Koppla 2 grafikkort till PSU

Permalänk
Medlem

Koppla 2 grafikkort till PSU

Ska installera SLI för första gången och behöver hjälp med hur jag ska sätta kablarna. Tänkte att det är ju bara att göra likadant som med mitt nuvarande.

Men:

Grafikkorten (GTX 780) kopplas in med 1st 6+2pin och 1st 6pin PCI-express. 6+2 anslutningen kommer från kabelanhopningen som är fastmonterad i PSU:n (har ingen ytterligare ledig sladd därifrån) och den andre kommer från uttaget märkt PCI/CPU som då är avtagbart. Där har jag en till ledig plats att fästa en PCI-kabel.

Båda dessa kablar har "dubbla ändar". Är det de jag ska använda och bara koppla in i mitt nya grafikkort eller hur gör jag med den andra sladden? Vad missar jag?
Har ett Silver Power 850w PSU https://www.komplett.se/product/632009

"Dubbla ändarna"

De fastmonterade kablarna där en av sladdarna är kopplade till ena grafikkortet

Ledig PCI plats

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Du är inne på rätt spår. Du kommer behöva totalt fyra PCI-sladdar kopplade mellan nätaggregat och grafikkort. Alla dessa sladdar är 6+2-pin, eller med dubbla ändar som du säger, och de kan egentligen bara sitta på ett sätt. I uttagen på grafikkorten med åtta hål stoppar du in båda kontakterna, i uttagen med sex hål låter du 2-pinkontakten hänga utanför

Kom ihåg att du behöver koppla en SLI-brygga mellan grafikkorten också!

Permalänk
Medlem

kan jag kidnappa tråden en liten snabbis,
har en:
https://www.komplett.se/product/773381
och ett
gigabyte gtx 770 (oc-version),2gig vram

kan jag köpa ett till 770 och köra med SLI utan att köpa ett nytt nätagg?
dessutom hur är det med samma tillverkare/modell, vram och klockhastighet för att de ska fungera bra tsm?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 2pi:

kan jag kidnappa tråden en liten snabbis,
har en:
https://www.komplett.se/product/773381
och ett
gigabyte gtx 770 (oc-version),2gig vram

kan jag köpa ett till 770 och köra med SLI utan att köpa ett nytt nätagg?
dessutom hur är det med samma tillverkare/modell, vram och klockhastighet för att de ska fungera bra tsm?

Du har 2st 6+2pin kontakter från ditt nätaggregat, du använder båda till ditt nuvarande grafikkort och således passar inte det nätaggregatet att koppla direkt till två st GTX 770.

Däremot om du använder 2x4pin molex -> 6pin PCI-E adaptrar, en till varje grafikkort och använder PCI-E 6+2 kontakten i grafikkortens 8pin hål så bör det fungera bra.
http://www.corsair.com/en-us/gs-series-gs700-80-plus-bronze-c...
58A ska räcka till båda grafikkorten och processorn...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Glöm inte att säkerställa att ditt moderkort stödjer SLI, 2pi!

Ett tillägg till trådstartaren - jag noterade att ditt nätagg kommer med 2 st 6-pin och 2 st 6+2-pin, dvs inte 4 6+2-pin som jag antog. Men det funkar ju klockrent oavsett, bara koppla in sladdarna där de passar

Permalänk
Medlem

moderkortet va är ett rätt påkostat asus sabertooth z87 så det utgår från att det funkar med pci-slots o sånt. Processorn är en i7 4770k med en rätt stor fläkt på, annars inga andra strömkrävande komponenter mer än en SSD och en mekanisk hårddisk. 700 watt är alltså kanske lite i det minsta laget? samtidigt att köpa ett helt nytt i en annars 2 år gammal dator känns som lite bortkastade pengar.

Är det något jag borde tänka på i valet av vilket 770 kort jag ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Glöm inte att säkerställa att ditt moderkort stödjer SLI, 2pi!

Ett tillägg till trådstartaren - jag noterade att ditt nätagg kommer med 2 st 6-pin och 2 st 6+2-pin, dvs inte 4 6+2-pin som jag antog. Men det funkar ju klockrent oavsett, bara koppla in sladdarna där de passar

Skrivet av Fluf:

Du har 2st 6+2pin kontakter från ditt nätaggregat, du använder båda till ditt nuvarande grafikkort och således passar inte det nätaggregatet att koppla direkt till två st GTX 770.

Däremot om du använder 2x4pin molex -> 6pin PCI-E adaptrar, en till varje grafikkort och använder PCI-E 6+2 kontakten i grafikkortens 8pin hål så bör det fungera bra.
http://www.corsair.com/en-us/gs-series-gs700-80-plus-bronze-c...
58A ska räcka till båda grafikkorten och processorn...

Tack för input!

Rättelse: Jag har alltså 2 pci-e kablar som bilden nedan den ena lös och den andra sitter fast i nätagget. Räcker det med dessa eftersom ändarna är "dubbla" och att jag då kan använda de lediga ändarna till att koppla till båda mina gragfikkort?

Eller är denna kopplingen "åt helvete" om man tänker att jag gör samma sak med den andra kabeln också så att alla kontakter är fyllda. Det blir då bara 2 sladdar som går ut från nätagget som kopplas in på totalt 4 ställen i grafikkorten.

Som sagt, jag är inte så haj på detta som ni märker...

Visa signatur

ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Tittade på denna video (6:30 in)
https://www.youtube.com/watch?v=J8H2ONLUf24

Tänkte prova den varianten kanske, alltså en sladd till vardera grafikkort och utnyttja de dubbla ändarna på det viset. Så här:

Eller är det en dålig idé? Jag överklockar inte grafikkorten och så mer än kanske vad man kan ställa in med ett knapptryck i mjukvaran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis så ska du koppla in bägge korten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Precis så ska du koppla in bägge korten!

Gött!
Ska jag bara hämta ut SLI-bryggan på Webhallen imorrn, sen tuta och köra.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdate:

Har nu kört igång systemet och benchmarkat med Fire Strike. Allt funkar bra och det blir varmt i rummet Ena kortet tempar ca 80-90° och det andra klart lägre under benchmarkandet och graphic score ökade från 9 633 till 18 677 (overall score 8 084 till 12 727)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att ena kortet är uppe på max temp runt 90 grader och andra är ~20 grader lägre när man luftkyler. Bra att allt funkade för dig :)!

Permalänk
Skrivet av kenny_85:

Tittade på denna video (6:30 in)
https://www.youtube.com/watch?v=J8H2ONLUf24

Tänkte prova den varianten kanske, alltså en sladd till vardera grafikkort och utnyttja de dubbla ändarna på det viset. Så här:

http://i.imgur.com/4neM3UDm.jpg

Eller är det en dålig idé? Jag överklockar inte grafikkorten och så mer än kanske vad man kan ställa in med ett knapptryck i mjukvaran.

Kan säga att det är riktigt bra förklarande bilder du skickar i alla fall, tummen upp:) Tror faktiskt båda exemplen fungerar, men mer praktiskt att dra en sladd per grafikkort som du gjort på bilden jag citerar:) Lite lustigt egentligen att dom drar detta på samma sladd (ska ju fungera så), men känns ju lite vanskligt med all den watt och amper genom bara en sladd (men hade det inte fungerat så hade dom inte gjort denna konstruktion). Blir ju även mindre kablar att hålla reda på med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar