Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Windows har definitivt potential, dock är det ju väldigt tråkigt att det inte finns några modeller i toppklassen så som det sett ut ett tag. Verkar dessutom dröja, 640 och 640XL är väl i princip det enda med Windows som räknas som någorlunda aktuella modeller, men de är väl snarare att betrakta som mellanklass, om ens det. Visst rör det sig om prisvärda telefoner, men om man vill ha något med specifikationer i toppklass så finns det ju inget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Funkar videokameran nu, dvs manuell fokus och en framerate som fungerar utanför USA eller Japan (24/25p)?

Ingen aning, har inte provat att titta på filmer via dator eller tv än. Slow-motion funktionen och videoinspelning generellt fungerar mycket bra.

Varför skulle inte film "fungera" utanför USA och Japan om bildfrekvensen skulle vara lite off? Jag har inget behov av att bli en ny Kubrick i dagsläget så så länge filmerna flyter någorlunda så lär jag vara nöjd.

Stillbilder är viktigast för mig och de har nästan perfekt balans sedd på min 1440 Eizo-skärm. 920 fick jag ta om bilder med då och då eftersom en del misslyckades (fokus, vitbalans bl a). 920 känns också sämre i bildens periferi vid lite svårare exponeringsförhållanden, detta trots frekvent rengöring av linsen. Har faktiskt inte haft behov av manuell fokus än eftersom 5s intuitivt har gjort rätt hittills. Däremot behövde jag ibland fokusera manuellt på 920 eftersom den valde fel.

5s förefaller allmänt betydligt säkrare och det räcker i princip alltid med ett kort, men tiden får utvisa hur stor skillnad det är egentligen. 1 månad 5s mot 23 månader 920 är för kort tid för tvärsäkra uttalanden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tror du får köra en annan app än inbyggda för att spela in i annat än 30 fps (filmic, procam, ultrakam, moviepro osv) på iPhone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Nu är Swebank på banan igen. https://my.swedbank.se fungerar väldigt bra för oss utvalda testare med WP 10/WP8.1. Som jag skrev innan var det först lite lurigt att få BankID appen att fungera med 10 men gick man in i Beta Store och om-installerade appen fungerade det.

Batteritiden är det för tidigt att prata om men tror det drar 25% snabbare tyvärr. Vissa standard-appar har ersatts som meddelande, Outlook mm och man får pinna om dem till startsidan. Annars tycker jag WP 10 på Lumia 1520 nu är rätt problemfritt men återkommer när jag testat grundligare.

Oj, att ta kort med WP 10 är ju rena katastrofen.
Vet inte vad bilderna hamnar.Inte i kamerabilder som förrut. Klickar man på lilla rutan uppe i vänstra hörnet i kamera-appen får man fram senaste, men bara i en sekund, sedan kastas man till startsidan. Däremot i samlingar finns alla cashade bilder från man surfat. Katastrofalt rörigt!

Gick in i filhanteraren och försökte ladda upp den vägen men inte heller det gick så har nu bestämt mig för att återgå till Windows 8.1 då kameran är viktig för mig. http://www.ibtimes.co.uk/how-roll-back-windows-10-preview-pho...

Även toutchen har blivit superkänslig så mobilen är ganska svår att hantera även om man ställer ner det.

Då har man backat tillbaka. Stort plus för Windows 10 var gränssnittet/inställningsmenyn, webbläsaren EDGE och att man kunde svepa när man skrev men galen Touch och för mycket ändringar med kameran gjorde att jag backade tillbaka till Windows 8.1 och hoppas det är fixat till den skarpa versionen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vet inte vad det är för appar.
Jag har en Android också och har kanske laddad ner 1 app. Vet helt ärligt inte vad man ska med massa skit till.
Jag behöver mail, webbläsare, kamera, klocka, miniräknare, några spel (finns tusentals) och youtube.

Förutom att webläsaren är för dålig jämfört med chrome i android så saknas Telenor, ICA, Willys, en imdb app som inte är handikappad, youtube och säkert mer gav upp efter jag inte hittade dessa.

