Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Ofan, antar dock att de skrotar 8.1 och portar till wp10 på en gång.
Nu är det bara att hålla tummarna att resterande företag hakar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ofan, antar dock att de skrotar 8.1 och portar till wp10 på en gång.
Nu är det bara att hålla tummarna att resterande företag hakar på.

Portar? De gör bara en responsiv webbsida, de testar alltså bara internetbanken som ska ersätta nuvarande. Förmodligen inte så givande att testa för webbläsaren i Windows 10 Mobile preview än. Inte som lägsta mål iaf.

Permalänk
Snusfri

WP växer en hel del nu vilket är riktigt roligt.

640 är slutsåld på väldigt många Walmart i USA och rapporter visar att WP växt med 32% Q1 2015 i England jämnfört med Q1 2014.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Portar? De gör bara en responsiv webbsida, de testar alltså bara internetbanken som ska ersätta nuvarande. Förmodligen inte så givande att testa för webbläsaren i Windows 10 Mobile preview än. Inte som lägsta mål iaf.

Aha så det är ingen app alltså. Det är nästintill omöjligt att använda Icabankens mobilanpassade sida så har inga större förhoppningar på Swedbank isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Aha så det är ingen app alltså. Det är nästintill omöjligt att använda Icabankens mobilanpassade sida så har inga större förhoppningar på Swedbank isf.

Grejen är att det inte ska vara någon mobilanpassad sida utan internetbanken med reaktiv design som anpassar sig efter storlek. Förhoppningsvis ska det vara bättre än att använda sidan anpassad för fullstor dator/skrivbord som är alternativet idag.

Verktygen för att t.ex. göra om Androidappar eller för den delen ObjC-appar så de kan köras på Windows Mobile är inte släppt än heller och kommer efter operativsystemet släpps så det finns inte så mycket val. Sen så måste de ju lira ihop med BankID-appen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

640 är slutsåld på väldigt mångab Walmart i USA och rapporter visar att WP växt med 32% Q1 2015 i England jämnfört med Q1 2014.

Bra det, då kanske man får behålla jobbet..

Nä men det ser lovande ut. I en del länder har man redan gått om Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu ska ni inte överdriva, försäljningen är ungefär samma som för 2013 och 2014. Ligger det i är det fortfarande under 40 miljoner enheter om året. Trotts att de nästan bara säljer billiga lurar så finns det flera stora utvecklingsländer där det inte säljer alls. Växer resten av marknaden så krymper WPs marknadsandel som fortfarande är ca 2.5%. ASP är förmodligen lägre än de som säljer fler än 40 miljoner Androidenheter, vilket är ett tiotal bolag idag. Det är inte rimligt att anta att de ska börja sälja flera hundra miljoner enheter plötsligt, inom nära tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

640 är slutsåld på väldigt många Walmart i USA och rapporter visar att WP växt med 32% Q1 2015 i England jämnfört med Q1 2014.

Skrivet av Jfqvist:

Bra det, då kanske man får behålla jobbet..

Nä men det ser lovande ut. I en del länder har man redan gått om Apple.

Skrivet av Petterk:

Nu ska ni inte överdriva, försäljningen är ungefär samma som för 2013 och 2014. Ligger det i är det fortfarande under 40 miljoner enheter om året. Trotts att de nästan bara säljer billiga lurar så finns det flera stora utvecklingsländer där det inte säljer alls. Växer resten av marknaden så krymper WPs marknadsandel som fortfarande är ca 2.5%. ASP är förmodligen lägre än de som säljer fler än 40 miljoner Androidenheter, vilket är ett tiotal bolag idag. Det är inte rimligt att anta att de ska börja sälja flera hundra miljoner enheter plötsligt, inom nära tid.

Kanske hade sålt mer om försäljarna ens varit intresserade av att sälja WPs.
Själv fick jag gå in i en phonehouse-butik och fråga efter telefonen. Den fanns inte på nätet, inte heller utställd i butik.

När säljaren väl hade hämtat 640 LTE (som jag sen köpte) så petade han lite på den och enda positiva han sa om den var att den var "prisvärd".
Var för övrigt enda WP-modellen de sålde, fanns bara i svart.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Kanske hade sålt mer om försäljarna ens varit intresserade av att sälja WPs.
Själv fick jag gå in i en phonehouse-butik och fråga efter telefonen. Den fanns inte på nätet, inte heller utställd i butik.

