Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Stora Fiber Tråden

Hallå alla!

Har tänkt på det länge att det är märkligt att vi inte har någon samlingstråd för fibernät (I meningen stadsnät/internet uppkoppling) på SweClockers, trots att det ofta pratas om fiber-relaterade frågor.

Själv är jag ingen tekniker som kan allt om hur tekniken fungerar eller hur exakt den installeras, men jag är fiberambassadör för mitt område och jag tycker att det hade varit praktiskt att ha ett ställe att prata allt relaterat till det, exempelvis olika knep för att övertyga bybor eller fastighetsägare om fördelarna, olika installationslösningar, klaga på 4G som fast installationsalternativ och så vidare.

Själv bor jag i ett område som håller på och jobbar för att få fiber från det lokala stadsnätet, i dagsläget använder samtliga fastigheter ADSL upp till 8 Mbit/s eller 4G.

Tråden är bara påbörjad, så diskutera på, och kom gärna med tips på olika saker vi kan lägga till i första posten!

Målsättning i Sverige
Svenska staten har satt som mål att 90% av boende i Sverige ska ha tillgång till fiberuppkoppling till 2020. Detta är taget ur luften då jag er hittar faktiska källan just nu. Har någon den, snälla dela med er!

Genomsnittskostnaden
I Sverige så är genomsnitsskostnaden ca 18000 Kr per fastighet att installera fiber. Priserna kan dock variera från 7-8000 Kr upp till 25-30 000 Kr. Denna siffrar beror på hur just erat område ser ut, och hur många som anmäler sitt intresse. Det vanliga är att man gör en genomsnittskostnad för ditt område, och sedan betala alla lika mycket oavsett hur nära huvud-kabeln man bor i området.

Tips för att sälja in fiber till grannar/hyresägare/etc
WIP

Problemet 4G
Att 4G har begränsningar har vi alla märkt. Inte nog med att abonemangen är hutlöst dyra så är dom dessutom extremt begränsade. Före den smarta telefonens ankomst till marknaden så var 3G nätet en logisk och praktisk investering, speciellt om du som person var på resande fot då bara tog med dig din USB-sticka för ett par dagar borta från det fasta nätet. I dagsläget är detta helt onödigt, då samtliga smarta telefoner har 3 och 4G uppkoppling som dessa kan dela med sig antingen via sladd eller agerar trådlös router och dela med sig internet till flera enheter. Internetleverantörerna har ofta reklam som är mer eller mindre missvisande vad gällande 4G abonemang. Alla vi intresserade minns säkert 3s reklam om att kasta ut telejacket till fördel för 3/4G för ett par år sedan. Ofta skyltar man med "Obegränsad data!" följt av "40GB!" vilket är förvirrande tills man läser det finstilta som då säger att datan är obegränsad i den formen att det går snabbt tills att du laddat ned 40GB, sedan får du 56k-hastigheter.
Tyvärr är det vanligt att okunniga fallit för denna marknasföring och det kan vara knepigt att förklara framtidsbehovet för dessa personer.

Tekniska begränsningen med 4G
4G teknikens kraftiga begränsning kommer inte utav intet dock. Problemet är helt enkelt att det finns inte fysiskt nog med frekvenser i luften för att tillgodose att samtliga användare ska ha var sin smarta telefon, surfplatta och dator uppkopplat till en 4G mast. Inte heller räcker frekvenserna till om alla användare strömmar olika former data på sin mobila enhet. 4G ska användas där det är vettigt. Till mobiltelefoner och för de som är på resande fot. 4G kallas även mobilt bredband, och det är av en bra anledning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in med en liten tanke för alla er som precis fått fiber indraget och funderar på vilken operatör ni bör välja.

