När gäller högerregeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om personen som ska ut på en 90 väg kör i 60 så går det åt skogen oavsett om man ska tillämpa vävning eller inte. Om man då inte får hjälp ut kommer den personen få stanna på påfarten varpå det i praktiken är omöjligt att komma ut utan att stoppa upp flödet i båda påfarten och avfarten. Har du kört något i till exempel Tyskland och roat dig med att försöka komma ut på motorvägar i lite tyngre trafik? Det är inte roligt när man vet att man inte får någon som helst hjälp. På en påfart har du ju väldigt lite möjligheter att anpassa dig efter trafikflödet då sträckan är begränsad och du måste upp i en viss hastighet. De som redan ligger på motorvägen har generellt större möjligheter att anpassa sig. Hur menar du att en bilist som ligger i 60 skulle ha enklare att komma ut på en motorväg i Tyskland?

De gör de inte. Skillnaden är att trafiken på motorvägen inte tvärnitar...
Hur gör du på en rondell om där är tung trafik och du inte vågar köra ut? Du blir stående... svårare är det inte.
Om du inte kan komma upp i den farten som du ska, så blir du stående, och nästa gång lär du dig att trampar du hårdare. Om du kan så får du fortsätta på vägrenen (motorvägen/landsvägen) om det finns (och komma in med väjningsplikt). Detta gjorde man alltid förr med 90:vägar, så jag ser inte problemet.
Sen kan du som är på motorvägen vara snäll och anpassa dig om du vill både på påfarten och mot vägrenen om du inte har massa trafik bakom. Det är ju där hänsyn kan ger, och ges även i dessa länder. Just den viktiga skillnaden är att ansvaret INTE ligger på den som ÄR på vägen... Det stör mao inte trafikflödet för huvudvägen om de som är på vägen inte kan göra det.

Det tråkiga är att vi Svenskar måste lära oss köra bil "igen" när vi ska ner i Europa. För vi vågar inte växla ner, vi acc:ar i 5:an och tycker livet är bra. Är samma lustiga problem vi har vid rondeller, tom i 50... Vet du hur fort en bil går 0-50?!? det går fort.
Min handledare lärde mig detta redan när jag tog kortet (vilket jag gjorde i Malmö, på första teorin, på första uppkörningen, på 7 mån, privat) därför hade jag vanan av bilen och kunde växla ner om jag behövde. Jag har även fått utbildning (via jobb) på Eco körning och vi ska acc mer ordentligt upp i fart, sen högsta växeln och ligga där. Vi småfiser för mycket, vilket drar mer soppa.

Har du testat trycka din bil, 1:an, till 5000+ RPM, 2:an till samma eller mer... Testa om du får chansen på ett lämpligt ställe så ska du se att du redan där är uppe i motorvägsfart på 5-15 sek (beroende på bil), även med den uslaste bil så gör du det snabbare än du tror. Är du redan uppe i 40 så tar du 2:an, sen när du är i 3:an så är du uppe i fart. När du kan din bil så klarar du detta utan att pressa den så hårt också, men du måste våga använda motorn. Klarar inte bilen det? Kör inte på motorvägen eller byt bil. Vi har Europas äldsta vagnpark, med många bilar som resten av EU undrar hf vi kommer fram med.
Om Italien kan klara det från 40 till 130 så kan banne med vi klara det från 40 till 90 eller 50/70 till 110. Har sett en liten Fiat Uno klara detta... då klarar nog de andra bilarna det också
Jag själv har hamnat i en sits där trafiken var för tät för att komma ut (i Italien), jag typ stod still, med 1:an i, väntade på lucka på vägrenen och när jag såg den komma så trampa jag... Detta med en gammal Ford Escort. Inga problem att nå 120+ för att komma in i luckan.
Så det är rent skitsnack att vi inte ska klara det... Vi är bara inte bra nog förare.

Hur ska de stackarna som ska svänga in på en 90km/h väg komma på vägen vid hög trafik? De får trampa på när en lucka kommer. Ja, de får stå där länge... ja det är jobbigt, men på motorväg har du en påfart... använd den!
De som kör på huvudvägen ska bara inte påverkas, "." Slut.

Sen kan jag dock säga. Detta är min åsikt om hur vi borde ha det. Detta är hur det är i många andra EU länder, men jag följer ju ändå Svenska reglerna på våra motorvägar. Men man måste få ha en åsikt om att det finns bättre lösningar, som trots allt fungerar i praktiken vid mycket tyngre trafik än vi har i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

De gör de inte. Skillnaden är att trafiken på motorvägen inte tvärnitar...
Hur gör du på en rondell om där är tung trafik och du inte vågar köra ut? Du blir stående... svårare är det inte.
Om du inte kan komma upp i den farten som du ska, så blir du stående, och nästa gång lär du dig att trampar du hårdare. Om du kan så får du fortsätta på vägrenen (motorvägen/landsvägen) om det finns (och komma in med väjningsplikt). Detta gjorde man alltid förr med 90:vägar, så jag ser inte problemet.
Sen kan du som är på motorvägen vara snäll och anpassa dig om du vill både på påfarten och mot vägrenen om du inte har massa trafik bakom. Det är ju där hänsyn kan ger, och ges även i dessa länder. Just den viktiga skillnaden är att ansvaret INTE ligger på den som ÄR på vägen... Det stör mao inte trafikflödet för huvudvägen om de som är på vägen inte kan göra det.

Det tråkiga är att vi Svenskar måste lära oss köra bil "igen" när vi ska ner i Europa. För vi vågar inte växla ner, vi acc:ar i 5:an och tycker livet är bra. Är samma lustiga problem vi har vid rondeller, tom i 50... Vet du hur fort en bil går 0-50?!? det går fort.
Min handledare lärde mig detta redan när jag tog kortet (vilket jag gjorde i Malmö, på första teorin, på första uppkörningen, på 7 mån, privat) därför hade jag vanan av bilen och kunde växla ner om jag behövde. Jag har även fått utbildning (via jobb) på Eco körning och vi ska acc mer ordentligt upp i fart, sen högsta växeln och ligga där. Vi småfiser för mycket, vilket drar mer soppa.

Har du testat trycka din bil, 1:an, till 5000+ RPM, 2:an till samma eller mer... Testa om du får chansen på ett lämpligt ställe så ska du se att du redan där är uppe i motorvägsfart på 5-15 sek (beroende på bil), även med den uslaste bil så gör du det snabbare än du tror. Är du redan uppe i 40 så tar du 2:an, sen när du är i 3:an så är du uppe i fart. När du kan din bil så klarar du detta utan att pressa den så hårt också, men du måste våga använda motorn. Klarar inte bilen det? Kör inte på motorvägen eller byt bil. Vi har Europas äldsta vagnpark, med många bilar som resten av EU undrar hf vi kommer fram med.
Om Italien kan klara det från 40 till 130 så kan banne med vi klara det från 40 till 90 eller 50/70 till 110. Har sett en liten Fiat Uno klara detta... då klarar nog de andra bilarna det också
Jag själv har hamnat i en sits där trafiken var för tät för att komma ut (i Italien), jag typ stod still, med 1:an i, väntade på lucka på vägrenen och när jag såg den komma så trampa jag... Detta med en gammal Ford Escort. Inga problem att nå 120+ för att komma in i luckan.
Så det är rent skitsnack att vi inte ska klara det... Vi är bara inte bra nog förare.

Hur ska de stackarna som ska svänga in på en 90km/h väg komma på vägen vid hög trafik? De får trampa på när en lucka kommer. Ja, de får stå där länge... ja det är jobbigt, men på motorväg har du en påfart... använd den!
De som kör på huvudvägen ska bara inte påverkas, "." Slut.

Sen kan jag dock säga. Detta är min åsikt om hur vi borde ha det. Detta är hur det är i många andra EU länder, men jag följer ju ändå Svenska reglerna på våra motorvägar. Men man måste få ha en åsikt om att det finns bättre lösningar, som trots allt fungerar i praktiken vid mycket tyngre trafik än vi har i Sverige.

Ända jag kan tillägga är att det nog hade vart smidigt om folk faktiskt skapade luckor, stora nog för en bil, i alla fall när de ser att någon försöker ta sig ut, om personen som försöker komma ut kör i rätt hastighet såklart. Det är ju så man lär folk köra i Sverige, men de som har körkort följer ju inte alltid dessa riktlinjer, liksom högerregeln, mfl. "Åt hel** heller att han ska före mig. Nä jag gasar om han gasar och bromsar om han bromsar" *facepalm*
Det mest irriterande är väl de som inte gasar trots att man lämnar luckor åt dem. Var med om någon tomte som var 3 bilar före på påfarten, trots detta låg jag och puttra i 50 för att släppa på människan. Och detta slutade med att personen stannade i slutet av påfarten.. Hur får folk körkort?
Kanske bara är Stockholm som har dessa förare, men det är ju klart intressant att köra runt, och lagom frustrerande, speciellt att lära sig köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ända jag kan tillägga är att det nog hade vart smidigt om folk faktiskt skapade luckor, stora nog för en bil, i alla fall när de ser att någon försöker ta sig ut, om personen som försöker komma ut kör i rätt hastighet såklart. Det är ju så man lär folk köra i Sverige, men de som har körkort följer ju inte alltid dessa riktlinjer, liksom högerregeln, mfl. "Åt hel** heller att han ska före mig. Nä jag gasar om han gasar och bromsar om han bromsar" *facepalm*
Det mest irriterande är väl de som inte gasar trots att man lämnar luckor åt dem. Var med om någon tomte som var 3 bilar före på påfarten, trots detta låg jag och puttra i 50 för att släppa på människan. Och detta slutade med att personen stannade i slutet av påfarten.. Hur får folk körkort?
Kanske bara är Stockholm som har dessa förare, men det är ju klart intressant att köra runt, och lagom frustrerande, speciellt att lära sig köra.

