Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Ser nu när jag gå in på Facebook på datorn att inläggen inte kommer i ordningen där heller, ett inlägg som är 12 timmar gammalt kan ligga före ett som bara är 2 timmar är det detta som är din mors problem på appen?

Det sorteras väl efter när inlägget senast kommenterades normalt sett på datorn. Poängen är att det inte sorteras på samma sätt som av Facebook själva på mobilsidan, eller på datorn/webben. Dessa är hon ju van att använda. Uppdateringar fungerar dåligt så folk missar grejer när de kör appen. Visst hon missar notifieringar nu, men hon har ju också Facebooks Messengerapp där hon får notifieringar när folk skriver till henne över chatten/messenger. Facebook kanske bör skriva en app trotts allt, en Windows Runtime-app som bara fungerar på Windows 10 Mobile (och möjligen som UAP på klient/W10) och lämna WP7.X bakom sig. Vill Microsoft att andra ska köra senaste tekniken så får de ju lämna gamla plattformar bakom sig. Microsofts app bör de väl snarare distansera sig från.

Microsoft kommer ju med utvecklarverktyg eller ramverk för att portera iOS och Android-appar senare, Facebook borde undersöka om det är något för dem. Att låta Microsoft utveckla en Silverlightapp som ingen gillar eller tycker fungerar som förväntat är i vilket fall ingen bra idé.

Permalänk
Avstängd

Någon annan som testat förhandsversionen Windows 10 på sin telefon. Jag backade tillbaka för att de gjort om kamera appen så jag varken hittade korten på One Drive eller kunde få fram dem om man klickade på dem i kameraappens vänstra hörn längst upp. Undra hur MS tänkt sig det hela.

Sökte som attan på google efter lösning men verkar vara något andra inte hängt upp sig på.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Någon annan som testat förhandsversionen Windows 10 på sin telefon. Jag backade tillbaka för att de gjort om kamera appen så jag varken hittade korten på One Drive eller kunde få fram dem om man klickade på dem i kameraappens vänstra hörn längst upp. Undra hur MS tänkt sig det hela.

Sökte som attan på google efter lösning men verkar vara något andra inte hängt upp sig på.

Jag hade Win10 Technical Preview version 10149 i ca. en vecka utan större problem och igår uppdaterade jag till 10166. Tycker det verkar riktigt bra hittills. Inga problem med kameran etc.

Permalänk

Installerade Windows 10 på mobilen igår och dessa problem har jag märkt av än så länge.

-Lumia camera kan inte kolla på bilder ifrån kamera appen för då kraschar den
-Laddar inte upp till OneDrive
-Kan inte byta bakgrundsbild på starskärmen
-Kan inte ställa in datagräns
-Store känns ganska ostabil och buggig just nu.
-Truecaller funkar inte alls längre
-Gmail funkar inte just nu, går inte att synkronisera samma har problem på Windows desktop
-Egde synkar inte med datorns favoriter, just nu har jag mina favoriter ifrån internet explorer som jag hade i mobilen innan vilket är märkligt

Fortfarande lite ostabil build och jag skulle nog inte rekommendera någon att ha denna som daily driver själv så orkar jag nog inte gå tillbaka till 8.1 utan står nog ut för jag gissar på att det bara kommer att bli bättre dom kommande veckorna ändå.
Utöver detta så är designen på OS:et och många av dom nya apparna en klar förbättring, gillar även att dom har minskat avståndet mellan livetiles på startskärmen och det mesta ser nu lite mer modernt ut i mina ögon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

-Lumia camera kan inte kolla på bilder ifrån kamera appen för då kraschar den
-Laddar inte upp till OneDrive
-Kan inte byta bakgrundsbild på starskärmen
-Kan inte ställa in datagräns
-Store känns ganska ostabil och buggig just nu.
-Truecaller funkar inte alls längre
-Gmail funkar inte just nu, går inte att synkronisera samma har problem på Windows desktop
-Egde synkar inte med datorns favoriter, just nu har jag mina favoriter ifrån internet explorer som jag hade i mobilen innan vilket är märkligt

Jag skulle göra en återställning. Många av dom problemen du har löses nog då.
Sedan sköts uppladningen av bilder via onedrive appen i windows 10. Så du får gå in via den.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Installerade Windows 10 på mobilen igår och dessa problem har jag märkt av än så länge.

