BenQ 24'' XL2411Z 144Hz vs ASUS VG248QE 24" vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Motion blur? Jag har då inte upplevt det på min panel Ska fixa nvidia light boost när jag orkar men annars räcker det med lite kalibrering.

Hehe, glömde bort vad det hette och skrev bara det du skrev "Benq har motion blur men de kan man fixa på asusen."

Skrivet av Schackmannen:

Gå in på www.blurbusters.com och fixa lightboost, dock så funkar det bara i max 120hz samt med försämrad ljusstyrka.

Ah, det var väl lite sådär. Synd, eftersom Asusen är snyggare enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Hehe, glömde bort vad det hette och skrev bara det du skrev "Benq har motion blur men de kan man fixa på asusen."

Ah, det var väl lite sådär. Synd, eftersom Asusen är snyggare enligt mig.

Haha, jag blandade ihop back light bleeding o motion blur i mitt förra inlägg xD Okej, jag kan tw o testa hur det blir med light boost. Tycker annars att den är suverän och spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Haha, jag blandade ihop back light bleeding o motion blur i mitt förra inlägg xD Okej, jag kan tw o testa hur det blir med light boost. Tycker annars att den är suverän och spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Permalänk

Skulle säga att BenQ Xl skärmen är klart tekniskt överlägsen ASUS skärmen.
XL skärmen har bland de lägsta input-lag av alla tillgängliga skärmar idag, samt en extremt låg latency, dvs skärmen är väldigt snabb på att visa de grafik kortet levererar. Många skärmar som är 144 hz, gör en hel del "extra" bildbehandling vilket påverkar latency och input lag negativt. Inte bra för ex fps spel.
De snabbaste skärmarna idag är av TN panel typ. Det krävs för snabbheten.
BenQ skärmen har även ett antal funktioner framtagna just för Spel: ex Smart Scaling och den lilla extra musen, som kan användas för olika snabbinställningar.
Ang Blur reduction så har BenQ skärmen redan innan du kopplar på de bästa värdena för att minska Motion Blur. Men deras funktion Motion Blur Reduction, så kan man minska den ytterligare, men får då ge viss avkall på färgåtergining/ljusstyrka.
Ingen tillverkare kan få bort detta helt - jämför på TV sidan där man har 600/800hz (och däröver) och inte äns där är det borta.
Så Blur reduction är just vad det betyder, man minskar bildsläpnings symptomen ytterligare.

Permalänk

Just installerat min benq XL2411Z hur ser jag vilken firmware det är? v1 eller v2?

Permalänk
Medlem

Hittade detta

Vad jag själv vet om benQ är att den inte har G-sync (vilket Asusen har) men att däremot är BenQ matt i finishingen som gör att du knappt har några reflexer från den.

Citat från annan sida:

XL2411Z v2 or XL2420z V2.

over Asus VG248QE because:
-it has better color reproduction (seriously it absolutely stomps the Asus after calibration)
-has better bezel (non glossy)
-OSD and profile that actually work
-could be further tweaked by Blur Busters Strobe Utility for better motion clarity, cross talk and brightness.
-could be tweaked with VT1502 @ 120Hz or 128Hz for improved brightness and reduced crosstalk, double image.
-has better stobe crosstalk / double than Asus
-it is faster (input lag) than the Asus both at stock and tweaked (0.5ms Persistance at bb strobe utility)

Permalänk
Medlem

har bara hört bra grejer om benq men min kompis har asus och säger att den inte är lika bra som min benq så för mig så var det ett självklart val