Nokia planerar återkomst på mobilmarknaden

Permalänk
Medlem

En ny Nokia med query tangentbord skulle sitta fint :)Trött på dessa likvärdiga mobiler/plattor som finns idag.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Får väl se va de kommer med. Det är hårt på marknaden nu. De måste i princip köra ut telefoner med Android, kör de ut nått med WP igen så tror jag tyvärr det inte kommer sälja. De måste dessutom leverera hårdvara i toppklass och dessutom till ett pressat pris om de ens ska ha en chans. Förväntar mig också att de leverarar en toppmodell med marknadens bästa kamera och gratis GPS-kartor (nokias är bättre än googles imo).

Sammanfattat: de måste dra ut ett ess ur skjortärmen för att lyckas.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nokia skulle behållit kamerateknologin så hade de haft något unikt att erbjuda

Vad ska få konsumenten att välja en Nokia?

Som Microsoft hanterar den förlustfria Pureview zoomteknologin så är den lite bortkastad. Fem års forskning och investeringar, som jag kan tycka Nokia borde ha behållit det och integrerat i eventuellt kommande Androidtelefoner... eller licensierat ut teknologin. Jag sitter inte inne med info om hur mycket de skulle fått iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Listan kan bli lång men de problem jag har haft med min Lumia är följande, Internet Explorer kraschar konstant på sidor med mycket bilder/text (pinterest.com är ett exempel). Senast igår när jag skickade sms, vanligt text sms låste sig hela telefonen och startade om. När jag låser upp min telefon så står det bara återupptar, händer ofta, det jag brukar göra då är att trigga igång kameran via kamera knappen och backa ur, då kommer jag till hemskärmen. Detta är problem som är återkommande,händer flera gånger per vecka tyvärr. Vi har hemma en iPad, en iPhone 6, Samsung SGS3 som fungerar utan problem. Det händer väl ibland (mer än sällan) att en app kraschar, aldrig sett det på iOS men så här ofta som det händer på min Lumia är inte acceptabelt.

Men det låter ju som du har ett hårdvaruproblem snarare än att det är OS:et som jävlas med dig. Har aldrig läst om någon med så hemska problem som du har! Så det kan jag klart fattat att du är lack på den. Jag har som sagt aldrig haft några sådana problem vare sig med min HTC eller nu min Lumia. Funkar klockrent.
Hade jag varit som du så hade jag lämnat in skräpet, för så ska inte en WP telefon funka.
Du kan ju kolla vad folk tycker om just din telefon på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1495311
Så åter igen, måste vara något fel på din.

Att appar krashar på IOS har jag iofs sett rätt många gånger, men OS:et klarar det lika bra som WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nokia gick åt skogen när dom gick i säng med microsoft.

Microsoft krävde att dom använde windows phone och inte android, sedan var det kört.

Ingen ville ha windows phone och när det gick dåligt så stängde microsoft ned nokia.

Ledningen på Nokia förtjänar nackskott.

Fel fel och åter fel.

Nokia var dödsdömt långt innan, att gå i säng med microsoft var bara ett sent försök att rädda saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av d94pam:

Jaha, det är därför stora företag bannlyser Android för att det inte är säkert nog? För att det är Linux...

Ja, för stora företag använder ju inte linux som bas för hela sina serverparker eller så. Det är ju windows 7 där... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Fel fel och åter fel.

Nokia var dödsdömt långt innan, att gå i säng med microsoft var bara ett sent försök att rädda saker.

Fel kan du ha själv.

Nokia gick dåligt innan ja, pga dålig ledning. Det var fel ett. http://gizmodo.com/5927280/how-nokia-lost-the-smartphone-race...

Men att gå i säng med MS var inte lösningen. Det var fel två.

Att vanvårda ett sådant varumärke som nokia faktist var på det sättet... fängelse borde dom ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Fel kan du ha själv.

Nokia gick dåligt innan ja, pga dålig ledning. Det var fel ett. http://gizmodo.com/5927280/how-nokia-lost-the-smartphone-race...

Men att gå i säng med MS var inte lösningen. Det var fel två.

Att vanvårda ett sådant varumärke som nokia faktist var på det sättet... fängelse borde dom ha.

Det är väldigt lätt att vara efterklok.
När iPhone slog igenom 2007 så var Nokia övertygade om att de kunde fortsätta med Symbian OS, utveckla det för touch mm.
Inte förrän 2011 gav man upp.
Då hade man valet att bli en av mängden Android-telefontillverkare eller satsa på något annat. Obs, 2011 så var det inte lika självklart att Android skulle dominera så mycket som nu.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Medan android är bättre än WP så är den knappast mycket att hänga i julgranen. Blir bara mer och mer nerlåst och bundet till google. Bästa skulle vara om de släppte helt enkelt hårdvaran så man kan slänga på OS man känner för (sailfish på en mindre telefon än jolla skulle vara underbart).