Permalänk
Medlem

Jag gör det mesta i webbläsaren istället för att ha appar till allt. Men vill man ha en app till precis allt hller jag med om att wp är fel.

Jag har kört iPhone och Android på jobbet. Ingetdera lockar det minsta privat. Android skulle nog funka med någon lämplig customrom men jag har ingen lust att hålla på med sånt.

Så länge valmöjligheten finns kvar är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Förutom att webläsaren är för dålig jämfört med chrome i android så saknas Telenor, ICA, Willys, en imdb app som inte är handikappad, youtube och säkert mer gav upp efter jag inte hittade dessa.

Tyvärr. så länge Flash, Widevine och Silverlight? inte är utrotat från webben behövs tyvärr appar till en del intressanta saker. Men jag klarar mig med Windows Phone ändå och dissar de som använder ovanstående och inte har en app till WP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Inget jag behöver, men om du gör det och de företagen legat på latsidan med sina hemsidor (väljer alltid hemsida före app om möjligt) så är det trist.

Imo,
Chrome är ingen favorit och youtubeappen i min Android suger jämfört med metrotube.
Sen finns såklart andra appar och funktioner som saknas i Android. Förhoppningsvis kommer mobiltillverkarna och google ikapp snart. Annars blir min nästa extratelefon en iphone.

Permalänk
Avstängd

Låt inte tråden bli en fajt om vilket mobila OS som är värst... snälla vänner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite jämförelser mellan Chrome på min Galaxy Alpha och Internet Explorer på min Lumia 735. De är nästan lika snabba på att ladda sidor. Alphan är lite snabbare, oftast mindre än en sekunds skillnad. Tänk på att IE anses seg och dålig, har hört att Edge ska vara snabbare. Tänk också på att Alphan har betydligt snabbare processor.

Summa summarum, Android och Chrome är enligt mig inte alls särskilt överlägsna på webbsurfande. Jag testade med sidor som Sweclockers (framsida och trådar), Swedroid, WindowsCentral och YouTube.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Någon som känner till hur man löser problemet när kamera appen kraschar?
Kameran startar varken med knappen eller via app och jag har gjort en fabriksåterställning utan någon framgång.
Det gäller en Nokia Lumia 1020

Permalänk
Avstängd

@Fire_Ice:

Nu syftade jag mera på att det inte finns inkognitomode och att man bara kan välja antingen flikar eller bokmärken som snabbval, jag vill såklart ha båda inte behöva trycka en massa i onödan.

Sedan kan man säkert använda websidan istället för en app men en app är i 9 fall av 10 mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

@Fire_Ice:

Nu syftade jag mera på att det inte finns inkognitomode och att man bara kan välja antingen flikar eller bokmärken som snabbval, jag vill såklart ha båda inte behöva trycka en massa i onödan.

Sedan kan man säkert använda websidan istället för en app men en app är i 9 fall av 10 mycket snabbare.

Långt ner på sidan:
https://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/apps/use-intern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Apparna är många fler och de som är lika mellan operativsystemen fungerar oftast betydligt bättre på iOS. Helt plötsligt fungerar notifieringar som de ska så jag slipper missa en massa nyheter/information.

Jag skulle säga exakt tvärttom efter mina veckor med 5s.
Skypenotiferingar fungerar inte alls. Man får vara glad om man överhuvudtaget har kvar några vänner på Skype efter några dagar med Iphone.
Aldrig missat någon notfiering på WP faktiskt.
Eposthantering och skriva överhuvudtaget med touch och ingen ordlista på 5s är en mardröm.
Men i övrigt håller jag med dig om precis allt annat.

