Permalänk

100w/200w vattenkyld "lampa"

Hej!
Detta är dels ett projekt för skolgrejer som spårade ur där vi skulle göra en liten ficklampa.
Det är raka motsatsen till vad som ska ske nu, är kort och gott en lampa som kommer ha 2st 100w led dioder för att ha vid foto på natten. Och ficklampa är det inte men skulle nog kalla den släppbar.
Det finns 100tals som gjort liknande fast oftast med ett stycke 100w led. Men jag tänkte bygga med vattenkylning för att hålla ner värmen då är det något dessa Dioder kan är de att producera värme. Så första delen blir bygga först en med en 100w sedan utöka när jag här lyckats fixa kylningen och byggt ett portabelt kylningssystem.
Har även ett mål, får inte lägga ner mer än 500kr på detta. Vilket kanske låter mycket men fixa ett fungerande kylpaket för det blir det svåra(och roliga!)

(Räkna ej med något stilrent bygge! Men ge gärna tips på ett chassi eller liknande! Och vad ni tycker! )

100w/200w vattenkyld "lampa"

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Kulkul!

Ett litet tips om du vill få bort den gula randen runt ljusbilden när du använder linsen - Vattenslipa den plana sidan av linsen så att ytan blir "rökig". (Brist på bättre ord)

Lycka till med projektet!

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Skrivet av TedRohlin:

Kulkul!

Ett litet tips om du vill få bort den gula randen runt ljusbilden när du använder linsen - Vattenslipa den plana sidan av linsen så att ytan blir "rökig". (Brist på bättre ord)

Lycka till med projektet!

Tackar blir göra det om jag får en möjlighet!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

du kan ju göra någon slags All-in-one pump/tank
http://i.imgur.com/0P1Nd4g.png
Ms paint FTW

Permalänk
Medlem

vet inte om det är samma som tobbelias1 menar men du kan ju köra pumpen dränkt. Den biten du kan koppla slang på är ju till utloppet.

Permalänk
Skrivet av kenwo91:

vet inte om det är samma som tobbelias1 menar men du kan ju köra pumpen dränkt. Den biten du kan koppla slang på är ju till utloppet.

Yes, och sen köra slang genom eller ha pumpen intill väggen på tanken

Permalänk
Skrivet av tobbelias1:

du kan ju göra någon slags All-in-one pump/tank
http://i.imgur.com/0P1Nd4g.png
Ms paint FTW

Skrivet av kenwo91:

vet inte om det är samma som tobbelias1 menar men du kan ju köra pumpen dränkt. Den biten du kan koppla slang på är ju till utloppet.

Helt rätt. Så jag tänker köra tror det blir bäst så

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Sjukt kreativt!
Har byggt en liknande fast luftkyld, men den tål inte att va på längre stunder.
5/5

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, vad kostar bygget?

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen idén!

Har själv funderat att köpa en sån led att ha när man buskör cross i skogen om nätterna men funderade också på kylningen, eftersom det blir fartvind hade det funkat med kylflänsar men då kan det ju komma vatten samt lera och kortsluta hela skiten haha.

Frågan är väl om man vill ha med vattentank och grejor på en cross men rolig idé för det!

Permalänk
Skrivet av Pinx95:

Lite nyfiken, vad kostar bygget?

Just nu är jag uppe i 300kr(utan batteriet):)
Ska sen få till en ram på bygget vilket kommer bli av aluminiumprofiler eller liknande.

Skrivet av sander00se:

Gillar verkligen idén!

Har själv funderat att köpa en sån led att ha när man buskör cross i skogen om nätterna men funderade också på kylningen, eftersom det blir fartvind hade det funkat med kylflänsar men då kan det ju komma vatten samt lera och kortsluta hela skiten haha.

Frågan är väl om man vill ha med vattentank och grejor på en cross men rolig idé för det!

Har fått en fråga om det av en kille med exakt samma ändamål
Till honom gjorde jag om ett gammalt cykelljus (modell större) och satte in en 10w led diod. Funkade hyfsat! Men ska bygga om den med en 50w senare många framtida projekt... Lite för många..

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Gillar verkligen idén!

Har själv funderat att köpa en sån led att ha när man buskör cross i skogen om nätterna men funderade också på kylningen, eftersom det blir fartvind hade det funkat med kylflänsar men då kan det ju komma vatten samt lera och kortsluta hela skiten haha.

Frågan är väl om man vill ha med vattentank och grejor på en cross men rolig idé för det!

https://www.youtube.com/watch?v=c--5c3Egv4E

Utan vattentank

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

En av alla 100tals
Ja jag vet, men han kör enligt mig en för klen booster, men den är snygg

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!