Med andra ord borde telefoner röra sig mot PC modellen och inte tvärtom (som MS och äpplet försöker göra).

Nokia + Cyanogen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Listan kan bli lång men de problem jag har haft med min Lumia är följande, Internet Explorer kraschar konstant på sidor med mycket bilder/text (pinterest.com är ett exempel). Senast igår när jag skickade sms, vanligt text sms låste sig hela telefonen och startade om. När jag låser upp min telefon så står det bara återupptar, händer ofta, det jag brukar göra då är att trigga igång kameran via kamera knappen och backa ur, då kommer jag till hemskärmen. Detta är problem som är återkommande,händer flera gånger per vecka tyvärr. Vi har hemma en iPad, en iPhone 6, Samsung SGS3 som fungerar utan problem. Det händer väl ibland (mer än sällan) att en app kraschar, aldrig sett det på iOS men så här ofta som det händer på min Lumia är inte acceptabelt.

Det där låter inte normalt. Inte ens min klena Lumia 530 som jag provar Windows 10 på funkar så dåligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Medan android är bättre än WP så är den knappast mycket att hänga i julgranen. Blir bara mer och mer nerlåst och bundet till google. Bästa skulle vara om de släppte helt enkelt hårdvaran så man kan slänga på OS man känner för (sailfish på en mindre telefon än jolla skulle vara underbart).

Med andra ord borde telefoner röra sig mot PC modellen och inte tvärtom (som MS och äpplet försöker göra).

Jag håller med!

Det blir tyvärr bara sämre och sämre för varje ny version som kommer numera, har gått så långt att jag funderar på en WP eller ve och fasa en iTelefon... Men hoppas att Windows Phone 10 blir vad det borde ha varit direkt!

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Eftersom att alla andra redan håller på med orimliga önskelistor..

4.5" 1600x900, gärna AMOLED
3250 mAh
16GB intern lagring med SD-kortplats
2GB internminne
Android KitKat

Batteritid premieras, och så även att utelämna onödigt trams som driver upp priset. Processor är väldigt mycket same-same just nu.

Aaanyway.
Jag funderar på om det här inte har varit en långsiktig planering från Nokia för att inte så mycket "lämna Microsoft" som att "få Microsoft att lämna oss ifred" efter att de väl insåg sitt misstag och sedan var tvungen att ta en smäll för att kunna komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Varför inte WP?

Jag hade en Lumia 925. Skitbra telefon, tröttsamt jävla system. Framförallt IE som hänger sig hela tiden. Enda positiva var att jag gillade deras rutnät efter patch 8.1.

Tappade den på tåget efter ett år men orkade inte ens försöka få tillbaka den. Nu tillbaka till Android igen, som är fullt med bloatware...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khamel:

Jag håller med!

Det blir tyvärr bara sämre och sämre för varje ny version som kommer numera, har gått så långt att jag funderar på en WP eller ve och fasa en iTelefon... Men hoppas att Windows Phone 10 blir vad det borde ha varit direkt!

Windows 10 kommer inte förändra ett smack, detta PGA designen blir den samma dvs Modern UI, vilket är en total megaflopp då väldigt få vill använda telefoner eller det gränssnittet på en dator, först när MS kommer på detta och omdesignar kan WP och Modern UI bli populärare, som det är idag ser inte Modern UI klokt ut, hemskt är vad det är..

Sen är lätt att roota Android och förändra det som man vill, så det är inget problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, för stora företag använder ju inte linux som bas för hela sina serverparker eller så. Det är ju windows 7 där... eller?

Haha, mja, kanske inte Windows 7, men väl Windows server till viss del. Men nej, det var telefoner jag mer syftade på eftersom herrn innan var så extremt anti allt som inte är Linux.

Permalänk
Medlem

Hade varit smålustigt om Nokia släppt en modell med Sailfish. Bara för att.

Men ja, om Nokia tar och skärper sig så hade jag gärna sett ett samarbete med Jolla folket.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det kanske är fallet men hur lätt är det att bevisa detta? Telefonen fungerar utan problem annars.

Skrivet av d94pam:

Men det låter ju som du har ett hårdvaruproblem snarare än att det är OS:et som jävlas med dig. Har aldrig läst om någon med så hemska problem som du har! Så det kan jag klart fattat att du är lack på den. Jag har som sagt aldrig haft några sådana problem vare sig med min HTC eller nu min Lumia. Funkar klockrent.
Hade jag varit som du så hade jag lämnat in skräpet, för så ska inte en WP telefon funka.
Du kan ju kolla vad folk tycker om just din telefon på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1495311
Så åter igen, måste vara något fel på din.

