kabel mardröm på ett fractal design core 1000/UPDATE

Permalänk
Medlem

kabel mardröm på ett fractal design core 1000/UPDATE

UPPDATE
"Ville fixa ett fint system eller okej system antar jag i swecstandard då jag inte riktigt kan komma upp i så fina datorer ni har. Men köpt nytt nätagg nytt chassi nytt moderkort och en swiftech h220 kylare "som gick sönder efter 4 dagar o var aldrig stabilt :(" Så blev lite anti amd. Så fyndade ett gammalt intel i7 920, asus rampage II extreme här på sweclockers och satte in. Ska dra allting fint i den nu." Men ska gå loss gettomod på en sekundär dator om någon har lite gamla helt okey grejjer att sälja eller byta med mig ska ni få se kreativiteten öka :)"

UPPDATE2 update från 2015-06-16 Nyast

"Som sjukskriven blir man aldrig direkt rikare, så man får piffa upp det man har. Chansade på att köpa en Xeon "westmere" 6 kärnig X5660 för 59$ var inga fel med Intel i7 920 som jag i medel körde som många i 4.0Ghz, dock streaming och videoinspelning i tex Gta 5 i native inspelnings/streaming upplösning sänkte fpsen rätt mkt på rätt mkt det mesta på ultra inte msaa ofc. Samt ville min H220 ge upp så den är i väntan på skickas på garanti levde om som en bil utan ljuddämpare. Men passande nog kom den billiga 212 Evo och Xeonen från kina samtidigt smidigt att installera var väldigt orolig att allt skulle bara funka resetta självklart bios och cmos osv innan jag bytte cpu. Men startade datorn helt knäpptyst fungerar galant. Saknar min H220 dock endå evon ska in i sovrumsdatorn/filservern sen. Klarade av att vänta i 20 minuter sen kände jag bara ville leka lite med klockning inte riktigt satt mig in i det bara läst does and don´ts men fungerar helt klart stabilt på ok temps i 4.55ghz med billig kylaren på 6 kärnor. nice med att den drar rätt mkt lägre volt än i7 920. Ihop med mitt ihop slita o spara 290x 1130/5700 så fungerar det mesta riktigt bra för vara en sådan billig dator kunde höja x264 profil i twitch ett snäpp utan det märktes och streamingen bidrar då inte till några drops i gta 5 enda jag provat. annars bara pulat runt i benchmarks osv. Samt videoredigerings program där skilldnaden är enorm även i att starta windows Så helt klart billig värd uppgradering!

Måste hitta min usbhub som jag köpte idag som ajg redan tappat bort och fixa min datorsitt hörna nu när man ordnat en ordentlig stol med memoryfoam med. Tagit bort datorhemmabion dom åker som hemmabio till sovrummet helt klart nöjd över vad ljudet av Soundblaster Z "köpt på skyltexemplar rea för nästan halva priset" samt Marshal Majors som även dem var utförsäljningsrea på för 499kr, Ornda nå fina kabellister med så kan jag börja riktigt trivas vid datorn "tills värken tar i för mkt endå dock" Men bara för man är fattig ska man inte kunna njuta av att inte kunna spela datorspel och inte heller som äldre, utan jobb en väldigt lång tid gör så man inte har lika mkt liv som alla andra att gå utanför dörren till och med ett diabetesblodsocker som jag mår bäst på över 28 sedan jag var 13 har skadat mina nerver för mkt och förstört mina ben så även om jag kunde gå ut mkt så hade jag inte orkat mer än några 100 meter tills dagens energi var slut. Så tack datorn för du håller min livsgnista uppe! och tack min bästa fru som orkar med mig och tar hand om mig varje dag du är en ängel utan dig vad hade världen varit av för värde då?

