Permalänk
Medlem

Biorriths korta Define R3

Hallå gott folk

Jag har haft ett Zalman ZM-T2 ett tag som stationär, och när jag byggde en annan dator märkte jag hur bekvämt det var förut med en datorlåda som inte är så djup. Sagt och gjort, vinkelslipen åkte fram.
Planering är inte min grej, så det är lite ghetto över det.
Modden är inte så stor egentligen, så hoppen kan verka stora och bilderna få.

Ingen hårdvaruporr här inte, det är tyvärr gamla komponenter. Den gamla i7-920 får hänga i ett tag till!

MB: Asus Rampage Gene II
CPU: Intel i7-920
RAM: 6x2GB Corsair XMS3 1600Mhz
GPU: MSI GTX 680 2GB SLI
PSU: Corsair TX850
SSD: OCZ Agility 3 120GB
HDD: Samsung 500GB 2.5"
CSE: Fractal Design Define R3

Jag ber om ursäkt för mobilbilder, ni får helt enkelt finna er i det.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Det blev ju lyckat! Nu kanske du har gett Fractal lite inspiration

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Det blev ju lyckat! Nu kanske du har gett Fractal lite inspiration

Ja jag hoppas det iaf det finns mig veterligen inga ATX chassi som är så korta på djupet.

Permalänk
Medlem

Sjukt ball mod! Men hur blev det med chassisidorna? Det är ju hakar och grejer väl?

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem

@Jaghatai:

Sätter man dörren en hake bakåt så att säga så är det så mycket jag kapade av chassiet. Hela dörren är alltså flyttat bakåt varpå jag bockade en ny kant, och borrade nya hål för det två skruvarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Jaghatai:

Sätter man dörren en hake bakåt så att säga så är det så mycket jag kapade av chassiet. Hela dörren är alltså flyttat bakåt varpå jag bockade en ny kant, och borrade nya hål för det två skruvarna.

Silly me, fattade inte att du bockade om den. Det gick upp ett ljus nu

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av biorrith:

Ja jag hoppas det iaf det finns mig veterligen inga ATX chassi som är så korta på djupet.

Hög tid att de fixar!
Om inte annat så får du börja ta beställningsjobb.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Wow vilken snygg look du fick! Hur mycket kapade du bort (i valfri längenhet)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Fractal Design Får man göra en ninja request?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Fractal Design

Kul projekt, snyggt jobbat!

Skrivet av Afrasbaba:

@Fractal Design Får man göra en ninja request?

Tack för att du pekade ut tråden för oss! Vi skall ha det i åtanke för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Wow vilken snygg look du fick! Hur mycket kapade du bort (i valfri längenhet)?

Tackar!
Jag tror jag kapade 10-12cm eller så.

Skrivet av Fractal Design:

Kul projekt, snyggt jobbat!

Tack för att du pekade ut tråden för oss! Vi skall ha det i åtanke för framtiden.

Tack, nu när ni har fått inspiration är det bara att sätta igång!

Permalänk
Medlem

YES!!! Någon har gjort det jag alltid har velat göra eller tyckt att någon chassi tillverkare ska göra. Detta är så mycket smartare, snyggare och bättre på alla sätt för luftkylning. Skulle lätt köpa detta chassi om det gick. 5/5.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Har funderat på samma sak i flera år för mitt chieftec mesh midi men det har aldrig redigt blivit av.
Kul att se att fler tycker att chassina är för långa i dag. Jag använder varken 5.25 eller 3.5 i dag. SSD som gäller och lagring har man NAS eller Filserver till.

Som sagt snyggt mod helt klart.

Hoppas verkligen det kommer ut en låda som skippar 5.25 och 3.5 UTAN att lämna döutrymmet kvar.

Varför ska ALLA lådor ha precis ALLT? 5.25, 35 etc etc. 99% av alla lådor är "samma" skit i olika stilar. Finns ju uppenbart en marknad för lådor som enbart tar ATX, mATX moderkort, stora grafikkort och kylare men inget mer.

Du får 5/5 av mig bara för du tog iden och testade den för detta är mod i min stil! Praktiska ska mods vara inget annat.
Ett praktiskt mod är ett snyggt mod i mina ögon.

