Nätverkshårddisk visar mindre volym än verklig storlek

Permalänk
Hedersmedlem

Nätverkshårddisk visar mindre volym än verklig storlek

Vet inte riktigt om den här frågan passar bäst här eller i Linux-forumet.

Jag har satt ihop en liten hemmaserver med Ubuntu 14.04 där jag har poolat ihop 2st hårddiskar och sedan delat ut den till min Windows-dator via Samba. Det hela fungerade, men jag upptäckte att storleken på den gemensamma volymen bara var strax under 4TB fast än jag använde 2st 3TB-hårddiskar. Efter lite felsökning så upptäckte jag att jag bara råkat skapa 2TB-partitioner på hårddiskarna.

Sagt och gjort så var det problemet snabbt åtgärdat, men jag upptäckte att när jag försökte mappa poolen till Windows igen så visade den totala volymen fortfarande bara 4TB. I Ubuntu så står det att partitionerna på varje hårddisk är 2,7TB, vilket borde resultera i att det borde visas som 5,4TB i Windows tycker jag.

Någon som har en ide om vad som kan vara fel?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Om du jämför storleken som står angiven i "byte". Är det samma avvikelse då?

4,3 biljoner bytes, eller 3,93TB. Precis samma som innan jag utökade partitionerna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Du har partitionerat med mbr i stället för gpt. MBR är gammalt och klarar bara partitioner som är 2.7TB stora.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blupparen:

Du har partitionerat med mbr i stället för gpt. MBR är gammalt och klarar bara partitioner som är 2.7TB stora.

MBR klarar bara partitioner upp till 2TB. Det var precis det som var problemet i början, men efter att ha gjort om partitionerna till GPT och ökat storleken på partitionerna till max så visar Windows fortfarande bara 4TB.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem

Är det möjligen sammanblandning av si och binära prefix ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tebibyte

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det möjligen sammanblandning av si och binära prefix ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tebibyte

Min poäng är att trots att jag utökat partitionerna i Ubuntu så är storleken oförändrad i Windows.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Testa ta bort alla partitioner på diskarna igen. Kolla hur stora på de är på servern både före och efter att du skapar ny på diskarna innan du delar ut och kollar på Windows. Jämför om det är nån skillnad på storleken du ser på servern jämfört med en Windows dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

Testa ta bort alla partitioner på diskarna igen. Kolla hur stora på de är på servern både före och efter att du skapar ny på diskarna innan du delar ut och kollar på Windows. Jämför om det är nån skillnad på storleken du ser på servern jämfört med en Windows dator.

sda och sdb är de aktuella diskarna.

NAME FSTYPE SIZE MOUNTPOINT LABEL
sda 2.7T
└─sda1 ext4 2.7T /media/WD1663
sdb 2.7T
└─sdb1 ext4 2.7T /media/WD7094
sdc 465.8G
├─sdc1 vfat 512M /boot/efi
├─sdc2 ext2 244M /boot
└─sdc3 LVM2_member 465G
├─Fi--vg-root (dm-0) ext4 38.7G /
└─Fi--vg-swap_1 (dm-1) swap 7.8G [SWAP]

Dold text

Parted. Tidigare stod det "Partition Table: dos" och partitionen sträckte sig bara ~2100GB om jag minns rätt.

Model: ATA WDC WD30EFRX-68E (scsi)
Disk /dev/sda: 3001GB
Sector size (logical/physical): 512B/4096B
Partition Table: gpt

Number Start End Size File system Name Flags
1 1049kB 3001GB 3001GB ext4 1

Dold text

Och den sammanslagna volymen av båda hårddiskar i Windows, samma storlek både före och efter.

Dold text

Offtopic, men varför kan man inte använda TAB för att få jämna mellanrym när man ska rada upp tabeller? :S

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hur har du poolat diskarna, kör du LVM, raid eller något annat?
Tycker det ser ut som du har två separata ext4 diskar, men då blir det väl ingen pool?

Om jag bara vill slå samman två diskar brukar jag göra detta med LVM. Sedan skapar jag partition och filsystem på den sammanslagna logiska LVM-volymen (ungefär så som du verkar ha gjort med root och swap). Sedan går det förstås att dela ut detta med samba på nätverket.

Här står lite hur man utökar utrymmet på LVM:
https://wiki.archlinux.org/index.php/LVM#Grow_physical_volume
Där står även att man behöver utöka filsystemet när man utökat utrymmet, exempelvis med resize2fs.
Kan det vara detta du har missat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Hur har du poolat diskarna, kör du LVM, raid eller något annat?
Tycker det ser ut som du har två separata ext4 diskar, men då blir det väl ingen pool?

Om jag bara vill slå samman två diskar brukar jag göra detta med LVM. Sedan skapar jag partition och filsystem på den sammanslagna logiska LVM-volymen (ungefär så som du verkar ha gjort med root och swap). Sedan går det förstås att dela ut detta med samba på nätverket.

Här står lite hur man utökar utrymmet på LVM:
https://wiki.archlinux.org/index.php/LVM#Grow_physical_volume
Där står även att man behöver utöka filsystemet när man utökat utrymmet, exempelvis med resize2fs.
Kan det vara detta du har missat?

Jag använder AUFS enligt denna guide. Jag inte vill strippa ut filer på flera hårddiskar, utan vill fortfarande ha möjligheten att läsa filerna enskilt på varje hårddisk. "Pool-ningen" är inte för ökad prestanda utan endast för att göra det lättare att organisera alla filer.

AUFS i sig fungerar. Filerna fördelar sig mellan hårddiskarna som jag vill. Poolen monteras via /etc/rc.local

mount -t aufs -o br:/media/WD1663=rw:/media/WD7094=rw,sum,create=pmfsrr:10000000000,udba=notify none /media/storage

Dold text

resize2fs var lite intressant, men tycker inte det borde vara det eftersom jag har formaterat om båda hårddiskar helt med parted (såvida jag nu inte har missförstått något), vilket jag tycker borde göra att filsystemet automatiskt fyller hela partitionen. Om nu så inte är fallet borde det då inte stå

Citat:

sda 2.7T
└─sda1 ext4 2.0T /media/WD1663

istället för

Citat:

sda 2.7T
└─sda1 ext4 2.7T /media/WD1663

i så fall?

I värsta fall så blir det att göra om allt från början eftersom jag inte har en susning om var jag ska felsöka eftersom jag är rätt så ny i Linux.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

OK, ja har du formaterat om dem så borde utrymmet ha fyllts upp.
Har inte testat AUFS så har ingen bra koll på detta.

Skumt...

Permalänk
Hedersmedlem

Efter ytterligare felsökning så har jag hittat felet.

Tydligen så låg filsystemet kvar även om man formaterade om hårddisken, vilket gjorde att jag hade en partition på 3 TB med ett filsystem på endast 2 TB. Det enda jag egentligen behövde göra var: "mkfs -t ext4 /dev/sda1" samt redigera /etc/fstab med den nya informaionen.

Sitter nu med en nätverkshårddisk på 5,37 TB.

Offtopic, men har citat- och spoilerfunktionen försvunnit från redigeringsverktygen?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."