EVGA Geforce GTX 970 SSC ACX 2.0+

Permalänk
Medlem

Det här kortet tycker jag verkar riktigt bra för mitt ändamål. Htpc/spelmaskin kopplad till tv. Kommer jag bli lidande av spoltjut, borde ju inte vara skyhöga fps som kommer passera kortet, dock såg det ju ut att klara ultra på 1080 riktigt bra. Eller missar jag något?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Du ligger och tuggar i 3000 FPS i BF4, menar du?

Jag köper ditt kort direkt.

Nej det är ingen jag har sagt.
Jag gnäller inte heller, jag säger sanningen men det verkar som folk inte kan hantera det.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Det här kortet tycker jag verkar riktigt bra för mitt ändamål. Htpc/spelmaskin kopplad till tv. Kommer jag bli lidande av spoltjut, borde ju inte vara skyhöga fps som kommer passera kortet, dock såg det ju ut att klara ultra på 1080 riktigt bra. Eller missar jag något?

Jag förstår inte varför swec kommer med en review på ett "gammalt kort" som släpptes i januari och sätter en rubrik som det skulle vara någon dags-nyhet, handlar nog om pengar emot reklam har jag en känsla av.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Nej det är ingen jag har sagt.
Jag gnäller inte heller, jag säger sanningen men det verkar som folk inte kan hantera det.

Hantera sanningen säger du..Vad menar du?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag förstår inte varför swec kommer med en review på ett "gammalt kort" som släpptes i januari och sätter en rubrik som det skulle vara någon dags-nyhet, handlar nog om pengar emot reklam har jag en känsla av.

Reagerade också lite på det men ska jag ta ditt inlägg som ett svar på mitt inlägg så förstår jag nog inte riktigt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Hantera sanningen säger du..Vad menar du?

Du har ett grafikkort som du kör i tex 3dmark cloud gate som inte tjuter.
Du har ett grafikkort som du kör i tex 3dmark cloud gate som tjuter.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Reagerade också lite på det men ska jag ta ditt inlägg som ett svar på mitt inlägg så förstår jag nog inte riktigt

Nej det är sant, det är ett semi-passivt kort så det skulle nog passa bra.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robalm:

Jag förstår inte varför swec kommer med en review på ett "gammalt kort" som släpptes i januari och sätter en rubrik som det skulle vara någon dags-nyhet, handlar nog om pengar emot reklam har jag en känsla av.

Även ifall oceaner av tid gått sedan januari så är ju fortfarande 970 (och 980) nVIDIA's toppkort för konsumenter. Det finns många olika modeller att recensera, varav detta var ett.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Dimestam

Saknar funktionen skriv ut i testet.

Gillade att man kunde se hela testet utan att behöva byta sida.

Men förstår att det är ett val för att läsarna skall se andra saker och stanna kvar på sidan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du har ett grafikkort som du kör i tex 3dmark cloud gate som inte tjuter.
Du har ett grafikkort som du kör i tex 3dmark cloud gate som tjuter.

Ja. Du får säkert spoltjut, men nu var det syntetiska tester där FPS:en går upp vilket medför spoltjut.

3DMark Cloud Gate = Testlabb

GTA V/ BF4 / Skyrim = Normalt användande

Kör du 3DMark nonstop, så ja, då kommer du bli lidande men jag tvekar på att du kör det nonstop.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Även ifall oceaner av tid gått sedan januari så är ju fortfarande 970 (och 980) nVIDIA's toppkort för konsumenter. Det finns många olika modeller att recensera, varav detta var ett.

Tack för infon, men jag får inga svar jag blir avstängd istället om man säger nåt som inte passar dom fina moderaterna.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Så om detta kort kopplas mot en vanlig tv behöver man ens tänka på spoltjut då?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Geeks
SweClockers

@xfade: Snarare att det var väldigt få som använde funktionen. Vem skriver ut artiklar nuförtiden?