Permalänk
Medlem

@pa1983: det finns förvisso en del chassin som inte är så djupa, men majoriteten är då kubchassin. Personligen tycker jag att det är fult med kubchassie, mindre på djupen men sedan dubbelt så bred. Jag har aldrig förstått kärleken till FD Node och Corsair Carbide Air 540.

Det finns mig veterligen bara ett annat chassie som är mindre på djupet men behåller det smala.
Och det är Zalman ZM-T1/ZM-T2 Plus.

Permalänk
Medlem

Jo det är som du säger. Sett ett SNYGGT Cub chassi som inte var så stort faktiskt och tog ATX mobo men säljs inte i sverige. Men jag begriper inte alls hur det kan finnas mer chassin än någonsin men samtidigt IGET för ATX och mATX utan några 5.25 och 3.5 platser att tala om.
Alla chassin försöker vara allt i ett lösningar. Kolalt på lådor i flera år men sitter fortfarande på mina smått uppgraderade lådor från 2006 så snart 10 år gamla.

Nu sitter jag på ATX agg och mobo men idealiskt hade jag nog villat se mATX låda och en ATX låda med nya förlängda SFX aggen. Tänk så kompakt men gött om plats för expansionskort, SLI/CF, raid kort, server nätverkskort, ljudkort, NVME SSD you name it.

Permalänk
Fractal Design

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

För min del är stödet för ATX viktigt. Hade jag kunnat nedgradera till mATX/mITX hade jag gjort det, men som det ser ut just nu verkar nya Z77-moderkort vara utrotningshotade.

Att då kunna skaffa sig ett mindre chassi utan att behöva byta hela sockeln lockar riktigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Smart tänkt och snyggt genomfört! Inspirerade mig att påbörja ett liknande projekt med ett gammalt chassi

Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

All of the above! Även vi som föredrar ATX-formatet uppskattar små yttermått och en ren och snygg look på insidan utan tomma HDD-burar eller massiva tomrum.

/S340-ägare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: för mig var djupet en bidragande faktor.
Sedan är det såklart tråkigt med tomt utrymme. Det är nästan en tredjedel av chassiet som är dedikerat till många hårddiskar, något som man knappt använder till en speldator idag. Man har på sin höjd en ssd och en liten lagringstid, men dom går att gömma undan.
I det stora hela är det som att köpa en bokhylla som är en meter större än den behöver vara bara för att ha plats till dvd-filner i en tid med streaming och som därför alltid står tom.

ATX moderkort tror jag fortfarande är väldigt aktuellt. Kan ni massproducera min prototyp tror jag ni kommer få en unik produkt på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

Personligen kommer nästa chassi att bli för mATX då jag aldrig kommer att köra SLi eller Crossfire. Behöver inte en så stor burk som jag har idag. Bra ventilation/CPU-kylning men framför allt tysthet är för mig två viktiga aspekter. Bättre att dra ner på antalet HDD platser och öka antal SSD platser för att på så sätt minska utrymmet.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

För mig personligen är mATX bara bättre, ett chassi utan dödutrymme i fram och mATX vore guld värt!

Skrivet av NightFred:

Personligen kommer nästa chassi att bli för mATX då jag aldrig kommer att köra SLi eller Crossfire. Behöver inte en så stor burk som jag har idag. Bra ventilation/CPU-kylning men framför allt tysthet är för mig två viktiga aspekter. Bättre att dra ner på antalet HDD platser och öka antal SSD platser för att på så sätt minska utrymmet.

Går dock att köra SLI i mATX (jag gör det)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Fractal Design

Tack för svar allihop!

Vi har på towerchassin huvudsakligen siktat på att maximera flexibiliteten, men det kan nog mycket väl finnas utrymme även för towerchassin där vi istället fokuserar på en mer begränsat antal komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Personligen kommer nästa chassi att bli för mATX då jag aldrig kommer att köra SLi eller Crossfire. Behöver inte en så stor burk som jag har idag. Bra ventilation/CPU-kylning men framför allt tysthet är för mig två viktiga aspekter. Bättre att dra ner på antalet HDD platser och öka antal SSD platser för att på så sätt minska utrymmet.

Skrivet av Kattus:

För mig personligen är mATX bara bättre, ett chassi utan dödutrymme i fram och mATX vore guld värt!

