Permalänk
Medlem

Lagt en beställer hos inet på evga gtx 980 ti. Står att den ska komma in 2015-06-03 så jag hoppas på torsdag/fredag.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Såg att evga 980ti med eftermarknadskylare har 8+6 i ström matning och läste nånstans att korten inte få trillräckligt med ström när man överklockar? Kanske ska vänta lite då tex zotax har 8+8? Och gigabyte med verka de som.

Har svårt att se att det har något med strömmatningen att göra rent fysiskt utan antagligen begränsat via vbios. Bara att vänta in en custom vbios så kringgår du det problemet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det vore ju trevligt om dom kunde börja sälja referenskort utan kylare.

Börjar ju dyka upp några på Computex så det dröjer nog bara två månader till eller nåt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Review för EVGA Hybrid uppe https://www.youtube.com/watch?v=qtRqmzRMar8&feature=youtu.be&...

50c på max load är riktigt bra, plus att han nämner att den är knäpptyst också. Det enda negativa är väl att det fortfarande är ref PCB, men man kan inte få allt.

Permalänk
Medlem

Dustin har 3 Gigabyte referenskort kvar för 7500 enligt deras sida
https://www.dustinhome.se/product/5010871796/reference
Webhallen har 1+1 av samma modell
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/222504-gigaby...

Jag tänkte vänta till de med egna kort och kyllösningar dyker upp.

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam

Varför vill ni ha tredjpartskylare, är inte referenskortens kylare ganska bra?
En stor fördel är ju att originalet blåser ut den varma luften, perfekt för de av er som vill köra SLI.
Tycker dessutom att originalkylaren tillhör en av de snyggare på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En stor fördel är ju att originalet blåser ut den varma luften, perfekt för de av er som vill köra SLI.

Om inte annat så är referenskylaren ganska sexig i sig med

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra sida som har en genomgång mellan de olika 3djeparts kylarna? Känner mig själv lite lost, då jag inte vet längre vilka som är bra och vad de har för för och nackdelar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande att jag kommer gå på ett 980 hursomhelst, 7000-8000kr kändes lite väl saftigt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasbacka:

Beställde det, tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Folk i Sverige har mer pengar -> dyrare produkter.

Faktiskt om man kollar BNP i köpkraft (kallat GDP (PPP) på engelska) så har USA typ 9,000 dollar mer än Sverige.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%...

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mibsweden:

Faktiskt om man kollar BNP i köpkraft (kallat GDP (PPP) på engelska) så har USA typ 9,000 dollar mer än Sverige.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%...

Att kolla på BNP är inte så bra i många fall (precis som det står i artikeln du länkade till).

Kollar man istället på hur mycket pengar en vanlig medelklass person har i Sverige jämfört med USA så ligger Sverige ganska långt över.
Det kan man se om man kollar priset på många vardagliga varor, exempelvis mat.

Tycker att big mac index är lite kul http://www.statista.com/statistics/274326/big-mac-index-globa...

Givetvis är inte detta heller en perfekt indikator, då man får vinkla det mot typ av produkt också. Man kan inte rakt av jämföra priser på mat, grafikkort, sprit eller bilar. Dels då produkterna är av olika typ (skatt) och olika prisklass (beroende på hur många som kan köpa påverkas priset)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, det är ingen nackdel att köra med referenskort. Möjligen om man tänkt överklocka extremt och vill ha 8+8 med ett eget PCB designat för övercklocking. Det kanske kan ge en bit extra marginal, men i många fall handlar det ändå om tur med GPU:n man köpte.

Även intresserad av Fiji, men problemet är att jag är lite fast på G-sync nu. Lustigt hur det blev där. I längden kan jag nog ändå överge det ifall Nvidia blir allt för sviniga. Men klarar mig inte utan en skärm med den typen av lösning oavsett.

För min del har jag ett Corsair 700D, stort och väl ventilerat chassi. Lite extra varmluft internt är inget problem. Många eftermarknadskylare håller dessutom ner temperaturen betydligt bättre än referens ligger på över 80 vid belastning.

För de som är oroliga för varmluft internt är väl t.ex. EVGA Hybrid ett bra alternativ. Extremt låg GPU-temp och varm luft flyttas ut via radiatorn. Men det kostar cirka en tusenlapp mer än referens.

Anledning till uppgraderingstankar är att jag tycker 2560x1440 är lite för tungt och behöver mer kräm.

Permalänk
Medlem

Nån som köpt MSI 980 TI Gaming från Alina? 7500 för de kortet är väl bra?

Permalänk
Medlem

Hybrid verkar ju rätt bra, enda frågan jag har är hur pass böjliga slangarna är då mitt chassi inte tillåter speciellt höga kort

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Vad är SC+ ACX 2.0+? Väntat länge på att 980 Ti ska komma så jag kan byta ut mitt 690 då det känna lite slött i 1440 nu för tiden. Har det med överklockning att göra så är det inget jag behöver då jag aldrig överklockat ett grafkkort, är skillnaden stor nog för att vara värt att börja? Tack

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Vad är SC+ ACX 2.0+? Väntat länge på att 980 Ti ska komma så jag kan byta ut mitt 690 då det känna lite slött i 1440 nu för tiden. Har det med överklockning att göra så är det inget jag behöver då jag aldrig överklockat ett grafkkort, är skillnaden stor nog för att vara värt att börja? Tack

SC = superclocked, alltså bar överklockad.
SC+ är den som även har backplate
ACX 2.0+ är EVGAs kylare som de har nu. Tror plusset är att den har MOSFET kylning.

Permalänk
Medlem

Rätt ok pris på EVGA kortet med ACX kylaren. Nån som handlat från datorfixarna förut?

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

SC = superclocked, alltså bar överklockad.
SC+ är den som även har backplate
ACX 2.0+ är EVGAs kylare som de har nu. Tror plusset är att den har MOSFET kylning.

Tack, så då är den färdigt fabriksklockad när man får den? Är det en ok klock eller onödigt? Annars kör jag på den billigare standard kortet

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

Tack, så då är den färdigt fabriksklockad när man får den? Är det en ok klock eller onödigt? Annars kör jag på den billigare standard kortet

Standard är 1102 MHz, EVGA SC är på 1102 MHz så 10% höjning är ju okej.
Men i SweClockers test så fick de upp ett standardkort till 1200 MHz.

Så det är bra överklock men man kan göra ber själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Om inte annat så är referenskylaren ganska sexig i sig med

De flesta ser ju dock inte korten annat än när man sätter i dem i burken. Ljudmässigt tycker jag de är katastrof jämfört med vissa av 3:e partstillverkarnas kort. Men visst, alla har ju olika referensramar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Standard är 1102 MHz, EVGA SC är på 1102 MHz så 10% höjning är ju okej.
Men i SweClockers test så fick de upp ett standardkort till 1200 MHz.

Så det är bra överklock men man kan göra ber själv.

Finns med största sannolikhet inget ref-kort som inte lätt klockar till 1100Mhz, så att betala extra för dessa 100Mhz tycker jag är att slänga pengar i sjön. Över 1200Mhz någonstans börjar det bli värt att lägga en extra slant (om man nu vill ha ett överklockat kort vill säga).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Finns med största sannolikhet inget ref-kort som inte lätt klockar till 1100Mhz, så att betala extra för dessa 100Mhz tycker jag är att slänga pengar i sjön. Över 1200Mhz någonstans börjar det bli värt att lägga en extra slant (om man nu vill ha ett överklockat kort vill säga).

referenskylaren klarar 1100mhz? I så fall köper jag standardkortet och kanske klockar i framtiden om det känns nödvändigt.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GTX 980 Ti Superclocked+ ACX 2.0+ finns nu på EVGAs hemsida men enda i Sverige som säger något är Komplett som säger 20e juni. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willbeatu:

referenskylaren klarar 1100mhz? I så fall köper jag standardkortet och kanske klockar i framtiden om det känns nödvändigt.

"SweClockers textexemplar hänger med bra i svängarna och landar på 1 200 MHz som GPU-frekvens, 200 MHz över Nvidias standardnivå. Det ger nominella turbofrekvensen 1 276 MHz och en maximal turbonivå på 1 390 MHz. Grafikminnet följer med upp till 7 912 MHz innan problem uppstår."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Håller helt klart med.
Men vissa vill inte överklocka och så får man ju annan kylare med de andra korten.

Skrivet av Willbeatu:

Tycker det är mer fråga om vad för kylare man får än överklockningspotential.

Permalänk
Medlem

Inet har haft några Asus referenskort inne och sålde slut på dem. Såg att de fått ett par EVGA SC nu, det är referensmodellen med högre fabriksklocka (dvs överklockning med garanti).
http://www.inet.se/filter?CategoryId=164&properties.Index=29&...

Permalänk
Medlem

Inet har så man kan boka Gigabyte 980 TI med eftermarknadskylarn

https://www.inet.se/produkt/5411417/gigabyte-gtx-980-ti-gamin...

Permalänk
Medlem

EVGA med eftermarknadskylare finns på Inet för 7990
http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Misco och Dustin tar 7549 däremot.