Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Avstängd

Ah, slappna av, vad det än blir så tror jag att det håller måttet!
Även dina misslyckande klår ju det bästa av de gamla loggarna här... och det är ju enligt dig, det sämsta du presterat menar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Lastviking:

Ser kanon snyggt ut, en liten tanke bara eftersom du skräddar syr allt!! , baksidan av moderkortet där backplaten sitter för cpun skulle det kanske ge några mhz i överklocknings sammanhang om du gjorde ett håll där i plåten och monterar ditt en fläkt som blåser kalluft på baksidan av moderkortet, bara en tanke :), vet att det va snack om det för en massa år sen...har tyvärr inte testat det själv.

Eftersom jag inte är ute efter att pusha minsta lilla Mhz i överklockning med detta projekt så skiter jag i det(Men visst ska det överklockas!). Det ska vara ett tyst men ändå ett prestandamonster.

Skrivet av Mizzarrogh:

Ah, slappna av, vad det än blir så tror jag att det håller måttet!
Även dina misslyckande klår ju det bästa av de gamla loggarna här... och det är ju enligt dig, det sämsta du presterat menar jag...

Ja, om inte är det ju "bara" att göra om! Hehe.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Permalänk
Casemod-mästare

Får be om ursäkt för att det inte blev en helgerlig uppdatering, men den kommer nu istället.

Det har inte blivit många timmar i fräsen denna helgen, men har gjort lite diversegrejjer till projektet.

I/O plåtmojjen har jag kört klart, det var en fas och några hål som jag har bearbetat, men jag har även filat bort inner-radierna som blev ifrån fräsningen. Var tvungen att få bort de för att kunna montera I/O-plåten. Har dock inte testat med den än...

Mer provmonteringar!

Fick modifiera AC-sladden lite... Den vinklade kontakten jag köpte var lite för hög, så var tvungen att korta av den på nått vis. Jag skar upp höljet, så det delades på 2. Sen kortade jag av det och testade. Det ni ser i bilderna är bara tester, senare ska det lödas fast kablar och höljet ska limmas ihop, troligen med silikon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

http://i.imgur.com/crQ6t9W.jpg

Fick modifiera AC-sladden lite... Den vinklade kontakten jag köpte var lite för hög, så var tvungen att korta av den på nått vis. Jag skar upp höljet, så det delades på 2. Sen kortade jag av det och testade. Det ni ser i bilderna är bara tester, senare ska det lödas fast kablar och höljet ska limmas ihop, troligen med silikon.

Först, snyggt bygge och kul att följa ^^

Andra, får jag föreslå att du typ fasar ut för sladden i aluminiumblocket som håller fast nätagget? Det stör mig lite att sladden liksom ligger "klämd" mot kanten. Men de är bara ett förslag ^^

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av NangiDev:

Först, snyggt bygge och kul att följa ^^

Andra, får jag föreslå att du typ fasar ut för sladden i aluminiumblocket som håller fast nätagget? Det stör mig lite att sladden liksom ligger "klämd" mot kanten. Men de är bara ett förslag ^^

Tack du!

Fasen, det hade inte varit dumt! Ska grunna lite på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Tack du!

Fasen, det hade inte varit dumt! Ska grunna lite på det.

Det borde du göra så den hanar lite längre ner (så den kommer ur vägen av taket).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Det borde du göra så den hanar lite längre ner (så den kommer ur vägen av taket).

Tat lungt, håller på att rita på ändringen nu... (Blev just klar dock.)

Ändringen kör jag troligen till helgen.

Permalänk
Casemod-mästare

Då var det helg igen och dags för en uppdatering! Har jobbat på lite olika grejjer, modifierat fästet till PSU, börjat köra fram en powerknapp och börjat köra fram fötterna till chassit.

Det var ingen dum idé alls, Slweedlen! Tack för tipset!

Blir ju inte 100% integrerat om man köper ex. en vandalsäker knapp och skruvar fast den på frontpanelen, så det slog mig att, varför inte bygga en egen powerknapp? Fräsa en egen knapp och hölje, sen sätta en tryckknapp på en PCB och skruva på den hemmabyggda knappen.

Har ett litet videoklipp på det hela! https://www.youtube.com/watch?v=JCnb0mYuUuI

Notera dock att det höljet jag har kört fram nu bara är för tester. Att använda samma material för glidytor är kasst, så senare ska jag köra fram ett nytt hölje i lagerbrons. Men det gör jag efter anodiseringen av knappen, eftersom mina alu-detaljer kommer krympa när de anodiseras.

Som en liten slutspurt på denna helg har jag svarvat fram fötterna till chassit. Jag har använt mig av Uddeholm Stavax, det är ett rosttrögt verktygsstål med bra polerbarhet. Grovbearbetningen är klar på de, nu ska de iväg på härdning till 52HRC, när jag får tillbaka de så ska de slipas och sen putsas/poleras.

Permalänk
Administrativ avgift

Fixa dubbel uppsättning till mig

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Då var det helg igen och dags för en uppdatering! Har jobbat på lite olika grejjer, modifierat fästet till PSU, börjat köra fram en powerknapp och börjat köra fram fötterna till chassit.

http://i.imgur.com/CynpzKI.jpg

Det var ingen dum idé alls, Slweedlen! Tack för tipset!