Går dock att köra SLI i mATX (jag gör det)

Som sagt, kolla in Zalman ZM-T2 Plus. Jag har förra versionen av chassiet (utan Plus) och är rätt nöjd med det faktiskt. Det är kanske inte lika gediget som andra, men sedan kostar det inte som andra heller. Och möbleringen i chassiet är faktiskt riktigt lyckad.

Ni kan kolla när jag byggde i det här:
http://www.sweclockers.com/galleri/11506-biorriths-lilla-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Tack för svar allihop!

Vi har på towerchassin huvudsakligen siktat på att maximera flexibiliteten, men det kan nog mycket väl finnas utrymme även för towerchassin där vi istället fokuserar på en mer begränsat antal komponenter

Problemet med flexibilitet och att det ska passa alla lite grann är ju att det inte heller passar någon perfekt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Tack för svar allihop!

Vi har på towerchassin huvudsakligen siktat på att maximera flexibiliteten, men det kan nog mycket väl finnas utrymme även för towerchassin där vi istället fokuserar på en mer begränsat antal komponenter

Problemet är precis som han säger, flexebilitet passar inte alla. Mindre är i bland mer.
Varför ska jag välja Fractal tex över någon annan tillverkare? ALLA har 5.25 och 3.5 platser till 99.6% så då tar man väl det som ger bäst bang for the buck om man ändå inte får vad man egentligen vill ha.

Vill man som tillverkare nischa sig och ha en egen del av marknaden krävs i bland att man gör en produkt som inte är en enda stor kompromiss för att kunna sälja den till alla. Alla konsumenter vill inte ha en kompromiss.

Jag bygger min egna låda med nu från grunden då jag snart haft mina lådor i 10 år och hitils verkar igen tillverkare begripa att SSD har man i desktop, HDD har man i NAS/Filserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag bygger min egna låda med nu från grunden då jag snart haft mina lådor i 10 år och hitils verkar igen tillverkare begripa att SSD har man i desktop, HDD har man i NAS/Filserver.

Tycker du ja Finns ju folk som inte vill ha en hel IT-infrastruktur hemma. Typ majoriteten

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Och för dom passar typ alla lådor på marknaden till? Räcker inte det menar du?

Alla ställen jag frågat eller visat upp detta koncept så har folk enbart varit possetiva. Inte ens mina päron använde HDD förutom externt för bakup och då är det 2.5" som gäller, faktum är att i princip alla som kör externt jag känner i dag kör 2.5" efter deras 3.5" rasat och alla är vanliga användare. 2.5" externt då slipper man nät adapter vilket typ majoriteten verkar gillar det är min uppfattning.
Så 3.5" är på väg bort där med.
Annars är en mindre och prisvärd SSD stort nog för i princip "majoriteten" av dödliga i dag för både OS, program, lagring mm.

I dag får du en HDD på upp till 10TB, en disk går lätt in i en låda enligt Biorriths Korta Define R3 koncept om du sätter den i fronten tex lodrätt, majoriteten lär inte ens behöva en 5TB disk så det vore plats nog för dom flesta.

Som sagt nya tider kräver moderna lådor men visst det finns alltid någon som ska sträva i mot trots att ni har störst valfrihet av alla kunder på marknaden när det gäller datorlådor.

Varför ska inte vi som sedan SSD's introducerats insett att 5.25", 3.5" är inget vi behövt på 6 år nu fortfarande behöva vänta på en låda och att tiderna ska hinna i kap chassitillverkarna?

Det är igen som önskar döden för 5.25 och 3.5" platserna, men lådor med dessa passar andra ändamål bättre än på moderna desktop maskiner. Jag själv har två lådor med 12st 5.25" var. Men då är primär syftet med dom lådorna lagring och har alltid varit.

Igen normal användare hemma har mer än en disk i datorn. Alla datorer jag reparerat som varit märkesmaskiner åt vanligt folk har haft EN HDD. Inga vanliga dödliga, alltså alla andra behöver 6-8st 3.5" platser, 3-4st 5.25". Kanske folk på Swec behöver men oavset vilken kategori här vi passar in såp är vi ändå minoritet allihopa jämfört med "vanligt folk".

