Permalänk
Avstängd

När gäller högerregeln?

Tjaooo, ska ut o köra 2 timmar nästa vecka med trafiklärar'n men är rätt osäker på var & när högerregeln gäller (inga trafikljus/vägmärken). Här får ni ett exempel:

Ifall jag kör på asfaltsvägen och sedan märker att ett fordon på skogsväg'n vill svänga ut på asfaltsvägen, ska jag då ge honom företräde att köra före (högerregeln) eller ska jag passera saten? Jag kan tillägga att asfaltsvägen ej är en huvudled och inga vägskyltar är uppsatta så som väjningsplikt osv. Enligt AM-kortsboken så ska högerregeln gälla vid såna där tillfällen men enligt andra så verkar det inte vara så?

Dumförklara mig inte.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Här skulle jag vilja ha det till att personen ifrån den lilla vägen skall lämna företräde till dig då den personen är den som ansluter sig till vägen medans du redan är på den. Heter väl utfartsregel eller något i den stilen, högst osäker haha Annars är det ju högerregeln ifall inteutfarsregeln gäller och om inte annat är angivet via skyltar.

Rätta mig GÄRNA om jag har fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Aldrig. Störst går först.

Man kan iaf tro det är så ibland.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade inte gett företräde. Det är landsväg med skymd sikt och de från höger bör lämpligen ha väjningsplikt om inte tom stopp-plikt om de ska svänga vänster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är grusvägen från en utfart gäller utfartregeln, annars högerregeln. Dock ser det ut som en "vanlig" grusväg, alltså gäller högerregeln.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är en klurig fråga. Jag tror att, enligt konstens alla regler, så har du väjningsplikt på asfaltsvägen, även om det verkar konstigt. Dock så är jag relativt säker på att den som kommer från den lilla vägen kommer lämna företräde.

Från Wikipedia:
I de allra flesta vägkorsningar regleras väjningsplikten genom trafikregeln högerregeln. Fordon som samtidigt närmar sig från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas.

Högerregeln innebär att fordon som närmar sig samtidigt från höger skall lämnas företräde. Den som kommer ifrån höger har inte fritt företräde utan måste vara varsam.

Högerregeln gäller också i korsningar med enskild väg, om inget vägmärke anger något annat.

Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser[3] ofta används trafikmärket varning för vägkorsning för att påminna om den. Regeln gäller även när två fordons väg skär varandra på andra ställen än korsningar.

Permalänk
Medlem

Högerregeln appliceras alltid om det inte är huvudled, utfartsregeln gäller tex från parkering osv. Så om det är som du säger på vägen ovan att det inte är huvudled så skall företräde lämnas dom som kommer från höger.

Högerregln:

Lämna företräde åt trafik som kommer från höger.
Gäller där det inte finns andra väjningsregler.
Skylten Varning för vägkorsning sätts ibland upp för att förtydliga att högerregeln ska tillämpas.
Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.

PS. är man osäker är det bättre att stanna än att köra!

Permalänk
Medlem

Det kan vara som Dakkie säger eftersom grusvägen kan vara ägoväg. Men är det inte det så gäller högerregeln. Bäst är att vara försiktig i dessa lägen då du inte vet om en bil kommer kör ut framför dig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det kommer att smälla mycket om den som kommer från grusvägen kör ut, sen om denna tycker att det är värt att få in en bil genom dörren bara för att han kör korrekt genom att använda högerregeln är ju en annan historia....;o)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag skulle säga att det är en klurig fråga. Jag tror att, enligt konstens alla regler, så har du väjningsplikt på asfaltsvägen, även om det verkar konstigt. Dock så är jag relativt säker på att den som kommer från den lilla vägen kommer lämna företräde.

Från Wikipedia:
I de allra flesta vägkorsningar regleras väjningsplikten genom trafikregeln högerregeln. Fordon som samtidigt närmar sig från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas.

Högerregeln innebär att fordon som närmar sig samtidigt från höger skall lämnas företräde. Den som kommer ifrån höger har inte fritt företräde utan måste vara varsam.

Högerregeln gäller också i korsningar med enskild väg, om inget vägmärke anger något annat.

Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser[3] ofta används trafikmärket varning för vägkorsning för att påminna om den. Regeln gäller även när två fordons väg skär varandra på andra ställen än korsningar.

Det är helt rätt som du säger.... det skall lämnas företräde för dom som kommer från grusvägen, givet körriktningen som är tagen på bilden.
Men eftersom de flesta tycker det känns onaturligt att lämna företräde där eller åt andra hållet bara köra rätt ut i vägen när man kommer från grusvägen så kommer folk garanterat inte följa våra kära trafikregler i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Det är helt rätt som du säger.... det skall lämnas företräde för dom som kommer från grusvägen, givet körriktningen som är tagen på bilden.
Men eftersom de flesta tycker det känns onaturligt att lämna företräde där eller åt andra hållet bara köra rätt ut i vägen när man kommer från grusvägen så kommer folk garanterat inte följa våra kära trafikregler i detta fallet.

Absolut, det kommer inte appliceras enligt konstens alla regler. Lite självbevarelsedrift finns hos de flesta ;-).

Permalänk
Medlem

Huruvida högerregeln gäller är rätt väl avhandlat i tråden. Det hänger som sagt på tekniska detaljer.

I realiteten vågar jag påstå att de formella reglerna för det mesta åsidosätts i sådana där situationer, och att man kör på sunt förnuft. Jag hade lämnat företräde åt den som kom på stora vägen om jag kom på grusvägen, helt utan närmre eftertanke. Hade vidare antagit att andra förare skulle gjort samma sak om rollerna var ombytta. Det viktiga är väl egentligen att man inte har några tveksamheter om varandras avsikter, och att man ändå tar höjd för att den andre föraren kan köra strikt efter det formella regelverket.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Högerregel gäller när ingen annan regel gäller. Det är grundregeln för all trafik i vårt land, förutom där skyltar eller andra regler gäller. Alla dessa sunt förnuft osv är bra, men alla måste (och ska) veta vad som gäller ändå. Annars stör det trafiken mer än något annat.

Eftersom i denna bilden inga andra regler gäller (ingen utfart, ingen huvudled osv) så hade jag tolkat det som högerregel. Eftersom vägen ansluter från höger (sett från din sida) så har du väjningsplikt mot ett fordon från denna väg (om du kommer på den asfalterade).

Skulle du köra förbi och inte lämna företräde så kuggar du uppkörningen (eller iaf riskerar beroende på hur illa du kör i övrigt) och smäller det (olycka) så är du minst 50% skyldig, oavsett omständigheter.

Högerregeln är det som folk har mest svårt med oftast. Men tänk bara... gäller någon annan regel? Nej? Då är det högerregeln.
(Störst först gäller inte, även om folk, och lastbil/buss-chaufförer kör enligt den)

Permalänk
Medlem

Här gäller väl egentligen högerreglen, men jag tror att båda förarna hade gått med på att bilen på asfaltsvägen kör före, för att det "känns rätt", det är ju uppenbarligen en större och antagligen mer trafikerad väg och anses väl vara mer en "huvudled" typ. Jag hade aldrig stannat där och släppt fram någon iallfall, även om det egentligen är fel.

Sunt förnuft kallas det väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Här gäller väl egentligen högerreglen, men jag tror att båda förarna hade gått med på att bilen på asfaltsvägen kör före, för att det "känns rätt", det är ju uppenbarligen en större och antagligen mer trafikerad väg och anses väl vara mer en "huvudled" typ. Jag hade aldrig stannat där och släppt fram någon iallfall.

Mjo de är sant, eftersom de är 70-väg så känns det lite ruttet att man ska få lov att sakta in som en sönderköttad säl

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Tjaooo, ska ut o köra 2 timmar nästa vecka med trafiklärar'n men är rätt osäker på var & när högerregeln gäller (inga trafikljus/vägmärken). Här får ni ett exempel: http://i.imgur.com/ofu9qkx.jpg

Ifall jag kör på asfaltsvägen och sedan märker att ett fordon på skogsväg'n vill svänga ut på asfaltsvägen, ska jag då ge honom företräde att köra före (högerregeln) eller ska jag passera saten? Jag kan tillägga att asfaltsvägen ej är en huvudled och inga vägskyltar är uppsatta så som väjningsplikt osv. Enligt AM-kortsboken så ska högerregeln gälla vid såna där tillfällen men enligt andra så verkar det inte vara så?