Picture update från 2015-06-16
Bild till datorhörnans nuvarande utseende
https://drive.google.com/file/d/0BzWFEE6wr7YHRjRvSXkwdGFENDg/...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Är sjukpensionär så jag började med väldigt budget delar chassit kostade 299kr. sen hade jag ett 7870xt som var riktigt mkt klockat sen en fx 6100som jag övervoltade till 1.55v men var stabil i ett litet matx chassi. Men drog så mycket el kom upp i 575w när jag körde 3dmark och uniqe valley samtidigt. Nu bytt till en 8320mprocessor som jag fick av frun som födelsedags present. Sen var jag full och lyckades fynda ett 7970 visiontec med ghz bios som jag nu håller på att överklocka. Men ska byta chassi till vanligt atx och bättre moderkort då ajg bara har 4 pins volt grejj till moderkortet sen inga flänsar på vrmn och sådant. funderar på klistra dit nå kylflänsar för få volten mera stabil. men börjat överklocka.
Sen har jag lekt lite med chassit då det endå ska bytas så jag har köpt lite billiga 12v recivrar som kopplade till nätagget vänar på det sista mini recivern för front högtalaren det är inte vackert men blev riktigt bra ljud för sådan liten peng. Men när jag köper nytt chassi så ska jag modda in allting snyggt allt i denna dator är gettomoddat.
Men ge gärna tips på lådor som inte är för stora men som man kan köra crossfire i helst har ett fönster för jag ska fixa kabeldragning och om lådan är vit är ett stort pluss upp till 1000kr +- någon hundring. Sen ett bra moderkort för crossfire och har bra kylning och strömförsörjning. Vore underbart.

Men jag ville visa hur kablar jämfört mot hur fint alla andra dragit jag har bara haft kul för datorn började verkligen som en budget rigg där jag hade en gräns på 5000kr från grunden att gå på. Väntar nu på en philips 29" ultra widescreen skärm sen ska det sättas upp en hylla över den där jag ska ha 2 skärmar då ajg börjat webutveckling och prgramering på låg nivå för jag är less sitta hemma sjukskriven så jag tror det kommer bli fint. ska få bort alla kablar då.

Men info om datorn

Moderkort: Matx Asus m5a78l-m/usb3
Ramminnen: 4x4gb H´kingston hyperx Genesis 1600mhz minnen som körs i 1780mhz tror jag då jag kört lite fsb överklockning oxå
Sen chassi Fractal design core 1000 billigt men endå stabilt chassi lite moddat för bättre kylning inte så snyggt men 5 chassi fläktar rymmer jag i lill chassit
Cpu: fx 8320@4.5ghz
Cpu kylare Coolermaster tx3 evo " ingen kylare kunde jag få in annars pga höjden så med nytt chassi så blir det byta ut den mot något lite bättre men helt klart värt 199kr var kylaren jämfört med orginalkylarna. provade dock aldrig orginal 8320 kylaren lillebrorsan fick ta den till min gamla fx 6100 som jag gav honom.
Sen Gpu: Visiontec 7970 ghz bios överklockat core 1200mhz och 6400mhz memory ska se om jag kan klocka lite mer
Hårdisk: Kingston 120gb ssd sen en billig usb3 hårdisk på 1tb som jag kör spel ifrån går riktigt bra faktiskt endå.
Recivrar jag satt o koipplat in i psun är några lepai recivrar för att få 5.1 väntar på den sista från japan för front högtalaren men driver högtalarna bra måste jag säga kan inte klaga på ljudet.
Psun är ett fractal design intregra 650w
sen skärmar en gammal hp 20" led 1600x1050skärm sen en aoc ips led skärm kommer inte ihåg namnet på 23"
inväntar nu som huvudskärmn en PHILIPS 298X4QJAB 29" WIDE för att kunna göra flera saker samtidigt.

Lång text men har lite att göra men tips på chassin och moderkort vore inte fel då jag vill ha bra kylning på moderkort bra strömförsörjning och helst ett fönster så jag kan ha dämpat röd färg lysandes inte allt för stor behövs men crossfire för 2 kort är det jag vill.

Mvh Marcus se nu min hemska kabeldragning men svårt göra nån snygg dragning på ett sånt litet chassi och ingenstanns att gömma kablarna.

Mvh //Marcus aka mr för stunden anti kabel dragnings geek

Besök galleriet här

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Riktigt gött att se att du har en hel del jobb framför dig Har själv ägt ett core 1000 med biffigt grafikkort och det går att få till det ganska okej ändå! Specs va lite otydligt men det såg ut som om du bara hade en SSD? Släng in den i 5,25 buren mot den bakre "väggen" i buren så kan du göra dig av med den fula hårddisk lösningen. Skit kul att se ett Core 1000!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

*går och hämtar hjärtmedicinen*

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

följer efter Marticus**

Permalänk
Medlem

*kryper ihop i ett hörn och skakar*

Permalänk
Medlem

*Sticker ut ögonen med en brevkniv*

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Mina komponenter skulle gråta om dom såg det här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

HEMSKT!!!!!!!

