Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Cortana finns inte på svenska. Siri på svenska kom för några månader sedan, så Apple var inte särskilt snabba heller.

Permalänk

Den översta feedbacken som är rapporterad som bugg på W10 är ju lite roligt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Du har nog totalt missat hur quiet hours fungerar om ditt alternativ är att stänga av telefonen.

Tror jag inte om tysta timmar bara fungerar med Cortana och den inte finns p svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Den översta feedbacken som är rapporterad som bugg på W10 är ju lite roligt

Jag fattar inte vad det är för funktion? Kan någon säga?

Sen fungerar inte samtalshistorik, mms eller sms för mig. Kör slow ring, är det fixat på fast ring?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Jag fattar inte vad det är för funktion? Kan någon säga?

Windows 10 har en funktion där allt du har på skärmen åker ner om man håller in Windowsknappen. Om du har en telefon med stor skärm och använder den med bara en hand så är det mycket praktiskt om du vill komma åt något högt uppe på skärmen, tex. att öppna action center. Personen som lämnat feedbacken verkar tro att det är en bug...

Skrivet av Pantsoff:

Sen fungerar inte samtalshistorik, mms eller sms för mig. Kör slow ring, är det fixat på fast ring?

Gällande samtalshistorik... Unpinna telefon-livetilen och pinna den tillbaka, då ska historiken synas som normalt. Det är en känd bug. Fast och slow ring borde ju ha samma version nu, läste att build 10166 kommit även till slow nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Windows 10 har en funktion där allt du har på skärmen åker ner om man håller in Windowsknappen. Om du har en telefon med stor skärm och använder den med bara en hand så är det mycket praktiskt om du vill komma åt något högt uppe på skärmen, tex. att öppna action center. Personen som lämnat feedbacken verkar tro att det är en bug...

Gällande samtalshistorik... Unpinna telefon-livetilen och pinna den tillbaka, då ska historiken synas som normalt. Det är en känd bug. Fast och slow ring borde ju ha samma version nu, läste att build 10166 kommit även till slow nu.

Jag googlade lite på det igår och hittade det du skrev. Faktiskt riktigt praktiskt! Trodde det var något med "multitasking" på delad skärm. Typ Windows 8 på PC ^^

Japp, såg det 1 minut efter att jag enrollat fast ring istället... Värt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slutar touchen funka för er ibland på låsskärmen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Ja, på min 920. Dock inte på mina 830, 625, 530 och 520. Lösningen är hur som helst att bara tända/släcka skärmen nån gång med låsknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som Windows 10 mobile på en lumia 830, hur fungerar det?
Om jag uppgraderar direkt från windows phone 8.1, behålls mina kort på telefonen?
Kör Windows 10 mobile på 920n men är sugen på att lägga in den på 830n också.

@Jfqvist En fråga till dig som verkar ha båda, flyter det bättre på 830n?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk

När kan man räkna med att Windows 10 Mobile släpps till Lumia 535?
Hittar ingen information om detta på Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

När kan man räkna med att Windows 10 Mobile släpps till Lumia 535?
Hittar ingen information om detta på Google.

Microsoft har inte annonserat något datum, förmodligen någon gång efter nya Lumiatelefoner kommer i höst/vinter. Det vi däremot vet är att det dröjer ett tag efter Windows 10, då det är prioriteten.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Microsoft har inte annonserat något datum, förmodligen någon gång efter nya Lumiatelefoner kommer i höst/vinter. Det vi däremot vet är att det dröjer ett tag efter Windows 10, då det är prioriteten.

Ah, då förstår jag. Tack för svar!

Kommer Windows 10 Mobile vara en gratis uppdatering för Lumiatelefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

Ah, då förstår jag. Tack för svar!

Kommer Windows 10 Mobile vara en gratis uppdatering för Lumiatelefoner?

Ja det är meningen att alla telefoner ska uppdateras, men det kommer givetvis finnas något undantag från någon tredjepartstillverkare eller någon viss modell, eller om någon operatör sätter stopp. Lumia 535 fungerar redan med preview-versionen. Så den och ett gäng andra har ju redan drivrutiner, och det mesta arbetet gjort för att W10-Mobile ska rulla fint. I år har de däremot lovat att operativet kommer, men som sagt de har öppet sagt att de prioriterar och utvecklar PC-versionen först. Den kostar givetvis inget.

http://lumiaconversations.microsoft.com/2015/01/22/the-lumia-...

Wikipedia har också hållit lite koll och följt utvecklingen, ta en titt där https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_Mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Ni som Windows 10 mobile på en lumia 830, hur fungerar det?
Om jag uppgraderar direkt från windows phone 8.1, behålls mina kort på telefonen?
Kör Windows 10 mobile på 920n men är sugen på att lägga in den på 830n också.

@Jfqvist En fråga till dig som verkar ha båda, flyter det bättre på 830n?

Har bara testat 10 på 530. Jag väntar till det är mer moget innan jag lägger in det på någon av mina "daily drivers".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ja, på min 920. Dock inte på mina 830, 625, 530 och 520. Lösningen är hur som helst att bara tända/släcka skärmen nån gång med låsknappen.

För mig krävs det en soft reset innan det fungerar igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ja, med Windows 10. Hade det inte innan på 8.1 så det är nog en bugg.
Jag måste dock starta om hela telefonen för att den ska gå igång igen. Händer även ibland på startskärmen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Fick mitt #Microsoft Band igår. Beställde från Engelska Microsoft och för att jag ska kunna hålla koll på att jag rör mig ordentligt på semester. Och det har jag inte gjort bland allt sittande vid datorn och spelande. Redan fått ta någon straffrunda.

