Jag sitter på en bra idé - hur förverkligar jag den?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en bra idé - hur förverkligar jag den?

Hej!

Så här är det: Jag sitter på en jäkligt bra idé, ja revolutionerande för hela sin bransch egentligen och en otrolig nytta till världen. Denna idé skulle jag verkligen vilja se blir till verklighet. Men jag har inte tiden, kunskapen eller resurserna som krävs för att förverkliga den.

Kanske låter som stora ord, men det rör sig om en riktigt bra grej - ok?

Mitt dilemma är att jag inte bara kan kasta ut idén i det fria till vem som helst. I "fel" händer kan den göra någon jäkligt rik och hela poängen är att idén skall vara alla till nytta och inget som några få skall kunna tjäna stora slantar på.

Enkelt förklarat: Tänk dig att jag uppfunnit MineCraft i tankestadiet men jag vet inte hur jag programmerar och vill inte dela idén med fel person som skulle sno den av mig eller blanda in Mikrotransaktioner eller andra dumheter i den...

Idén innefattar också ett gäng olika (stora) företag som (förutom att de till att börja med måste lyssna till min idé) någonstans också måste sätta sig ner tillsammans och diskutera igenom den tillsammans. Återigen, jag kan inte riskera att bolla idén med ett av företagen som sedan tar den till sin egen och gör stora vinster.

Förstår att det här blir lite luddigt och lite hysch-hysch men så är det bara. Det jag dock behöver hjälp med är om någon vet något forum eller någon instans någonstans där man kan presentera idéer utan risk för att de missbrukas? Typ en blandning mellan Patent- och Registreringsverket och KickStarter.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Det första du bör göra är väl att skaffa patent på iden. då är du iaf "säker" ifall någon på något sätt skulle sno den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kan du bygga en fungerande modell av det du vill göra?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jo ta patent och ta hjälp av någon som kan området så att patentet inte blir för snävt. Tror också att man kan börja prata om sin ide när det är inskickat och inte behöver vänta på att allt är klart.

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback så här långt.

Mitt bekymmer är att idén (nu måste jag börja prata lite om den) rör sig om en webb-baserad lösning, eller kort och gott en hemsida egentligen. Så jag vet inte riktigt hur jag kan ta patent på den, då alla momenten i hemsidan redan är sånt som existerar. Det är bara syftet med den som är så bra. Den skulle göra för sin bransch vad Spotify gjorde för musikbranschen typ.

Dvs, tänk dig att jag hade tänkt ut ett "Facebook" men inte visste hur man kodade det. Jag kunde inte tagit patent på det då Lunarstorm (nostalgi!) redan fanns på den tiden.

På samma sätt som jag inte kunnat ta patent på lösningar i hemsidan (tänk dig statusuppdateringarna) då sådant redan funnits på andra hemsidor.

Svårt att förklara detta utan att berätta idén och det är ju hela mitt dilemma...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd

Vad du än gör, gå inte på patentbluffen. Det är bara slöseri med pengar. Det är så otroligt lätt att kringgå patent att den knappast fyller någon funktion.

Vet inte riktigt hur du ska gå tillväga då jag inte vet vad du ska bygga/sälja men lycka till. Patent är dock inget du ska slösa pengar på.

Permalänk
Medlem

Dra ett mail till någon stor välgörenhetsorganisation, varför inte Bill & Melinda Gates Foundation?Förklara ditt dilemma. Kanske de lyssnar... kanske inte.

Som riskkapitalister resonerar, pengar finns det gott om, det är bristen på bra idéer som är problemet.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Tack för all feedback så här långt.

Mitt bekymmer är att idén (nu måste jag börja prata lite om den) rör sig om en webb-baserad lösning, eller kort och gott en hemsida egentligen. Så jag vet inte riktigt hur jag kan ta patent på den, då alla momenten i hemsidan redan är sånt som existerar. Det är bara syftet med den som är så bra. Den skulle göra för sin bransch vad Spotify gjorde för musikbranschen typ.

Dvs, tänk dig att jag hade tänkt ut ett "Facebook" men inte visste hur man kodade det. Jag kunde inte tagit patent på det då Lunarstorm (nostalgi!) redan fanns på den tiden.

På samma sätt som jag inte kunnat ta patent på lösningar i hemsidan (tänk dig statusuppdateringarna) då sådant redan funnits på andra hemsidor.

