Permalänk
Medlem

Psx2 haveri

Mitt psx2 havererade för nån vecka sen det står "disc read error." vet nån vad det kan bero på och hur man åtgärdar det?

Permalänk
Medlem

är det ett chippat ps2?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

näpp ochippat

Permalänk
Medlem

kanske bara behöver rengöras?

Permalänk
Medlem

klarar den av cd eller dvd spel eller inget av de?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

lämna tillbaka på garantin

Permalänk
Medlem

Har inte testat med dvd men vanliga spel funkar inte . Hur länge e garantin på o vart ska man lämna det ? köpte det begagnat

Permalänk
Medlem

kvitto behövs sedan går du till butiken som den är köpt i. skulle gissa att det inte är någon garanti kvar.

kolla in www.psxcare.com. de kan fixa lasern (som det troligen är fel på)

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Jag har köpt det begagnat så det e nerlagt tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
kolla in www.psxcare.com. de kan fixa lasern (som det troligen är fel på)

Om inte Sony har haft tillverkningsproblem med just lasern så är det nästan aldrig själva lasern som är felkällan i CD/DVD-utrustning.

Att det inte går att läsa skivan kan bero på väldigt mycket, skitig lins, mekanikfel, dålig kontakt osv. Om konsolen stått i ett rum där det röks mycket så kan optiken ha fått en massa skit på sig från röken som har en förmåga att tränga in överallt.

Permalänk
Hedersmedlem

På PSX var det iaf så att den lilla "släden" som lasern sitter på blev utsliten av att åka fram och tillbaks så mycket så lasern hamnade på fel avstånd från skivan och kunde inte fokusera ordentligt, själva lasern var det inget fel på men i folkmun var det ändå "lasern som pajade". Man kunde vända konsollen upp och ner så fungerade det ett tag till iaf.

Skulle inte förvåna mig om det var liknande problem med PS2:an, jag vet iaf en som har problem att läsa skivor när den ligger ner men har inga problem alls när den står upp.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Pröva att köpa en ny laser kostar runt 4/5 hundra utan installation. ps2 lasern lägger ofta av efter för mkt cd-r skiver =] Din laser skulle kankse behöva kalibreras?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra_guppi
Pröva att köpa en ny laser kostar runt 4/5 hundra utan installation. ps2 lasern lägger ofta av efter för mkt cd-r skiver =] Din laser skulle kankse behöva kalibreras?

Har svårt att tro att laserdioden påverkas av vilken typ av skiva man läser. Låter som om själva laserpickupen är slarvigt/billigt konstruerad och slits ut rent mekaniskt alldeles för fort.

Permalänk
Medlem

Kan hålle med ghost , har haft ett annat ps2 som ajg sålde som kakkade ur men det lämnade jag in

Permalänk
Medlem

om det nu inte är så mycket fel på lasern. hur kommer det sig då att det är den vanligaste tjänsten som sådana butiker erbjuder: rekalibrering av lasern samt installation av en ny laser?

kolla runt lite på serviceställen på nätet så kommer du märka att PSU och laser är det enda de säljer....

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
om det nu inte är så mycket fel på lasern. hur kommer det sig då att det är den vanligaste tjänsten som sådana butiker erbjuder: rekalibrering av lasern samt installation av en ny laser?

kolla runt lite på serviceställen på nätet så kommer du märka att PSU och laser är det enda de säljer....

Man kanske i dagligt tal kallar hela laserpickupen för "laser". Om man byter laserpickup måste fokus/trackingservon och laseruteffekt ofta kalibreras om.

Jag vidhåller att själva laserdioden inte är problemet, såvida Sony inte använt sig av uteslutande dålig kvalitet på dioderna eller driver dem fel. En laserdiod har normalt sett en livslängd på 10000-15000 timmar innan uteffekten är reducerad till hälften.

Permalänk
Medlem

Säger samma sak som Ghost, likadant med cd-spelare etc, väldigt sällan är det själva lasern utan snarare mekaniken som har med lasern att göra som går sönder. Kolla tex http://www.hififorum.nu/ för mer info om cd-spelar-lasrar (stavas det så?)

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

jo på chippade ps2 skiter sig ofta lasern efter mkt hår lirande på cd-r det är fakta. Men om det är ett helt ochippat e jag osäker de kan vara. Kan va allt från nån säkring till lasern osv

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Psx2? PS2 om jag får be.
PSX betyder Playstation X som den skulle heta igentligen men dom tog bort X och behöll förkortningen? (1an alltså).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra_guppi
jo på chippade ps2 skiter sig ofta lasern efter mkt hår lirande på cd-r det är fakta. Men om det är ett helt ochippat e jag osäker de kan vara. Kan va allt från nån säkring till lasern osv

Nu vet jag inte alls vad denna chippning gör, men om man mjukvarumässigt kan styra drivströmmen till laserdioden är det fullt möjligt att bränna den. Laserdioder kräver en mycket exakt drivström, och skillnaden mellan tröskelström (den strömstyrka då laserverkan uppnås, under tröskelströmmen beter sig laserdioden som en lysdiod) och maximal tillåten ström kan vara på bara några mA.

Även ESD och spänningsspikar kan snabbt bränna en laserdiod. Det aktiva området på dioden är mindre än en bakterie. På en lysdiod är det många gånger större.

Permalänk
Livstids semester

E-dwarf: Har du problem med alla skivor eller enstaka? Även vanliga audio skivor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM

Psx2? PS2 om jag får be.
PSX betyder Playstation X som den skulle heta igentligen men dom tog bort X och behöll förkortningen? (1an alltså).

Och "War, War never changes" är fel, ur ett gramatiskt perspektiv. Det ska stå "War, war never changes".

Totalt irrelevant inlägg, men det var också ditt inlägg.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!