Formatering av hårddisk vid installation?

Permalänk
Medlem

Formatering av hårddisk vid installation?

Hej!
Jag vet att Windows 10 har alternativet att formatera boot hdd/ssd utan att röra mina data på den andra hdd:n (om jag kör installationen från en usb sticka), men jag skulle gärna vilja få det bekräftat, tack.

Är det lika bra med en formaterad ssd som en helt ny?

Tänkte köpa Windows 8.1 nu och reservera en gratis uppdatering till när 10:an kommer ut. Tror ni det fungerar, eller får jag köpa 10:an när den kommer ut? Om jag reserverar 10:an, får jag då en produktnyckel eller en direktuppdatering? Dvs. kan jag lägga en .ISO fil på en usb sticka och få det att fungera?

Och så undrar jag om jag kan ta och installera program på hdd:n och sedan formatera ssd:n vid installationen utan att förstöra mina program? Kan jag ta ut hdd:n under installationen för att vara säker på att den inte blir formaterad också? Kommer programmen att fungera då?
Eller måste jag formatera båda diskarna?

Tacksam för svar

Oskar

Glömde en bit
Permalänk
Medlem

1. Är du orolig så kopplar du ur de andra diskarna under tiden. Är det verkligen viktiga saker så ska du ha backup.

2. Ta bort partitionerna på gamla SSD så blir det lika bra som en helt ny. Lösningen till vissa fel kräver det för att dessa fel var kvar när de bara formaterade och installerade om Windows. Tar bara några sekunder extra så man kan lika gärna passa på.

3. http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...

4a. Program, spel osv ska man installera om. De kan funka helt, delvis eller inte all. Vissa av dom kan verka funka men klaga senare. Vissa saker som steam spel mappen kan man flytta och sen välja nya stället när man installerar om steam så att den fixar det som fattas och slipper laddar ner spelen igen. Detaljerna varierar mellan olika spel och program.

4b. Lagrings diskar kopplar du in efter att du installerat om klart Windows. Annars lägger/använder Win installations DVD/USB minnet något på andra disken så att Windows inte startar om något händer andra disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

1. Är du orolig så kopplar du ur de andra diskarna under tiden. Är det verkligen viktiga saker så ska du ha backup.

2. Ta bort partitionerna på gamla SSD så blir det lika bra som en helt ny. Lösningen till vissa fel kräver det för att dessa fel var kvar när de bara formaterade och installerade om Windows. Tar bara några sekunder extra så man kan lika gärna passa på.

3. http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppgradera-gra...

4a. Program, spel osv ska man installera om. De kan funka helt, delvis eller inte all. Vissa av dom kan verka funka men klaga senare. Vissa saker som steam spel mappen kan man flytta och sen välja nya stället när man installerar om steam så att den fixar det som fattas och slipper laddar ner spelen igen. Detaljerna varierar mellan olika spel och program.

4b. Lagrings diskar kopplar du in efter att du installerat om klart Windows. Annars lägger/använder Win installations DVD/USB minnet något på andra disken så att Windows inte startar om något händer andra disken.

Ok, tack. Men jag fick aldrig klart för mig: presterar en ssd som rensats helt, partionerna tagits bort, lika bra som en ny? Om den bara använts i 4 veckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01ste02:

Tänkte köpa Windows 8.1 nu och reservera en gratis uppdatering till när 10:an kommer ut. Tror ni det fungerar, eller får jag köpa 10:an när den kommer ut? Om jag reserverar 10:an, får jag då en produktnyckel eller en direktuppdatering? Dvs. kan jag lägga en .ISO fil på en usb sticka och få det att fungera?

Det går utmärkt att köpa och installera Windows 8.1 nu och uppgradera till 10:an under det kommande året utan extra kostnad. Introduktionserbjudandet gäller en uppgraderingslicens. Du får ingen ny licensnyckel utan nyckeln för Windows 8.1 markeras som giltig även för Windows 10. Du måste uppgradera till Windows 10 första gången medan Windows 8.1 är igång. När uppgraderingen är klar kan du hämta en ISO-fil för att kunna installera om Windows 10 i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 01ste02:

Ok, tack. Men jag fick aldrig klart för mig: presterar en ssd som rensats helt, partionerna tagits bort, lika bra som en ny? Om den bara använts i 4 veckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om SSD fysik är ok så lär den inte ha hunnit bli utsliten under de 4 veckorna. Finns program som mäter prestandan. Tex HD tune bruka nämnas men jag vet inte vad som anses bra/dåligt.

http://www.hdtune.com/

Får man problem med en nyköpt SSD kan man behöva uppdatera dess firmware. som borde finnas på SSD tillverkarens hemsida. Minns inte vilka problem det löste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det går utmärkt att köpa och installera Windows 8.1 nu och uppgradera till 10:an under det kommande året utan extra kostnad. Introduktionserbjudandet gäller en uppgraderingslicens. Du får ingen ny licensnyckel utan nyckeln för Windows 8.1 markeras som giltig även för Windows 10. Du måste uppgradera till Windows 10 första gången medan Windows 8.1 är igång. När uppgraderingen är klar kan du hämta en ISO-fil för att kunna installera om Windows 10 i framtiden.

Så jag kan inte bara hämta en. ISO och sedan aktivera den? Dvs installera direkt till en formaterad ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej, Du måste uppgradera din befintliga windows version.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Nej, Du måste uppgradera din befintliga windows version.

Ok. Kan jag sedan wipa ssd:n och installera om med Windows 10 direkt?? (via usb)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja det stämmer, När du väl har uppgraderat din befintliga version av windows till Win 10 så kan du efter det göra en ren installation av din dator med USB eller Dvd Media, Din windows nyckel är då en validerad windows 10. Värt att notera är att du inte kan installera windows 8.1 eller win7 efter att din nyckel har uppgraderats.

Skrivet av 01ste02:

Ok. Kan jag sedan wipa ssd:n och installera om med Windows 10 direkt?? (via usb)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Nej, Du måste uppgradera din befintliga windows version.

Sensst jag läste något om w10 uppdateringen sa microsoft att man skulle få ett val, antingen uppgradera och behålla filerna eller wipea och installera om helt. Antar den skapar virituell hdd för sistnämnda för att det ska kunna gå öht.

Permalänk
Medlem

Koppla ur hårddiskarna vid installation, annars kommer du behålla bootloader på nån av dina gamla hårddiskar (om de varit windows-diskar tidigare) och då startar inte datorn utan den hårddisken inkopplad (lite krångligt att fixa i efterhand).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ja det är mycket möjligt.. Men då görs det i samband med licensuppgraderingen.!

Skrivet av beejac:

Sensst jag läste något om w10 uppdateringen sa microsoft att man skulle få ett val, antingen uppgradera och behålla filerna eller wipea och installera om helt. Antar den skapar virituell hdd för sistnämnda för att det ska kunna gå öht.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