Ett uttalat mål i utvecklingen av Swec 6.0 var att banta bort funktioner som ingen/väldigt få använde för att bli av med massa onödigt bagage. Istället lägger vi krafterna på att vässa de riktigt nyttiga finesserna. Det tycker jag är en bra strategi.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Ja. Du får säkert spoltjut, men nu var det syntetiska tester där FPS:en går upp vilket medför spoltjut.

3DMark Cloud Gate = Testlabb

GTA V/ BF4 / Skyrim = Normalt användande

Kör du 3DMark nonstop, så ja, då kommer du bli lidande men jag tvekar på att du kör det nonstop.

Finns nog fler än du tror som kör 3DMark nonstop, men det är ju inte bara där, i vilken applikation som helst där din fps är mycket hög så kommer du förmodligen då tjut.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat flera onödiga inlägg som bröt mot ett flertal av forumets trivselregler, exempelvis § 1.2:

Citat:

Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Så om detta kort kopplas mot en vanlig tv behöver man ens tänka på spoltjut då?

Hade exakt det här kortet innan och inget spoltjut alls även att jag försökte lyssna noga precis som mitt 290X jag har nu dock låter fläktarna mer på detta kort förstås.
Vet inte varför Sweclockers alltid får kort med spoltjut... de kanske har knäpptyst dator i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hade exakt det här kortet innan och inget spoltjut alls även att jag försökte lyssna noga precis som mitt 290X jag har nu dock låter fläktarna mer på detta kort förstås.
Vet inte varför Sweclockers alltid får kort med spoltjut... de kanske har knäpptyst dator i övrigt.

de kanske har otur eller så har deras datorer (vad jag har för mig så testar de spoltjut med mer än en dator) komponenter som gillar att få kort att tjuta.

det sista du säger är dock relevant, jag tror att många kort tjuter lite och helt enkelt inte hörs då de inte sitter i mycket tysta system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@xfade: Snarare att det var väldigt få som använde funktionen. Vem skriver ut artiklar nuförtiden?

Ett uttalat mål i utvecklingen av Swec 6.0 var att banta bort funktioner som ingen/väldigt få använde för att bli av med massa onödigt bagage. Istället lägger vi krafterna på att vässa de riktigt nyttiga finesserna. Det tycker jag är en bra strategi.

Jag skriver inte ut artikeln utan använde den för att kunna få bättre överblick och kontinuitet när jag läser dem.

Men ni har säkert statistik på hur få det var som använde funktionen.

För övrigt så gick jag över från tomshardware till anandtec just för denna funktion för att läsa hela artikeln på en sida.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har EVGA Geforce GTX 970 SC ACX 2.0 och den är helt utan spoltjut under spelande, i nån meny vid 2000fps så hör jag nått liitet men det märktes knappt. OC på 1510mhz som max (bios mod), turbo 1367 default. Gav 2990 för det

Prisvärt

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Entusiast

Har två EVGA Geforce GTX 970 SC ACX 2.0 och enda gånger jag hört ett litet missljud från dessa kort är när jag kör "remote desktop" och mediariggen har XBMC igång... så fort jag stänger ner det så försvinner missljudet. Så vitt jag vet är det enda gånger jag hört ett litet missljud från dessa kort

Permalänk
Medlem

Köpte detta kort förra veckan. Mycket nöjd de första två dagarna men sen börja det spoltjuta vid spelande oberoende av fps. Olika tjut beroende på ljus eller mörk miljö.
Hoppas ersättningskortet håller längre då jag inte kunnat hitta något bättre kort som får plats i mitt chassi. Provad EVGA 980 SC men det var 3mm för långt för att gå ner i PCIe-kontakten.

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Finns nog fler än du tror som kör 3DMark nonstop, men det är ju inte bara där, i vilken applikation som helst där din fps är mycket hög så kommer du förmodligen då tjut.