Svårt att förklara detta utan att berätta idén och det är ju hela mitt dilemma...

// Peter

Ett steg kan ju vara att bolla idén för att kanske komma fram till en lösning, med någon du känner att du kan lita på, t.ex mig.... (Haha nej, skämt åsido, nog för att jag kan vara ett pålitligt och bra bollplank, finns alltid på PM), men kanske har du någon vän som kan detta med kodning, eller har du andra kontakter som kan göra en prototyp av idéen som du känner att du kan lita på? Tror att det finns många som har tillräckligt med heder för att inte sprida något hemligt. I och försig vet jag av erfarenhet att människan i sin natur kan vara rätt kass på det där...

Permalänk
Medlem

Nej är det en sådan lösning kanske det blir svårt med patent. Det kanske bara är att bygga lösningen och få med sig de stora på tåget och vara först och leverera en bra tjänst. Men lyssna på de med erfarenhet av det här

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Jag kommer svara lite pessimistisk i vissa saker, men förklarar bättre sedan.

Skrivet av Lythelius:

Hej!

Så här är det: Jag sitter på en jäkligt bra idé, ja revolutionerande för hela sin bransch egentligen och en otrolig nytta till världen.
Denna idé skulle jag verkligen vilja se blir till verklighet. Men jag har inte tiden, kunskapen eller resurserna som krävs för att förverkliga den.

Pessimisten svarar: Déjà vu? Du är inte det första i forumet med samma påstående och inte vill berätta något.

Skrivet av Lythelius:

Enkelt förklarat: Tänk dig att jag uppfunnit MineCraft i tankestadiet men jag vet inte hur jag programmerar och vill inte dela idén med fel person som skulle sno den av mig eller blanda in Mikrotransaktioner eller andra dumheter i den...

Pessimisten svarar: Jag har också en ide och det är att bygga en tidsmaskin, jag har dock inte kunskap att göra detta själv.
Ditt exempel var nämligen dåligt, då det är ett typisk exempel på något som det knappast finns brist på folk som har iden utan folk som har möjlighet/kunskap att förverkliga den. Samma sak gäller saker som facebook etc, visst det var en hobbysnickare som gjorde den vid sidan av skolan, han var dock inte precis först med att skapa en sådan sida. Och skulle han bara varit en kille som hade iden så skulle det ha varit kört.
Vi kan även ta Angry Birds som var en succé på en smart ide på ett enkelt spel, men om en helt vanlig person utan några kontakter hade haft iden så hade den inte varit mycket värt då ide på sätt och viss inte var unikt. (det var stämningen i spelet som gjorde succén)

Skrivet av Lythelius:

Idén innefattar också ett gäng olika (stora) företag som (förutom att de till att börja med måste lyssna till min idé) någonstans också måste sätta sig ner tillsammans och diskutera igenom den tillsammans. Återigen, jag kan inte riskera att bolla idén med ett av företagen som sedan tar den till sin egen och gör stora vinster.

Pessimisten svarar: En stor indikation på att du med din ide har tagit vatten över huvudet.

Skrivet av Lythelius:

Mitt dilemma är att jag inte bara kan kasta ut idén i det fria till vem som helst. I "fel" händer kan den göra någon jäkligt rik och hela poängen är att idén skall vara alla till nytta och inget som några få skall kunna tjäna stora slantar på.

Kapitalisten svarar: Du kan fråga mig privat, om det är det är en dålig ide så säger jag det, är det en bra ide så säger jag till dig att det är en dålig ide och snor iden från dig.

Mer positivt svar:
Det finns folk som har bra idéer, man ska dock fundera flera gånger på hur unik sin ide är om man inte har kunskap att göra "något själv". Det finns då ofta en stor chans att man har bristande kunskap inom ämnet och inte förstår problemen.

Det finns många sätt att gå vidare men det beror på vad det är för något, om du vill anlita någon att granska din ide med bindande kontakt så räkna med en kostnad från runt 1000kr/h exkl moms.
Kickstarter etc hindrar inte att folk kan sno din ide om den bara är generell och tur är det för vår utvecklingsskull. Patent kostar skjortan och får göras i flera olika regioner.

