Oculus VR avslöjar systemkrav och upplösning för Oculus Rift CV1

Permalänk
Medlem

På tiden! Jag tycker det är kul att se att dom satsar högt och skriver kraven som antagligen faktiskt kommer behöva nås. Känns helt ok att det är entusiast inriktat då det är den vägen jag alltid velat att Oculus CV1 ska vandra. Blir att köpa ett (eller 2...) 390x om benchmarksen visar det specsen utlovar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket kan priserna på dessa saker ha sjunkit till släpp?

Jag själv har tänkt köpa helt nya saker i år, så det här blir en bra sak att ta sikte på. Funderar på Haswell-E då jag redigerar mycket. Undrar hur mycket man behöver för att kunna spela in sakerna i t.ex Oculus eller HTC Vive. hmmm.....

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

90 Hz för varje öga?

Så de tänker alltså köra 90 Hz per öga.
Upplösningen är för låg med tanke på betrakningsvinkeln och en stor besvikelse. Jag antar att de har en anständig lösning på screen-door problematiken den måttliga upplösningen till trots, men pixlarna kommer fortfarande att vara gigantiska.

Skit också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Besviken

Jag är helt klart besviken om de ska SPLITTA 2160x1200 på två skärmar...
Hade förväntat mig högre upplösning, det här är till och med sämre än gearVR som drivs av en Samsung note 4 (2560x1440)!
Kör de en mindre skärm för att få högre PPI så blir Field of View för litet.
Nyttjar de inte quantum-dot pixels (som inte verkar ha kommit tillräckligt långt i utvecklingen) så kommer det fortfarande att vara en väldigt synlig screen-door effekt.
Får de inte ordning på det visuella spelar det ingen roll hur bra de sköter input och positional head-tracking.

PS. ursäkta svengelskan men jag är irriterad och orkar inte tänka ut rätt namn på svenska, jag hade verkligen högre förväntningar på cv1.

Permalänk

@MakeCoke: Det finns många viktigare saker än upplösning när det kommer till VR

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av maiqtheliar:

@MakeCoke: Det finns många viktigare saker än upplösning när det kommer till VR

Jag håller delvis med dig men det räcker inte enbart med de andra delarna heller.
Du måste nå en tillräcklig nivå med samtliga delar innan det blir bra.
Ett i mina ögon viktigt exempel:
Om du i en racingsimulator har för få pixlar för att se vad som händer i nästa kurva innan du är mitt i den så spelar det ingen roll hur bra de har hanterat det övriga.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Salcin74:

Jag håller delvis med dig men det räcker inte enbart med de andra delarna heller.
Du måste nå en tillräcklig nivå med samtliga delar innan det blir bra.
Ett i mina ögon viktigt exempel:
Om du i en racingsimulator har för få pixlar för att se vad som händer i nästa kurva innan du är mitt i den så spelar det ingen roll hur bra de har hanterat det övriga.

Det är inte ett särskilt stort problem i DK2 även om "myggnätseffekten" är påtaglig. CV1 ger ~25 procent fler pixlar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EntropyQ3:

Så de tänker alltså köra 90 Hz per öga.
Upplösningen är för låg med tanke på betrakningsvinkeln och en stor besvikelse. Jag antar att de har en anständig lösning på screen-door problematiken den måttliga upplösningen till trots, men pixlarna kommer fortfarande att vara gigantiska.

Skit också.

Skrivet av Salcin74:

Jag är helt klart besviken om de ska SPLITTA 2160x1200 på två skärmar...
Hade förväntat mig högre upplösning, det här är till och med sämre än gearVR som drivs av en Samsung note 4 (2560x1440)!
Kör de en mindre skärm för att få högre PPI så blir Field of View för litet.
Nyttjar de inte quantum-dot pixels (som inte verkar ha kommit tillräckligt långt i utvecklingen) så kommer det fortfarande att vara en väldigt synlig screen-door effekt.
Får de inte ordning på det visuella spelar det ingen roll hur bra de sköter input och positional head-tracking.

PS. ursäkta svengelskan men jag är irriterad och orkar inte tänka ut rätt namn på svenska, jag hade verkligen högre förväntningar på cv1.

Fast man måste ju göra en avvägning mellan upplösning och prestanda. Trycker de in 4K UHD så blir marknaden minimal då det skulle krävas grafikkort för 10 000 kr för att driva runt det. Blir ju meningslöst att ha en extremt hög upplösning om det inte går att spela med den.

