Permalänk
Medlem

W10 och BankID

Är det någon mer än jag som har problem med BankID och Window 10? BankID programmet verkar inte svara när jag ska loggain på handelsbanken oavsett browser.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har inga förslag, men kör utan sladd tills dess det fungerar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Är det någon mer än jag som har problem med BankID och Window 10? BankID programmet verkar inte svara när jag ska loggain på handelsbanken oavsett browser.

Hej!

Inte så konstigt då Windows 10 är en beta/förhandsversion och BankID programmet troligen behöver anpassas för att fungera fullt ut i Windows 10.

Med det sagt: Kör aldrig en beta/förhandsversion av ett operativsystem som primärt system om man inte kan avstå från vissa funktioner/tjänster som kan sluta fungera före de har uppdaterats.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har inga förslag, men kör utan sladd tills dess det fungerar.

Jag kör på andra datorn så länge, men undrade mest om det var denna installation eller om det var pga att W10 inte stöds av BankID.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Kör W10, har dock inte installerat bankID utan kör med mobilt bankID. Aldrig stött på problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Kör W10, har dock inte installerat bankID utan kör med mobilt bankID. Aldrig stött på problem

Hvordan kan en kjøre mobil BankID på Windows 10? Så langt jeg kan se er det ikke mulig å innstallere hverken alminnelig BankID eller mobil BankID på mitt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Hvordan kan en kjøre mobil BankID på Windows 10? Så langt jeg kan se er det ikke mulig å innstallere hverken alminnelig BankID eller mobil BankID på mitt system.

Mobilt bankID är precis som det låter, just mobilt.
D.v.s du använder din mobil, surfplatta etc för att logga in/signera.

T.ex om du vill logga in på din internetbank i Windows 10, då behövs inget bankID-program på datorn utan allt detta sköter du via din mobil/platta.
Bara kolla din internetbank och leta efter mobilt bankID.
Extremt smidigt.

Permalänk
Medlem

Här är en lista på BankIDs systemkrav: https://support.bankid.com/syskrav
De har inte börjat stödja W10 än men kommer förmodligen att släppa en release som gör det när W10 finns som officiell utgåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mobilt bankID är precis som det låter, just mobilt.
D.v.s du använder din mobil, surfplatta etc för att logga in/signera.

T.ex om du vill logga in på din internetbank i Windows 10, då behövs inget bankID-program på datorn utan allt detta sköter du via din mobil/platta.
Bara kolla din internetbank och leta efter mobilt bankID.
Extremt smidigt.

Värt att nämna är att inte alla banker stödjer inloggning på den "vanliga" internetbanken med mobilt bank-ID; Handelsbanken (som jag har) stödjer inte det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Utvecklarna av mobilt bankid har kastat ut mej ur XP
eftersom det inte stöds av upp/ner-dateringar längre.
Det är nog så med win 10 att utvecklarna stöder inte det
förräns det kommer en skarp version.

Ot.
En positiv sak hände med Nordea som jag har.
Jag var tvungen att gå över till mobilt bankid för ett tag sedan.
Win 7-8 befattar jag mej inte med...

Mina fakturor betalas inte ibland på den "rätta" vägen
så dom blir liggande i betalningssystemet där dom ligger ivägen,
och när jag skulle försöka ta väck dom så måste jag använda dosan
och trycka en JÄDRA MASSA siffror för VARJE borttagning. -sigh-
Det där gjorde ju att det samlades en hel del "obetalda" fakturor där.

Men så testade jag när jag var inloggad via mobilid och vips,
efter 3 klick med musen var dom väck.
Det blev ju några klick,
men jämfört med dosan och alla dess siffror så var detta en dröm.

Det som fick in mej på spåret var att om man är inloggad med nallen
så är betalningar och annat godkänt med ETT klick.
Utvecklingen går frammåt även inom bankväsendet ibland....

Permalänk
Medlem

Jag kör också Windows 10 preview och får använda min mobil till att betala räkningarna. Rätt smidigt att man kan scanna av siffrorna med mobilen, sparar massor med tid.

Permalänk
Skrivet av duckstar:

Jag kör också Windows 10 preview och får använda min mobil till att betala räkningarna. Rätt smidigt att man kan scanna av siffrorna med mobilen, sparar massor med tid.

Du menar ocr-nummret va?
Beskriv gärna för mej (och många fler) tack.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av NisseHult54:

Du menar ocr-nummret va?
Beskriv gärna för mej (och många fler) tack.

Du borde kolla upp e-faktura...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseHult54:

Jag var tvungen att gå över till mobilt bankid för ett tag sedan.
Win 7-8 befattar jag mej inte med...

Windows 7 är ju det enda vettiga operativsystemet från Microsoft i dagens läge att använda.....

Skrivet av NisseHult54:

Du menar ocr-nummret va?
Beskriv gärna för mej (och många fler) tack.

Ladda bara ner din banks app från Appstore, eller android market, så kan du sköta i princip allt från mobilen direkt, genom att logga in med personnummer + kod (eller med mobilt bankid).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Windows 7 är ju det enda vettiga operativsystemet från Microsoft i dagens läge att använda.....

Ladda bara ner din banks app från Appstore, eller android market, så kan du sköta i princip allt från mobilen direkt, genom att logga in med personnummer + kod (eller med mobilt bankid).

