Stora Fiber Tråden
Hallå alla!
Har tänkt på det länge att det är märkligt att vi inte har någon samlingstråd för fibernät (I meningen stadsnät/internet uppkoppling) på SweClockers, trots att det ofta pratas om fiber-relaterade frågor.
Själv är jag ingen tekniker som kan allt om hur tekniken fungerar eller hur exakt den installeras, men jag är fiberambassadör för mitt område och jag tycker att det hade varit praktiskt att ha ett ställe att prata allt relaterat till det, exempelvis olika knep för att övertyga bybor eller fastighetsägare om fördelarna, olika installationslösningar, klaga på 4G som fast installationsalternativ och så vidare.
Själv bor jag i ett område som håller på och jobbar för att få fiber från det lokala stadsnätet, i dagsläget använder samtliga fastigheter ADSL upp till 8 Mbit/s eller 4G.
Tråden är bara påbörjad, så diskutera på, och kom gärna med tips på olika saker vi kan lägga till i första posten!
Målsättning i Sverige
Svenska staten har satt som mål att 90% av boende i Sverige ska ha tillgång till fiberuppkoppling till 2020. Detta är taget ur luften då jag er hittar faktiska källan just nu. Har någon den, snälla dela med er!
Genomsnittskostnaden
I Sverige så är genomsnitsskostnaden ca 18000 Kr per fastighet att installera fiber. Priserna kan dock variera från 7-8000 Kr upp till 25-30 000 Kr. Denna siffrar beror på hur just erat område ser ut, och hur många som anmäler sitt intresse. Det vanliga är att man gör en genomsnittskostnad för ditt område, och sedan betala alla lika mycket oavsett hur nära huvud-kabeln man bor i området.
Tips för att sälja in fiber till grannar/hyresägare/etc
WIP
Problemet 4G
Att 4G har begränsningar har vi alla märkt. Inte nog med att abonemangen är hutlöst dyra så är dom dessutom extremt begränsade. Före den smarta telefonens ankomst till marknaden så var 3G nätet en logisk och praktisk investering, speciellt om du som person var på resande fot då bara tog med dig din USB-sticka för ett par dagar borta från det fasta nätet. I dagsläget är detta helt onödigt, då samtliga smarta telefoner har 3 och 4G uppkoppling som dessa kan dela med sig antingen via sladd eller agerar trådlös router och dela med sig internet till flera enheter. Internetleverantörerna har ofta reklam som är mer eller mindre missvisande vad gällande 4G abonemang. Alla vi intresserade minns säkert 3s reklam om att kasta ut telejacket till fördel för 3/4G för ett par år sedan. Ofta skyltar man med "Obegränsad data!" följt av "40GB!" vilket är förvirrande tills man läser det finstilta som då säger att datan är obegränsad i den formen att det går snabbt tills att du laddat ned 40GB, sedan får du 56k-hastigheter.
Tyvärr är det vanligt att okunniga fallit för denna marknasföring och det kan vara knepigt att förklara framtidsbehovet för dessa personer.
Tekniska begränsningen med 4G
4G teknikens kraftiga begränsning kommer inte utav intet dock. Problemet är helt enkelt att det finns inte fysiskt nog med frekvenser i luften för att tillgodose att samtliga användare ska ha var sin smarta telefon, surfplatta och dator uppkopplat till en 4G mast. Inte heller räcker frekvenserna till om alla användare strömmar olika former data på sin mobila enhet. 4G ska användas där det är vettigt. Till mobiltelefoner och för de som är på resande fot. 4G kallas även mobilt bredband, och det är av en bra anledning.
Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841