Vill minnas att de skulle motverka screen dooring med pentile.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Om inte hypen är stor nog att töja på plånboken och motivera till nudel-kost

Potäter ger mycket mer ppk än nudlar. Nudlar är faktiskt ganska dyr mat!

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot detta. Nu sitter jag på det torra prestandamässigt med mina 980 i SLI, men om man inte sitter med så kraftfull dator, bör man inte kunna köra en fjärde dels upplösning? Likt vad jag sett vissa med 4K skärmar gör, spelar i 1080, så i detta fall spela med 1080x600.

Folk som klagar på upplösningen, har dom testat ett Oculus eller är det bara rena spekulationer som blir till fakta som så mycket på internet. Jag har aldrig provat en Oculus eller annat VR för den delen, så jag har ingen aning.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

970GTX rekommenderas.
Frågan är väl om SLI stöds alls, buggar ur eller fungerar ok. 2x780GTX bör vara mer än 970GTX. Men funkar de?
Minsta lilla lagg blir jag och många andra rejält åksjuk av detta. Grymt att utvecklingen pågår men de kommer ta ett antal år innan 3d på de viset blir så bra att man bara måste ha. Jag hade redan på 90 talet ASUS 3d brillor. Coolt i 3 minuter men inget man ville spela med. Kommer inte ens ihåg vad kortet från nVidia hette men glasögonen var anslutna med kabel till grafikkortet. hehe

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta att det ÄNTLIGEN smått börjar närma sig!

Permalänk
Medlem

Pixligt oculus

@AlbertMwugabi: Jag provade vad jag tror var ett dk2, med en bergochdalbane-demo inspelad på ett godtyckligt stort nöjesfält i Stockholmsområdet. När jag satte på mig oculuset slogs jag av hur fruktansvärt pixligt och ofokuserat allt var, men när demon drog igång och allt väl var fokuserat blev jag helt uppslukad av den virtuella världen. Visserligen kunde jag se pixlar om jag valde att lägga fokus på det. Men jag tror att om man har hårdvara att dra runt det, så räcker upplevelsen för att man skall övervinna eventuella brister i pixeltäthet.

Annars rekommenderar jag att testa google cardboard, då är man inte i närheten av vad man kommer uppleva med oculus men det ger ändå en god försmak av vad det kan ge framöver.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl fan helt sjukt att vi närmar oss !

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Ser verkligen fram emot detta. Nu sitter jag på det torra prestandamässigt med mina 980 i SLI, men om man inte sitter med så kraftfull dator, bör man inte kunna köra en fjärde dels upplösning? Likt vad jag sett vissa med 4K skärmar gör, spelar i 1080, så i detta fall spela med 1080x600.

Folk som klagar på upplösningen, har dom testat ett Oculus eller är det bara rena spekulationer som blir till fakta som så mycket på internet. Jag har aldrig provat en Oculus eller annat VR för den delen, så jag har ingen aning.

På min stationära dator med 24' skärm spelar jag i 1600x1200, tycker det är alldeles utmärkt och känner inte ens behov att öka den upplösningen.
GearVR som jag har drivs av min samsung note 4 med 2560x1440 (klart högre än Oculus rift DK2)och där skulle jag vilja ha mycket högre upplösning.
Skillnaden mellan dessa upplevelser är att pixlarna är mycket närmare ögat för VR och det gör väldigt stor skillnad, här är det även ännu viktigare med refreshrate för att du ska få upplevelsen att du verkligen är där.

Om jag får välja så tar jag mycket hellre enklare grafik utan en massa onödiga effekter i högre upplösning då det är viktigare att driva grafiken med rätt framerate. Som sagt, en mobiltelefon klarar t.o.m att driva 2560x1440 i 60Hz, vad ska då inte ett Gtx 970 klara av?