Det har dykt upp en rätt stor mängd "lågpris"-ISP:er, och även om det känns som ett självklart val har dem sparat in pengar någonstans jämfört med de större (och dyrare operatörerna), försök leta upp vad det är, och sen kan man ställa sig frågan om man tycker att det är relevant. Men som sagt, det är inte "bara billigare", någonstans har dem skurit ner på kostnaderna.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hos oss ute på landet har de dragit fiber i princip runt om våran lilla landsväg med ca 10 hus... Kommer förmodligen aldrig komma fiber hit om man inte ska betala hela kalaset själv. 4G är ju inget alternativ, det är ju värdelöst för oss som använder stora mängder data.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade posten en del. Fortfarande mycket att göra dock.

Skrivet av LudvigLindell:

Hos oss ute på landet har de dragit fiber i princip runt om våran lilla landsväg med ca 10 hus... Kommer förmodligen aldrig komma fiber hit om man inte ska betala hela kalaset själv. 4G är ju inget alternativ, det är ju värdelöst för oss som använder stora mängder data.

Har du snackat med det lokala fiber-bolaget? Det borde inte vara omöjligt att få det ordnat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi fick hem ett brev idag om öppen fiber via Telia. Trodde aldrig att de skulle ge möjligheten för oss att få fiber och ett litet lyckorus gick genom kroppen. MEN kalaset skulle kosta 19900:-.

Just idag har vi BBB 24Mbit och kan få Telia Bredband 30 som bäst. Såklart var övriga i hushållet skeptiska och var villiga att betala som mest 5000:- och en av dessa sa även att "Fiber känns omodernt, allt ska ju gå genom luften idag". Jag ville inte ens börja argumentera för hur korkat detta uttalade var. Jag flyttar väl säkert ändå ganska snart, så antar att jag får vänta med fiber tills dess.

Är kostnaden på 19900:- den lägsta summan det kan gå på, eller blir det billigare ju fler som nappar på erbjudandet?

Visa signatur

ASUS Z170-A || i5 Skylake 6600K @ 4.6 Ghz || Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB || MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB || NOCTUA NH-D15 || 256 GB SSD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdent:

Vi fick hem ett brev idag om öppen fiber via Telia. Trodde aldrig att de skulle ge möjligheten för oss att få fiber och ett litet lyckorus gick genom kroppen. MEN kalaset skulle kosta 19900:-.

Just idag har vi BBB 24Mbit och kan få Telia Bredband 30 som bäst. Såklart var övriga i hushållet skeptiska och var villiga att betala som mest 5000:- och en av dessa sa även att "Fiber känns omodernt, allt ska ju gå genom luften idag". Jag ville inte ens börja argumentera för hur korkat detta uttalade var. Jag flyttar väl säkert ändå ganska snart, så antar att jag får vänta med fiber tills dess.

Är kostnaden på 19900:- den lägsta summan det kan gå på, eller blir det billigare ju fler som nappar på erbjudandet?

Mycket billigare än så blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdent:

Man får ju se kostnaden som en investering för huset. Sen är det inga som helst problem att få banklån för fiber. I alla fall jag kommer att spara över 300 kronor i månaden med triple-play från Telia , än nuvarande lösning med telia ADSL och boxer!

Permalänk
Skrivet av Vdent:

Skrivet av spel565:

Mycket billigare än så blir det nog inte.

I mitt område, Mölnlycke (Härryda kommun), fick vi det för 14900 så lite billigare kan det allt bli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdent:

Stort grattis! Det är ett hyggligt pris. Priserna kan variera mellan nedåt 8000-9000 Kr upp till 25-30 000 Kr. Allt beror på vart man bor och hur många som de kopplar in samtidigt. Som andra har sagt är fiber en ren ekonomisk vinst. Du investerar 20 000 Kr i huset, huset ökar i värde och sedan decimerar du dina abonemangskostnader. Räknade på att om vi i vårat område skulle åka på att betala 25 000 Kr så skulle man med "mellannivåsabonemang" (dvs inte billigast och inte dyrast) spara igen kostnaden på 5 år och 2-3 månader, sedan är det ren "vinst" efter det. Gämnförde då både satelit TV, fast telefon och internet via ADSL och 4G mot att ha alla tjänsterna levererade över fiberkabeln.

