Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta efter semestern

Hej!

Kom hem ifrån en veckas semester och nu vill inte min 3 år gamla burk ens starta trots att den stått helt ostörd. Moderkortet lyser som vanligt liksom chassit. Jag har bytt uttag/kabel samt mätt matningen med multimeter på flera olika kontakter och av allt att döma är det inte min PSU som det är fel på, allting får ström. Har provat att starta datorn med startknappen på moderkortet samt testat resetknapparna men ingenting händer.

Datorn startar alltså inte i överhuvudtaget och jag har i princip gjort allt jag själv kan komma på förutom att ta isär hela datorn eller byta någon del. Någon som känner igen sig i detta problem?

Moderkort: Maximus Asus ROG V Gene
PSU: Corsair 650W Modular

/Marcus

Permalänk
Hedersmedlem

Har du prövat att återställa CMOS? Jag har haft några moderkort som krävt detta efter lång avstängning, ibland p.g.a. dåligt batteri.

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova och plocka ur del för del och se om den hoppas igång.

Ett långskott, har datorn varit in kopplad under tiden du varit borta, tänkte om det varit oväder åska eller liknande?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Har du prövat att återställa CMOS? Jag har haft några moderkort som krävt detta efter lång avstängning, ibland p.g.a. dåligt batteri.

Det har jag inte gjort! Ska prova det så fort jag kommer hem ifrån jobbet. Bör jag byta batteriet helt dessutom?

Skrivet av bärplockaren:

Jag skulle prova och plocka ur del för del och se om den hoppas igång.

Ett långskott, har datorn varit in kopplad under tiden du varit borta, tänkte om det varit oväder åska eller liknande?

Jo det var en tanke jag hade också men det har inte varit särskilt mycket åska samt att datorn var urkopplad när jag var borta.

Tack för de snabba svaren. Var nära på att jag tänkte lämna in burken på service idag. Förhoppningsvis slipper jag det nu

/Marcus

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att mitt problem är löst. Det visar sig att mitt nätaggregat var trasigt men att moderkortet fortfarande får ström. Det är inte helt klart varför aggregatet ger ström trots att något var trasigt men jag gissar på att det har med någon form utav elektronik som är passiv som behövs för att ge signaler till moderkortet att starta eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ett nätagg levererar en mängd olika spänningar.

Kanske går stand by kretsen på en separat del vilket gjorde att datorn tycktes få ström, medan delen för kraftförsörjning gett upp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.