Jo, visst kan dessa påfarter bli problematiska.

Den elev jag övningskör med nu fick en sådan sits där hon tvingades sakta ner till typ 60 för att hon kunde inte byta fil och hon försökte (som lagen säger) underlätta för de som kör på. Resultatet? Jo, de som körde bakom denna seglivaren på påfarten donade bakom (och precis framför den bilen som annars låg bakom oss) oss tvärs över båda filerna, och körde om.
Det hela kunde ha slutat i mindre katastrof med flera bilar i kollision. Allt för att denna person inte kunde komma upp i 90 på påfarten vilken skapade kaos mellan flera bilar...
Just att du tvingas ligga i 50 (eller som vi i 60) är problemet. Det skapar situationer som de du beskriver ovan.

Så nej... Malmö har även dessa problem.
Ni har dock tur och ha trefiliga motorvägar ibland... vi får bara två

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jo, visst kan dessa påfarter bli problematiska.

Den elev jag övningskör med nu fick en sådan sits där hon tvingades sakta ner till typ 60 för att hon kunde inte byta fil och hon försökte (som lagen säger) underlätta för de som kör på. Resultatet? Jo, de som körde bakom denna seglivaren på påfarten donade bakom (och precis framför den bilen som annars låg bakom oss) oss tvärs över båda filerna, och körde om.
Det hela kunde ha slutat i mindre katastrof med flera bilar i kollision. Allt för att denna person inte kunde komma upp i 90 på påfarten vilken skapade kaos mellan flera bilar...
Just att du tvingas ligga i 50 (eller som vi i 60) är problemet. Det skapar situationer som de du beskriver ovan.

Så nej... Malmö har även dessa problem.
Ni har dock tur och ha trefiliga motorvägar ibland... vi får bara två

Jupp, det är inte alltid säkrare att vara rädd för gaspedalen. Min lärare sa detsamma till mig, att jag borde strunta i att sakta ned då det skapar större risk. I mitt fall var det dock relativt lugnt, annars hade jag inte saktat ned. Man ska ju ha koll på sin omgivning

Haha, jo, det finns väl ett par att välja mellan. Finns också rätt intressanta påfarter, som är betydligt kortare än andra, samt sådana som svänger till stor del. Där blir man tvungen att trampa lite extra i alla fall. Lärarn vart dock tjurig när jag varvade på som du beskrev tidigare. Det var förvisso en halv slö bil, så det var väl lite gränsfall till att det lönade sig att dra upp i 50+ på 2ans växel

Permalänk
Föredetting

Har slöläst hela tråden, och i grund och botten är folk värdelösa på högerregeln i Sverige - annat är det i Finland där alla känner till den, eller blir påkörda.

Jag hade väl 15 år av felaktig inlärning i ryggen när jag väl tog mig ut i trafiken, och problemet är att jag haft den här korsningen i anslutning till en större väg:

Inte en enda gång på 25 år har jag sett en bil lämna företräde enligt högerregeln här. Såhär ser det ut från den större vägen:

Det hjälper inte riktigt att det främst är lastbilar som dundrar fram i 90km/h på den här vägen hela dagarna heller. Häromåret fick de dit en varningsskylt med tilläggstexten "utfart" en bit innan i båda riktningarna för att uppmärksamma folk, men den gjorde ingen skillnad, folk dundrar på som vanligt.

Självbevarelsedriften går ju främst, speciellt när man kommer där med en Peugeot 205 GTI.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Man ser ju klart och tydligt på den vägen att det inte är en rastplast, parkeringsplats eller ägoväg så det är nog inga problem. Däremot är det ansvarslöst att inte trafikverket väljer att ha väjningsplikt i möte med dold kurva. Så jävla svårt kan det inte vara att sätta upp en skylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De gör de inte. Skillnaden är att trafiken på motorvägen inte tvärnitar...
Hur gör du på en rondell om där är tung trafik och du inte vågar köra ut? Du blir stående... svårare är det inte.
Om du inte kan komma upp i den farten som du ska, så blir du stående, och nästa gång lär du dig att trampar du hårdare. Om du kan så får du fortsätta på vägrenen (motorvägen/landsvägen) om det finns (och komma in med väjningsplikt). Detta gjorde man alltid förr med 90:vägar, så jag ser inte problemet.
Sen kan du som är på motorvägen vara snäll och anpassa dig om du vill både på påfarten och mot vägrenen om du inte har massa trafik bakom. Det är ju där hänsyn kan ger, och ges även i dessa länder. Just den viktiga skillnaden är att ansvaret INTE ligger på den som ÄR på vägen... Det stör mao inte trafikflödet för huvudvägen om de som är på vägen inte kan göra det.

Det tråkiga är att vi Svenskar måste lära oss köra bil "igen" när vi ska ner i Europa. För vi vågar inte växla ner, vi acc:ar i 5:an och tycker livet är bra. Är samma lustiga problem vi har vid rondeller, tom i 50... Vet du hur fort en bil går 0-50?!? det går fort.
Min handledare lärde mig detta redan när jag tog kortet (vilket jag gjorde i Malmö, på första teorin, på första uppkörningen, på 7 mån, privat) därför hade jag vanan av bilen och kunde växla ner om jag behövde. Jag har även fått utbildning (via jobb) på Eco körning och vi ska acc mer ordentligt upp i fart, sen högsta växeln och ligga där. Vi småfiser för mycket, vilket drar mer soppa.

Har du testat trycka din bil, 1:an, till 5000+ RPM, 2:an till samma eller mer... Testa om du får chansen på ett lämpligt ställe så ska du se att du redan där är uppe i motorvägsfart på 5-15 sek (beroende på bil), även med den uslaste bil så gör du det snabbare än du tror. Är du redan uppe i 40 så tar du 2:an, sen när du är i 3:an så är du uppe i fart. När du kan din bil så klarar du detta utan att pressa den så hårt också, men du måste våga använda motorn. Klarar inte bilen det? Kör inte på motorvägen eller byt bil. Vi har Europas äldsta vagnpark, med många bilar som resten av EU undrar hf vi kommer fram med.
Om Italien kan klara det från 40 till 130 så kan banne med vi klara det från 40 till 90 eller 50/70 till 110. Har sett en liten Fiat Uno klara detta... då klarar nog de andra bilarna det också
Jag själv har hamnat i en sits där trafiken var för tät för att komma ut (i Italien), jag typ stod still, med 1:an i, väntade på lucka på vägrenen och när jag såg den komma så trampa jag... Detta med en gammal Ford Escort. Inga problem att nå 120+ för att komma in i luckan.
Så det är rent skitsnack att vi inte ska klara det... Vi är bara inte bra nog förare.

Hur ska de stackarna som ska svänga in på en 90km/h väg komma på vägen vid hög trafik? De får trampa på när en lucka kommer. Ja, de får stå där länge... ja det är jobbigt, men på motorväg har du en påfart... använd den!
De som kör på huvudvägen ska bara inte påverkas, "." Slut.

Sen kan jag dock säga. Detta är min åsikt om hur vi borde ha det. Detta är hur det är i många andra EU länder, men jag följer ju ändå Svenska reglerna på våra motorvägar. Men man måste få ha en åsikt om att det finns bättre lösningar, som trots allt fungerar i praktiken vid mycket tyngre trafik än vi har i Sverige.

Jag tror nog att bilparken i Finland är äldre än den svenska. Vissa bilar kostar ju nya lika mycket i Sverige som i Tyskland, i Finland blir det däremot ett prispålägg på tiotals procent. T.ex. basversionen av BMW 3-serien Touring kostar 27% mera i Finland. Svenska priset var ju till och med billigare än tyska, men mera brukar ingå i Tyskland.

Tydligen hade jag rätt, Finland har äldsta bilparken och Sverige är "bara" tvåa

Skrivet av Meantek:

Har slöläst hela tråden, och i grund och botten är folk värdelösa på högerregeln i Sverige - annat är det i Finland där alla känner till den, eller blir påkörda.

Jag hade väl 15 år av felaktig inlärning i ryggen när jag väl tog mig ut i trafiken, och problemet är att jag haft den här korsningen i anslutning till en större väg:

http://i.imgur.com/vNrGNQ5.jpg

Inte en enda gång på 25 år har jag sett en bil lämna företräde enligt högerregeln här. Såhär ser det ut från den större vägen:

http://i.imgur.com/SwowNmZ.jpg

Det hjälper inte riktigt att det främst är lastbilar som dundrar fram i 90km/h på den här vägen hela dagarna heller. Häromåret fick de dit en varningsskylt med tilläggstexten "utfart" en bit innan i båda riktningarna för att uppmärksamma folk, men den gjorde ingen skillnad, folk dundrar på som vanligt.