Jag är väl medveten om det. Vi pratade syntetiska tester. Spoltjut kan du få i vilken dator som helst, oberoende på hårdvara. I rest my case.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Har samma kort, inget oljud och klockar sjukt... 1497 core 1980 minnen

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

@xfade: Snarare att det var väldigt få som använde funktionen. Vem skriver ut artiklar nuförtiden?

Ett uttalat mål i utvecklingen av Swec 6.0 var att banta bort funktioner som ingen/väldigt få använde för att bli av med massa onödigt bagage. Istället lägger vi krafterna på att vässa de riktigt nyttiga finesserna. Det tycker jag är en bra strategi.

Tänk inte på det som skriva ut funktion. Tänk på det som allt på en sida funktion. Det är mer överskådligt om man har allt på en sida och kan snabbt scrolla upp eller ner för att komma åt information. Kan fortfarande ha menyn som länkar till olika delar av sidan i stället för specifika sidor.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det här kortet tycker jag verkar riktigt bra för mitt ändamål. Htpc/spelmaskin kopplad till tv. Kommer jag bli lidande av spoltjut, borde ju inte vara skyhöga fps som kommer passera kortet, dock såg det ju ut att klara ultra på 1080 riktigt bra. Eller missar jag något?

Jag har Evga 970 sc 2.0 alltså föregående modell, som också fick kritik för Spoltjut. Något som jag fick erfara tiofalt då det lät som ett surrande kraftverk så fort kortet fick arbeta med något. Jag bytte nätagg och kortet är knäpptyst! Har du Fractal design integra r2 750w - så bör du inte köra det nätagget med detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@xfade: Snarare att det var väldigt få som använde funktionen. Vem skriver ut artiklar nuförtiden?

Ett uttalat mål i utvecklingen av Swec 6.0 var att banta bort funktioner som ingen/väldigt få använde för att bli av med massa onödigt bagage. Istället lägger vi krafterna på att vässa de riktigt nyttiga finesserna. Det tycker jag är en bra strategi.

Jag gillar nya systemet med taggar men det tog bort spänningen med att komma till sista sidan och se om det ni testat fått någon utmärkelse. Nu gick det inte att undvika att se #utmärkt i listan med taggar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag förstår inte varför swec kommer med en review på ett "gammalt kort" som släpptes i januari och sätter en rubrik som det skulle vara någon dags-nyhet, handlar nog om pengar emot reklam har jag en känsla av.

Nä, dom får en vecka på sig att resencera alla nya produkter. Tar det längre tid vill vi hellre vara utan. På så sätt behöver vi bara läsa 3 recensioner per år! Vilken bra idé!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

@xfade: Snarare att det var väldigt få som använde funktionen. Vem skriver ut artiklar nuförtiden?

Ett uttalat mål i utvecklingen av Swec 6.0 var att banta bort funktioner som ingen/väldigt få använde för att bli av med massa onödigt bagage. Istället lägger vi krafterna på att vässa de riktigt nyttiga finesserna. Det tycker jag är en bra strategi.

Det där håller jag verkligen inte med om! Eller ja att de flesta inte skriver artiklarna på papper kan jag nog förstå men det som var så bra med den funktionen är att man på ett behändigt sätt kunde läsa hela artikeln på en sida istället för behöva bläddra i ett dussin. Att man nu också nu inte kan ställa in hur många inlägg man kan se per sida i forumet är också en riktig nedgradering enligt min bok. Men jag gissar att den närmare sanningen är att ni får mer intäkter från reklamen med att ha tagit bort de funktionerna får att få fler hits.

Det känns som att hela uppgraderingen av Sweclockers var ju för att maximera intäkterna och det är inte mig emot men inte på bekostnad av nyttiga men små funktioner.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av xfade:

Men ni har säkert statistik på hur få det var som använde funktionen.

Den användes ytterst sällan, bara några enstaka sidvisningar i månaden, så den tiden var tvungen att läggas på annat.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Biberu:

Tackar för svaret.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |