Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Unander:

Äntligen helg så det kommer en uppdatering ser fram emot mycket fräsning och snyggt aluminium

Skickades från m.sweclockers.com

Denna helg har jag tyvärr varit upptagen med annat. MEN i fredags var jag och pratade med vattenskäraren, han kommer köra fram chassiplåtarna till mån/tis åt mig, det kommer bli grejjer det!

Permalänk
Avstängd

Nu har det ju gått flera minuter och inget har hänt!!
(Skämtar)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu har det ju gått flera minuter och inget har hänt!!
(Skämtar)

Vafasen, du är ivrigare än vad jag trott! Haha!

Jag har valt att göra en liten "ändring" till bygget, inget som påverkar det faktiska bygget, men jag har valt att namnge bygget och även gå ut med sponsorerna till bygget.

Jag har döpt bygget till Project Tatami, eller kort Tatami. Liten kort historia till namnvalet vill jag inte släppa än, men gör det runt mitten av nästa vecka.(För då borde vattenskäraren vara klar med mina chassisidor).

Som ni kanske ser har jag uppdaterat första posten med en banner och även bytt namn på tråden.

En grej till är att jag har sponsorer till bygget. Jag har egentligen inte velat säga det, men har kommit fram till att företagen som sponsrar med grejjer ska ju självklart få cred för det, annars hade de ju inte sponsrat med prylar.

Jag är ju fortfarande nybörjare på att skapa fina och strukturerade byggloggar, så om nån har förslag på förbättringar är det välkomnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Oavsett sexuell läggning borde alla få stånd eller motsvarande av detta...

Lite rosig om kinderna borde man bli iallafall.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Avstängd

Är man väl redan när man vet att det börjar närma sig helg och potentiellt dax för uppdateringar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk

helt jävla sinnesjukt bygge.

Permalänk
Avstängd

Snart kommer det nog en uppdatering här då jag kan rapportera från EF att sidorna verkar klara (har tjuvkikat litet på det där).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Snart kommer det nog en uppdatering här då jag kan rapportera från EF att sidorna verkar klara (har tjuvkikat litet på det där).

EF? :S Han har dock gett oss i Swerigs en sneapeak redan! Hoppas själv på uppdatering så snart som möjligt!

Permalänk
Avstängd

(Det verkar inte gå att hotlänka därifrån, men) Sidoplåtarna är klara. Men han skulle lägga upp riktiga bilder sedan när han var klar, vi måste ju låta honom sova litet också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Mizzarrogh:

(Det verkar inte gå att hotlänka därifrån, men) Sidoplåtarna är klara. Men han skulle lägga upp riktiga bilder sedan när han var klar, vi måste ju låta honom sova litet också.

Daniel sover aldrig...

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Corsair Johan:

Daniel sover aldrig...

Eller så sover jag alltid, kan inte riktigt bestämma mig.

Permalänk
Casemod-mästare

Väntar ni på något? Det låter som det.

Chassisidor, kanske?

Stort tack till WST för vattenskärningen av chassiplåtarna!

Chassisidorna är körda från 2mm borstad aluminiumplåt.
Bottenplåten är körd från en 4mm 6082 aluminiumplåt. Med tanke på att hela chassit, och även fötterna vilar på plåten så ville jag ha den lite tjockare för att få en solidare känsla, 1kg väger den. Japp, tillräckligt solid.
Fönstrena är körda från 4mm polykarbonat, de måste jag dock bearbeta lite i fräsen innan jag kan montera de.

Plåtarna kördes i deras finecut maskin, vilket minst sagt, producerade riktigt fina snitt!

Jag kan komma närmare med kameran på snitten om nån så skulle vilja.

MONTERAT! 8)

Blev ju riktigt bra detta! Tanken är att anodisera sidorna svart, men silver var ju inte dumt det med.

En närmare bild på ett hörne.
Chassiplåtarna ska anodiseras svart och stommen silver, på så vis kommer jag få en liten diskret silvrig kant runt plåtarna som kan se redigt bra ut!
Notera dock, i bilden passar 2 plåtar perfekt, medan den främre är lite off.(sett till faserna), det var jag som inte tänkte/brydde mig om det nu vid provmonteringen, men när allt är klart och jag gör den slutgiltiga monteringen så kommer det passa bättre.

Juste ja, skulle ju förklara tanken bakom projektnamnet.
Tatami är en Japansk golvmatta, det är inte mattan i sig, utan rutmönstret på mattan som matchar min design. Därav namnvalet.

Permalänk
Medlem

Ser jäkligt bra ut och fina snitt med. Ja svart vore fint ihop med silver:) Inte funderat med några orangea eller röda detaljer ihop med detta?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vet inte om det blivit frågat tidigare men kommer du bygga kablarna själv från grunden? Hade ju varit jävligt fräsigt

Permalänk

jag tror jag får en ögasm

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Ser jäkligt bra ut och fina snitt med. Ja svart vore fint ihop med silver:) Inte funderat med några orangea eller röda detaljer ihop med detta?

Tanken är att det ska vara ett svart/silver bygge. Men om jag senare ångrar mig och kastar in en färg återstår att se...

Skrivet av Quvantum HD:

Vet inte om det blivit frågat tidigare men kommer du bygga kablarna själv från grunden? Hade ju varit jävligt fräsigt

Kablarna ska jag krimpa själv till perfekta längder.

Permalänk
Avstängd

Ja, ni skall få se sedan, jag tror som sagt att det blir en femma för varje ensam uppgradering av projektet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Det blir otroligt bra! Tatamimönstret blir verkligen klockrent till bygget och det är härligt hur mkt du bearbetar varje del av bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Bästa bygget jag sett hittills på swec. Respekt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Casemod-mästare

Kul att ni uppskattar bygget!

Nej, dags för ännu en uppdatering.

Någon typ av box/låda... Den ska nämligen husera power-knappen och 2st USBs.

Lite ändrade planer. Den gamla knappen jag gjorde(den runda), den kommer ju inte passa med byggets mönster så jag körde fram en ny fyrkantig istället.

Vad är ett bygge utan minst en hemmagjord PCB? Det är faktiskt den första PCBn jag nånsin har fräst ut, det blev inte dumt alls!

Den är dock inte riktigt klar, jag måste fixa en solder mask på den med, håller på att göra lite tester med det nu, men mer om det senare när jag är klar.

Jag gjorde även texten för liten så det försvann i fräsningen, men det är ju inget som påverkar prestandan, så det får vara så.

Monterat och klart! Eller ja, det är ju bara en test-montering. PCBn ska ju fortfarande få en solder mask och sen ska ju även komponenterna lödas.

Det var allt för denna gång!

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande bygge!

Permalänk
Medlem

Ett av årets bygge, helt klart!

Permalänk
Avstängd

Har denna också understycket i lagerbrons?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Har denna också understycket i lagerbrons?

Jag har gjort ett extra hölje i lagerbrons, men det ska jag finköra efter knappen har anodiserast(och där med krympt lite), nu har jag bara nån testhistoria av aluminium för tester. Det du ser under är ett mässingsshims. Lagerbronsbiten ska jag försöka fräsa så jag inte behöver shimsa, men det är ju inga problem om det skulle behövas.

Permalänk
Avstängd

Jisses du är ambitiös! Gillas!
Fyller väl i med ännu en femma då, man får ju ge varje uppdatering här en femma när man inte kan ge projektloggen mer totalt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Casemod-mästare

Då var det dags att uppdatera er om en ny sponsor, nämligen Intel!

De har skickat mig en i7-5960X till detta bygget, och det tackar jag stort för!

Dags att installera processorn!

Där sitter den mycket bra, tycker jag!

När jag ändå var igång så passade jag på att ta lite bättre bilder på moderkortet GIGABYTE skickade till mig för ett tag sen.

Detta får bli en avslutande överblicksbild.

Denna helgen kommer jag besöka Dreamhack, så blir tyvärr ingen uppdatering denna helgen. Men nästa helg har jag planerat att storjobba på chassit. Nu när jag har processorn kan jag ju slutföra vattenblocket då jag kan mäta höjden mellan CPU och VRM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Då var det dags att uppdatera er om en ny sponsor, nämligen Intel!

De har skickat mig en i7-5960X till detta bygget, och det tackar jag stort för!

http://i.imgur.com/S8wwS2M.jpg

Dags att installera processorn!

http://i.imgur.com/0abLY6S.jpg

Där sitter den mycket bra, tycker jag!

http://i.imgur.com/09e5Ciu.jpg

http://i.imgur.com/MOorIZh.jpg

http://i.imgur.com/1igBtdw.jpg

http://i.imgur.com/N4eo3ri.jpg

http://i.imgur.com/8qWYS4S.jpg

När jag ändå var igång så passade jag på att ta lite bättre bilder på moderkortet GIGABYTE skickade till mig för ett tag sen.

http://i.imgur.com/O47s2pH.jpg

Denna helgen kommer jag besöka Dreamhack, så blir tyvärr ingen uppdatering denna helgen. Men nästa helg har jag planerat att storjobba på chassit. Nu när jag har processorn kan jag ju slutföra vattenblocket då jag kan mäta höjden mellan CPU och VRM!

Dubbla pinnar/stag för fastspänning av cpu? Är ju bara en på vanliga Svenssons moderkorten.

Ser snyggt ut, men moderkortets ena kylfläns ser lite plottrig ut (passar inte riktigt in i det andra raka linjerna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Broken-arrow:

Dubbla pinnar/stag för fastspänning av cpu? Är ju bara en på vanliga Svenssons moderkorten.

Ser snyggt ut, men moderkortets ena kylfläns ser lite plottrig ut (passar inte riktigt in i det andra raka linjerna).

Bara för sockeln behöver så mycket spännkraft och den är så stor så fick det bli så, var ju samma på X79 moderkorten.

Ang. moderkortskylaren, den kommer inte användas alls, sen. Blir ju hemmabyggda vattenblock som gäller! Vattenblocket som nästan är klart är ju till för både CPU och VRM, hade tänkt fräsa undersidan på det blocket nästa helg, för nu har jag processorn och där med en höjd mellan CPU och VRM jag kan utgå ifrån. X99 vattenblocket kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

http://i.imgur.com/O47s2pH.jpg

Vore det inte snyggt att använda en lite rökfärgad härdad glasskiva som sida på det hela, eventuellt utflyttad något med hjälp av egengjorda distanser. Det med rätt ljussättning i denna låda tycker i alla fall jag vore typ skitsnyggt, då kan även lådan vara silver som den är nu istället för att gömma allt jobb genom att göra allt svart

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Är inte det nästan exakt vad han redan håller på med?

(Edit, det ligger ju en bild före i forumtråden så jag hoppas detta inte var någon stor spolier. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number