Nu när jag letade donator låda för mitt bygge av samma stuk så kollade jag på polarens företag då dom skulle slänga massa datorer. Alla lådor är mATX av kompakt modell. Varken företag eller vanligt folk vill ha groteska gamer lådor.
Diskar ryms även i små lådor som täcker 99.9% av folks behov.

Jag bygger en del datorer åt folk i emellanåt. Numera är ITX vanligt, inbyggd grafik önskar många då dom inte behöver vassare grafik, SSD räcker för många, en eller max två diskar räcker.

Polaren har två datorer jag byggt en gång i tiden.
Då båda är ATX lådor med ATX moderkort och pga att det inte finns lådor med få 3.5" och 5.25" platser så har han ändå bara 1st 3.5" disk i den ena och 2st 3.5" i den andra plus en 2.5" SSD utöver det finns det ca 5-6 lediga 3.5" platser, 2st 5.25" platser i båda. Även han klagar på att han inte använder 5.25" DVD brännaren lägre.

Så jo vanligt folk inser hur "stora" vanliga lådor är och varför? Flexibilitet tydligen som väldigt få nyttjar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fractal Design:

Vi kanske får passa på att ställa några snabba frågor till folk här i tråden?

Vad ser ni som huvudsyftet med att inte ha "dödutrymmet" i fronten? Mindre yttermått, bättre ventilation med frontfläktarna närmare moderkortet, mindre material och därmed lägre pris, mer känsla av att datorn är "fylld", eller något annat?

Om kompaktare yttermått är syftet, är det då ändå intressant med stöd för ATX-moderkort, eller är det bättre med mATX och därmed ännu mindre volym?

Tror det är många som vill ha ett chassi med små dimensioner, själv har jag ingen 5,25 eller 3,5"-enhet alls. SFX-nätaggregaten blir bättre och bättre också. Ert Define S är rätt väg att gå, ser gärna matx och itx varianter på detta.

Ett exempelchassi kan vara Chieftec BT04B, dock förstår jag att man måste ha ett djupare chassi för att få plats med grafikkort, samt aningen bredare för att få plats med kablar till gpu samt annan front för kylningen. Men det är nåt i den stilen jag kommer att leta efter nästa gång jag köper nytt.

150-160 mm brett, 300 mm djupt, samt 280-300 mm högt borde bli lagom?

Permalänk
Medlem

Jo jag håller med om SFX, föreslog det i min galleritråd med. Tänk sig mATX moderkort med SFX nätdel och gärna då plats för den med 120mm fläkt.

Faktum är att SFX på 600W duger till flesta ATX byggen med så inte fel där heller. Hade jag haft råd hade min egenbyggda låda fått SFX men tyvärr räckte inte budgetn. Hade jag haft råd till nytt system så hade det definitivt blivit mATX och SFX. Men som sagt ser gärna att ATX får leva kvar då det är nödvändigt i bland. Använder det själv i min filserver, andra behöver flera grafikkort, så lådor i samma serie både ATX, mATX och kanske med ATX och SFX alternativ på aggen är ju inte fel.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Tack för svar allihop!

Vi har på towerchassin huvudsakligen siktat på att maximera flexibiliteten, men det kan nog mycket väl finnas utrymme även för towerchassin där vi istället fokuserar på en mer begränsat antal komponenter

Jag tycker ju annars att nu när ni har slagit er in på radiatormarknade också ska tillverka chassin för vattenkylning. Men ska samtidigt gå i samma tema som det pratas om här i tråden!
Jag ser gärna ett ljuddämpat chassi i mATX-storlek med plats för 2st 140mm fläktar i front och topp samt 1st bak. Men även plats för 280mm radiatorer i front&topp samt en 140mm rad där bak. Hade varit kul om det gick integrera radiatorerna i designen/stommen på nått vänster så man kan ha "normal"tjocka radiatorer runt om. Sidopanelen kommer med eller utan fönster, där fönstersidan är i stil med Define S.
Vibrationsdämpat pumpfäste, fläktkontroll eller PWM-hub borde följa med och finns det plats så kan ni klämma in en optisk läsare i slimformat.
Kommer i svart o vitt samt med eller utan era egna fläktar och radiatorer förinstallerat.

Visst är detta något av en önskelista, men jag tror många hade gillat det!