Visa signatur

❀ Det som inte för något ont med sig, är inte heller gott nog ❀

Permalänk
Medlem

Annars då, datorn rullar o går?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara tungt att ha en ansträngd ekonomi och göra lite budgetlösningar här och där. Men dina bilder visar ju ren och skär lathet. Det är smutsigt och snuskigt, kablarna har bara trycks in här och där.

Plocka ut allt skit du har ur rummet, ställ det i hallen. Lägg ned en dag på att städa och dammtorka. Rensa bort allt gammalt skit (jag är övertygad om att alla dom där kablarna inte används). Sen ställer du tillbaka det och återkommer med nya bilder. Verkställ.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Tror jag nyss fick en ny fobi..

Permalänk
Medlem

Att ens datorhörna kan bli lite grisig med tanke på allt som man gör samtidigt som man sitter vid datorn kan jag förstå, men detta var på en helt ny nivå. Det där måste du få bukt på, är både dålig för dig och elektroniken att bo så där.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Jorå såattehh

Visa signatur

Nej Slipknot är inte heavy metal!!!

Permalänk
Medlem

sladdar, pryttlar och slangar överallt *svimmar*

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Bild Nr 11:
"behöver fylla på vattenkylaren med mera destilerat vatten"

Nej FÖRFAAN!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Avstängd

Vilket skönt befriande galleri som för en gångs skull känns naturligt och som att någon människa faktiskt kan leva och bo i på riktigt och inte i en äckligt överstylad reklamkatalog med interiörbilder för att sälja designade kalsonger.

Mer sådant vill vi se!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Man kan ha åsikter, men som de flesta håller på i denna tråden är bara översitteri. Lägg av med elitismen och ge lite konstruktiv kritik istället.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar hans galleri, det får mig att känna mig glad av någon anledning, känns vänligt och befriande på något sätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Bild Nr 11:
"behöver fylla på vattenkylaren med mera destilerat vatten"

Nej FÖRFAAN!

Rekomendation för vad jag ska fylla på med? funderar på köpa nå riktigt vatten alternativt oxå köpa ett vattenblock till nordbryggan på moderkortet, för man rymmer inte ljudkortet tex på översta pci-e 1x platsen störande moment bara borde gå köpa på ebay rätt billigt. Men vad man ska fylla kylarn med får du gärna säga är som sagt långt ifrån expert på vattenkylnings stuff

Sen kul att någon ser jag är långt ifrån rik nog eller ha hälsa att göra datorn till ett stilande underverk. Jag är mänsklig med förstört nervsystem av diabetesen så att bara koppla lite kablar gör redigt ont. Älskar dator pillrande men kör efter min förmåga och ekonomi. Huvudsaken är att datorprylarna mår bra håller sig kalla och allt är rätt inställt

Bytt till mig lite saker på swec till en hemma server som jag kommer lägga upp lite bilder på, swec är enda stället där jag vågar byta till mig saker och köpa saker för de är realistiska i priser och sköter sina prylar exelente

Mvh Marcus

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Vilket skönt befriande galleri som för en gångs skull känns naturligt och som att någon människa faktiskt kan leva och bo i på riktigt och inte i en äckligt överstylad reklamkatalog med interiörbilder för att sälja designade kalsonger.

Mer sådant vill vi se!

Gallerierna med "överstylad look" är det som är normalt!!! Det borde vara en självklarhet att vara städad, att torka av sin dator, sina möbler och hålla rent. Du behöver inte vara rik eller ha ens ett jobb för att ha råd!

Det är inte befriande för ögonen att se en dator med fingeravtryck från flotten av McDonalds hamburgaren, eller att det inte är rent. Kan man inte klara av den biten så varför ska man då visa upp ett galleri?
Spara bilderna på datorn, den dagen TS börjat städa lägg upp för och efterbilder.

Sorry för hård kritik!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd

Nu är det ju så att det ofta gör direkt fysiskt ont för en person med denna typ av Diabetes att lyfta armen och gnugga med en trasa, räcker dessutom att man tex får småsår av något skit som ena annan inte ens skulle tänka på för att man om man har otur kan hamna på sjukhus länge osv.
Det är inte alls kul. Så jag tycker inte att man kan skylla på vanlig lathet om man inte vet vad det beror på. Det finns ju även psykiska sjukdomar som gör att det skulle vara lättare att baxa en långtradare för hand i vissa perioder än att plocka upp ett papper från golvet osv, även om man till stora delar kan upplevas fungera relativt normalt utåt, det har inte heller med vanlig lathet att göra utan är saker man inte kan påverka själv hur mycket man än skulle vilja det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number