När säljaren väl hade hämtat 640 LTE (som jag sen köpte) så petade han lite på den och enda positiva han sa om den var att den var "prisvärd".
Var för övrigt enda WP-modellen de sålde, fanns bara i svart.

Det är bara Elgiganten som har mer än enstaka mobil / modell här i Sverige, de råkar dock äga Phone House numera. Morsan beställde sin efterlängtade Lumia 735 nu när de hade rabatt hos Elgiganten, hennes nuvarande Lumia 520 är också köpt där. De billigaste modellerna finns lite överallt, operatörerna är dåliga på att ha mer än de billigaste. Trotts att de blivit så otroligt mycket bättre än för ett par år sedan så säljer de inte mer däremot. Sånt som 640 finns praktiskt taget överallt, men det är nog inte kul att visa upp enstaka WP-telefon. De gamla flaggskeppen som L1520 tillverkas inte ens längre. Nog har du inga problem att hitta en, men de är bäst i 500-1500kr klassen. Som också är de som säljer mest. Det ligger inte på någon annan än Microsoft.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite smått irriterad. Fick hem 735an som känns skitbra på alla sätt utom att någon idiot tyckte att inställningen för att välja bredd på startskärmen inte behövdes. Jag vill inte sitta med tre rader pyttesmå tiles när jag inte behöver den extra ytan. Suck.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Nytt bygge släppt till Fast ring idag (10149). Men jag kan inte ladda hem den, det står bara och stampar på 0% downloading.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Snusfri

From 10149 kan man skriva ut direkt från WP, antingen till en wifi-skrivare eller spara som pdf direkt i telefonen.
Microsoft jobbar även på en service där man kan skriva ut på en skrivare som är ansluten till internet med ens telefon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med Double-tap zoom i webbläsaren? Försöker zooma på sidor, då zoomar den först sen tror den att jag har klickat på en länk.... Så sjukt irriterande! Hade aldrig dessa problem på Android. Vill dom att man bara ska pinch-zooma eller? Om jag kör double-tap på text så zoomar den som vanligt. Jag kan heller aldrig scrolla förbi länkar eller bilder. Då tror telefonen att jag trycker...

Sen undrar jag också om man kan köra W10 preview till vardags? Ganska less på Windows 8.1 BETA

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: För mig har double-tap zoom alltid fungerat prickfritt. Oavsett länkar och annat.

Jag la in W10 på gamla telefonen nu när jag fick den nya. Det kändes inte i närheten av redo för daglig användning.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Någon som vet telefonnumret till Microsoft supporten?

Min Lumia 1020 vägrar att ladda. Telefonen är död och när jag kopplar in den i laddaren så försöker den boota upp, Nokia loggan kommer fram och sedan visas bilden med att batteriet är slut och telefonen dör för att sedan repetera stegen igen gång

Prova koppla in den i en PC och låt den vara ett par timmar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

@Pantsoff: För mig har double-tap zoom alltid fungerat prickfritt. Oavsett länkar och annat.

Jag la in W10 på gamla telefonen nu när jag fick den nya. Det kändes inte i närheten av redo för daglig användning.

Vad har du för Lumia?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med Facebook-appen? Min mor funderar på att köpa en telefon, nästan enbart för att använda Facebook. Recensionerna skrämmer mig ordentligt:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/facebook/82a23635...

Och det verkar vara den enda appen... Är den så dålig? Kommer det stora förbättringar inom snar tid? (en månad eller så)

Det står väl mellan 532 och 630. Den senare har betydligt bättre skärm, snabbare processor, bättre kamera och mycket mer. Enda nackdelen verkar vara 512MB RAM vs 1GB (i 532). Läst att ett fåtal appar inte går att köra på 512MB, är Facebook något problem?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hur ligger det till med Facebook-appen? Min mor funderar på att köpa en telefon, nästan enbart för att använda Facebook. Recensionerna skrämmer mig ordentligt:

Och det verkar vara den enda appen... Är den så dålig? Kommer det stora förbättringar inom snar tid? (en månad eller så)

Det står väl mellan 532 och 630. Den senare har betydligt bättre skärm, snabbare processor, bättre kamera och mycket mer. Enda nackdelen verkar vara 512MB RAM vs 1GB (i 532). Läst att ett fåtal appar inte går att köra på 512MB, är Facebook något problem?

Min morsa kör en genväg på startskärmen (alltså webbläsaren) istället, men det är för att hon inte gillade att den inte fanns i Svenska som vid senare tillfälle kommit med en uppdatering efter sådär 2 år, den hade inte heller riktigt samma UI. Messenger har Facebook en app för och det fungerar väll, Facebookappen är ju Microsoftutvecklad. Att det inte längre går att köra Facebookappen med 512MB har jag ingen anledning att tro på. Den är inte full feature och är buggig däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Vad har du för Lumia?

