Permalänk
Medlem

MSI GTX 980 SLI Hjälp

Hej. Jag var igår och köpte ett till MSI Gtx 980 för att jag ville ha ett SLI system.
Jag sätter in kortet, installerar SLI bryggan och kör igång.
Bootar upp datorn och Windows känner igen kortet och installerar det utan problem. Allting frid och fröjd.
Öppnar upp HW Monitor och ser att det nya grafikkortet har ca 10-13 grader mer än mitt "gamla 980" temperaturmässigt.
Mitt kort brukar har ca 32-34 grader i idle.
Nya kortet har runt 43-50.

Kör jag igång FURmark kommer det nya kortet upp till 80-81C
Gamla kortet runt 65-70C.

Idag när jag kom hem så var datorn på sedan morgonen. Sätter igång HWmonitor i skrivande stund. Ena kortet är på 65C idle, Andra kortet 59-60C idle.
Fattar inte varför mitt gamla kort brukar ha ca 32 grader i idle men 60grader nu medans andra kortet 65. Har nästan inget igång.

Igår ville jag testa prestandan på bägge korten och se om de var någon skillnad på te.x BF4. Fick lite stutters från början, kanske pga att jag lirar BF4 på en lagringshårdisk, men ser att fpsen kan sjunka till lågt som 50FPS med 64players. Fattar inte. Dubbla GTX 980 och får sån sketen fps.

Kollade firestrike, fick göra ganska många försök, till slut fick jag:
19025 Total i poäng
Graphics score 29082
Physics score 11984
Combined score 7015

För övrigt så är mitt system:
i7 4790k klockat till 4.8GHz
8GB ram
1000+1000 Gb hårdisk
128gb SSD
2x msi 980s
Benq 27 144HZ 3D
Corsair CX750M Nätagg
WINDOWS 7 Home premium 64bit

Ser att folk med min setup kör med 4k på BF4 och de har 170FPS average om jag inte missförstod.
Jag kör på 1080 och kommer ner till 50fps...

Permalänk
Medlem

Hur ser din kylning ut i datorn? För mitt undre kort (kör 290 crossfire) i en liten Prodigy M burk och de ligger på 45 C och det andra 38 C med en stor jävla bordsfläkt som blåser in luft där ena sidopanelen ska vara!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Blir ju ganska mycket mer varmluft i chassit om du inte kör referens.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Avstängd

Tänk lite själv. Klart det övre kortet går varmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör furmark just nu.
Kort 1: 81C Max, 80 stabil.
Kort 2: 69C Max, 69stabil

GPUPower kort 1: 96-98%
GPUPower kort 2: 96-98%
Framebuffer: 86%

Hur tycker ni att det ser ut?

http://www.eteknix.com/testing-nvidias-geforce-gtx-980-4gb-gr...
Betydligt lägre resultat får jag på BF4 med SLI.

Permalänk
Medlem

Kanske inte temperaturer man vill ha men samtidigt är det ju ingen fara. Låter onekligen högt på idle men som makn skrev så blir det ju mer varmluft. Ställ in en mer argsint fläktkurva och se om det blir någon skillnad. Msi korten (iaf mitt 970) brummar inte fläkten igång förrän det når 60 grader.

Sen standard kolla efter virus etc.

/My Two Cents från En som aldrig kört SLI

Edit: Temp mässigt ser det väl bra ut på furmark testet tycker jag iaf.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Stäng av SLI eller testa ta ut ett kort, testa dom en och en och gör en utvärdering. Att SLI beter sig underligt under spel är inget konstigt, då SLI stödet för spelet kan ibland vara lite dåligt.

Permalänk
Medlem

Just nu kommer jag ner till som minst 24-29fps i bf4. SLI aktiverat. Kommer inte över 60-70fps av någon konstig anledning.
GPU power som max 40-50% på bägge korten i BF4
64 player map

Permalänk
Medlem

För klent nätaggregat? 750 låter för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stavalol:

Just nu kommer jag ner till som minst 24-29fps i bf4. SLI aktiverat. Kommer inte över 60-70fps av någon konstig anledning.
GPU power som max 40-50% på bägge korten i BF4
64 player map

Där finns en bugg när man kör med sli, jag kan inte komma på det nu men det är något med energiinställningarna som gör att korten inte klockar ner sig ordentligt och därför får man hög idle.
Du får alltid räkna med att det övre kortet kommer vara säkert 10 grader varmare än det under.
BF4 problemet vet jag inte dock, enda jag kan tänka mig är att göra en clean install av drivrutinerna och se om det hjälper, avinstallera dom gamla och sen köra ccleaner och sen installera dom nya.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tja igen och tack för alla svar. Listade till slut ut att det var energiinställningarna som var på balanserat.
Sen glömde jag ställa in 144HZ. Hade återställts vid något tillfälle. GPU power har gått upp mer.
Men vissa tillfällen får jag fps dropps till ca 48 ändå.

Så här ska det väl ändå inte vara med dubbla gtx 980? Nåt fel på det nya kortet som jag fått eller är det Win7, eller vad kan det vara

Firestrike:
Fick 19035 Poäng
29331 i grafikpoäng.

Permalänk
Medlem

För lite Juice i ditt nätaggregat för SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

För lite Juice i ditt nätaggregat för SLI.

nej det är verkligen inte problemet

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=JwG6cohU3_Y

Där kan ni se hur mycket Fps man har med gtx 980 sli.
Har nästa dubbelt så lite som han, uttöver det får jag fps dropps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nej det är verkligen inte problemet

Han har klockat sin i7 4790k till 4.8GHz, och sedan SLI, allt detta på 750W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Han har klockat sin i7 4790k till 4.8GHz, och sedan SLI, allt detta på 750W?

ja, det är lugnt. här har du 980 sli med överklockad 5930k, mätt vid väggen. dock inte 100% cpu/gpu, så det kan bli lite högre i ett sådant fall. dock fortfarande stora marginaler.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/9447?k=f9baa2d3533ca...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

Han har klockat sin i7 4790k till 4.8GHz, och sedan SLI, allt detta på 750W?

Det räcker och blir över

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

Han har klockat sin i7 4790k till 4.8GHz, och sedan SLI, allt detta på 750W?

Det räcker och blir över.
Jag körde 2st 980 i SLI med 4790k @ 4.6ghz
Drog aldrig över 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stavalol:

Kör furmark just nu.
Kort 1: 81C Max, 80 stabil.
Kort 2: 69C Max, 69stabil

GPUPower kort 1: 96-98%
GPUPower kort 2: 96-98%
Framebuffer: 86%

Hur tycker ni att det ser ut?

http://www.eteknix.com/testing-nvidias-geforce-gtx-980-4gb-gr...
Betydligt lägre resultat får jag på BF4 med SLI.

Temperaturerna ser helt normala ut. Du får skruva upp fläktarna själv

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Stavalol:

https://www.youtube.com/watch?v=JwG6cohU3_Y

Där kan ni se hur mycket Fps man har med gtx 980 sli.
Har nästa dubbelt så lite som han, uttöver det får jag fps dropps.

Du kan inte jämföra i ett multiplayerspel, BF4 är alldeles för ojämnt och varierar dessutom kraftigt mellan en drivrutin och en annan. Jämför dina scores i 3Dmark istället så kommer du väldigt fort fram till att dina kort presterar bättre än de borde.

I alla fall om dina "30k grafikpoäng i 3DMark" stämmer... för det är typ 25% snabbare än Swec's testmaskin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync