Samsung Galaxy Note 5 kan få USB Type-C och 5,9-tumsskärm

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Note 5 kan få USB Type-C och 5,9-tumsskärm

Vändbara USB Type-C har hittills hittat in i främst ett begränsat antal bärbara datorer. Nu framgår att Samsung Galaxy Note 5 kan bli en av de första telefonerna med kontaktdonet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de förser telefonen med lite snabbare lagring då och skippar eMMC.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att EU beslutet om micro USB B till mobiltelefoner skulle ställa till det för USB C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Hoppas de förser telefonen med lite snabbare lagring då och skippar eMMC.

det lär väl de göra med tanke på S6 gör det (UFS 2.0)

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag trodde att EU beslutet om micro USB B till mobiltelefoner skulle ställa till det för USB C.

Apple kommer ju runt det pga att de erbjuder en adapter så det är bara för Samsung att göra det sammma antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Konsolgrävare

Denna kommer garanterat bli min nästa telefon. Har haft Note , Note 2 och Note 3. Skippade dock Note 4 pga tyckte det blev lite för mycket att byta varje år. Note serien är verkligen bra enligt mig

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Denna kommer garanterat bli min nästa telefon. Har haft Note , Note 2 och Note 3. Skippade dock Note 4 pga tyckte det blev lite för mycket att byta varje år. Note serien är verkligen bra enligt mig

Går också och väntar på den här. Var väldigt sugen på S6a men med Lollipop blev min S4 lite piggare och får klara sig fram till hösten.

Jag resonerar som så att om jag ändå använder telefonen till 95% för att läsa på så kan jag lika gärna ha en som är lite större.

Permalänk
Medlem

Första intryck är klart imponerande.

Permalänk
Medlem

Bytte ut mitt original note till note 4 fick 1500kr rabatt får vänsta till Note 6

Permalänk
Medlem

Hoppas de skippar 4K, sjukt onödigt och kommer bara slöa ner telefonen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tja, undrar om det blir bra att lägga allt i samma krets, speciellt på cpu:n (blir ju varmt för själva cpu:n). Men hoppas dom inte lägger internlagring i cpu:n (kan ju inte få plats mycket där), speciellt om dom får för sig att skippa SD kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

För Gear VR är det bra med 4K, för allt annat håller jag med om att det är helt onödigt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Bara att lägga undan lite slantar för Not 5 har haft Not 1 .2 sitter med Not 3
Not 4 är inget lyft mot Not3 men 5 verkar intressant vändbar usb kanon
fast nu har jag induktans laddning på mina Not 2 och 3 har 2 när jag är ute o typ fiskar ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Är hur nöjd som helst med min Note 3 så nog kliar det i köptarmen efter Note 5!

Permalänk
Medlem

För någon som aldrig ägt en Note men gillar Galaxy serien överlag.
Tycker 5" känns perfekt. Har ganska stora händer.

Någon som har lite input som kommer från en mobil med större skärm än 5"? T.ex.
Börjar det inte bli lite trångt i fickan och obekvämt att hålla i?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen Note serien!
Gick från iPhoneträsket till Note och det ångrar jag inte.
Är positiv till Type-C, men inte att dom utökar 5,5 tum till 5,9 tum.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har stortrivts med min note 3. Enda dåliga har varit kameran.

Blir nog en note nästa gång också men lite sugen på en win10 nalle.

Permalänk
Medlem

Ska man inte kanske hålla sig till fickstorlek? Tror 5,5 är gränsen för dom flesta av mina fickor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Gick från S4 till Note 3, har tajta brallor och S-view flip cover på mobilen, jag har mobilen i fickan utan några problem. Dock brukar jag lägga mobilen på bordet när jag sitter ner, mest för att det är bökigt att plocka fram mobilen när man väl satt sig.
Men visst 5.9" är ju större än 5.7", men jag tror det inte blir några större problem.

Permalänk
Medlem

5.9 är för stort. 5.7 tum är på gränsen. Är nöjd med min Note 4.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hvorfor er det unødvendig?

1. For "unge mennesker, er den gjennomsnittlige synsskarpheten til et sunt øye ca. 20/16 til 20/12, så det er feil å referere til 20/20 synsskarphet som "perfekt" syn, I følge Clinical Procedures for Ocular Examination, en undervisningsbok for studenter og øyepraktiere. Dette er som sagt gjennomsnittlig syn, og flere kan ha både bedre (helt opp til 20/8) og dårligere (20/200) syn. Uansett er det fullt mulig for mennesker å se individuelle piksler opp til 600-700 ppi fra 25cm. Med VR, som videre deler opp skjermoppløsningen og i tillegg er mye nærmere øyet, er betydelig høyere PPI nødvendig. Her har Oculus snakket om så mye som 16K x 16K for hvert øyere, før man får realistisk opplevelse.

2. Dettte er dog ikke den eneste fordelen med å gå høyere enn 20/20-syn på typiske visningsavstander (25-35cm). Det inkluderer blant annet en tettere konsistens med med digitale bildeoppløsninger, muligheten til å vise 1080p-4K-bilder uten å nedskalere og ødelegge bildekvaliteten, i tillegg til effektiv og enkel oppskalering av ulike HD og QHD-skjermoppløsningsformater som gir bedre resulterende bildekvalitet.

3. Det er også en grunn til at alle de med "dårlig" syn skal bry seg. I 2010 oppdaget Japan NHK Science & Technology Research Laboratories at jo mindre pikslene er, jo mer ekte virket skjermobjektet til personen som leste det, selv om de ikke har perfekt syn. Faktisk er denne effekten så virkningsfull på individer at man til slutt kommer til et punkt der pikslene er små nok til at skjermobjekter er helt umulig å skille fra virkelige objekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

Hvorfor er det unødvendig?

1. For "unge mennesker, er den gjennomsnittlige synsskarpheten til et sunt øye ca. 20/16 til 20/12, så det er feil å referere til 20/20 synsskarphet som "perfekt" syn, I følge Clinical Procedures for Ocular Examination, en undervisningsbok for studenter og øyepraktiere. Dette er som sagt gjennomsnittlig syn, og flere kan ha både bedre (helt opp til 20/8) og dårligere (20/200) syn. Uansett er det fullt mulig for mennesker å se individuelle piksler opp til 600-700 ppi fra 25cm. Med VR, som videre deler opp skjermoppløsningen og i tillegg er mye nærmere øyet, er betydelig høyere PPI nødvendig. Her har Oculus snakket om så mye som 16K x 16K for hvert øyere, før man får realistisk opplevelse.

2. Dettte er dog ikke den eneste fordelen med å gå høyere enn 20/20-syn på typiske visningsavstander (25-35cm). Det inkluderer blant annet en tettere konsistens med med digitale bildeoppløsninger, muligheten til å vise 1080p-4K-bilder uten å nedskalere og ødelegge bildekvaliteten, i tillegg til effektiv og enkel oppskalering av ulike HD og QHD-skjermoppløsningsformater som gir bedre resulterende bildekvalitet.

3. Det er også en grunn til at alle de med "dårlig" syn skal bry seg. I 2010 oppdaget Japan NHK Science & Technology Research Laboratories at jo mindre pikslene er, jo mer ekte virket skjermobjektet til personen som leste det, selv om de ikke har perfekt syn. Faktisk er denne effekten så virkningsfull på individer at man til slutt kommer til et punkt der pikslene er små nok til at skjermobjekter er helt umulig å skille fra virkelige objekter.

Snygg wall of text där Det må vara subjektivt men jag ser ingen skillnad på 1440p eller 1080p på en 5,5 tums skärm. 4K lär vara en vansinnigt hög DPI och även om det antagligen är skarpt och fint så föredrar jag en laggfri och kall telefon framför en skarp men throttlig och skållhet telefon. Gör inte du?

Snackar vi datorskärmar däremot är det en annan femma men artikeln handlar ju om Note 5 och inget annat?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Klappar min Samsung Edge och är så nöjd. Sjukt snabb och stabil telefon, Samt att bygget är det bästa jag känt på länge. flippar ibland till LGG3:an men tycker att den är slö, allt har Liiite fördröjning som är ett relativt störande moment..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

Du får ner en mega 6,3" i fickan om du vill och inte har brallor med små tjejfickor.

För min del är 5" redan lite för stort för enhands användande (har s4). Med 6,3" så blir det ju att man måste använda två händer, och då är den mycket skönare att använda än en 5" mobil.

Jag har väntat på en uppföljare till Sony Z ultra i flera år, men den verkar ju tyvärr aldrig komma. Antar att de är rädda för att inte få sålt några surfplattor, men 6" + klassen är perfekt tycker jag, men måste man ha med mobilen 24/7 så kanske det kan bli jobbigt i vissa fall...

Själv tycker jag det är ganska skönt att lägga ifrån mig luren då och då.

När allt det är sagt så måste jag bara nämna att jag hade en 5,5" mobil en stund. Den kändes för liten, därav skaffade jag 6,3 tums mega som kändes perfekt. Så blev det en s4 jobbtelefon på det..

Permalänk
Medlem

Även fast jag ställer mig helt emot en sån upplösning, även 2K, i en telefon, så är man sugen på en bamsing till telefon igen. Det är om inte Microsofts bästa flaggskepp (som bör komma snart?) inte vinner över mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ah här här en s2'a användare intresserad över att för första gången på 4 år att byta till sig till en nyare mobil. Tekniskt stor uppgradering från mig.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Även fast jag ställer mig helt emot en sån upplösning, även 2K, i en telefon, så är man sugen på en bamsing till telefon igen. Det är om inte Microsofts bästa flaggskepp (som bör komma snart?) inte vinner över mig.

"2K" har funnits i mobiltelefoner i flera år, och då naturligtvis som i folkmun kallas för '1080p' eller 'FullHD'. I artikeln påstås det felaktigt att 2560x1440 - även kallat QHD - skulle vara 2K, vilket inte är stämmer då det vida överstiger ramarna för vad som bör kallas 2K [ungefär 2000 pixlar i bredd].

Inget stort såklart, men jag ser denna felaktighet tryckas ut titt som tätt på grund av marknadsförare som jag förmodar tycker det låter fränare med 2K, 4K osv utan att ha direkt koll på den egentligen upplösningen.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är hur nöjd som helst med min Note 3 så nog kliar det i köptarmen efter Note 5!

samma här

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

5.9 är för stort. 5.7 tum är på gränsen. Är nöjd med min Note 4.

Jag har Samsung mega 6.3 och tycker det är lagom. Kan tänka mig större.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Kommer hålla koll på den här, är barnsligt förtjust i min Note 2. Kan nog bli värt att byta upp sig snart, blir ett hyggligt generationshopp

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.