "nya kretskort"-doften.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Inte en förlust för dig men säkerligen en vinst för honom!

en ekonomisk kanske, det är dock en mentalitet människor måste komma över om vi ska fixa en hållbar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Haha nu har ja inte läst såå mycket materiallära men ja tror inte isolering/modernitet och ökad vikt är något som går hand och hand alltid. MEN till poängen, det ska ju regleras så att det är teknik med miljöfarliga komponenter som ska stå för betalandet och att om man inte har skadliga komponenter så ska man kunna komma undan mycket billigare.

Visst, ingen absolut sanningen. Men förmodligen finns det en hel del sanningen i det eftersom det numera inte är några problem att jobba med även väldigt tunna material.

Det kan finnas tydliga nackdelar med att lägga en binär skatt på något. Det betyder att så länge som man inte helt lyckas exkludera giftiga ämnen har man inget intresse av att genomföra mindre förbättringar om dessa förbättringar innebär en kostnad.

Permalänk

Skatt, Skatt, Skatt.. Men ändå blir äldrevården sämre, sjukvården sämre, skolor sämre, polisen och militären får inte pengarna dom behöver.

Vart går alla pengar till?
Och hur ska det här hjälpa miljön dom som gör komponenterna kommer ju inte bry sig.

Visa signatur