Att inte skaffa fiber är rent knäppt om det erbjuds. Fiber kommer vara lika självklart i framtiden som det har varit att ha telefon-lina in i huset, eller elektristeten innan det. 4G är en ren och skär återvändsgränd för fasta installationer, ta debatten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Stort grattis! Det är ett hyggligt pris. Allt beror på vart man bor och hur många som de kopplar in samtidigt. Som andra har sagt är fiber en ren ekonomisk vinst. Du investerar 20 000 Kr i huset, huset ökar i värde och sedan decimerar du dina abonemangskostnader. Räknade på att om vi i vårat område skulle åka på att betala 25 000 Kr så skulle man med "mellannivåsabonemang" (dvs inte billigast och inte dyrast) spara igen kostnaden på 5 år och 2-3 månader, sedan är det ren "vinst" efter det. Gämnförde då både satelit TV, fast telefon och internet via ADSL och 4G.

Att inte skaffa fiber är rent knäppt om det erbjuds. Fiber kommer vara lika självklart i framtiden som det har varit att ha telefon-lina in i huset, eller elektristeten innan det. 4G är en ren och skär återvändsgränd för fasta installationer, ta debatten!

Det är svårt att debattera med äldre, säg 50+, få använder internet och de som gör klarar sig fint på 8 eller 24Mbit. Det finns ett iniativ i min kommun nu där man kan registrera sitt intresse i det område man bor. Nu bor jag i en liten by med ca 700 invånare, ca 300 har fått förfrågan om fiber och 82 hushåll har visat intresse. De allra flesta är äldre i byn och bryr sig inte det enda man kan argumentera med är att det ökar husvärdet, ganska rejält också, speciellt ute på landet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vår bostadsförening gjorde avtal med bbb om igratis installation emot 5års bindningstid på bas utbud med möjlighet till vafri bbb abonnemang. Förening på 18 fastigheter inne i stad dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är svårt att debattera med äldre, säg 50+, få använder internet och de som gör klarar sig fint på 8 eller 24Mbit. Det finns ett iniativ i min kommun nu där man kan registrera sitt intresse i det område man bor. Nu bor jag i en liten by med ca 700 invånare, ca 300 har fått förfrågan om fiber och 82 hushåll har visat intresse. De allra flesta är äldre i byn och bryr sig inte det enda man kan argumentera med är att det ökar husvärdet, ganska rejält också, speciellt ute på landet.

Jag känner din smärta. Mitt område rör endast ca 100 hushåll, men säkert 40% är 60+ och 20% till är fritidshus. Kämpigt!

Det jag har märkt är att TV ofta kan locka, även för folk som inte använder internet som sådant.

Och ja, husvärdet är en sak. En annan är att man kan argumentera för att hela området blir mycket mera attraktivt för nyinflyttande; alla vill ändå att sin by ska vara levande och intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det säger mycket om dig om du tycker att de som är 50+ är äldre. Folk som är i 50 - 60 års åldern idag är nog vana vid datorer men de kanske inte använder datorer på samma sätt som unga. Det är alltså din uppgift att ändå komma till tals med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag känner din smärta. Mitt område rör endast ca 100 hushåll, men säkert 40% är 60+ och 20% till är fritidshus. Kämpigt!

Det jag har märkt är att TV ofta kan locka, även för folk som inte använder internet som sådant.

Och ja, husvärdet är en sak. En annan är att man kan argumentera för att hela området blir mycket mera attraktivt för nyinflyttande; alla vill ändå att sin by ska vara levande och intressant.

Fråga om de hade tyckt det varit en bra ide att strunta i att koppla in el med

Och att det blir mycket dyrare i efterhand.
Jag byggde mitt hus efter att fibern var på plats, hade det inte varit för att jag ändå behövde gräva för vatten så hade det nog gått på minst 50-60k istället 25k.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror lite på personen dock. Mina föräldrar är då fast på 100Mbit och vill inte byta ner sig.
Varje gång de är i t.ex sommarstugan och bara har 8Mbit så klagas det på hur segt youtube/svtplay och andra saker går.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Beror lite på personen dock. Mina föräldrar är då fast på 100Mbit och vill inte byta ner sig.
Varje gång de är i t.ex sommarstugan och bara har 8Mbit så klagas det på hur segt youtube/svtplay och andra saker går.