Kul att man kunde vara till hjälp ^^ Blev mycket snyggare än jag tänkte mig! Bra jobbat.

Permalänk
Casemod-mästare

"Uppdateringsdags"

Fick tillbaka fötterna efter härdningen, nu är de nååååååågot hårdare än innan, vilket gör de mycket stöttåligare. Seghärdade till 52HRC.

Nästa steg är att plan- och rundslipa de jäklarna. Dock så är det inget jag kommer göra denna helgen, ska nämligen byta däck på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

"Uppdateringsdags"

http://i.imgur.com/LpIdfyW.jpg

Fick tillbaka fötterna efter härdningen, nu är de nååååååågot hårdare än innan, vilket gör de mycket stöttåligare. Seghärdade till 52HRC.

Nästa steg är att plan- och rundslipa de jäklarna. Dock så är det inget jag kommer göra denna helgen, ska nämligen byta däck på bilen.

Du ska väl inte jonglera med chassit? Inte tror jag att hårdiskarna vibrerar så mycket Nä men ser bra ut i alla fall.

Är du inte lite sent ute med att byta däck? här var man tvungen att göra det för någon vecka sen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Detta är detaljnivå till nya höjder! I love it

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Du ska väl inte jonglera med chassit? Inte tror jag att hårdiskarna vibrerar så mycket Nä men ser bra ut i alla fall.

Är du inte lite sent ute med att byta däck? här var man tvungen att göra det för någon vecka sen

Äsch, lika bra att härda de när man ändå är igång...

En icke datorrelaterad "uppdatering". Slängt på sommarsulorna nu, men passade även på att tvätta/polera/vaxa/städa inredningen på bilen när jag ändå var igång.

Bild på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

En icke datorrelaterad "uppdatering". Slängt på sommarsulorna nu, men passade även på att tvätta/polera/vaxa/städa inredningen på bilen när jag ändå var igång.

Bild på bilen.

Lär ju inte missa den om jag ser den på vägen Satt på egen dekal?

Visa signatur

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Lär ju inte missa den om jag ser den på vägen Satt på egen dekal?

En polare har en vinylplotter, han skar ut det till mig. Jag tog fram 2D underlaget till han dock.(Samma snubbe som skar ut vinylcirklarna till fläktarna.)

Edit: Ja, och jag monterade det.

Permalänk
Casemod-mästare

Efter jobbet idag passade jag på att köra klart fötterna.

Först upp med de i planslipen, slipades på båda sidor.

Nästa tempo var i rundslipen, jag slipade de dock bara utvändigt. Invändigt räcker det med att bara putsa(vilket är nästa tempo).

Gjorde mig en liten "specialhållare" för att kunna putsa de lättare i svarven.

Färdiga!

Jag har inga bilder under själva processen, men jag tog en bit polyuretan som jag svarvade till som insatser i fötterna. Materialet är som ett lite hårdare gummi, men mycket mjukare än Acetal-plast, vilket bör funka fint till detta ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Bild på bilen.

Då kommer jag som bilintresserad och frågar, bytade du verkligen däck, eller bytade du hjul?!

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av biorrith:

Då kommer jag som bilintresserad och frågar, bytade du verkligen däck, eller bytade du hjul?!

Hehu. Hjul var det.

Dock så har jag vart hos en däcksnubbe idag, har nu nya fräscha gummin!

Permalänk
Casemod-mästare

Denna helgen fick det bli ett vattenblock.

Blocket är till CPU/VRM kylning. Vattnet går in längst upp, kyler VRM och sen vidare och kyler CPU.

Det är inte helt klart dock. Kopparbiten ska bearbetas på undersidan med, men för det måste jag ha processorn.

Nästa helg blir det tyvärr inget datorpill, bilen gick inte igenom besiktningen, så måste fixa de felen.

Permalänk
Medlem

Nice! Får jag fråga, var skaffar man gummislingan som man använder till tätning?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Casemod-mästare

Du tänker på helt vanliga O-ringar.

EDIT: De kan du köpa lite var stans, finns även på snöre så man kan limma ihop, men det är inte lika bra.

Sverull och Teknikprodukter är 2 ställen. Sen borde även lokala järnhandeln, eller VVS-firman ha/kan ta hem.

Permalänk

Du slutar aldrig imponera, fantastiskt bygge

Permalänk

Mästarn i farten igen! fy fan vad snyggt! 100 av 10 poäng fåru!

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med gängorna i fötterna efter härdningen, material tenderar ju ändra form vid härdning

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Häftigt!! Väntar med spänning!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av FlashTec:

Hur gick det med gängorna i fötterna efter härdningen, material tenderar ju ändra form vid härdning

Visst gör de det, men det lilla är skitsamma. Deformationen efter härdning brukar aldrig vara några problem. Bara på väldig långa och smala detaljer de viker sig märkbart.

Permalänk
Avstängd

Oavsett sexuell läggning borde alla få stånd eller motsvarande av detta...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Äntligen helg så det kommer en uppdatering ser fram emot mycket fräsning och snyggt aluminium

Skickades från m.sweclockers.com