Att appar krashar på IOS har jag iofs sett rätt många gånger, men OS:et klarar det lika bra som WP.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Det är väldigt lätt att vara efterklok.
När iPhone slog igenom 2007 så var Nokia övertygade om att de kunde fortsätta med Symbian OS, utveckla det för touch mm.
Inte förrän 2011 gav man upp.
Då hade man valet att bli en av mängden Android-telefontillverkare eller satsa på något annat. Obs, 2011 så var det inte lika självklart att Android skulle dominera så mycket som nu.

Nokia hade ju svaret på iPhone redan två år tidigare med Maemo, men tyvärr var den religiösa sekten "the church of Symbian" alldeles för mäktig.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

likt en fenix fågel reser sig Nokia från askan

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag hade gärna sett en ny version på 9110

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Snusfri

Hoppas att Nokia kör vidare på WP, helt underbart OS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vadå måste ju SMART FÅNE

Nä men asså batteri är något som är prio 1 för mig tbh endast.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad gör Touch för nytta på en så liten skärm?

Permalänk
Medlem

Eftersom Nokia kommer outsourca produktionen, förmodligen till Foxconn eller nåt sånt, lär vi se Nokia telefoner som ser ut som alla andra, har exakt samma innehåll och samma OS. Kanske lite Nokia specifika apps för skojs skull.

Jag ser inte riktigt varför man ska jubla.

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att de sålde mobildivisionen bara för att bli av med den där jävla Elop !

Nu har dom haft några år på sig att lugnt o sansat kunna sitta vid ritborden o smida planer på nya läckerheter.
Sen om det blir Android eller något annat OS spelar mig ingen större roll...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Android är också stängt. Man har inte mer tillgång till telefonens rot- och kärnegenskaper än vad Google tillåter.

Och då laddar man ner en app som rootar mobilen, alternativt installerar en ROM med root från början tillexempel Cyanogenmod, dock skall man hålla sig ifrån CyanogenmodOS då den kommer med bloat från Microsoft. Tydligen går det så dåligt för WP att Microsoft tvingar på sig på Android numera.

Inte nog att Microsoft mootchar från Android tillverkare på sk "patent" så skall de köpa sig in nu och tvinga sina appar och tjänster i ett ekosystem som inte vill ha dessa från första början. Det Microsoft gör är vad de gjorde med Xbox, slänga miljoner på en platform tills alla konkurenter inte har råd att konkurrera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Visst roligt första gången men när tredje kommer med samma inlägg blir det lite tjatigt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nokia 3310 Touch 40 dagar batteritid tar alla dagar i veckan!

Nokia 32/3310, bästa telefonerna man någonsin ägt. Snake + Joystick, en oslagbar kombination!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

"Trots försäljningen av mobildivisionen till Microsoft lurar Nokia på nya mobiltelefoner..."

huehue

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Och då laddar man ner en app som rootar mobilen, alternativt installerar en ROM med root från början tillexempel Cyanogenmod, dock skall man hålla sig ifrån CyanogenmodOS då den kommer med bloat från Microsoft. Tydligen går det så dåligt för WP att Microsoft tvingar på sig på Android numera.

Inte nog att Microsoft mootchar från Android tillverkare på sk "patent" så skall de köpa sig in nu och tvinga sina appar och tjänster i ett ekosystem som inte vill ha dessa från första början. Det Microsoft gör är vad de gjorde med Xbox, slänga miljoner på en platform tills alla konkurenter inte har råd att konkurrera.

Flashar man en AOSP rom så sitter man i samma sits som hos WP, inga appar, då den enda app store'n som är värd namnet kommer med en massa Google bloat. Tills Android får fler konkurrenskraftig alternativ så förblir man bunden till Google, vilket för mig inte är speciellt öppet. Vila i frid Meego, you were our only hope.

Permalänk
Medlem

Innan MS övertagandet hade dom redan sparkat typ 30 000 och lagt ner större delen av deras mjukvaruavdelningen som sysslade med MeeGo och deras "future disruptions". Hårdvarudesignsavdelningen försvann med MS-köpet (och sedermera sparkade av MS) om jag inte missminner mig, så möjliga telefoner från Nokia i framtiden kommer bara vara fantasilösa skal gjorda och marknadsförda av kinesiska giganter som vill casha in på goodwillen Nokia-namnet fortfarande har (se Nokia N1 tablet).