-Lumia camera kan inte kolla på bilder ifrån kamera appen för då kraschar den
-Laddar inte upp till OneDrive
-Kan inte byta bakgrundsbild på starskärmen
-Kan inte ställa in datagräns
-Store känns ganska ostabil och buggig just nu.
-Truecaller funkar inte alls längre
-Gmail funkar inte just nu, går inte att synkronisera samma har problem på Windows desktop
-Egde synkar inte med datorns favoriter, just nu har jag mina favoriter ifrån internet explorer som jag hade i mobilen innan vilket är märkligt

Fortfarande lite ostabil build och jag skulle nog inte rekommendera någon att ha denna som daily driver själv så orkar jag nog inte gå tillbaka till 8.1 utan står nog ut för jag gissar på att det bara kommer att bli bättre dom kommande veckorna ändå.
Sen är det lite synd att dom har tagit bort Facebook integrationen i kontakappen gillade att man fick alla profilbilder till kontakterna därifrån nu får dom flesta bara gråa bilder isället vilket är lite synd.
Utöver detta så är designen på OS:et och många av dom nya apparna en klar förbättring, gillar även att dom har minskat avståndet mellan livetiles på startskärmen och det mesta ser nu lite mer modernt ut i mina ögon.

Precis som jag upplevde builden. Skulle vara kvar om det inte var för att just lumia camera crashade.

"Sedan sköts uppladningen av bilder via onedrive appen i windows 10. Så du får gå in via den."
Omständigt om man jämför den sömnlösa integrationen som finns i wp 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag skulle göra en återställning. Många av dom problemen du har löses nog då.
Sedan sköts uppladningen av bilder via onedrive appen i windows 10. Så du får gå in via den.

Kamerauppladdning är påslagen i OneDrive appen men den laddar dock inte upp några bilder som jag tar ändå.
Ser nu även att det finns en kameraapp ifrån W10 som verkar fungera precis på samma sätt som Lumias med samma funktioner och den kraschar inte så får väl helt enkelt använda den istället, tyvärr så går det inte att ända standardkamera dropdownlistan är gråmarkerad för mig trots att jag har två kameraappar, så det verkar ju vara en till bugg.

Vad menar du med återställning?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

@PeterMagnuss0n:
En hardreset. Återställ telefonen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

@intro18:
En hardreset. Återställ telefonen.

Okej tror jag väntar med det till nästa build och ser om det blir bättre då, inte så sugen på att tömma telefonen helt just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Okej tror jag väntar med det till nästa build och ser om det blir bättre då, inte så sugen på att tömma telefonen helt just nu.

Du får ju tillbaka allt i princip om du vill. Kom ihåg att ha backup igång. Det enda du inte får tillbaka är väl bilderna lagrade på telefonen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Fungerar delning av trådlös anslutning för er som kör W10 på mobilen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Fungerar delning av trådlös anslutning för er som kör W10 på mobilen?

Yes. Provade nyss.
Skulle rekommendera dig att göra en hardreset trots allt då du verkar ha rätt mycket strul.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Yes. Provade nyss.
Skulle rekommendera dig att göra en hardreset trots allt då du verkar ha rätt mycket strul.

Ja det får nog bli att göra det snart och se om det löser mina problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du får ju tillbaka allt i princip om du vill. Kom ihåg att ha backup igång. Det enda du inte får tillbaka är väl bilderna lagrade på telefonen.

Bilderna kan man väl kopiera/flytta till en hårddisk och sen kopiera/flytta tillbaka till telefonen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

Bilderna kan man väl kopiera/flytta till en hårddisk och sen kopiera/flytta tillbaka till telefonen?

Mina bilder försvann inte. Men ställt in att spara på SD-kort i mobilen men tror ändå man kan synka tillbaka dem från OneDrive.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Mina bilder försvann inte. Men ställt in att spara på SD-kort i mobilen men tror ändå man kan synka tillbaka dem från OneDrive.

Jo om man har minneskort och fotona på det så finns dom ju kvar. Annars borde man väl kunna göra som jag skrev?