Självbevarelsedriften går ju främst, speciellt när man kommer där med en Peugeot 205 GTI.

Vet inte om jag håller med om högerregeln i Finland. Har endast stött på likvärdiga korsningar i städer, och då bara på vissa ställen. För mig leder det till panik då man snabbt måste lista ut vem som ska köra först.

Korsningen på bilden hade helt enkelt haft en triangel i Finland

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror nog att bilparken i Finland är äldre än den svenska. Vissa bilar kostar ju nya lika mycket i Sverige som i Tyskland, i Finland blir det däremot ett prispålägg på tiotals procent. T.ex. basversionen av BMW 3-serien Touring kostar 27% mera i Finland. Svenska priset var ju till och med billigare än tyska, men mera brukar ingå i Tyskland.

Tydligen hade jag rätt, Finland har äldsta bilparken och Sverige är "bara" tvåa

Heh.. se där, visste inte att vi hade halkat efter och bara var tvåa

Jag vet dock att det är en hel industri att köpa bilar i Europa och köra upp dem till norden, och sälja dem med vinst. Tyskarna tex vill inte ha äldre begagnade, men vi drar oss inte för att köra på bilar för 5000kr som borde skrotats för 10 år sedan, drar enormt med soppa, har usla avgasvärden och kostar lika mycket att skatta och försäkra som hela bilen kostar.

Vet att många inte har råd med bättre, därför är de fast i detta "träsk", men om man ser det till vår miljö, hälsa och bränsleförbrukning så behövs strängare gränser sättas på dessa bilar. De behöver bytas ut... om folk bara hade pengarna :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh.. se där, visste inte att vi hade halkat efter och bara var tvåa

Jag vet dock att det är en hel industri att köpa bilar i Europa och köra upp dem till norden, och sälja dem med vinst. Tyskarna tex vill inte ha äldre begagnade, men vi drar oss inte för att köra på bilar för 5000kr som borde skrotats för 10 år sedan, drar enormt med soppa, har usla avgasvärden och kostar lika mycket att skatta och försäkra som hela bilen kostar.

Vet att många inte har råd med bättre, därför är de fast i detta "träsk", men om man ser det till vår miljö, hälsa och bränsleförbrukning så behövs strängare gränser sättas på dessa bilar. De behöver bytas ut... om folk bara hade pengarna :=/

Precis. 2003 for pappa till Tyskland och köpte en BMW 525i Touring E34 -94 för 4600 euro. Skatten var 4600,87 euro... Han har den ännu, bara 21 år gammal. De kanske kostade ca 10000 euro i Finland (har ingen aning), men de tyska versionerna har mera extrautrustning och inga saltskador. Nu tycker han att det är dags att uppgradera till en 525d, 530d eller 535d (alla Touring) E61 årsmodell -05 eller -06 och den hade han faktiskt tänkt hitta i Finland.

Bilskatten är problemet. De nästa 4 åren kommer kommer bilpriset i genomsnitt att sänkas med 5,2% totalt, men för att staten inte ska förlora pengar på det höjs bränsleskatten och fordonskatten. Dessutom är skattesänkningen baserad på utsläpp, så det är mest småbilar och inte familjebilar som blir billigare. Kommer folk som sitter på 20-åriga bilar att byta? Nej. det är de som redan sitter på nyare bilar och har råd att byta. De fattiga drabbas istället. Fast å andra sidan kommer ju begagnade bilar att bli lite billigare så kanske bilparken blir lite yngre, men även ens egen sjunker i värde så mellanskillnaden blir väl samma, suck.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/03/forskare-konsumenter...

Ursäkta för off-topic.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Har slöläst hela tråden, och i grund och botten är folk värdelösa på högerregeln i Sverige - annat är det i Finland där alla känner till den, eller blir påkörda.

Jag hade väl 15 år av felaktig inlärning i ryggen när jag väl tog mig ut i trafiken, och problemet är att jag haft den här korsningen i anslutning till en större väg:

http://i.imgur.com/vNrGNQ5.jpg

Inte en enda gång på 25 år har jag sett en bil lämna företräde enligt högerregeln här. Såhär ser det ut från den större vägen:

http://i.imgur.com/SwowNmZ.jpg

Det hjälper inte riktigt att det främst är lastbilar som dundrar fram i 90km/h på den här vägen hela dagarna heller. Häromåret fick de dit en varningsskylt med tilläggstexten "utfart" en bit innan i båda riktningarna för att uppmärksamma folk, men den gjorde ingen skillnad, folk dundrar på som vanligt.

Självbevarelsedriften går ju främst, speciellt när man kommer där med en Peugeot 205 GTI.

Jag tycker det är ganska uppenbart att det är utfartsregeln som gäller där. Det är en enskild väg och den stora vägen har streckad kantlinje. Sen kanske skyltarna med texten Utfart borde ge en hint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Precis. 2003 for pappa till Tyskland och köpte en BMW 525i Touring E34 -94 för 4600 euro. Skatten var 4600,87 euro... Han har den ännu, bara 21 år gammal. De kanske kostade ca 10000 euro i Finland (har ingen aning), men de tyska versionerna har mera extrautrustning och inga saltskador. Nu tycker han att det är dags att uppgradera till en 525d, 530d eller 535d (alla Touring) E61 årsmodell -05 eller -06 och den hade han faktiskt tänkt hitta i Finland.

Bilskatten är problemet. De nästa 4 åren kommer kommer bilpriset i genomsnitt att sänkas med 5,2% totalt, men för att staten inte ska förlora pengar på det höjs bränsleskatten och fordonskatten. Dessutom är skattesänkningen baserad på utsläpp, så det är mest småbilar och inte familjebilar som blir billigare. Kommer folk som sitter på 20-åriga bilar att byta? Nej. det är de som redan sitter på nyare bilar och har råd att byta. De fattiga drabbas istället. Fast å andra sidan kommer ju begagnade bilar att bli lite billigare så kanske bilparken blir lite yngre, men även ens egen sjunker i värde så mellanskillnaden blir väl samma, suck.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/03/forskare-konsumenter...

Ursäkta för off-topic.

Stämmer nog rätt bra det du säger.
Jag tror inte heller skatten bör baseras på bara utsläpp dock, det fungerar inte i långa loppet. För en äldre bil dricker mer för att göra samma sak, även jämfört med en ny "exakt lika dan". De slits ju, och blir sämre med åren. Sen att utvecklingen gör motorerna bättre och snålare gör ju också enorm skillnad.

Dock har jag ingen lösning som "fixar allt", men det måste på något sätt krävas att bilarna som är äldre och mindre effektiva måste kosta för mycket att fortsätta köra i 10år till. Samtidigt, är det nog bättre att man gör det billigare att byta till nyare bil istället för dyrare att behålla den gamla. Hur ska folk annars ha råd med nyare... så det är lite... svårt.
Sen att många nyare bilar är säkrare är något man dock bör ta med i sin beräkning. Även småbilar idag är bättre än många äldre "större".

Jag vet att jag är nöjd med mitt senaste bilbyte. Sänkte mina kostnader och förbrukning något rejält, men det är ju det hybridbilar gör. Sen samtidigt var jag tvungen att investera ca 100kkr för att kunna göra detta, vilket inte direkt alla sitter och har i madrassen heller.

Sen har inte jag bara rent mjöl i min påse heller. Jag har en Toyota 2006:a som dricker... rätt rejält, med kompressor och allt samt att den måste ha 98+ oktan. Men den kör jag inte till jobbet varje dag med heller, utan den är mer för körglädjen.
Och jag kan meddela, den kostar... Soppa, skatt och försäkring är helt vansinniga pengar. Jag väljer dock att jag har råd med den, och kör den bara när jag känner för det för den är kul att köra. Och stor anledning till att jag har råd med den är att drift kostnaderna för att den andra bilen är billigare när man bara ska från A till B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Stämmer nog rätt bra det du säger.
Jag tror inte heller skatten bör baseras på bara utsläpp dock, det fungerar inte i långa loppet. För en äldre bil dricker mer för att göra samma sak, även jämfört med en ny "exakt lika dan". De slits ju, och blir sämre med åren. Sen att utvecklingen gör motorerna bättre och snålare gör ju också enorm skillnad.

Kanske en skatt på själva bränslet? Då får man betala mer om man kör mer eller ifall man kör dåligt ur miljöhänseende, eller ifall ens bil börjar bli sliten. Kanske med en viss rabatt ifall man har extra bra avgasrening eller så, eller tvärtom en extra skatt på de bilar som inte har bra rening av sina utsläpp som dieselbilar utan partikelfilter eller så.

Citat:

Dock har jag ingen lösning som "fixar allt", men det måste på något sätt krävas att bilarna som är äldre och mindre effektiva måste kosta för mycket att fortsätta köra i 10år till. Samtidigt, är det nog bättre att man gör det billigare att byta till nyare bil istället för dyrare att behålla den gamla. Hur ska folk annars ha råd med nyare... så det är lite... svårt.
Sen att många nyare bilar är säkrare är något man dock bör ta med i sin beräkning. Även småbilar idag är bättre än många äldre "större".