Dumförklara mig inte.

Utifrån den information du gett och bilden så hade jag sagt att högerregeln gäller. Sedan kan jag hålla med andra postare om att den i de flesta fall inte skulle följas i detta sammanhang, men det är inget trafikskolan / uppköringen kommer tillåta för det.

Skrivet av Dakkie:

Här skulle jag vilja ha det till att personen ifrån den lilla vägen skall lämna företräde till dig då den personen är den som ansluter sig till vägen medans du redan är på den. Heter väl utfartsregel eller något i den stilen, högst osäker haha Annars är det ju högerregeln ifall inteutfarsregeln gäller och om inte annat är angivet via skyltar.

Rätta mig GÄRNA om jag har fel.

Det ser inte ut som en utfart, det ser ut som en vanlig grusväg. Utfart är parkering, gårdsuppfart osv. Jag hade hanterat det som en högerregelskorsning för att det ser ut som en väg i alla fall.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Så utfartsregeln gäller här t.ex (kolla bilden).

Eftersom det är parkering till höger och infart/utfart till stugorna så har väl dom väjningsplikt? Vill bara få de klart för mig xD

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Helt säker på att det inte är en huvudled? Ibland kan huvudledsskylten sitta långt innan så att man glömmer av den!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Helt säker på att det inte är en huvudled? Ibland kan huvudledsskylten sitta långt innan så att man glömmer av den!

Ja jag är säker Det finns inte en enda huvudledsskylt efter den vägen

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Skulle vilja säga att du bara kan köra på. Enligt markeringarna på vägbanan är det ingen korsning utan grusvägen är en utfart som då har väjningsplikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knypplarn:

Skulle vilja säga att du bara kan köra på. Enligt markeringarna på vägbanan är det ingen korsning utan grusvägen är en utfart som då har väjningsplikt.

Hur kan du avgöra det?

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Titta inte på bilden utan ta situationen i text så blir det genast mer svart vitt

Permalänk

@ScaniaTuktarN: markeringarna i vägbanan borde väl göra ett "uppehåll" ifall det är att betrakta om en korsning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knypplarn:

@ScaniaTuktarN: markeringarna i vägbanan borde väl göra ett "uppehåll" ifall det är att betrakta om en korsning.

Jo det har du rätt i!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Är det en 70-väg är det troligen en huvudled. Ring trafikverket. Ingen ide att ha en gissningslek här.
Eller ge oss namn på väg, kommun etc så vi kan kolla upp.

Permalänk

Genom att kolla på linjerna i gatan ser det ut som att den bil som kommer från grusvägen och ska ut på asfaltsvägen kör ut på en ny väg, och således ska lämna företräde till trafiken ute på asfaltsvägen. Hade det varit en "vanlig" väg borde kantlinjerna vika av och fortsätta längs grusvägen, så att hur man än svängde så kör man ej över en streckad linje, förutsatt att man håller sig borta från diket.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av krabbstek:

Genom att kolla på linjerna i gatan ser det ut som att den bil som kommer från grusvägen och ska ut på asfaltsvägen kör ut på en ny väg, och således ska lämna företräde till trafiken ute på asfaltsvägen. Hade det varit en "vanlig" väg borde kantlinjerna vika av och fortsätta längs grusvägen, så att hur man än svängde så kör man ej över en streckad linje, förutsatt att man håller sig borta från diket.

Snälla visa mig var lagtexten till "ser ut som linjerna..." står? (För jag känner inte till denna, och om jag har missat något så vill jag gärna uppdatera detta, då jag håller på att utbilda en förare)

Detta låter "omdömesmässigt logiskt, ja", men reglerna är inte logiska, de är faktiska. Det ska alltså vara tydliga regler som styrker detta, annars är det högerregel.

Permalänk
Medlem

Högerregeln gäller i alla korsningar där annat bud inte finns tillgängligt, även enskilda vägar. Lämna företräde till fordon från höger, det kommer din trafikläare vilja att du gör och till ännu högre utsträckning uppkörningsman.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det höger regel som gäller men jag tycker det borde bara utfartsregel så jag hade trots det inte släppt förbi personen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d