Mitt råd till dig är att prata igenom din ide med folk som du helt kan lita på, även om du är lite äldre så kan du troligtvis prata med dina föräldrar och då få feedback. Sedan börja studera lite kring problemen och gör anteckningar, du kan även fråga runt lite kring delproblem utan att nämna något om helheten.
Nu har du ej sagt något om din ide, men ofta går många idéer förverkliga smått. Det finns dock väldigt många som har extremt bra idéer på alla sätt, men ska man börja blanda in en tredje part så blir det genast mycket krångligare.
-Speltillverkare som har en ide och sköter om precis allt själva (programmering, grafik och ljud) har dock det betydligt enklare.

Edit:
Inget illa menat emot dig, men jag har sett för många i programmeringsforum som själva inte kan göra ett skvatt, men vill tjäna storkovan på att bara lägga fram en icke unik ide. Du kan dock sitta med en unik ide och det bör du diskutera med någon du kan lita på som föräldrar, syskon etc. -Visst dessa är kanske inte insatta i ämnet, vilket faktisk ibland även kan vara positivt att höra sådan feedback då det kan ge infallsvinklar som man aldrig hade tänkt på.

Sedan är det positivt mentalt att ha idéer som man planerar på, jag har själv flera sådana projekt på gång, jag är dock skeptisk till att det blir något. (att få andra att använda ens verktyg är inte lätt, enklare är det med spel där det typ bara räcker att göra ett bra spel)
En ide är ett excelverktyg (det finns flera mindre bra), där jag själv har all kunskap som behövs för alla delar, men få folk att ladda hem och betala för detta verktyg är inte lätt. Och vad jag har förstått är ditt problem lite åt samma håll, det är inte lätt att sälja direkt till kund av flera anledningar som mindre speltillverkare gör..

Permalänk
Medlem

Ni som föreslår patent måste skämta. Tror ni att man kan ta patent på idéer? Har ni någon aning om vad det kostar att söka patent?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

http://jollyclick.com/

Deras idé är att du med en idé kan hitta folk som kan förverkliga den. Säg t.ex. att du vill hitta en programmerare, manusförfattare, grafisk designer, osv.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

...Jag tar och chansar på att TS idé är att få ihop de stora filmbolagen att skapa en enda stor tjänst för film och tv-serier ("Vad Spotify gjorde för musikbranschen") från ett och samma program på datorn mot en månadskostnad eller liknande.

Varmt eller kallt?

Skrivet av Ilja:

Ni som föreslår patent måste skämta. Tror ni att man kan ta patent på idéer? Har ni någon aning om vad det kostar att söka patent?

Det kostar inget att söka patent om jag förstått rätt, däremot kostar det en hel del att ta patent som du är inne på.
En kamrat till mig förklarade att man kan söka ett patent, varpå det patentet "låses" i flera år så att ingen annan kan söka det, men det innebär inte att du har betalat för det och tagit det. Det här är anekdotiskt såklart, har inte kollar upp det själv, men denna kamrat har erfarenhet av just dessa saker, så jag litar på honom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

...Jag tar och chansar på att TS idé är att få ihop de stora filmbolagen att skapa en enda stor tjänst för film och tv-serier ("Vad Spotify gjorde för musikbranschen") från ett och samma program på datorn mot en månadskostnad eller liknande.

Varmt eller kallt?

Sånt är dåliga exempel för en helt vanlig privatperson att genomföra, det är lite som iden med fred i världen, varför har ingen tänkt på detta innan..(undra om det går att ta patent på iden? *skämt*)

Nå det man ska ta i beaktning är vad man själv är och kan tillföra.
Ta Minecraft som nämndes. Om en helt vanlig 25årig person skulle ha haft denna spelide, hur svårt skulle det vara för att denna att ens övertyga någon speltillverkare att genomföra iden? (Detta utan att 25åringen får en enda krona eller credit)
Men om 25åringen börjar skissa på hur det ska se ut och fungera, samt talar om tekniker för att genomföra spelet, så blir det betydligt enklare och det börjar faktisk även bli en chans att kunna tjäna en krona.
Är man dock en duktig programmerare med gott om fritid så kan man gå riktigt långt med denna ide.

Nu har inte TS sagt någon om hens ide inte ens vilket område det berör och jag vet hellre inget om TS, så det är enbart TS själv som kan avgöra hur hen ligger till. Där mitt som sagt är att prata med folk som man litar på.(släktingar)

TS kan mycket väl ha en riktig bra ide och det är bra för en själv att ha bra ideer som man grunnar på. Men om man ser på de flesta framgångsrika personer så har de inte bara haft en ide utan själv genomfört den. (det finns såklart några få undantag, men då har de ofta skapas bra underlag)

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om att tjäna pengar på din makalösa ide så kan du bara sprida den öppet, då kan ju inget företag utveckla det i hemlighet och inga patent kan sökas (då det redan är känt).