Jag vet inte om man ska försöka få folk att köpa nyare bilar. Ur en trafiksäkerhetsvinkel så vore det förstås bra, men för miljön är det ytterst tveksamt om det lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske en skatt på själva bränslet? Då får man betala mer om man kör mer eller ifall man kör dåligt ur miljöhänseende, eller ifall ens bil börjar bli sliten. Kanske med en viss rabatt ifall man har extra bra avgasrening eller så, eller tvärtom en extra skatt på de bilar som inte har bra rening av sina utsläpp som dieselbilar utan partikelfilter eller så.
Jag vet inte om man ska försöka få folk att köpa nyare bilar. Ur en trafiksäkerhetsvinkel så vore det förstås bra, men för miljön är det ytterst tveksamt om det lönar sig.

Lustiga är, vi har redan en av världens mest skattade bränsle

Jo, det är inte miljövänligt att skrota en bil heller, men mycket av materialet återvinns.

Synd man inte kunde både tillåta och stöda/sponsra motorbyten eller optimeringar.
Kan man för en mindre summa (än en ny bil) montera in filter och optimera bilen att köra på gas/alt bränsle så gör det en vinst det med. Jag hade gärna tittat på att bygga om en gammal bil till el-drift tex. Men det är otroligt bökigt idag.

Bilföretagen vill dock inte detta... då de skulle förlora stort på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Lustiga är, vi har redan en av världens mest skattade bränsle

Tja, jag vet inte om det stämmer riktigt men visst har vi rätt så höga bensinskatter. Poängen är dock att skatteintaget inte ska öka totalt sett utan bara skiftas så att det blir mer rättvist. Ta bort bilskatten mer eller mindre helt och lägg det på bränslet istället liksom. Då premierar man de som väljer bort att ta bilen vid ett visst tillfälle och inte bara de som köper en snål bil eller de som inte åker bil alls. Sen är jag inte emot att öka skatteuttaget på bilisterna om det exempelvis går till skattefinansierad kollektivtrafik eller så. Det kommer bilisterna till nytta, dels de gånger de väljer bort bilen, men också för att andra väljer bort bil och därmed blir trafikmängden mindre och så.

Citat:

Jo, det är inte miljövänligt att skrota en bil heller, men mycket av materialet återvinns.

Absolut. Men det gäller ju i samma utsträckning om man inte skrotar bilen nu utan om ett antal år. Bildemonteringen blir också bättre på miljövänlighet liksom så sannolikt är det bättre för miljön att skrota senare än tidigare. Samma gäller nybilsköpet, om du väntar med det så är det ganska sannolikt att bilen du köper är mer miljövänlig än om du inte gör det. Det värsta är förstås bilar som inte blir skrotade alls utan hamnar i naturen eller så, men det är inte ett så stort problem längre.

Citat:

Synd man inte kunde både tillåta och stöda/sponsra motorbyten eller optimeringar.
Kan man för en mindre summa (än en ny bil) montera in filter och optimera bilen att köra på gas/alt bränsle så gör det en vinst det med. Jag hade gärna tittat på att bygga om en gammal bil till el-drift tex. Men det är otroligt bökigt idag.

Jo absolut. Etanol är väl lite lättare men det ger ju inte så stor ekonomisk vinst (numera) så det är förstås inte så populärt. Sen vet jag inte om man kan få skatterabatter och så med en egenmodifierad bil.

Citat:

Bilföretagen vill dock inte detta... då de skulle förlora stort på det.

Jo det är absolut en aspekt. En del kanske kan lyckas rätt bra med att bygga motorer till andra märkens bilar och så, men på det stora hela så vill de förstås helst att alla skulle köpa ny bil varje år typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om det stämmer riktigt men visst har vi rätt så höga bensinskatter. Poängen är dock att skatteintaget inte ska öka totalt sett utan bara skiftas så att det blir mer rättvist. Ta bort bilskatten mer eller mindre helt och lägg det på bränslet istället liksom. Då premierar man de som väljer bort att ta bilen vid ett visst tillfälle och inte bara de som köper en snål bil eller de som inte åker bil alls. Sen är jag inte emot att öka skatteuttaget på bilisterna om det exempelvis går till skattefinansierad kollektivtrafik eller så. Det kommer bilisterna till nytta, dels de gånger de väljer bort bilen, men också för att andra väljer bort bil och därmed blir trafikmängden mindre och så.

Du vet väl att alla inte bor i huvudstäder eller stora städer?
Varför straffa i princip alla som bor utanför de största städerna?
Jag vet städer som har 60000 invånare som har för dålig kollektivtrafik för att vara användbar då man ska på jobb.
Det är en ond cirkel. Folk åker inte med kollektivtafiken för att den är för dålig och den förbättras inte för att det inte finns tillräckligt med passagerare.
I Helsingfors finns många som inte har körkort för att de inte behöver. På landet har nästan alla körkort för att de måste.
Som om pengarna skulle gå till kollektivtrafik... Pengarna räcker inte ens till vägarna. Dessutom skulle logistikföretagen få det ännu sämre, de har ingen möjlighet att undvika bränsleköp. Det skulle leda till ännu mera utländska förare som tar jobb.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Du vet väl att alla inte bor i huvudstäder eller stora städer?

Jo.

Citat:

Varför straffa i princip alla som bor utanför de största städerna?

Det handlar inte om att straffa en viss grupp utan om att ta ut en skatt som är i förhållande till utsläppen. Oavsett var man bor så blir det ju samma mängd utsläpp från samma mängd bränsle. Att bo på landet innebär längre avstånd, och därmed högre kostnader för transport, men det innebär också en massa fördelar som exempelvis en väldigt mycket lägre boendekostnad. Väljer man att bo på landet så får man ta det onda med det goda precis som om man bor någon annanstans. Jag bor i en storstad så jag får ta en hög boendekostnad, låg trygghet, långt avstånd till naturen, höga avgifter för exempelvis parkering (och trängselskatt), dålig luft, störande ljud osv. Istället får jag närhet till de flesta typer av service inklusive kollektivtrafik, ett större utbud av varor och tjänster och en större potentiell arbetsmarknad.

Citat:

Jag vet städer som har 60000 invånare som har för dålig kollektivtrafik för att vara användbar då man ska på jobb.

Jo, och det är en politisk fråga snarare än en fråga om att kollektivtrafik inte fungerar. Hade man satsat på kollektivtrafiken så hade det inte varit så. Och en skattefinansierad kollektivtrafik gör förstås att kraven på att den ska fördelas rättvist blir större.

Citat:

Det är en ond cirkel. Folk åker inte med kollektivtafiken för att den är för dålig och den förbättras inte för att det inte finns tillräckligt med passagerare.

Jo och det är förstås inte bra på något sätt. Är det inte bättre då att förbättra kollektivtrafiken så att fler väljer den liksom? Och en reducering eller ännu hellre borttagning av avgiften är förstås en stor förbättring som skulle göra att många fler använder den.

Citat:

I Helsingfors finns många som inte har körkort för att de inte behöver. På landet har nästan alla körkort för att de måste.

Ja, och? Bor man i en storstad så har man inte alls samma behov av en bil så det är helt naturligt.

Citat:

Som om pengarna skulle gå till kollektivtrafik... Pengarna räcker inte ens till vägarna. Dessutom skulle logistikföretagen få det ännu sämre, de har ingen möjlighet att undvika bränsleköp. Det skulle leda till ännu mera utländska förare som tar jobb.

Mängden pengar är inte konstant i systemet utan man hade kunnat öka skatteuttaget och på så sätt fått mer pengar. Att utländska förare från låglöneländer tar jobb från inhemska är ett problem men främst ett problem för åkerinäringen och det kan avhjälpas på andra sätt än att hålla nere bränslepriserna för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om det stämmer riktigt men visst har vi rätt så höga bensinskatter. Poängen är dock att skatteintaget inte ska öka totalt sett utan bara skiftas så att det blir mer rättvist. Ta bort bilskatten mer eller mindre helt och lägg det på bränslet istället liksom. Då premierar man de som väljer bort att ta bilen vid ett visst tillfälle och inte bara de som köper en snål bil eller de som inte åker bil alls. Sen är jag inte emot att öka skatteuttaget på bilisterna om det exempelvis går till skattefinansierad kollektivtrafik eller så. Det kommer bilisterna till nytta, dels de gånger de väljer bort bilen, men också för att andra väljer bort bil och därmed blir trafikmängden mindre och så.

Skrivet av snajk:

Jo, och det är en politisk fråga snarare än en fråga om att kollektivtrafik inte fungerar. Hade man satsat på kollektivtrafiken så hade det inte varit så. Och en skattefinansierad kollektivtrafik gör förstås att kraven på att den ska fördelas rättvist blir större.
Jo och det är förstås inte bra på något sätt. Är det inte bättre då att förbättra kollektivtrafiken så att fler väljer den liksom? Och en reducering eller ännu hellre borttagning av avgiften är förstås en stor förbättring som skulle göra att många fler använder den.