Powernet, för en gångs skull sa du ngt vettigt :), inte det med windows 7 men det med bankappen i mobilen. Trodde inte ngn använde banken på datorn mer, känns som det är ngt min mamma o pappa gör (de går iaf inte till bankkontoret). Så mycket snabbare i appen att betala räkningar etc och iaf med Swedbank körs allt med mobilt bankid så behöver bara den koden.
Idag är det nästan lite som att använda banken på datorn istället för appen är ungefär samma som att man innan skulle gå till bankkontoret istället för använda banken över internet på datorn när det kommit.

(psst man kan bygga en dator för 5000kr som är lika bra som en ps4)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har de fått den kompatibel, eller måste man vänta med win10 tills de fått tummarna loss?

Permalänk
Medlem

@svampbob: Vänta tills det är officiellt släppt, BankID har aldrig fungerat innan release av ngt OS så långt tillbaka som Windows Vista vad jag minnas.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att min bank annonserade för inte så länge sedan att "Om du kör windows 10 måste du ladda ner senaste bank id".
Det finns en version 7 uppe nu. https://install.bankid.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampbob:

Har de fått den kompatibel, eller måste man vänta med win10 tills de fått tummarna loss?

Tror det fungerar, har dock inte provat.
På Handelsbanken står det så här.

Citat:

För att kunna logga in med kortläsare med sladd i Windows 10 måste du ha den senaste versionen av BankID säkerhetsprogram installerat på din dator.
Till installationssidan

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Är det någon mer än jag som har problem med BankID och Window 10? BankID programmet verkar inte svara när jag ska loggain på handelsbanken oavsett browser.

Som tidigare nämnts i denna tråd...

1. Ge feedback till din bank om att Bank-ID inte fungerar i Windows 10.

2. Skaffa mobilt Bank-ID istället för vanligt Bank-ID. Om din bank inte stödjer mobilt Bank-ID, säg åt din bank att du vill ha detta så kanske det kommer i framtiden. I värsta fall, byt bank till en bank som stödjer mobilt Bank-ID.

3. Ett annat alternativ är att ladda hem en bank-app i din mobiltelefon, där kan du göra det mesta så som att betala räkningar med mera. Olika banker har olika bra appar så funktionalitet kan variera, om något fungerar dåligt, berätta det för din bank, eller i värsta fall byt till en annan bank med en bättre mobilapp.

4. Virtualisera ett gammalt Windows 8.1 i Windows 10 och installera vanligt Bank-ID där under tiden som din bank fixar så att Bank-ID fungerar i Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

BankID fungerar på Windows 10 nu, provade idag.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orber:

BankID fungerar på Windows 10 nu, provade idag.

Yes det fungerar tack för infon.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Frågar igen, HUR scannar jag OCR nummret med mobilen?? jag har Swebank. e-faktura är jätteskönt...men man kan inte alltid få det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Apple har ett program som på sin sida som ska funka.
Använde ett själv förut som funkade fint men killen som utveckla det orka inte hålla den uppdaterad och ingen som tog över så han la ner det synd för den funka på alla Android nallar och plattor.

Leta lite nu och hitta en men inte för Android
http://www.igiroapp.se/

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

folk är inte läskunniga:

"För att kunna logga in med kortläsare med sladd i Windows 10 måste du ha den senaste versionen av BankID säkerhetsprogram installerat på din dator"

Alltså hämta nyaste versionen och fixat

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågar igen, HUR scannar jag OCR nummret med mobilen?? jag har Swebank. e-faktura är jätteskönt...men man kan inte alltid få det.

Om du har Swedbank kan du ladda ner Swedbanks app till din mobil och logga in i den och välj betala och överföra så kan du scanna in OCR, belopp och post/bankgironummer, har du en faktura med QR-kod så kan du scanna den och få in alla uppgifter. Du kan läsa mer om funktionen i mobilbanken här.
Det är smidigt att bara logga in i appen och scanna räkningarna direkt.

Visa signatur

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem

Jag har en ny dator med Win 10 (uppgraderat från 8.1) där inte dosan fungerar.

Allt annat jag pluggar in i usb-prtarna fungerar men inte dosan.

Har testat att avinstallera och ominstallera drivrutiner för både Bank-Id och bankdosan men fungerar fortfarande inte.

Några tips?

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av COith90:

Jag har en ny dator med Win 10 (uppgraderat från 8.1) där inte dosan fungerar.

Allt annat jag pluggar in i usb-prtarna fungerar men inte dosan.

Har testat att avinstallera och ominstallera drivrutiner för både Bank-Id och bankdosan men fungerar fortfarande inte.

Några tips?

kontakta banken?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av COith90:

Jag har en ny dator med Win 10 (uppgraderat från 8.1) där inte dosan fungerar.

Allt annat jag pluggar in i usb-prtarna fungerar men inte dosan.

Har testat att avinstallera och ominstallera drivrutiner för både Bank-Id och bankdosan men fungerar fortfarande inte.

Några tips?

https://install.bankid.com/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kontakta banken?

Har pratat med banken och de sa till mig att göra det jag har gjort.
Dosan fungerar på en annan dator, även den med Win10

Har nytt BankID installerat

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"