Precis. Men den större % av 50+ använder dock inte internet på sådant vis som gör att det behövs mer än 8 Mbit/s ADSL, men det förutsätter att personerna i fråga inte upptäckt tjänster så som SVT Play.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Precis. Men den större % av 50+ använder dock inte internet på sådant vis som gör att det behövs mer än 8 Mbit/s ADSL, men det förutsätter att personerna i fråga inte upptäckt tjänster så som SVT Play.

Du tror mycket men vet inget. De som är 50 år och äldre är rätt många. Jag tror inte du vet hur mycket eller hur litet de använder internet. Du kanske känner till några stycken och sedan drar du slutsatser du inte har täckning för.

Permalänk
Medlem

Vi får betala 13 500:- med Openbit och dom skall börja gräva i veckan.

Det argument som jag tycker att många äldre i kvarteret gillade var att fiber inte kan leda in ett blixtnedslag i huset, prata i telefon när åskan går!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Förra året fick vi brev från telia om fiberinstallation för 20000. Vi visste inte om många skulle gå med på det så vi tänkte inte på det så mycket. Men nu ser jag att de har först börjat rita linjer på gatan men även börjat gräva i området. Saken är att de har ritat var linan ska gå och den går förbi huset och rakt in i en sån grå metallbox som finns lite här och där. Jag antar det är någon sorts telebox där fiberlinorna samlas. Nu är denna metallbox precis bredvid vårt garage och då frågar jag om man kan på nåt sett privat hyra en elektriker som bara drar in linan från boxen in till huset genom garaget utan någon grävning. Då skulle väl kostnaden falla rejält?

Permalänk

En annan sak man kan locka med är att man kan utnyttja bandbredden för att öka sin övervakning av hemmet. Man kan skaffa övervakningskameror eller brandlarm som man kopplar in på sitt nätverk som man sen kan kolla läget när man till exempel är på semester. Det kan vara en trygghet för många att kunna enkelt via en app i telefonen kolla läget vid huset. Och detta då utan att behöva påverka daglig surf negativt när man är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drin:

Förra året fick vi brev från telia om fiberinstallation för 20000. Vi visste inte om många skulle gå med på det så vi tänkte inte på det så mycket. Men nu ser jag att de har först börjat rita linjer på gatan men även börjat gräva i området. Saken är att de har ritat var linan ska gå och den går förbi huset och rakt in i en sån grå metallbox som finns lite här och där. Jag antar det är någon sorts telebox där fiberlinorna samlas. Nu är denna metallbox precis bredvid vårt garage och då frågar jag om man kan på nåt sett privat hyra en elektriker som bara drar in linan från boxen in till huset genom garaget utan någon grävning. Då skulle väl kostnaden falla rejält?

Tror inte att en elektriker har kunskap att svetsa fiber...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Tror inte att en elektriker har kunskap att svetsa fiber...

Inte nog med det har inte elektriker eller utomstående från stadsnätet rätt att gå in och pilla i ett fiberskåp hur som helst.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skrev i en annan tråd hur det kan se ut när man drar in fiber och jobbet som går in i det, vid intresse finns texten nedan:

Jobbar för tillfället i norra skåne med fiber installation och montör har gjort 1000 lägenheter+ senaste året, kan ju säga att här bygger vi ut fiber i väldigt stor utsträckning, vi har snart tagit hela landsbygden just här ute var och varannan bondgård har fiber.
Så tror att utbyggnaden går såpass snabbt eller kommer göra att det kommer inte vara så många som är drabbade av att behöva sitta på 4g nätet när den dagen kommer när koppar nätet börjar avverkas.