Problemet som många som föreslår allt från skattefinansierad kollektivtrafik till att alla ska ta cykeln inte inser är: Var ska de få pengarna ifrån? Eller tänkte du lägga det allmänt på allas skatt, eller kanske kräva cyklisterna för skatt för sina cykelbanor?

Om vi nu lyckas så att väldigt få kör bil. Alla andra cyklar, tar tåg, buss osv. Vem ska då betala vägarna, skolorna, sjukvården osv?
Tittar man på just bilskatten och bensinskatten så finansierar den otroligt mycket mer än bara "våra vägar". Den är en av statens största inkomst.
Därför är också staten väldigt negativ till att sänka något som rör dessa avgifter. Sen har du problemet med att om bränslet blir dyrare så blir också stölderna fler, samt när Dieselpriset sköt i höjden så var det nästan billigare att köra till ICA och handla rapsolja där... vilket är bara vridet.

Min poäng är, jag vill gärna se vår bilpark förnyas och förbättras. Men om jag via extra skatt (på annat håll) ska betala för gratis kollektivtrafik och vägar mm, så kan jag lika gärna behålla min bil och köra, då jag får mer pengarna. Så jag ser att man kan inte göra så drastiska ändringar, då det får oväntade konsekvenser.

Sen kan man ju alltid subventionera till tex låginkomsttagare eller lämpliga alternativ, så att de som inte har råd att köpa en vettig bil hellre tar bussen och kanske sen har en bilpool, när de nån gång behöver bil. Blir mer hållbar lösning som ändå gynnar de som har det tajt med ekonomin.

Det är en väldigt fin linje man måste justera detta med, då som ovan påpekat inte alla städer har en vettig kollektivtrafik heller. Sen samtidigt får han ersättning för långdistans pendling och en vettig snål diesel drar inte så farligt när den pendlar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet som många som föreslår allt från skattefinansierad kollektivtrafik till att alla ska ta cykeln inte inser är: Var ska de få pengarna ifrån? Eller tänkte du lägga det allmänt på allas skatt, eller kanske kräva cyklisterna för skatt för sina cykelbanor?

Om vi nu lyckas så att väldigt få kör bil. Alla andra cyklar, tar tåg, buss osv. Vem ska då betala vägarna, skolorna, sjukvården osv?
Tittar man på just bilskatten och bensinskatten så finansierar den otroligt mycket mer än bara "våra vägar". Den är en av statens största inkomst.
Därför är också staten väldigt negativ till att sänka något som rör dessa avgifter. Sen har du problemet med att om bränslet blir dyrare så blir också stölderna fler, samt när Dieselpriset sköt i höjden så var det nästan billigare att köra till ICA och handla rapsolja där... vilket är bara vridet.

Min poäng är, jag vill gärna se vår bilpark förnyas och förbättras. Men om jag via extra skatt (på annat håll) ska betala för gratis kollektivtrafik och vägar mm, så kan jag lika gärna behålla min bil och köra, då jag får mer pengarna. Så jag ser att man kan inte göra så drastiska ändringar, då det får oväntade konsekvenser.

Sen kan man ju alltid subventionera till tex låginkomsttagare eller lämpliga alternativ, så att de som inte har råd att köpa en vettig bil hellre tar bussen och kanske sen har en bilpool, när de nån gång behöver bil. Blir mer hållbar lösning som ändå gynnar de som har det tajt med ekonomin.

Det är en väldigt fin linje man måste justera detta med, då som ovan påpekat inte alla städer har en vettig kollektivtrafik heller. Sen samtidigt får han ersättning för långdistans pendling och en vettig snål diesel drar inte så farligt när den pendlar.

Det har rätt lite med högerregeln att göra nu men samhällsplanering och miljökonsekvenser gör att det vore bra om transporterna i stort minskar och det är samhällsekonomisk mycket bättre att inte köra bil oavsett hur man finansierar det, minskat transportbehov via bättre samhällsplanering är troligen det viktigaste, långpendling måste bort åtminstone för de som inte bor på landet, ingen som bor i en stad skulle ens behöva överväga att skaffa bil utan bredband, kollektivtrafik och bra cykelmöjligheter/lagoma avstånd borde lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har rätt lite med högerregeln att göra nu men samhällsplanering och miljökonsekvenser gör att det vore bra om transporterna i stort minskar och det är samhällsekonomisk mycket bättre att inte köra bil oavsett hur man finansierar det, minskat transportbehov via bättre samhällsplanering är troligen det viktigaste, långpendling måste bort åtminstone för de som inte bor på landet, ingen som bor i en stad skulle ens behöva överväga att skaffa bil utan bredband, kollektivtrafik och bra cykelmöjligheter/lagoma avstånd borde lösa det.

Jo jag vet denna teori.
Men för mig är det 15-20 min med bil, eller 1timme och 5 min med buss. Det sker bara inte...

Alt var bus + tåg, vilket jag har testat. Jag hade 2 bussar och 3 tåg som alternativ, så jag skulle komma i tid. Första bussen han jag nöd o näppe med (han var 2 min tidig), och sen kommer jag ändå för sent till tågstationen pga en mamma med barnvagn skulle bråka om något.

När jag väl kommer så ser jag första tåget köra... tänkte lugn, jag har 2 till. Sen plötsligt blir det andra tåget inställt. Ja-happ, jag har ju sista tåget också, så det klarar sig tänkte jag. Tur man var ute i god tid.
Sista tåget kommer 10 min försent, och är fullsmockat. Det kommer sen fram 12 min sent och jag får avdrag på lönen för att jag är sen. Så oavsett hur billigt eller ekonomiskt det är att ta kollektivtrafiken, riskerar det kosta mig mitt jobb.

Så nej... det krävs mer än bara ekonomi i samhället för att jag inte ska behöva bil... tråkigt nog.

Nu lämnar jag denna diskussion dock, eftersom precis som du sa, vi är utanför högerregeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Problemet som många som föreslår allt från skattefinansierad kollektivtrafik till att alla ska ta cykeln inte inser är: Var ska de få pengarna ifrån? Eller tänkte du lägga det allmänt på allas skatt, eller kanske kräva cyklisterna för skatt för sina cykelbanor?

Självklart kommer det att finansieras via skatter, det är vad skattefinansierad betyder. Om man tar det på alla eller delvis på bil- eller vägskatt får förstås diskuteras. ETC gjorde en uträkning om vad det hade kostat ifall man helt enkelt tog bort avgiften för kollektivtrafik i Göteborg och la allt på kommunalskatten utan att räkna med de minskade kostnader som det hade inneburit med inga kontrollanter och inga (extremt dyra och kassa) biljettsystem och där slutade man på typ 170 kr i månaden i genomsnitt. Idag kostar ett månadskort inom Göteborg 580 och det är ju redan skattefinansierat till typ hälften.

Citat:

Om vi nu lyckas så att väldigt få kör bil. Alla andra cyklar, tar tåg, buss osv. Vem ska då betala vägarna, skolorna, sjukvården osv?
Tittar man på just bilskatten och bensinskatten så finansierar den otroligt mycket mer än bara "våra vägar". Den är en av statens största inkomst.

Jo men det där är ju inget problem i verkligheten. Biltrafiken ökar stadigt och har gjort det länge trots kraftiga kostnadsökningar. Sen hade det inte varit ett problem ändå, minskar en form av skatteintäkter så får man ta in mer på andra håll helt enkelt. Sen kostar biltrafiken en hel del skattepengar också, inte bara i vägar och liknande utan också i sjukvård till exempelvis olycksoffer eller de med lungproblem från avgaserna och så. Lyfter man blicken lite till så finns det väldigt mycket negativt med bilar som förstås hade minskat om biltrafiken minskade också, som att man inte hade behövt städa alls lika ofta i alla fastigheter i städer (eller fönsterputsa), eller att vägarna tar upp väldigt mycket extremt eftertraktad tomtmark som man hade kunnat bygga bostäder på osv.

Sen är inte bil bara en fråga om att kunna ta sig till arbetet utan det är en frihet som är svår att uppnå utan bil. Många har bilar även i städer där det finns (hyfsat) bra kollektivtrafik exempelvis, många även om de reser kollektivt normalt. På landet är bilen ofta en nödvändighet och i stan är den ofta inte det, men det betyder ju inte att alla som bor i städer åker kollektivt hela tiden, eller att de vill åka kollektivt eller ens kan det i vardagen, utan bara att det är lättare att klara sig utan en bil där. Jag behöver ju inte en bil egentligen, jag kan ta mig till jobbet ändå, men om jag åker kollektivt så tar det mer än två timmar extra per dag jämfört med bilen och hade jag exempelvis cyklat så hade det tagit ännu längre tid.

Citat:

Därför är också staten väldigt negativ till att sänka något som rör dessa avgifter. Sen har du problemet med att om bränslet blir dyrare så blir också stölderna fler, samt när Dieselpriset sköt i höjden så var det nästan billigare att köra till ICA och handla rapsolja där... vilket är bara vridet.