Forskning på området har även visat att rätt framerate, input och tracking i cartoon liknande grafik är mycket effektivare för att skapa närvaro än realistisk grafik som inte får de andra delarna. Detta betyder att det inte behöver vara så tungt att driva högre upplösningar som man skulle kunna tro, det handlar bara om att skapa spelen/upplevelserna på rätt sätt. Dags för programmerarna och grafikerna att börja tänka lite igen helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Så låg upplösning, borde vara absolut minst 1440p, helst 4k.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

4690K @ 4.7
GTX 970
8GB ram

Underbar upplösning!!! Ska bli intressant med nästa version. Fler högupplösta skärmar för mobiler lär ha kommit ut tills dess. Känner mig riktigt hype:ad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

4690K @ 4.7
GTX 970
8GB ram

Underbar upplösning!!! Ska bli intressant med nästa version. Fler högupplösta skärmar för mobiler lär ha kommit ut tills dess. Känner mig riktigt hype:ad

Jag är övertygad om att det kommer bli häftigt även om du snabbt kommer att bli varse att upplösningen inte är så underbar som du tror.
Problemet är egentligen inte storleken på pixlarna utan snarare avståndet mellan pixlarna som blir väldigt tydligt på det avståndet.
Skulle man ha 4K skärmar och skala upp full HD skulle redan det se bättre ut utan att det blir särskilt mycket tyngre för hårdvaran, problemet är tydligen att få tag på skärmar med tillräckligt låg latens vid dessa upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

QDs e väll enbart för lcds om jag förstått det hela rätt. Inget som används på oleds som jag fortfarande hoppas att det är det dom tänker använda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

QDs e väll enbart för lcds om jag förstått det hela rätt. Inget som används på oleds som jag fortfarande hoppas att det är det dom tänker använda...

Helt rätt, jag tänkte på pentile pixels.

Permalänk

Whaat? så höga krav...går det inte att sänka upplösningen och till 60Hz? så det funkar någolunda tills uppgradering

Permalänk
Medlem

Detta är i linje med vad jag förväntade mig att de skulle släppa. Det följer samma mönster som DK2 när det kommer till hur de presenterat prototypen och sedan den färdiga versionen baserad på prototypen.

Inget förvånande heller med systemkraven, Oculus har vart tydliga med att det kommer krävas biffig dator.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

Whaat? så höga krav...går det inte att sänka upplösningen och till 60Hz? så det funkar någolunda tills uppgradering

Sänk grafikinställningarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

Jag tror inte riktigt du förstår, detta är mer eller mindre en skärm. Om du skaffar en 144Hz 1440p skärm, behöver du kunna maxa allt för att det ska fungera? Behöver du alltid pumpa ut 144 bilder per sekund? Nej. Du kan anpassa alla inställningar precis som du vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Systemkrav på GTX 970 osv. Då kommer inte ens 2% av marknaden kunna köra den.
Hur tänkte de där?

Permalänk

Alltså kom igen den som skrev nyheten på förstasidan, ändra ordet Systemkrav genast!
Som några redan påpekat är det inte KRAV, det är deras rekommendation "för att få hela upplevelsen".

Ni som börjar fundera på om era riggar klarar det: behöver du fundera så går det nog fin fint. Se den där listan som en rekommenderad nivå om ni ska köpa nya grejjer, köp inget mindre än så helt enkelt, men behärska er och vänta om ni är nöjda med prestandan som den är.

Personligen hade jag mycket hellre suttit kvar på en sämre rigg och uppgraderat först efter att ha testat med det jag har. På så vis kan jag uppleva vad det är som blir bättre och om det var värt det.

Håller också med Salcin74, det är nog betydligt mer problem med avståndet mellan bildpunkterna än den generella densiteten.
Jag testade nyligen lite olika spel på DK1 och 2 på A MAZE, en del har hittat riktigt snygga sätt att få bort pixligheten. Among the sleep hade t.ex. en upplevelse så bra att jag helt glömde bort pixlarna på ett DK2 (http://www.krillbite.com/ats) och det fanns en POC som inte hade ett namn än som var en slags puzzler med Leap motion kontroll som också hade anpassat grafiken så att pixligheten försvann på en DK1.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Hur tänkte de där?

För att köra i 90 Hz i den upplösningen med hyfsade inställningar ja, du kan ju alltid sänka upplösningen.

Permalänk
Medlem

Kommer bli den från valve/htc för min del utifrån vad jag sett än så länge.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Skönt att mina gtx 980 får jobba lite:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Hur tänkte de där?

Riften är ute om ett år, ungefär i samma veva som 14/16nm GPUerna med HBM börjar säljas. Vad kostar AMD 290 prestanda då? Ett år senare?
Det har sålts 2560x1440 120/144 Hz skärmar ett tag som kräver dubbla prestandan mot vad Riften kommer att kräva om ett år för att drivas väl....

Jag hade hellre sett 4k upplösning. Man kan alltid använda uppskalning och grafiksettings om man har otillräcklig grafikprestanda, och all annan VR som virtual travelling, filmvisning osv skulle vara bättre.