Man kan ju säga såhär att det är inte konstigt det är sådana kostnader som det är med fiber, med tanke på hur mycket arbete det är.

Ska vi ta ett exempel så får man först montera upp monteringsjärn i en hel källare vi säger att det är 40m lång källargång där man får borra betong, plugga och skruva och skära till järn samtidigt som man mäter med laser så det ligger rakt, samtidigt som du har massa vattenrör som går i taket som du ska parera med.
Sen ska du borra igenom väggar som kan vara 40cm tjocka i hård betong och kanske flera hål för ta sig igenom bara det kan ta ett bra tag.

Sen ska du sätta en fiber central/nod/glas nod i något rum där du sen ska komma in med en inkommande fiber och sedan gå ut med 3st rör som går vidare till 3 trappuppgångar, så ska det monteras upp borras osv sen ska flex slang och pvc rör upp det ska dras till med massa buntband osv.
Sedan ska det mätas hur många M fiber de behövs sen så ska det dras igenom till varje trappuppgång och varje slits lucka och släppas av efterhand på olika våningar.

Efter det ska det svetsas in i korrekt ordning och märkas upp nere i patch skåpet i källaren och sedan samma ute i patch skåpet på gatan och lysas märkas upp i trapp uppgångarna, sen ska det också lysas och patchas in korrekt i själva nod centralen, efter detta har de gått så långt att fiber faktiskt fungerar och kan komma in i lägenheterna.

Jobbade nyligen på ett sådant ställe vi använde närmare 1-1,5km fiber bara i källaren och i lägenheterna totalt på 20-30 lägenheter, sen kanske vi tog i lite extra för att ha i lägenheterna men man kan ju aldrig veta hur alla ser ut på insidan.

Då har de varit 2-3personer som jobbat 8h om dagen i närmare 2-4V bara förberedande för att kanske 20-30 lägenheter ska få fiber, då har vi inte räknat in blåsandet av fiber och grävningen och massa andra kring saker och problem man eventuellt kan stöta på.

På 4 personer kanske man kan köra 3-6 lägenheter per dag beroende på storlek, om man utgår ifrån sätta en fiber konverterare eller mediaskåp sätta lister att ha kablar i sätta ett dubbel uttag med 2st rj45 uttag och ett nytt tv uttag som går på coax nätet men som matas direkt från fiber konverteraren och inte via gamla central tv nätet.
Så då har man kanske 1,5-2v bara med att jobba i lägenheter.

Så räknar man slutligen all arbetstid och alla material kostnader möjligen asfaltering grävning inblåsning osv så e det några enorma summor som det kostar att utföra sådant här arbete, sen också all utrustning switchar patchar osv som ska sitta i ändarna och sköta trafiken.

Så då är de kanske inte så konstigt det kostar lite att få in fiber och att det tar lite tid.

Dold text
Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det finns en del fördomar mot äldre här, i vår förening så var det de äldre som var drivande, de som däremot inte var intresserade var i övre medlåledern, konkret 50-66 års ålder i vår förening.
Men 67 åringarna var väldigt aktiva, en har entreprenadfirma och har sysslat med att gräva in fiber i flera år i en närliggande stad, men han grävde inte annat än på några tomter åt oss, eftersom vi bor på landet så handlade det mest om att plöja ner det och inte gräva så hans maskiner passade dåligt för uppgiften.

En annan äldre bonde var projektledare och flera andra äldre ville ha tjänsterna tex för videotelefoni och tv men också för att husen ska bli attraktivare att sälja eftersom de vet att de inte kommer att bo kvar så länge utan flera kommer flytta till lägenheter i stället för att ha ett hus på landet.

De äldre medelåders verkar däremot nöjda med adsl/mobilt, barnen har flyttat ut och de verkar inte heller intresserade av ev försäljningar av husen inom en nära framtid så att de vill ha fiber för att inte bli klassade som "ointressanta hus"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag uppdaterade posten en del. Fortfarande mycket att göra dock.