Om du vill tjäna pengar så får du antingen starta ett företag själv, eller i partner med någon. Alternativt försöka sälja ideen till ett företag. Du kommer dock att se att många företag är väldigt försiktiga med att köpa "ideer" då det kan bli svårt för dem att få patent och de kan lägga ner väldigt mycket utvecklingsarbete på produkten och sen kan de inte få patent och förlorar pengar. Det är även därför företag sällan kommer att försöka "stjäla" din idee om du pratar med dem.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

...Jag tar och chansar på att TS idé är att få ihop de stora filmbolagen att skapa en enda stor tjänst för film och tv-serier ("Vad Spotify gjorde för musikbranschen") från ett och samma program på datorn mot en månadskostnad eller liknande.

Varmt eller kallt?

Det kostar inget att söka patent om jag förstått rätt, däremot kostar det en hel del att ta patent som du är inne på.
En kamrat till mig förklarade att man kan söka ett patent, varpå det patentet "låses" i flera år så att ingen annan kan söka det, men det innebär inte att du har betalat för det och tagit det. Det här är anekdotiskt såklart, har inte kollar upp det själv, men denna kamrat har erfarenhet av just dessa saker, så jag litar på honom.

Tror mer det handlar om kanaler? Du bygger ditt eget kanalpaket? typ.. ;D haha!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna kontakta de företag som du vill prata med säga att du tror att du har världens idé på gång och vill för en dialog med företagen MEN de MÅSTE skriva på sekretess. När ni väl har mötet filmar du allt så du har bevis på vad som sagts på mötet.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Hjälpsam

Om du inte har ordentligt med kapital att back upp råder jag dig inte att gå patentvägen i alla fall.

Det är öppet att läsa andras patent, och det är drivor med mindre trevliga företag som dammsuger patentkontor på bra idéer som företaget kan förverkliga. Det rak av stjäl idén/patentet/produkten utan att betala licens till patentägaren. När du stämmer dem för patentintrång drar de ut på den rättsprocessen i närapå det oändliga vilket medför inte ovanligt personlig konkurs för patentägaren av bara advokat och rättegångskostnader medan det är en del av strategin från företaget som utnyttjar patentet.

Det är då en fråga om vem som är mest uthållig i en flerårig rättegång, inte vem som har rätt. Vem som har moralisk rätt är oväsentligt i patentjuridik tyvärr.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå det man ska ta i beaktning är vad man själv är och kan tillföra.
Ta Minecraft som nämndes. Om en helt vanlig 25årig person skulle ha haft denna spelide, hur svårt skulle det vara för att denna att ens övertyga någon speltillverkare att genomföra iden? (Detta utan att 25åringen får en enda krona eller credit)
Men om 25åringen börjar skissa på hur det ska se ut och fungera, samt talar om tekniker för att genomföra spelet, så blir det betydligt enklare och det börjar faktisk även bli en chans att kunna tjäna en krona.
Är man dock en duktig programmerare med gott om fritid så kan man gå riktigt långt med denna ide.

Skrivet av CTH:

Om du inte bryr dig om att tjäna pengar på din makalösa ide så kan du bara sprida den öppet, då kan ju inget företag utveckla det i hemlighet och inga patent kan sökas (då det redan är känt).

Skrivet av Nollan:

Borde du inte kunna kontakta de företag som du vill prata med säga att du tror att du har världens idé på gång och vill för en dialog med företagen MEN de MÅSTE skriva på sekretess. När ni väl har mötet filmar du allt så du har bevis på vad som sagts på mötet.

Hej igen!

Tack för all bra feedback jag fått, både tankeställare, fakta, varningar och pessimism (som uppskattas i såna här fall).

Jag har grunnat lite de senaste dagarna och går lite i tankarna som Johan85c är inne på. Att skriva ner hela idé så grundligt och tydligt jag kan och även skissa på hur hemsidan ska se ut. Då jag sysslade en del med webdesign och databaser i min ungdom så har jag en grundläggande förståelse och kunskap i hur min idé skall förverkligas, men jag har inte kompetensen/tiden/resurserna att bygga upp det på egen hand eller tillsammans med andra. Men min förhoppning är att sätta samma tillräckligt med material för min idé för att kunna presentera det för bolagen som berörs.

