Köphjälp: Ny Speldator / programmeringsdator (~6k)

Permalänk
Medlem

Är ASUS M5A78L-M en passande mATX moderkort till Fx-6300 CPUn?
Jag undrar detta eftersom jag lade märke till den hade Moderkort kretstyp: AMD 760G, vilket kanske inte är optimalt till Fx-processorer. Men är det då en stor skillnad i prestanda och kompatibilitet?

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Är ASUS M5A78L-M en passande mATX moderkort till Fx-6300 CPUn?
Jag undrar detta eftersom jag lade märke till den hade Moderkort kretstyp: AMD 760G, vilket kanske inte är optimalt till Fx-processorer. Men är det då en stor skillnad i prestanda och kompatibilitet?

Går att titta på moderkorts tillverkas hemsida. Jo är i alla fall en gammal krets. Största är kompatibilitet och sen prestandan. Kan ha snålat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går att titta på moderkorts tillverkas hemsida. Jo är i alla fall en gammal krets. Största är kompatibilitet och sen prestandan. Kan ha snålat.

Skulle du vilja rekommendera någon budget moderkort som är kompatibel med Fx-6300?
Om det behövs så kan jag ändra Chassi till en som är ATX format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Funderar på om den här funkar : MSI 970A-G43 - ATX / 970+SB950 / DDR3
Den har dessutom AMD 970.

Funderar på att ändra Sapphire R7 260X 2GB till XFX R9 270 2GB. Är det ett bra val?

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Funderar på om den här funkar : MSI 970A-G43 - ATX / 970+SB950 / DDR3
Den har dessutom AMD 970.

Funderar på att ändra Sapphire R7 260X 2GB till XFX R9 270 2GB. Är det ett bra val?

270 är bättre val, skulle dock med det grafikkortsvalet titta på FM sockeln i stället. AM är långt efter funtioner på moderkortet och är mest i ATX storlek.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

270 är bättre val, skulle dock med det grafikkortsvalet titta på FM sockeln i stället. AM är långt efter funtioner på moderkortet och är mest i ATX storlek.

Vad är skillnaden? Är inte AM3+ en bra socket?
Dock funderar jag nu istället på Gigabyte 970A-DS3P - AM3+.

Edit:
Så här ser min lista ut för tillfället, troligen bättre och mer stabil än förr:

Chassi : Fractal design core 2500
Mb: Gigabyte 970A-DS3P - AM3+
CPU: fx-6300
GPU: r9 270
PSU: XFX 550W Core Edition
RAM: Crucial Ballistix Sport 499 kr
HDD: Western Digital 1TB Western Digital
DVD: ASUS DVD±RW

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Vad är skillnaden? Är inte AM3+ en bra socket?
Dock funderar jag nu istället på Gigabyte 970A-DS3P - AM3+.

Ska du spela och köra på 270 så sparar du en del pengar på välja FM2+ i stället och förlorar inte prestanda på sätt och vis (grafikkortet lär ändå begränsa cpu:n).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara vara säker innan jag köper allt (dock har jag redan beställt HDD )

Funkar dessa tillsammans?:

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Vill bara vara säker innan jag köper allt (dock har jag redan beställt HDD )

Funkar dessa tillsammans?:

Jag personligen skulle kort denna cpu och moderkort http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2863967&view=m AMD´s nyaste cpu (bygger på FX på sätt och vis bara effektivare). Den ska bygga på deras dyraste APU (deras A10), men saknar gpu, som ger den billigare (du köper gpu ändå separat). kanske kan gå upp till 280 (har funnits billigt). men kanske kan gå upp till denna http://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphir... i stället för vanliga 270.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag personligen skulle kort denna cpu och moderkort http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2863967&view=m AMD´s nyaste cpu (bygger på FX på sätt och vis bara effektivare). Den ska bygga på deras dyraste APU (deras A10), men saknar gpu, som ger den billigare (du köper gpu ändå separat). kanske kan gå upp till 280 (har funnits billigt). men kanske kan gå upp till denna http://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphir... i stället för vanliga 270.

Hörs bra, ska fundera på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag personligen skulle kort denna cpu och moderkort http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2863967&view=m AMD´s nyaste cpu (bygger på FX på sätt och vis bara effektivare). Den ska bygga på deras dyraste APU (deras A10), men saknar gpu, som ger den billigare (du köper gpu ändå separat).

Okej jag tror jag faktiskt kommer följa det förslaget!
Dock visste jag inte helt vad FM2+ var till för före du skrev inlägget xD

Förresten, kollade på PCpartpicker och jag fick detta "Some AMD A88X chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Kaveri CPUs."
Jag är inte säker hur man uppdaterar och om jag kan

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Okej jag tror jag faktiskt kommer följa det förslaget!
Dock visste jag inte helt vad FM2+ var till för före du skrev inlägget xD

Förresten, kollade på PCpartpicker och jag fick detta "Some AMD A88X chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Kaveri CPUs."
Jag är inte säker hur man uppdaterar och om jag kan

Jaså? Är ju nyaste sockeln om jag inte har fel. Så borde ju funka.

Visa signatur

Permalänk

@jonilo:

Så sitter vid datorn, enklare att få till länkar och fortare http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=CPU Stämmer att du behöver 2,4 bios, som http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=Downloa... som kom 15/8/2014 .

Kan ju höra med butiken, så kan dom om du har tur kolla vilken bios version moderkortet har. Svårt att komma med bra svar, för det borde fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

@jonilo:

Så sitter vid datorn, enklare att få till länkar och fortare http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=CPU Stämmer att du behöver 2,4 bios, som http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=Downloa... som kom 15/8/2014 .

Kan ju höra med butiken, så kan dom om du har tur kolla vilken bios version moderkortet har. Svårt att komma med bra svar, för det borde fungera.

Aha okej, tack ska du ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Synd att inte butikerna svarar på mina e-mails

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Synd att inte butikerna svarar på mina e-mails

Ring då.

Visa signatur