Internminnesdjungeln - Vilka minnen till nytt bygge?

Permalänk

Internminnesdjungeln - Vilka minnen till nytt bygge?

Hej!

Jag ska slänga ihop en ny dator här alldeles strax och har en budget kring 15-20 kkr för burken. Jag har tänkt mig att ha 16 gb internminne, men jag förstår verkligen inte vilka minnen som är "the shit" för en prislapp om 1000-1500 kr.

Cl9 - 1600 mhz, CL11 2400 mhz, voltage hit och dit. Jag har försökt läsa guides och göra mig klok på det här, men polletten trillar inte ner. Vilket minne skulle ni välja, och hur motiverar ni det? Jag är HELT lost.

Avslutningsvis, hur påverkar Skylake minnesaspekten? Prismässigt, behöver man ta en viss typ av DDR då?

Exempel på minnen jag tittat på:

http://www.inet.se/produkt/5316032/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600m...

http://www.inet.se/produkt/5316371/hyperx-savage-16gb-2x8gb-c...

Permalänk
Medlem

Kingston har bra minnen dom har hjälp guide på sin hemsida med.
Använder ofta själv kingston minnen.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Just Inet säljer i detta fallet bara minnen från vettiga tillverkare.
http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8gb-cl9-160... kanske?
Minnen i högre hastighet ger ingen märkbar effekt. Då är det bättre med lägre CL istället, exempelvis, även om det inte gör nån större skillnad heller...

Permalänk

Har själv bara haft problem med mina Corsair minnen (3 olika set), köpte sedan 16gb(2x8) 2400mhz Kingston Fury(tror det är namnet) minnen och dom har funkat hur bra som helst med X.M.P påslaget med lägsta timings osv. Var även billigast för antalet gb/hastighet man får har jag för mig när jag beställde, Inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Min åsikt:
Basic: Låga, snygga, 1600 MHz.
Deluxe (på skoj inte för prestanda): Låga, snygga, ~2400 MHz, ~CL9.

Permalänk

Skylake kommer ha nya minneskrav vad jag vet. Antingen blir det ddr4 eller ddr3L (ddr3L är vanliga ddr3 men med lägre spänning, 1,35V) beroende på moderkort. Smartast i dagsläget är väl att köpa ddr3L (som går att använda i de flesta av dagens moderkort också) för att kunna använda även till Skylake.

Edit: Nevermind, Skylake använder tydligen bara SO-DIMM DDR3L, inte vanliga.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@Stralmark: 1600 mhz eller 2400 mhz ger ingen märkbar skillnad och sen får du högre cl och får betala 240 kr mer hade gått på adata minnena av de alternativen utantvekan

Permalänk
Medlem

@Stralmark: Vad ska du ha minnena till? CL9 och CL11 har i stort sett ingen skillnad alls när det häller DDR3, väääldigt liten på de DDR2 minnen med låg hastighet, det var främst på DDR1 minnen som de faktiskt spelade någon roll, om du nu inte ska benchmarka och vill ha ut varje liten poäng.
Både timings och hastighet går ju dock att klocka, så om du tänkt sätta dig in i de, kör på märken som ska vara bra, jag är inte riktigt nöjd med mina Corsair, har hört att Kingston gör bra minnen.

Ska du bara spela så ta de snabbare minnena om du känner för det, de kommer ge dig 2-3 FPS kanske. I vissa spel som utnyttjar ramen mycket.
CL9 och CL11 gör i stortsett noll och ingen skillnad i spel.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag kommer främst att spela tror jag. LoL, TW3, nya battlefront när det kommer och liknande. Ingen videoredigering eller så. Normalt desktopande.

Stort tack för all Er hjälp so far.

Hur påverkas köp av minnen av Skylake, och ddr4? Vad borde man tänka på då?

Permalänk
Skrivet av Stralmark:

Hur påverkas köp av minnen av Skylake, och ddr4? Vad borde man tänka på då?

Man borde tänka på att köpa nytt igen, om du sitter på DDR3 nu. Det är olika standarder som inte är kompatibla med varandra.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Jag sitter väll egentligen och väntar på skylake releasen och köper allting då. Min nuvarande rigg tänkte jag kränga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Stralmark: 1600 mhz eller 2400 mhz ger ingen märkbar skillnad och sen får du högre cl och får betala 240 kr mer hade gått på adata minnena av de alternativen utantvekan

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/haswell-ddr3....

Ingen märkbar skillnad stämmer väl inte riktigt? Jag tycker de där ca 200kr emellan verkar vara värt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ]P[:

http://www.xbitlabs.com/articles/memory/display/haswell-ddr3....

Ingen märkbar skillnad stämmer väl inte riktigt? Jag tycker de där ca 200kr emellan verkar vara värt det.

Beror väl lite på vad man gör, men i allmänhet märker man ingen skillnad mellan 1600 och snabbare. (Själv köpte jag 1866 MHz endast pga att det kostade lika mycket som 1600 )