Permalänk
Medlem

Jag testade lägga in den senaste builden på min 830, och jag tycker det fungerar sjukt bra. Mycket snabbare och ingen mer resuming varje gång jag öppnar appar! Gjorde en hard reset direkt när jag installerat det, det verkar lösa det mesta. Enda som crashat för mig än så länge är store. Ska lägga över mitt sim i denna telefon och köra den som min daily driver tänkte jag. Så har jag med min andra 830 med vanliga 8.1 om något skulle hända bara.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Gjorde en hardreset på min igår och det löste en del problem och telefonen känns lite stabilare
-Lumia camera appen kraschar inte längre när jag ska kolla på bilder via den
-Jag kan nu dela trådlöst nätverk
-Det går nu att byta bakgrundsbild på startmenyn
-Bilder ha börjat laddas upp till OneDrive

Dock så kvarstår problem som
-Mail appen har fortfarande problem med gmail konton som inte går att synca men det är nog appen som behöver uppdateras för det är ju samma problem på datorn funkar detta för er?
-Kan inte ställa in datagräns men gissar på att den funktionen inte är färdigimplementerad?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Gjorde en hardreset på min igår och det löste en del problem och telefonen känns lite stabilare
-Lumia camera appen kraschar inte längre när jag ska kolla på bilder via den
-Jag kan nu dela trådlöst nätverk
-Det går nu att byta bakgrundsbild på startmenyn
-Bilder ha börjat laddas upp till OneDrive

Dock så kvarstår problem som
-Mail appen har fortfarande problem med gmail konton som inte går att synca men det är nog appen som behöver uppdateras för det är ju samma problem på datorn funkar detta för er?
-Kan inte ställa in datagräns men gissar på att den funktionen inte är färdigimplementerad?

Härligt att höra!
Mailappen lär väl även den fixas. Gick t.ex inte att lägga till ett annat outlook-konto tidigare (utöver det kontot du använder som standard) men det är fixat.

Nej det är ganska mycket dom inte är klara med vad det gäller standardinställningar och program men det kommer förhoppningsvis.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Gjorde en hardreset på min igår och det löste en del problem och telefonen känns lite stabilare
-Lumia camera appen kraschar inte längre när jag ska kolla på bilder via den
-Jag kan nu dela trådlöst nätverk
-Det går nu att byta bakgrundsbild på startmenyn
-Bilder ha börjat laddas upp till OneDrive

Dock så kvarstår problem som
-Mail appen har fortfarande problem med gmail konton som inte går att synca men det är nog appen som behöver uppdateras för det är ju samma problem på datorn funkar detta för er?
-Kan inte ställa in datagräns men gissar på att den funktionen inte är färdigimplementerad?

Jag har inte problem att synca gmail kontot vare sig i mail appen eller kalendern. Jag fick även göra en hard reset för ett tag sedan och det löste de flesta problem jag hade med min telefon. Nu har jag spräckt skärmen på min lumia 925 så jag har beställt en ny 630.

Permalänk
Skrivet av petsi:

Jag har inte problem att synca gmail kontot vare sig i mail appen eller kalendern. Jag fick även göra en hard reset för ett tag sedan och det löste de flesta problem jag hade med min telefon. Nu har jag spräckt skärmen på min lumia 925 så jag har beställt en ny 630.

Experimenterade lite med mitt Google konto i mailappen och märkte att om man lägger till ett konto utan att ändra till "ta emot när objekt anländer" till att låta den vara inställd på "utifrån min användning" som den är som standard så funkar det utan problem att ta emot och synca mailen, har inte testat dom andra alternativen men väljer man "ta emot när objekt anländer" så slutar gmail att fungera.
En annan sak som jag märkte på datorn testade inte detta på mobilen var att när man har "Visa i åtgärdscentret" påslaget och ikryssat att spela upp ljud så visas inga notifikationer med det går dock fortfarande att synca mailen om man öppnar appen.

Så Microsoft har några buggar att fixa med sin E-postapp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Själv köper jag Ericssons nya, tänk om det blir en uppföljare på "hajfenan"?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt relativt säkra källor cirkulerar rykten om en eventuell i-Phena, där, om det nu stämmer, som sägs vara en betydligt mer vithajsliknande fena, men ändå diskret och elegant i designen. Bara att hålla tummarna.

Sista builden av 10an är väldigt mycket bättre, nu har ju 10 Mobile vissa saker som är så estetiskt tilltalande, så genomtänkta men ändå lätta och i sin enkelhet, och visst, även innan var det det mest stilrena, men nu är det så skarpt, rent, och enligt mig otroligt mycket mer ett värdefullt verktyg, men hela sin unika integration av så mycket, så tight, så löjligt´överlägset just inom den biten, att jag är så sugen på ett mäktigt flaggskepp och den sista builden.

10 på PC är inte bara läcker, den är MS bästa, lätt, och nu när man har xbox-pc-platta-mobil, så fattar jag att Samsung jobbar igång Tizen, för Android, i sin rena form, är inte det majoriteten känner till, Nexus, Moto, utan det var inte mycket av det rena folk körde med, root, Rom, och de olika tillverkarnas prägel.