Permalänk
Medlem

Har ett litet irriterande problem. Har ett xbox 360 med Xbox live konto där jag köpt massor spel och har en lumia 920 med ett konto som jag köpt en hel del appar och spel till + att det är min huvudsakliga email.
Detta gör att jag ex inte kan köra smartglass så jag funderar på att skaffa en billig wp 8 telefon o köra in samma konto som på xboxet så jag får tillgång till ex smartglass. Eller finns det en annan lösning?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har ett litet irriterande problem. Har ett xbox 360 med Xbox live konto där jag köpt massor spel och har en lumia 920 med ett konto som jag köpt en hel del appar och spel till + att det är min huvudsakliga email.
Detta gör att jag ex inte kan köra smartglass så jag funderar på att skaffa en billig wp 8 telefon o köra in samma konto som på xboxet så jag får tillgång till ex smartglass. Eller finns det en annan lösning?

Så vitt jag sett att Microsoft svarat så kan man inte slå ihop konton. Det går ibland att länka dessa. På X360 bör det gå att flytta xblivekontot/gamertag till ett nytt Microsoftkonto utan tidigare gamertag, något som inte går om du kör X1 – allt med vissa begränsningar. Tidigare köp i Store tror jag gör det omöjligt. Vänd dig till Microsofts support. Inte för att de kommer ordna det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vitt jag sett att Microsoft svarat så kan man inte slå ihop konton. Det går ibland att länka dessa. På X360 bör det gå att flytta xblivekontot/gamertag till ett nytt Microsoftkonto utan tidigare gamertag, något som inte går om du kör X1 – allt med vissa begränsningar. Tidigare köp i Store tror jag gör det omöjligt. Vänd dig till Microsofts support. Inte för att de kommer ordna det åt dig.

Kom på att jag hade en lg g3s liggandes och fick igång smartglass på den var dock gansa seg men fungerar. Minns att jag har försökt mig på detdär med att slå ihop konton osv förr men skitit i det pga krångel, det hade ju inte varit fel om MS tillät mig att logga in på ett annat MS konto (det som xboxet har) i just denna appen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kom på att jag hade en lg g3s liggandes och fick igång smartglass på den var dock gansa seg men fungerar. Minns att jag har försökt mig på detdär med att slå ihop konton osv förr men skitit i det pga krångel, det hade ju inte varit fel om MS tillät mig att logga in på ett annat MS konto (det som xboxet har) i just denna appen.

http://support.xbox.com/en-US/my-account/manage-gamertag-and-...

Permalänk
Medlem

Det är kört tyvärr har jag redan xbox profil på båda eftersom jag i min ungdom ville komma åt gratismånaden live gold M

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk

Nu skär Microsoft ner i mobil avdelningen rejält. Verkar som att man kommer satsa på ett mindre antal mobiler också.

http://www.theverge.com/2015/7/8/8910999/microsoft-job-cuts-2...

http://www.windowscentral.com/microsoft-confirms-plans-lay-mo...

http://www.windowscentral.com/satya-nadellas-email-about-layo...

Hur tror ni Windows Phone kommer påverkas av detta?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu skär Microsoft ner i mobil avdelningen rejält. Verkar som att man kommer satsa på ett mindre antal mobiler också.

http://www.theverge.com/2015/7/8/8910999/microsoft-job-cuts-2...

http://www.windowscentral.com/microsoft-confirms-plans-lay-mo...

http://www.windowscentral.com/satya-nadellas-email-about-layo...

Hur tror ni Windows Phone kommer påverkas av detta?

Låter som en bra omstrukturering för Windows Mobile där Lumia nu hamnar i Windows and Devices Group tillsammans med Surface, HoloLens, Surface Hub, Band and Xbox som styrs av Terry Myerson.
Tre olika modeller låter som ett bra val och man kommer nog kunna lägga bättre fokus på dom tre olika segmenten genom att ta bort dom andra modellerna.
Detta kommer dessutom ge andra mobiltillverkar plats att tillverka sina modeller utan att dom störs lika mycket av Lumia som tar upp större delen av WP marknaden vilket Microsoft ju faktiskt helst vill undvika.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Färre modeller är nog bara bra. Det är bara förvirrande med 5-6-7-serierna budgettelefoner och en 8-9-serie där skillnaderna är ganska små är inte bättre.