Bensinstölder är enkla att minska. Många mackar kräver redan förskottsbetalning exempelvis och nyare bilar går inte att "slanga" alls som förr. Att rapsolja är billigare än Diesel är bra, kör man på raps så släpper man inte ut fossil koldioxid. Sen är det förstås fel ifall skattesubventioner för mat hamnar på bränsle, men det är förstås ingen i verkligheten som går till Ica och köper hundra flaskor rapsolja för att ha i bilen. Rapsolja som säljs som bränsle betyder vanlig moms.

Staten är inte negativ till att växla skatten från inköp och årlig skatt till en som är baserad på faktisk användning. Det betyder inte minskade intäkter utan bara att intäkterna kommer via lite andra vägar.

Citat:

Min poäng är, jag vill gärna se vår bilpark förnyas och förbättras. Men om jag via extra skatt (på annat håll) ska betala för gratis kollektivtrafik och vägar mm, så kan jag lika gärna behålla min bil och köra, då jag får mer pengarna. Så jag ser att man kan inte göra så drastiska ändringar, då det får oväntade konsekvenser.

Jag förstår inte din logik här. Kollektivtrafiken blir gratis och därför kan du lika gärna fortsätta köra bil? Då får du mer för pengarna?

Drastiska ändringar är vad som krävs för vi kan inte fortsätta som vi gör nu med miljontals bilar som nästan alltid bara fraktar en person till enorma kostnader för miljön. Förnyelse av bilparken har inget med saken att göra i mina ögon. Våra bilparker är gamla på grund av vårt skattesystem som har drivit på företag att köpa stora och dyra bilar till sina anställda som sen hamnar på begagnatmarknaden och lever länge där. Hade lagarna om tjänstebilar syftat till att minska miljöpåverkan istället hade företagen köpt mindre bilar och då hade de bytts ut snabbare som i andra länder (och dessutom dragit mindre bränsle osv., men också varit mer osäkra och så förstås).

Citat:

Sen kan man ju alltid subventionera till tex låginkomsttagare eller lämpliga alternativ, så att de som inte har råd att köpa en vettig bil hellre tar bussen och kanske sen har en bilpool, när de nån gång behöver bil. Blir mer hållbar lösning som ändå gynnar de som har det tajt med ekonomin.

Jo, eller så låter man kollektivtrafiken vara gemensamt finansierad så kan alla låginkomsttagare ta sig dit de behöver. Sen behövs förstås en bättre utbyggd kollektivtrafik men det behöver vi oavsett liksom så det är bara bra att få ytterligare incitament för det.

Citat:

Det är en väldigt fin linje man måste justera detta med, då som ovan påpekat inte alla städer har en vettig kollektivtrafik heller. Sen samtidigt får han ersättning för långdistans pendling och en vettig snål diesel drar inte så farligt när den pendlar.

Hade staten krävt av kommunerna att de bygger kollektivtrafik som är vettig så hade kollektivtrafiken varit vettig. Man får också redan idag ersättning från (i alla fall den svenska) staten om man har långa pendlingsavstånd och/eller om kollektivtrafiken inte duger genom reseavdraget. En snåldiesel drar mindre och därför påverkas den mindre av en ökning av skatten på bränsle men ersättningen är baserad på avstånd så det betyder att reseavdraget är mer fördelaktigt ju snålare bil man har,

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar inte om att straffa en viss grupp utan om att ta ut en skatt som är i förhållande till utsläppen. Oavsett var man bor så blir det ju samma mängd utsläpp från samma mängd bränsle. Att bo på landet innebär längre avstånd, och därmed högre kostnader för transport, men det innebär också en massa fördelar som exempelvis en väldigt mycket lägre boendekostnad. Väljer man att bo på landet så får man ta det onda med det goda precis som om man bor någon annanstans. Jag bor i en storstad så jag får ta en hög boendekostnad, låg trygghet, långt avstånd till naturen, höga avgifter för exempelvis parkering (och trängselskatt), dålig luft, störande ljud osv. Istället får jag närhet till de flesta typer av service inklusive kollektivtrafik, ett större utbud av varor och tjänster och en större potentiell arbetsmarknad.

Om man bor på landet betalar man redan extra för transport.
Det straffar visst en viss grupp, de som använder sin egen bil i jobbet. Jag känner en som jobbar som cancerskötare och kör omkring till en massa patienter varje dag och därför köpte en diesel. Hon kan absolut inte använda kollektivtrafik.

Skrivet av snajk:

Jo, och det är en politisk fråga snarare än en fråga om att kollektivtrafik inte fungerar. Hade man satsat på kollektivtrafiken så hade det inte varit så. Och en skattefinansierad kollektivtrafik gör förstås att kraven på att den ska fördelas rättvist blir större.

Fördelas rättvist genom att låta folk på landet betala för kollektivtrafiken som de inte kan använda?
Det kostar just nu mer än dubbelt så mycket att åka buss 25 km än att köra bil som dessutom är mycket smidigare och snabbare. Staten/städerna/kommunerna skulle behöva pumpa in en massa pengar för att bussbolagen skulle ha råd att sätta in så många bussar att folk skulle kunna fara på jobb med dem och det är ju varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbart.

Skrivet av snajk:

Jo och det är förstås inte bra på något sätt. Är det inte bättre då att förbättra kollektivtrafiken så att fler väljer den liksom? Och en reducering eller ännu hellre borttagning av avgiften är förstås en stor förbättring som skulle göra att många fler använder den.

Hur ska den finansieras?
Jo, genom att höja skatterna. Då betalar alla för den även om de inte kan använda den för att det inte går någon linje dit eller bussen tar dubbelt så länge som bilen eftersom den kör en massa småvägar. Ifall bränsleskatten skulle betala kollektivtrafiken är det ju helt åt skogen, de som använder den betalar inget och de som inte använder betalar.
I städer där kollektivtrafiken redan fungerar finns det ändå en massa bilar.

Skrivet av snajk:

Ja, och? Bor man i en storstad så har man inte alls samma behov av en bil så det är helt naturligt.

Ännu en fördel med att bo i en storstad, man behöver inte ta ett dyrt körkort eller hålla igång en bil med alla försäkringar och skatter.

Skrivet av snajk:

Mängden pengar är inte konstant i systemet utan man hade kunnat öka skatteuttaget och på så sätt fått mer pengar. Att utländska förare från låglöneländer tar jobb från inhemska är ett problem men främst ett problem för åkerinäringen och det kan avhjälpas på andra sätt än att hålla nere bränslepriserna för alla.

Kollektivtrafik är nog inte högsta prioritet. Inte så smart att sätta pengar på en självklar förlustaffär och låta vägarna förfalla. Ökade skatteinkomster skulle väl främst gå till sjukvård, utbildning och kanske vägar.

Men som andra sagt handlar detta inte alls om högerregeln så jag skriver nog inte mera här.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bensinstölder är enkla att minska. Många mackar kräver redan förskottsbetalning exempelvis och nyare bilar går inte att "slanga" alls som förr.

Jag förstår inte din logik här. Kollektivtrafiken blir gratis och därför kan du lika gärna fortsätta köra bil? Då får du mer för pengarna?

Syftade på bensin/diesel stölder som man läser varje vecka i tidningen. Allt från lastbilar till byggföretags maskiner slangas på 1000-tals kronor bränsle. Inte mackarna. Jag har en granne vars bils tank blev borrad och tömd på bensin för bara 3 mån sedan. Ökar du bränslets värde, så kommer detta också att öka.

Och min logik var: Jag har inget emot en lösning som förnyar och gör bilarna bättre, miljö och säkerhetsmässigt. Men om jag tvingas betala för en gratis kollektivtrafik, bara för att "göra detta", så behåller jag det hellre som vi har det då jag iaf för alla dessa pengar (skatt på skatter) iaf får njuta av friheten att köra bil.

Vi kan diskutera mer i PM om du vill, jag ville bara förklara vad jag syftade i posten ovan, då du hade missuppfattat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Har slöläst hela tråden, och i grund och botten är folk värdelösa på högerregeln i Sverige - annat är det i Finland där alla känner till den, eller blir påkörda.

Jag hade väl 15 år av felaktig inlärning i ryggen när jag väl tog mig ut i trafiken, och problemet är att jag haft den här korsningen i anslutning till en större väg:

http://i.imgur.com/vNrGNQ5.jpg

Inte en enda gång på 25 år har jag sett en bil lämna företräde enligt högerregeln här. Såhär ser det ut från den större vägen:

http://i.imgur.com/SwowNmZ.jpg

Det hjälper inte riktigt att det främst är lastbilar som dundrar fram i 90km/h på den här vägen hela dagarna heller. Häromåret fick de dit en varningsskylt med tilläggstexten "utfart" en bit innan i båda riktningarna för att uppmärksamma folk, men den gjorde ingen skillnad, folk dundrar på som vanligt.

Självbevarelsedriften går ju främst, speciellt när man kommer där med en Peugeot 205 GTI.

Satte de upp en skylt som det stod "utfart" på så hjälper den väl knappast folk att förstå att högerregeln ska gälla? De får bara bekräftelse att det är en utfart och att utfartsregeln ska gälla.