Den gamla är en 720, 512mb ram sänker säkert upplevelsen av w10 och bidrar till slöhet och krascher. Men det känns inte så polerat i övrigt heller, mer ofärdigt än w10 på datorn kändes när det släpptes fritt i februari.

Nya är en 735. Även där funkar zoomen tycker jag.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nytt bygge släppt till Fast ring idag (10149). Men jag kan inte ladda hem den, det står bara och stampar på 0% downloading.

Verkar vara flera som har problem med nedladdning till en början, men att det till slut kommer igång.
Har är en artikel om 10149: http://www.windowsphonearea.com/windows-10-mobile-build-10149...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det går framåt.

Och en stor fet tumme upp på att adressfältet flyttar ner till botten av skärmen i nya builden

Jag har dock inte lyckats installera den än.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone... Bra pris denna har ju 1gig i ram till skillnad mot gamla 530 sen vet jag inte om de bättrat skärmen också?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Beror nog på person. Jag har också anlag för detta. Men också på iPaden jag hade, min Android platta och Windowsplatta. iPaden var värst. Jag var tvungen att sälja den för alltid blev hela sidan markerad när jag skulle skrolla.

Vi har alla olika motorik. En del har aldrig problem med toutch och andra har det jämt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Använder själv Facebook väldigt lite så kan inte svara på vad som saknas eller är dåligt funkar bra för mig för det lila jag gör. Men sen är ju vissa recensioner där helt efterblivna två undrar t.ex. vart är Snapchat är och en annan undrar vart chatten i meddelande appen har tagit vägen inget som har med Facebook appen att göra. Andra skriver bara att den är värdelös utan att skriva varför, visa personer borde bli avstängda från att skriva recensioner efter ett tag om man missköter sig och tillför något vettigt kan man ju tycka.

En hel del verkar just nu klaga på att statusuppdateringar kommer huller om buller och ibland gamla vilket jag själv märkte för några veckor sedan men tror det är fixat nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Kan man alltså fixa tibaka 8.1 i luren? Skulle vilja pröva 10 under de 2 dagar jag har kvar denhär telefonen för att se ifall det blir Android eller WP på nästa lur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan man alltså fixa tibaka 8.1 i luren? Skulle vilja pröva 10 under de 2 dagar jag har kvar denhär telefonen för att se ifall det blir Android eller WP på nästa lur!

Skickades frånm.sweclockers.com

Ja det finns ett program som återställer telefonen till wp8.1. Jag har provat och det fungerade smidigt.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem

Jag kör en 630 med wp10 och för mig fungerar facebookappen bra. Har dock lite problem med chrasher på vissa websidor, tex omni, vet inte om det beror på ep 10 eller minnesmängd. Crashade även på min iphone 4...

Skrivet av Fire_Ice:

http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/facebook/82a23635... har en 630

Permalänk
Avstängd

Någon som testat Pebble och WP? Vad jag förstår kan man inte läsa sms?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

MS droppar Windows phone?

http://www.androidauthority.com/rumor-microsoft-to-drop-windo...

Personligen tycker jag detta verkar vara en bra idé. De skulle kunna göra som cyanogen och amazon och göra en egen version av android. Microsofts nya vd verkar ta mer rationella affärsbeslut än sin föregångare, Windows phone är ju en flopp för Microsoft, iaf affärsmässigt. De väntar nog och ser hur Windows 10 blir dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

http://www.androidauthority.com/rumor-microsoft-to-drop-windo...

Personligen tycker jag detta verkar vara en bra idé. De skulle kunna göra som cyanogen och amazon och göra en egen version av android. Microsofts nya vd verkar ta mer rationella affärsbeslut än sin föregångare, Windows phone är ju en flopp för Microsoft, iaf affärsmässigt. De väntar nog och ser hur Windows 10 blir dock.

Det låter korkat att göra det direkt nu när tian nästan är klar och de hypat fördelarna med samma system på dator och telefon så länge. Men att inte utveckla det vidare om det inte lyfter med tian heller, visst.

Men det vore synd. Google har ju efter snart tio år fortfarande inte lyckats få till någon vidare prestanda i Android och iOS är så sjukt tråkigt.

Artikeln verkar förresten redan vara borta.

Visa signatur

Asus U36SD