Tre tydliga fokussegment låter som en smart plan. Det svåra är nog snarast att övertala andra att bygga Windowstelefoner.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag om de är ensamma om att göra Windows-mobiler så länge de fortsätter med samma kvalité som Nokia haft samt deras egna Surface-plattor. Tycker nämligen inte om Samsung, Sony eller HTC. LG gör väl rätt bra mobiler men ack så tråkiga de ser ut. Huawei och andra kina-mobiler vill jag inte ens tala om.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

@Fire_Ice: Billiga Kina-telefoner är ju bra för de som inte vill lägga 6000-8000 kr på en Samsung/iPhone. Ungefär som vi stackare vilka istället väljer en Kia framför en dyr BMW eller Porsche

Allvarligt talat så tycker jag mobilpriserna har dragit iväg till helt hysteriska priser. Gav 5700 kr fär min Lumia 1520 och innan 3600 kr + 70kr/månaden för sketna Samsung Galaxy S3 och långt innan dess 4000 kr för ännu sämre Samsung Glaxy S, 4000 kr för SE P1i och 5000 kr för Nokia N95 då mitt galenskap började 2007/8. Vad sysslar vi med?

Här kommer en förståndig människa (personligen gillar jag dock inte Android längre): http://www.sweclockers.com/forum/trad/1377040-ny-telefon-3000...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lumia 735 verkar tillverkas i fabriken i Vietnam. Som Nokia D&S byggde för budgetlurar. Åtminstone den som morsan köpte.

Kias bilar tillverkas väl i Slovakien, ungefär samma som några modellar av Franska märken eller Porsche Cayenne. Korea är ju ett I-land till att börja med. Samsung är nog enda med större telefontillverkning i ett högkostnadsland i dagsläget. Nokia hade viss sammansättning i Finland fram till 2012, tillverkning i Tyskland fram till 2008 och hade tillverkning i Rumänien till slutet av 2011, fabriken i Ungern stängde inte fören Microsoft tog över formellt sett. Andra tillverkare hade tillverkning i Tyskland och Frankrike för 8-10 år sedan. Har man tillverkning är det en god idé att fortsätta investera i det. Det finns i dagsläget inga Europeiska tillverkare kvar bland telefonleverantörerna förutom om man räknar Sony Mobile. Philips TV-tillverkning och utveckling togs t.ex. över av deras underleverantör efter de avvecklat sin egna tillverkning och kapacitet, men det Hongkongbaserade bolaget har tillverkning i Europa. Microsoft har fördelen av att de egentligen bara behöver Qualcomm för att få liv i Windows Mobile på hårdvaran. Den första WP-telefonen Nokia D&S sålde byggdes och utvecklades av Compal i Taiwan. Vill de kontraktera ut det mesta inkl utveckling så kan de. Det hela grundar sig ju i att de tog över ett företag och skulle forma om det medan de fortfarande hade nästan 60 000 anställda varav huvuddelen jobbade inom tillverkningen. Det blir bara avveckling av den historian och de lade ner sin egna verksamhet långt innan de började utveckla och producera Microsoftlurar. Det är ju i princip så fel par som går att hitta.