Har aldrig haft en smart-klocka innan så kan inte jämföra med andra men denna har precis det jag önskar. Hålla koll på att man rör sig normalt, lite träningsappar, kolla sms och svara med tex "Kör bil, kan inte svara" om det inte är någon som är jätteviktig att jag stannar bilen och svarar.

Enkel grunka med det jag behöver, GPS, Pulsmätare och fungerar sömnlöst med Windows Phone.

Permalänk
Medlem

Försöker lägga till ett nytt imapkonto, men telefonen använder bara svenska mappnamn t.ex. borttaget istället för trash, så mailen synkas inte korrekt överallt. Hur ändrar man mapphänvisningarna?

Permalänk
Medlem

Om man vill pröva windows phone, vad ska man satsa på? Eller får man inte fråga om köpråd här?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

En lite udda detalj med min 830 är att den saknar Nokia-loggan på framsidan ovanför skärmen. Visserligen är det MS som säljer den nu men ändå skumt att dom tagit bort Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

En lite udda detalj med min 830 är att den saknar Nokia-loggan på framsidan ovanför skärmen. Visserligen är det MS som säljer den nu men ändå skumt att dom tagit bort Nokia.

Nej det är inte skumt. De får inte använda varumärket på smartphones efter årsskiftet. De har sagt att de ska fasa ut det och 830 var en av de första telefonerna som inte var brandade Nokia. Samma gäller nyare telefoner så som 640 och 400-seriens budgettelefoner också. De heter Microsoft Lumia. Microsoft ville inte licensiera varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Om man vill pröva windows phone, vad ska man satsa på? Eller får man inte fråga om köpråd här?

Det finns trådar för vissa modeller, annars borde inte vara något problem att diskutera modeller här tycker jag (om jag inte missat någon speciell köpråd-tråd?). Lumia 640 verkar vara en prisvärd telefon från ca 1400 kr: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=lumia%20640

Skrivet av Petterk:

Nej det är inte skumt. De får inte använda varumärket på smartphones efter årsskiftet. De har sagt att de ska fasa ut det och 830 var en av de första telefonerna som inte var brandade Nokia. Samma gäller nyare telefoner så som 640 och 400-seriens budgettelefoner också. De heter Microsoft Lumia. Microsoft ville inte licensiera varumärket.

Min 830 har Nokia-loggan på fram- och baksidan, köpt i feb-mars. Men de kanske slutat med det i de senare batcherna isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Det finns trådar för vissa modeller, annars borde inte vara något problem att diskutera modeller här tycker jag (om jag inte missat någon speciell köpråd-tråd?). Lumia 640 verkar vara en prisvärd telefon från ca 1400 kr: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=lumia%20640

Min 830 har Nokia-loggan på fram- och baksidan, köpt i feb-mars. Men de kanske slutat med det i de senare batcherna isf.

Tänkte fel där, 830 är en Microsoft Mobile-utvecklad telefon släppt efter Microsoft tog över D&S, men innan de börja avveckla varumärket. 830 har aldrig sålts av någon annan än Microsoft/MMO.

540, 430, 640, 532, 435, 535 och dess varianter är brandade Microsoft.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med Bing Translator? Senaste dagarna har den stängts ned så fort man försöker öppna den. Idag kom en uppdatering som inte går att installera.

Permalänk
Medlem

Var hittar jag Windows Phone Appstore på nätet?

Permalänk
Avstängd

@stelex: Verkar som de tagit bort den och nu heter sidan Windows 10. Adressen var: http://www.windowsphone.com/sv-se/store/top-free-apps men nu hamnar man på http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/home och får söka sig fram. Om det stämmer är det väldigt dumt gjort av Microsoft. Klickade även på länken om alla deras fantastiska appar och kom till en sida som krängde presentkort.

Får uppfattningen att Store till Windows Phone är på väg att läggas ner.

Permalänk

Windows Phone store kommer man inte kunna komma åt längre den har ersatts med Windows universala store på nätet. Lite tidigt att göra det redan kan man ju tycke, men inte så längt kvar tills Windows 10 mobile ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Listningen av appar på windowsphone.com togs ner för ett tag sedan. Du kan ju fortfarande se apparna över nätet. https://www.microsoft.com/sv-se/store/picks-for-you/apps/mobi... https://www.microsoft.com/sv-se/store/top-free/apps/mobile osv. Dock går det ju inte nödvändigtvis att söka längre, då får man väl plocka fram telefonen. Det går på vissa ställen på sidan däremot och på andra inte. Allt är lite rörigt Går ju inte heller att se vilka operativsystem apparna stödjer. Microsoft verkar heller inte ha ersatt deras gamla Silverlightappar med WinRT/UAP tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Någon annan som har problem med Bing Translator? Senaste dagarna har den stängts ned så fort man försöker öppna den. Idag kom en uppdatering som inte går att installera.

Jag avinstallerade först appen, sedan installerade jag den igen, och vipps så fungerade den igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Fick mitt #Microsoft Band igår. Beställde från Engelska Microsoft och för att jag ska kunna hålla koll på att jag rör mig ordentligt på semester. Och det har jag inte gjort bland allt sittande vid datorn och spelande. Redan fått ta någon straffrunda.

Har aldrig haft en smart-klocka innan så kan inte jämföra med andra men denna har precis det jag önskar. Hålla koll på att man rör sig normalt, lite träningsappar, kolla sms och svara med tex "Kör bil, kan inte svara" om det inte är någon som är jätteviktig att jag stannar bilen och svarar.

Enkel grunka med det jag behöver, GPS, Pulsmätare och fungerar sömnlöst med Windows Phone.

du sålde in mig, har ju inte råd att köpa det ännu dock

Visa signatur

Citera för garanterat svar