Skrivet av ArcticFire:

Jag tror nog att bilparken i Finland är äldre än den svenska. Vissa bilar kostar ju nya lika mycket i Sverige som i Tyskland, i Finland blir det däremot ett prispålägg på tiotals procent. T.ex. basversionen av BMW 3-serien Touring kostar 27% mera i Finland. Svenska priset var ju till och med billigare än tyska, men mera brukar ingå i Tyskland.

Tydligen hade jag rätt, Finland har äldsta bilparken och Sverige är "bara" tvåa

Vet inte om jag håller med om högerregeln i Finland. Har endast stött på likvärdiga korsningar i städer, och då bara på vissa ställen. För mig leder det till panik då man snabbt måste lista ut vem som ska köra först.

Korsningen på bilden hade helt enkelt haft en triangel i Finland

Var får ni tag på åldrarna för europas bilparker? Jag googlade utan framgång. Har väldigt svårt att se hur Sverige har äldre bilpark än östeuropeiska länder. Polen har länge importerat över 15 år gamla bilar från Tyskland. Det räcker att köra runt en stund på polska vägar för att se att det är många fler gamla bilar där än i Sverige.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker det är ganska uppenbart att det är utfartsregeln som gäller där. Det är en enskild väg och den stora vägen har streckad kantlinje. Sen kanske skyltarna med texten Utfart borde ge en hint.

Det är inte utfartsregeln som gäller. Enskild väg har inget som helst att göra med ufartsregeln och den streckade linjen är irrelevant.

Denna tråd är en god påminnelse varför trafiken är en farlig miljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Var får ni tag på åldrarna för europas bilparker? Jag googlade utan framgång. Har väldigt svårt att se hur Sverige har äldre bilpark än östeuropeiska länder. Polen har länge importerat över 15 år gamla bilar från Tyskland. Det räcker att köra runt en stund på polska vägar för att se att det är många fler gamla bilar där än i Sverige.

Finland har äldre bilar än Grekland och Portugal... Sverige är fjärde. Endast EU15 dock.
http://www.bilsweden.se/publikationer/arkiv_pressmeddelanden/...

http://www.abounderrattelser.fi/news/2014/11/2forslag-besikta...

Från 2005 tyvärr:
http://www.dagensps.se/artiklar/import/2005/5/2/40456/index.x...

Ännu äldre:
http://www.atl.nu/lantbruk/svenskarnas-bilpark-nast-aldst-i-e...

http://www.autokierratys.fi/sv/aktuellt/riksdagsvalet_2015/fi...

Hittade äntligen något som listar flera länder!
http://www.acea.be/statistics/tag/category/average-vehicle-ag...
http://www.acea.be/uploads/statistic_documents/2013_ANFAC_Rep... s.18

Hittar tyvärr inte den artikel som jag menade i mitt inlägg.

Jag antar att man menar EU15 eller de länder som klassas som "väst".
Jag förstår inte hur Sverige har så gammal bilpark, ni har ju betydligt lägre nypriser.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Högerregeln gäller alltid om du inte är på huvudled eller grusvägen är en utfart

Utfartsregeln

I länkmenyn till höger finns körkortsbokens alla kapitel och sektioner.

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du lämnas vissa områden.

Dessa områden är:

• Stig, ägoväg eller utfart från fastighet.

• Cykelbana, vägren, gågata, gångfartsområde eller terräng.

• Cykel- eller gångbana som du med fordon just har korsat.

• Parkeringsplats (se: Stanna & parkera tättbebyggt i område & Stanna & parkera vid landsväg).

• Bensinmack.

"Högerregeln gäller i alla korsningar där annat bud inte finns tillgängligt"
Citerar mig själv. Utfartsregeln är alltså ett annat bud än högerregeln. Det finns ingen anledning att tro att det där är en: Stig, ägoväg, cykelbana, väggren, gågata, gångfartsomrode, terräng, parkeringsplats eller bensinmack.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

@snajk

Spot on ang. cirkulationsplatser! Det finns tre saker som stör mig något fruktansvärt:

1. Bilister som inte blinkar när de ska ut. Så kul är det inte att sakta ner och stå still helt i onödan.

2. Bilister som står och väntar i 20 min (okej, lite överdrift) på att svänga höger i dubbelfiliga cirkulationsplatser bara för att vänta ut bilister i innerfilen.

3. Bilister som kastar sig rakt över från innerfil till ytterfil när de ska ska ut ur cirkulationsplatsen, och sen lägger sig på tutan för att man inte ger de företräde. Väjningsplikt vid filbyte gäller ALLA filbyten, även de i cirkulationsplatser.

Antar att punkt 2 och 3 går lite hand i hand. Blir också en sådan där oskriven regel som helt enkelt inte håller i trafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast alltså är personen redan inne i cirkulationsplatsen när du kör in och lägger dig i höger fil trots att det finns en bil i innerfil så undrar jag varför du inte respekterar väjningsplikt in cirkulationspatsen. Du har liksom väjningsplikt mot alla redan inne i cirkulationsplatsen. Vilket också faller in i punkt två där det faktiskt är du som har fel förväntningar på dina medtrafikanter. Däremot om det är två bilar i bredd redan på ingången i cirkulationsplatsen så är det förstås väjningsplikt gentemot fordon i höger fil. Frågan är väl hur det skulle se ut i laglig mening eftersom den som gör filbyte anses vara skyldig. Men det är åtminstone allra minst dålig trafiketikett att häva sig ut i cirkulationsplatsen utan att lämna företräde till fordon liggandes i vänsterfil som senare kommer byta till höger fil.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

"Högerregeln gäller i alla korsningar där annat bud inte finns tillgängligt"
Citerar mig själv. Utfartsregeln är alltså ett annat bud än högerregeln. Det finns ingen anledning att tro att det där är en: Stig, ägoväg, cykelbana, väggren, gågata, gångfartsomrode, terräng, parkeringsplats eller bensinmack.

Jag håller med Utfartregeln är mest något för den som ska svänga ut. det är väldigt svårt för någon som inte känner trakten, att veta om bilen som står 100 meter framför och blinkar kommer från en utfart.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Fast alltså är personen redan inne i cirkulationsplatsen när du kör in och lägger dig i höger fil trots att det finns en bil i innerfil så undrar jag varför du inte respekterar väjningsplikt in cirkulationspatsen. Du har liksom väjningsplikt mot alla redan inne i cirkulationsplatsen. Vilket också faller in i punkt två där det faktiskt är du som har fel förväntningar på dina medtrafikanter. Däremot om det är två bilar i bredd redan på ingången i cirkulationsplatsen så är det förstås väjningsplikt gentemot fordon i höger fil. Frågan är väl hur det skulle se ut i laglig mening eftersom den som gör filbyte anses vara skyldig. Men det är åtminstone allra minst dålig trafiketikett att häva sig ut i cirkulationsplatsen utan att lämna företräde till fordon liggandes i vänsterfil som senare kommer byta till höger fil.

Är trafikanten i vänsterfilen på väg över i högerfilen just som jag ska in lämnar jag såklart företräde. Jag hinner ju helt omöjligt in och förbi utan att riskera en krock. Men om trafikanten inte visar några som helst tecken på att byta kör jag självklart in.

I nästan alla dubbelfiliga cirkulationsplatser finns dessutom en dubbelfilig väg vid varje utfart vilket gör det fullt möjligt för två trafikanter att köra ut samtidigt. Detta fungerar ypperligt om man har lite samspel och ögonkontakt, vilket majoriteten av alla trafikanter inte har. Speciellt inte i dubbelfiliga cirkulationsplatser där folk i regel är duktiga på att bara dundra på från ytter- till inner- och sen tillbaka till ytterfil igen och sedan ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Om man bor på landet betalar man redan extra för transport.

Nej, man betalar för transport precis som de som bor på andra ställen, inte extra. Avstånden är förstås ofta längre på landet men det behöver de inte vara och det påverkar ju inte kostnaden per distansenhet liksom. Väljer man en bostad och ett arbete som ligger långt ifrån varandra så får man ökade kostnader både för transport och i tid man lägger på resor. Samma om du väljer att bo i ett hus långt ifrån exempelvis butiker eller annan service.

Citat:

Det straffar visst en viss grupp, de som använder sin egen bil i jobbet. Jag känner en som jobbar som cancerskötare och kör omkring till en massa patienter varje dag och därför köpte en diesel. Hon kan absolut inte använda kollektivtrafik.

Om hon inte får betalt av sin arbetsgivare för att hon använder sin bil i arbetet så ska hon inte använda sin bil i arbetet och får hon inte tillräckligt betalt så kanske hon också skulle välja att inte använda sin bil. Om jobbet kräver en bil så borde det innefatta tillgång till en bil alternativt att ersättningen för att använda egen bil förhandlas fram till en rimlig nivå.

Citat:

Fördelas rättvist genom att låta folk på landet betala för kollektivtrafiken som de inte kan använda?

De kan använda den precis som alla andra. Det är inte alltid smidigt för dem att använda den men det gäller även stadsbor.

Citat:

Det kostar just nu mer än dubbelt så mycket att åka buss 25 km än att köra bil som dessutom är mycket smidigare och snabbare.