Vad det gäller Android så är det synd att det inte finns några Nexustelefoner i ~3000kr prisklassen längre. Lumia 735 såldes ju däremot för 1290kr ett bra tag. Tycker inte Android One känns riktigt bra heller, Mediatek känns inte first tier. Känns lite som BB försöker med i Asien. Släpp något som fungerar globalt är mitt tips. De kinesiska märkena är framtiden. Det som inte är noname. De satsar medan en del andra får dra tillbaka på allt. Huawei bygger egna kretsar, och det har potential. Andra är små och flexibla, men har tillgång till tillverkning. Lenovo äger ju Motorola numera, så det är ett företag med en fot både i kinesiska marknaden och väst. En del uppstickare som One Plus kan inte riktigt leverera på mjukvara däremot enligt mitt tycke, hela kommersialiseringen av Cyngn känns rätt poänglös, de lovar mer än de kan hålla, så vad är fördelen med de över Oppo som de har anknytning till? Ingen av de asiatiska spelarna har något större intresse av Windows Mobile/Phone däremot. Vilket lämnar Microsoft Mobile utanför de tio största tillverkarna och med drygt 90-95% av WP-försäljningen. De som överdrivit betydelsen av WP är som sagt borta från Microsoft i dagsläget. De har ett intresse, men måste ha insett att de inte kan ta över världen. Då kanske de kan satsa på sina telefoner, upplevelsen och operativsystemet på ett bra sett istället, och göra det trevligt för de som väljer att vara användare.

Sen är det väl bra om Microsoft inte kan utveckla tio olika budgetlurar. Vad har vi idag som är aktuellt? Lumia 540, 430, 640, 640 XL, 435, 530, 532, 535, dual sim, icke dual sim, 735, 730, 830, 930 plus alla som inte är aktuella. En "Surface phone" med desktop när man dockar telefonen är lite för mycket att vänta sig däremot. Där ska man vara nöjd om WinRT-apparna skalar om efter skärmen, vilket inte är samma sak som traditionella Windowsprogram/sviter. Continuum har nog störst inverkan på skrivbordet där allt blir lite mer valbart och konsekvent.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

För er som inte upptäckt det ännu. Build 10166 är släppt!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Färre modeller är nog bara bra. Det är bara förvirrande med 5-6-7-serierna budgettelefoner och en 8-9-serie där skillnaderna är ganska små är inte bättre.

Tre tydliga fokussegment låter som en smart plan. Det svåra är nog snarast att övertala andra att bygga Windowstelefoner.

Tycker skillnaderna mellan 830 och 930 är mycket större än mellan 730 och 830. Även 630 kör ju samma CPU som 830 fast med halva mängden ram. 830 är ju rätt dyr för vad man får egentligen med tanke på att mobiler med samma cpu kostar 700kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan meddela att morsan gav upp att använda Microsofts Facebookapp. Hon kör i webbläsaren istället. Den uppdaterar inte ordentligt och lägger inte inläggen i ordning. Finns nog ingen annan plattform där folk får för sig att göra så. Lite egendomligt.

Tittar man på Microsofts appar så ser man att de flesta är Silverlight eller WinPRT-appar. Dags för Microsoft att modernisera sig. Ett gäng av deras egna appar uppdateras ju inte heller. Finns det några av dessa som inte fungerar på Windows 10 Mobile? Ersätts det med bättre från betaaffären? Gissar att jag måste installera W10 Mobile preview för att se vad som finns där, men jag har bara en Lumia 520 tillgänglig som jag skulle kunna göra det på, och det kanske inte är helt kul enhet att testa med.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan meddela att morsan gav upp att använda Microsofts Facebookapp. Hon kör i webbläsaren istället. Den uppdaterar inte ordentligt och lägger inte inläggen i ordning. Finns nog ingen annan plattform där folk får för sig att göra så. Lite egendomligt.

Tittar man på Microsofts appar så ser man att de flesta är Silverlight eller WinPRT-appar. Dags för Microsoft att modernisera sig. Ett gäng av deras egna appar uppdateras ju inte heller. Finns det några av dessa som inte fungerar på Windows 10 Mobile? Ersätts det med bättre från betaaffären? Gissar att jag måste installera W10 Mobile preview för att se vad som finns där, men jag har bara en Lumia 520 tillgänglig som jag skulle kunna göra det på, och det kanske inte är helt kul enhet att testa med.

Ser nu när jag gå in på Facebook på datorn att inläggen inte kommer i ordningen där heller, ett inlägg som är 12 timmar gammalt kan ligga före ett som bara är 2 timmar är det detta som är din mors problem på appen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11