Jag kommer sedan skicka ett mail med hela presentationen och allt material kring min idé till samtliga bolag, och även visa öppet i mailet att samtliga kontaktats. Bolagen är beroende av att samarbeta "över gränserna" för denna idé och det kommer inte fungera om ett av dem snor idén för egen del. Genom att öppet presentera idén för alla samtidigt så hoppas jag det sätter press på dem att börja kommunicera.

Dock, kan jag inte som CTH tipsar om, sprida idén öppet. Hela poängen är att jag inte är intresserad av att tjäna en krona på den utan jag vill bara se den förverkligas då det är en tjänst/ett verktyg jag verkligen önskar fanns och det skulle bidra till en bättre värld (stora ord, men det är en stor idé). En del av denna poäng är alltså att ingen annan skall kunna göra sig snuskigt rik heller, det är inte det idén handlar om.

För att förklara lite närmare vad jag eftersträvar, så kan jag säga som så att om jag uppfunnit ett definitivt botemedel mot cancer så hade jag publicerat det öppet överallt på något sätt så att inget stort bolag skulle kunna sno patent på det och sälja ett överprisat botemedel - utan hela världen skulle ha rätt/möjlighet att kunna ta del av det. Min idé är - ja, inte direkt liknande så men något åt samma håll - och den kräver att ett par stora bolag inom sin bransch går samman och samarbetar då lösningen gynnar dem alla.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Lycka till med din idé.

För att vara sådär tråkigt negativ så anser jag att genomförandet är 90 % av grejen. Idéer har alla och nästan alla tjänster och varor som uppfattas som "revolutionerande" är egentligen framgångsrika versioner av något som funnits flera gånger tidigare.

Permalänk
Medlem

Svenska Uppfinnareföreningen är en förening som är till för att hjälpa personer genomföra sina ideér. Kan använda dom som bollplank eller så kan dom förmedla kontakter.

"Svenska Uppfinnareföreningen bildar ett nätverk där målgruppen uppfinnare och småföretagare har tillgång till, och stödjer varandra, med kompetenslyft, rådgivning, coachning, mentorer, problemlösning, förebilder och inspiration."
http://uppfinnare.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Så här är det: Jag sitter på en jäkligt bra idé, ja revolutionerande för hela sin bransch egentligen och en otrolig nytta till världen. Denna idé skulle jag verkligen vilja se blir till verklighet. Men jag har inte tiden, kunskapen eller resurserna som krävs för att förverkliga den.

Kanske låter som stora ord, men det rör sig om en riktigt bra grej - ok?

Mitt dilemma är att jag inte bara kan kasta ut idén i det fria till vem som helst. I "fel" händer kan den göra någon jäkligt rik och hela poängen är att idén skall vara alla till nytta och inget som några få skall kunna tjäna stora slantar på.

Enkelt förklarat: Tänk dig att jag uppfunnit MineCraft i tankestadiet men jag vet inte hur jag programmerar och vill inte dela idén med fel person som skulle sno den av mig eller blanda in Mikrotransaktioner eller andra dumheter i den...

Idén innefattar också ett gäng olika (stora) företag som (förutom att de till att börja med måste lyssna till min idé) någonstans också måste sätta sig ner tillsammans och diskutera igenom den tillsammans. Återigen, jag kan inte riskera att bolla idén med ett av företagen som sedan tar den till sin egen och gör stora vinster.

Förstår att det här blir lite luddigt och lite hysch-hysch men så är det bara. Det jag dock behöver hjälp med är om någon vet något forum eller någon instans någonstans där man kan presentera idéer utan risk för att de missbrukas? Typ en blandning mellan Patent- och Registreringsverket och KickStarter.

Mvh

// Peter

Du nämner att det är revolutionerande för hela sin bransch, mao tolkar jag detta som om den är riktad endast till denna bransch. Finns det någon intresseförening eller dylikt som representerar denna bransch? Oftast är alla stora aktörer medlemmar i dylika organisationer, leta upp den/dessa och för en dialog med dem så kan du nog komma vidare i dina tankar.

EDIT: typo...skrev bransch på fel sätt