Har du snackat med det lokala fiber-bolaget? Det borde inte vara omöjligt att få det ordnat.

Inte koll alls på vilken leverantör det är som slänger ut fibern. Får kika närmre på det.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Håller inte riktigt med dig där och skulle gärna veta va du får dina siffror ifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Hallå alla!

Målsättning i Sverige
Svenska staten har satt som mål att 90% av boende i Sverige ska ha tillgång till fiberuppkoppling till 2020. Detta är taget ur luften då jag er hittar faktiska källan just nu. Har någon den, snälla dela med er!

Nja, du har tolkat det lite fel.

Målet som PTS (Post och telestyrelsen) arbetar efter är att 90% av invånarna bör ha tillgång till 100 Mbit/s år 2020.
Det är inte en viss teknik som ska leverera det, så kan en invånare ha tillgång till 100 Mbit/s via ex 4G så är den invånaren "klar" enligt regeringen bredbandsstrategi, då den är teknikneutral utan syftar på hastigheten.

http://www.pts.se/sv/Dokument/Rapporter/Internet/2014/Uppfolj...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det finns en del fördomar mot äldre här, i vår förening så var det de äldre som var drivande, de som däremot inte var intresserade var i övre medlåledern, konkret 50-66 års ålder i vår förening.
Men 67 åringarna var väldigt aktiva, en har entreprenadfirma och har sysslat med att gräva in fiber i flera år i en närliggande stad, men han grävde inte annat än på några tomter åt oss, eftersom vi bor på landet så handlade det mest om att plöja ner det och inte gräva så hans maskiner passade dåligt för uppgiften.

Jag har sett betydligt fler trådar där folk ojar sig om att äldre inte är intresserade av fiber än att huset är fullt med fibergrävare och entreprenörer...

Sen om detta ska vara den officiella fibertråden så kan vi väl skippa särskrivningen i titeln? Jag VET att det är fånigt att bli grinig över särskrivningar, felstavningar och extremt dåligt språkbruk men... Snälla, bara för den här gången? Ni kan få lov att gnälla på mig några gånger. Deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan äldre bonde var projektledare och flera andra äldre ville ha tjänsterna tex för videotelefoni och tv men också för att husen ska bli attraktivare att sälja eftersom de vet att de inte kommer att bo kvar så länge utan flera kommer flytta till lägenheter i stället för att ha ett hus på landet.

De äldre medelåders verkar däremot nöjda med adsl/mobilt, barnen har flyttat ut och de verkar inte heller intresserade av ev försäljningar av husen inom en nära framtid så att de vill ha fiber för att inte bli klassade som "ointressanta hus"

På min gata är det tre "yngre" barnfamiljer som inte hakat på och två "äldre" (+65). Tror det är kostnaden den backat på i samtliga fall eller möjligtvis okunskap. För hela området har vi 65% påskrivna kontrakt och 8% intresserade i dagsläget i ett kvarter med en majoritet äldre/pensionärer.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Inte nog med det har inte elektriker eller utomstående från stadsnätet rätt att gå in och pilla i ett fiberskåp hur som helst.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skrev i en annan tråd hur det kan se ut när man drar in fiber och jobbet som går in i det, vid intresse finns texten nedan:

Jobbar för tillfället i norra skåne med fiber installation och montör har gjort 1000 lägenheter+ senaste året, kan ju säga att här bygger vi ut fiber i väldigt stor utsträckning, vi har snart tagit hela landsbygden just här ute var och varannan bondgård har fiber.
Så tror att utbyggnaden går såpass snabbt eller kommer göra att det kommer inte vara så många som är drabbade av att behöva sitta på 4g nätet när den dagen kommer när koppar nätet börjar avverkas.

Man kan ju säga såhär att det är inte konstigt det är sådana kostnader som det är med fiber, med tanke på hur mycket arbete det är.