Nu har MS´köpt CM, som var en stor del, och MS kanske släpper en variant av det bästa av CM, putsar till det, och i detta har sitt ekosystem, de kan göra det, men de kanske skiter i det, poängen är att de tagit mark på ett synnerligen strategiskt och målmedvetet sätt.

Släpper platta bland de sista, men släpper den i särklass bästa. Överlägsen. plus allt annat med hur de knyter ihop sina pusselbitar.

Google, IOS, ni måste in i spel-världen, in i hemmen, PC-världen, MS är överallt nu, och det kommer skörda framgång. Givetvis.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte tillbaka till inställningsmenyn för hur man avavktiverar sökning (förstorningsglasknappen) när telefonen är i låst läge. Någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag hittar inte tillbaka till inställningsmenyn för hur man avavktiverar sökning (förstorningsglasknappen) när telefonen är i låst läge. Någon?

Vilken version kör du?

Avaktiverar sökning när luren är låst? Du får gärna berätta hur du aktiverar det, för det låter ju grymt.

Permalänk
Medlem

Senste 8.1.
Jag minns inte i vilken meny jag aktiverade det, därav min fråga
Jag kan trycka på sökknappen när den är låst och då startar voice commandgrejan.
Men jag börjar bli irriterad på att den går igång när jag har den i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Senste 8.1.
Jag minns inte i vilken meny jag aktiverade det, därav min fråga
Jag kan trycka på sökknappen när den är låst och då startar voice commandgrejan.
Men jag börjar bli irriterad på att den går igång när jag har den i fickan.

Inställningar - rubrik inmatning+hjälpmedel - tal, där finns en liten ruta för tillåt tal när telefonen är låst

Permalänk
Medlem

@Sp0de: Ja just det, tack!

Permalänk
Medlem

Spräckte skärmen på min Lumia 800 förra sommaren. Köpte en Galaxy S5 som jag är galet trött på..

Vad tycker ni man bör satsa på för WP-telefon idag? Jag gillade storleken på 800:an men det känns konstigt att köpa en 530 för 499 kr. Samtidigt är jag rädd att jag kommer att tycka att 830:n är för stor.

Är Microsofts egna Lumior bättre? Kvalitetskänslan i Lumia 800 är/var ju helt oslagbar.

PS. Kör OSX och fick det att fungera underbart bra med Lumia 800. Hur fungerar det idag?

Edit: Har läst lite deprimerande artiklar om MS misslyckade satsningar med WP och är lite tveksam till om man vågar hoppa på tåget igen..
Tror ni att det kommer att fungera bra med portade appar från iOS och Android i WP10?
Kanske bör jag vänta till vintern för att se hur det hela kommer att utveckla sig?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. Har någon med en Lumia med snapdragon 400 kört en längre bit (minst 10-15 banor) av spelet Roman empire? Segar det och har sig? Min Lumia 920 laggar nämligen som fan och är sugen på en lite kraftigare telefon som orkar med det men vill inte lägga över 3000kr i dagsläget. En vän som har Lumia 930 kan spela spelet med bra prestanda.
Kan förövrigt rekommendera spelet

Skrivet av Dava:

Spräckte skärmen på min Lumia 800 förra sommaren. Köpte en Galaxy S5 som jag är galet trött på..

Vad tycker ni man bör satsa på för WP-telefon idag? Jag gillade storleken på 800:an men det känns konstigt att köpa en 530 för 499 kr. Samtidigt är jag rädd att jag kommer att tycka att 830:n är för stor.

Är Microsofts egna Lumior bättre? Kvalitetskänslan i Lumia 800 är/var ju helt oslagbar.

PS. Kör OSX och fick det att fungera underbart bra med Lumia 800. Hur fungerar det idag?

Edit: Har läst lite deprimerande artiklar om MS misslyckade satsningar med WP och är lite tveksam till om man vågar hoppa på tåget igen..
Tror ni att det kommer att fungera bra med portade appar från iOS och Android i WP10?
Kanske bör jag vänta till vintern för att se hur det hela kommer att utveckla sig?

Just nu skulle jag inte köpa en mer påkostad wp i alla fall eftersom ex 930 är rätt gammal. Håll ut med din S5 till vintern säger jag

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Funkar alla appar ifrån 8.1? Funderar på att köra 10an för daglig användning!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080