Det tror jag inte. Det beror förstås helt på vart och med vilken buss och så, och lika mycket på vilken bil man har och vilka kostnader man tar med i beräkningen. Det är riktigt svårt att komma under typ 2 kronor per km i kostnad för en bil med bränsle, skatt, försäkring, värdeminskning och så och har man en något ny bil så hamnar man långt över det. Vilket ger minst 50:- för 25 km. Bussresor inom en kommun brukar förstås ligga ganska långt under 50:- oavsett längd på resan men om man åker över en kommungräns så är det ganska normalt. Dubblar man det till 100:- så tror jag det är svårt att hitta en så dyr bussresa dock, om man inte tittar på resor över landsgränser eller typ där bussen åker någon dyr färja eller så. Tittar man på en lite nyare och större bil så hamnar man närmare 6:- per km och då håller inte din kalkyl någonstans då det ger en kostnad för en resa på 25 km på 150:-.

Men samtidigt håller jag med till viss del. Jag pendlar över två kommungränser och det är för dyrt att åka kollektivt i förhållande till hur lång tid det tar. Pendling med kollektivtrafiken hade tagit mig knappt tre timmar om dagen och kostat sådär 1300 per månad. Bilen tar en timme om dagen och då kör jag sex mil per dag, vilket ger en kostnad på 120-360 om dagen (jag har en liten och snål bil som inte var helt ny när jag köpte den så sannolikt närmare den mindre siffran). Det är ganska mycket mer förstås, men två timmar mindre fritid per dag kostar också liksom, inte i pengar kanske men i livskvalitet eller vad man nu vill kalla det.

Citat:

Staten/städerna/kommunerna skulle behöva pumpa in en massa pengar för att bussbolagen skulle ha råd att sätta in så många bussar att folk skulle kunna fara på jobb med dem och det är ju varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbart.
Hur ska den finansieras?
Jo, genom att höja skatterna. Då betalar alla för den även om de inte kan använda den för att det inte går någon linje dit eller bussen tar dubbelt så länge som bilen eftersom den kör en massa småvägar. Ifall bränsleskatten skulle betala kollektivtrafiken är det ju helt åt skogen, de som använder den betalar inget och de som inte använder betalar.

Men det är inte så konstigt egentligen. De (eller vi) betalar för privilegiet att köra bil, de smutsar ner, för oväsen, förorenar osv. I mina ögon är det inte mer än rättvist att de står för en del av kostnaden hos de som väljer att inte göra det. Vi bilister gör världen sämre för alla andra och det är inte orimligt att det kostar. Sen tycker jag inte att hela kostnaden ska ligga där, jag vet inte ens om något av kollektivtrafikkostnaden ska ligga där, men jag tycker inte det vore orimligt om det blev så. Man har ett stort fokus på bilarna i debatten om utsläpp men bilarna är inte en så stor del av det hela egentligen utan industri och jordbruk är ju mycket värre syndare och de borde också stå för en större del av skatteintäkterna om man skiftar mot en utsläppsbaserad skatt. Men bilarna släpper likväl ut mycket gifter och det bör reflekteras i skatteuttaget.

Citat:

I städer där kollektivtrafiken redan fungerar finns det ändå en massa bilar.

Jo absolut, av flera anledningar. En bil är en väldigt stor frihet, även om man bor i staden, och därför har många bil trots att de inte strikt behöver en. Och bara för att man bor i en stad så betyder inte det att kollektivtrafiken räcker till allt man behöver göra alls liksom. Snarare är gruppen som väljer bort bil på grund av miljöskäl eller liknande (alltså inte av ekonomiska skäl) väldigt liten även om den ökat på senare tid.

Citat:

Ännu en fördel med att bo i en storstad, man behöver inte ta ett dyrt körkort eller hålla igång en bil med alla försäkringar och skatter.

Man behöver inte det på landet heller. För 150 år sedan hade ingen bil och de flesta bodde på landet så det går ju liksom. Sen finns det förstås platser där det är svårt att leva ett normalt liv utan bil, men det är ju ett val att flytta till en sådan plats liksom precis som det är ett val att bo i en svindyr lägenhet mitt i stan. Det betyder inte att de ska subventioneras.

Citat:

Kollektivtrafik är nog inte högsta prioritet. Inte så smart att sätta pengar på en självklar förlustaffär och låta vägarna förfalla. Ökade skatteinkomster skulle väl främst gå till sjukvård, utbildning och kanske vägar.

Huruvida det är en förlustaffär med kollektivtrafik beror förstås på hur man räknar. Tar man med utsläpp, trängsel på vägarna och liknande så är det ju en klar vinst förstås. Men bra kollektivtrafik ger ju också en massa andra fördelar som kanske inte är så uppenbara vid en första anblick. Exempelvis ökar det rörligheten på arbetsmarknaden ifall fler kan ta sig till fler arbetsplatser utan några större kostnader.

Skrivet av Paddanx:

Syftade på bensin/diesel stölder som man läser varje vecka i tidningen. Allt från lastbilar till byggföretags maskiner slangas på 1000-tals kronor bränsle. Inte mackarna. Jag har en granne vars bils tank blev borrad och tömd på bensin för bara 3 mån sedan. Ökar du bränslets värde, så kommer detta också att öka.

Man kan inte hålla tillbaka utvecklingen på grund av hur några få kriminella agerar. Ökningen av den typen av stölder idag lär väl mer bero på den ökade säkerheten vid mackar än bränslepriset då det har legat ganska stadigt ett bra tag nu och till och med minskat på senare tid. Men det betyder inte att den ökade säkerheten vid mackarna var en dålig idé liksom.

Citat:

Och min logik var: Jag har inget emot en lösning som förnyar och gör bilarna bättre, miljö och säkerhetsmässigt. Men om jag tvingas betala för en gratis kollektivtrafik, bara för att "göra detta", så behåller jag det hellre som vi har det då jag iaf för alla dessa pengar (skatt på skatter) iaf får njuta av friheten att köra bil.

Jag tycker inte det är statens uppgift att hjälpa biltillverkarna genom att göra det billigare att köpa nya bilar då det sällan är en miljömässig vinst oavsett vad billobbyisterna säger. Systemet vi har idag är inte så rättvist eftersom vad man får betala inte har att göra med hur mycket man kör utan bara vilken bil man har, bortsett från drivmedelsskatten. Bättre då att mer av skatten flyttas till drivmedlet i mina ögon, då får sådana som jag som åker bil dagligen betala mer och de som har en bil för att använda ibland får betala mindre och det motsvarar deras miljöpåverkan bättre.

Skrivet av Evil Peter:

Det är inte utfartsregeln som gäller. Enskild väg har inget som helst att göra med ufartsregeln och den streckade linjen är irrelevant.

Denna tråd är en god påminnelse varför trafiken är en farlig miljö.

Skickades från m.sweclockers.com

En skylt som det står utfart på är ett ganska tydligt tecken på att det är en utfart. Att skylten inte satt där från början tyder på att vägverket/transportstyrelsen ansåg att det var uppenbart att så var fallet. Jag säger inte nödvändigtvis att en streckad kantlinje betyder utfart men det betyder ju att man gör ett filbyte när man kör över den och då ska man lämna företräde för de i filen, men reglerna är inte direkt tydliga eller självklara. Körkortsverige.se säger exempelvis När du kör ut från en mindre väg till en större väg, ska du alltid lämna företräde (se: Väjningsplikt) åt trafiken ute på vägen, i enlighet med utfartsregeln, eller om detta markerats: Stopplikt. Jag och flera andra bekanta fick också lära mig det i körskolan: Streckad linje betyder utfart precis som en cykelbana eller gångbana.

Skrivet av Gorion:

Fast alltså är personen redan inne i cirkulationsplatsen när du kör in och lägger dig i höger fil trots att det finns en bil i innerfil så undrar jag varför du inte respekterar väjningsplikt in cirkulationspatsen. Du har liksom väjningsplikt mot alla redan inne i cirkulationsplatsen. Vilket också faller in i punkt två där det faktiskt är du som har fel förväntningar på dina medtrafikanter. Däremot om det är två bilar i bredd redan på ingången i cirkulationsplatsen så är det förstås väjningsplikt gentemot fordon i höger fil. Frågan är väl hur det skulle se ut i laglig mening eftersom den som gör filbyte anses vara skyldig. Men det är åtminstone allra minst dålig trafiketikett att häva sig ut i cirkulationsplatsen utan att lämna företräde till fordon liggandes i vänsterfil som senare kommer byta till höger fil.

Är man inne i rondellen i innerfilen så innebär det ett filbyte när man byter fil till ytterfilen, oavsett om man ska köra ut eller ej, och då måste man förstås lämna företräde åt de i filen, ge signal och se till att filbytet kan genomföras på ett säkert sätt. Samma sak gäller när man kör in i rondellen (eller byter fil inåt). Men om ingen ligger i rondellens ytterfil så har man ju ingen att lämna företräde åt om det är där man ska in. Dock får man förstås ha extra uppsikt efter eventuella bilar i innerfilen som indikerar att de ska ut (eller inte indikerar, men då gör de förstås fel och är vållande vid en eventuell krock).