Ska vi ta ett exempel så får man först montera upp monteringsjärn i en hel källare vi säger att det är 40m lång källargång där man får borra betong, plugga och skruva och skära till järn samtidigt som man mäter med laser så det ligger rakt, samtidigt som du har massa vattenrör som går i taket som du ska parera med.
Sen ska du borra igenom väggar som kan vara 40cm tjocka i hård betong och kanske flera hål för ta sig igenom bara det kan ta ett bra tag.

Sen ska du sätta en fiber central/nod/glas nod i något rum där du sen ska komma in med en inkommande fiber och sedan gå ut med 3st rör som går vidare till 3 trappuppgångar, så ska det monteras upp borras osv sen ska flex slang och pvc rör upp det ska dras till med massa buntband osv.
Sedan ska det mätas hur många M fiber de behövs sen så ska det dras igenom till varje trappuppgång och varje slits lucka och släppas av efterhand på olika våningar.

Efter det ska det svetsas in i korrekt ordning och märkas upp nere i patch skåpet i källaren och sedan samma ute i patch skåpet på gatan och lysas märkas upp i trapp uppgångarna, sen ska det också lysas och patchas in korrekt i själva nod centralen, efter detta har de gått så långt att fiber faktiskt fungerar och kan komma in i lägenheterna.

Jobbade nyligen på ett sådant ställe vi använde närmare 1-1,5km fiber bara i källaren och i lägenheterna totalt på 20-30 lägenheter, sen kanske vi tog i lite extra för att ha i lägenheterna men man kan ju aldrig veta hur alla ser ut på insidan.

Då har de varit 2-3personer som jobbat 8h om dagen i närmare 2-4V bara förberedande för att kanske 20-30 lägenheter ska få fiber, då har vi inte räknat in blåsandet av fiber och grävningen och massa andra kring saker och problem man eventuellt kan stöta på.

På 4 personer kanske man kan köra 3-6 lägenheter per dag beroende på storlek, om man utgår ifrån sätta en fiber konverterare eller mediaskåp sätta lister att ha kablar i sätta ett dubbel uttag med 2st rj45 uttag och ett nytt tv uttag som går på coax nätet men som matas direkt från fiber konverteraren och inte via gamla central tv nätet.
Så då har man kanske 1,5-2v bara med att jobba i lägenheter.

Så räknar man slutligen all arbetstid och alla material kostnader möjligen asfaltering grävning inblåsning osv så e det några enorma summor som det kostar att utföra sådant här arbete, sen också all utrustning switchar patchar osv som ska sitta i ändarna och sköta trafiken.

Så då är de kanske inte så konstigt det kostar lite att få in fiber och att det tar lite tid.

Dold text

Så det finns ingen annan än de arbetare som Telia hyrt som kan dra en 5 meter lång fiberlina och installera diverse omvandlare? Det är väl inte Telia som äger stadsnätet? Jag har ju hört historier om folk som tom grävt helt själva.

Och om man nu gör det på annat håll, kan man inte kvalificeras för rotavdrag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drin:

Skrivet av drin:

Så det finns ingen annan än de arbetare som Telia hyrt som kan dra en 5 meter lång fiberlina och installera diverse omvandlare? Det är väl inte Telia som äger stadsnätet? Jag har ju hört historier om folk som tom grävt helt själva.

Och om man nu gör det på annat håll, kan man inte kvalificeras för rotavdrag?

Nej, kommer inte ens på fråga. Det enda ni kan göra är att kontakta Telis och säga att ni vill ha fiber indraget, men var beredd på att det blir dyrare än första priset nu när de måste göra om planeringen etc.
Då det är endast den underleverantören som Telia har avtal med som får gräva, och koppla in fibern så kan ni inte göra det på annat håll.
För det är inte bara att dra in en fiber, koppla in och surfa om du tror det. Det ska kopplas in i en switch i andra änden, switchen ska konfigueras upp på att port x är hus y på gata z etc. Så av de 20 000 så är det i slutet inte en enda krona på när alla omkostnader betalats.

En fiberinstallation görs oftast till underpris, och det tas senare igen på abonnemangsavgifter etc i längden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||