Kan en ny router förbättra min åsikt om Telia?

Permalänk

Kan en ny router förbättra min åsikt om Telia?

För att göra min historia kort, jag flyttade till ett gammalt lägenhetshus som endast erbjuder ADSL och Telia äger telefonlinorna som går här så att ha något annan leverantör är meningslöst. Jag betalar för bredband 30 som innebär 12-30 ner och upp till 12 upp (http://i.imgur.com/cTbeE88.jpg)
Mitt största problem är att med detta så kan jag knappt använda internet på olika maskiner. Detta innebär att barnen inte kan sitta och spela sina spel (LoL eller CS:GO) medans någon annan(jag) tittar på netflix via apple tv. Det är samma sak när surfplatta eller telefon tittar på klipp via youtube eller någon annan streamingsida.
Barnen som spelar sitter med kabel medans resten av apparaterna använder sig av wifi. Bredbandskollen är gjord på datorn som är kopplad med kabel.
Det jag undrar är om en ny router kan hjälpa mig med mina problem eller om mitt internet bara är för dåligt för att kunna spela och streama netflix samtidigt?

Permalänk
Medlem

Jag tror ditt internet är för kasst, jag har samma 30/12 och jag lider när någon annan streamar/laddar upp grejer.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som ni har, köpte en dedikerad router . Ringde sedan Telia och bad dem brygga modemet(ladda in programvara som avaktiverade) router delen. Det blev en _väldigt_ stor förbättring.

@snobbenswe

Permalänk
Medlem

Alla teleoperatörers routrar jag har sett har varit värdelösa, ska definitivt hjälpa. Sitter själv på Telia 18/2 och jag kan ha igång en eller två netflix streams, ladda ner lite och spela samtidigt utan problem. Mycket mer faller på routern än vad man kan tro.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jo livet på *DSL är tufft om man vill ta del av video på nätet eller ens patcha spel i vettig fart.
En router som sköter QoS (t.ex prio på spel så de inte laggar när du ser video) är ett måste. Din enhet borde klara det (även om du inte sagt vad du har).

T.ex Netflixs kvalité är ju ett skämt (5Mbit för HD x) så vettig QoS borde lösa dina problem. Kan dock vara så att din router inte duger till det.

Men du ska inte sitta med dåliga åsikter om Telia bara för att du köpt en tjänst som inte duger år 2015. Bara hoppas utrullning av fiber är på G i ditt område.

Sitter själv på ADSL 8Mbit över sommaren (sommarstuga). Är fan störande att behöva slå av autoupdate i steam, bnet osv. Bara kunna se en twitchstream när man normalt brukar ha 2-4 igång samtidigt som allt annat sker och andra i hushållet använder internet.

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att köra adsl med 30/12 rent tekniskt och Telia har det inte, du har väl däremot Bredband 30 som kan vara både adsl och vdsl, vad har du för verklig fart om du mäter mot Bredbandskollen ?
Om du bara får adsl så är teoretiska maxet 24/2,5 Mbit/s och det är lätt att upplänken blir fylld och det kan bli bättre med en router med trafikprioritering, i så fall ber du Telia att brygga smarten och kör den bara som modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste nånstans om nån som hade hög ping med snabbt a/vdsl men efter en nedgradering av hastigheten till närmsta lägre så blev det låg ping.

Har även för mig att det berodde på att koppar linan kanske inte var den bästa och att den vid den högre hastigheten var på gränsen för vad den klarade av och då med högre ping som resultat.

Kan det handla om nåt sånt här?
Kanske går att fråga telia om ni kan få prova med lägre hsatighet i nån dag och se om det hjälper.

Har även ett svagt minne av att jag läst att även om man ej har högsta hastigheten så kan routern ha fått den högsta hastighetslänken (heller vad det nu heter) dvs den router som DIN router är kopplad till ger en högre hastighet än vad som behövs och sen stryps allt senare hos telia till den hastighet som du verkligen har.
I vilket fall som helst så gav även det betydligt högre ping och hastighets problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om utrymme är ett problem eller om man bara vill ha så få enheter igång som möjligt så finns det trevliga routrar från Asus med inbyggt ADSL-modem t.ex. DSL-N55U. Visserligen inte det senaste i routerväg men fungerade fint för mig, någon större skillnad blev det dock inte hastighetsmässigt när jag bytte, fick väl ut en 1Mbit extra jämfört med ett gammalt lik till router. Tror även de har nyare varianter.

Tyvärr kan det väl vara så att den största boven i dramat är kopparledningen och dess längd till stationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

T.ex Netflixs kvalité är ju ett skämt (5Mbit för HD x) så vettig QoS borde lösa dina problem. Kan dock vara så att din router inte duger till det.

Fast problemet med netflix och andra liknande streamingtjänster är inte medelbandbredden utan det faktum att trafiken är skurig: Maxfart - tyst - maxfart - tyst. Det ger en medelbandbredd på t.ex 5 Mbps men topparna är mycket högre.

Men visst, genom att begränsa netflix till t.ex 7 Mbps mha QoS bör man få lite plats för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fast problemet med netflix och andra liknande streamingtjänster är inte medelbandbredden utan det faktum att trafiken är skurig: Maxfart - tyst - maxfart - tyst. Det ger en medelbandbredd på t.ex 5 Mbps men topparna är mycket högre.

Men visst, genom att begränsa netflix till t.ex 7 Mbps mha QoS bör man få lite plats för gaming.

Jo, men det är bandbredden de säger man behöver för att se.
Vet att det peakar, peakade kring 50-60Mbit när jag såg dreamhack och bröllopet på svt (5 streams igång) =D

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av SnobbenSwe:

För att göra min historia kort, jag flyttade till ett gammalt lägenhetshus som endast erbjuder ADSL och Telia äger telefonlinorna som går här så att ha något annan leverantör är meningslöst. Jag betalar för bredband 30 som innebär 12-30 ner och upp till 12 upp (http://i.imgur.com/cTbeE88.jpg)
Mitt största problem är att med detta så kan jag knappt använda internet på olika maskiner. Detta innebär att barnen inte kan sitta och spela sina spel (LoL eller CS:GO) medans någon annan(jag) tittar på netflix via apple tv. Det är samma sak när surfplatta eller telefon tittar på klipp via youtube eller någon annan streamingsida.
Barnen som spelar sitter med kabel medans resten av apparaterna använder sig av wifi. Bredbandskollen är gjord på datorn som är kopplad med kabel.
Det jag undrar är om en ny router kan hjälpa mig med mina problem eller om mitt internet bara är för dåligt för att kunna spela och streama netflix samtidigt?

Troligt vis, om den kan prioritera trafiken. Hjälper inte det får du hoppas på Fiber kommer till dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av chapeR:

Hade samma problem som ni har, köpte en dedikerad router . Ringde sedan Telia och bad dem brygga modemet(ladda in programvara som avaktiverade) router delen. Det blev en _väldigt_ stor förbättring.

@snobbenswe

Skrivet av philipborg:

Alla teleoperatörers routrar jag har sett har varit värdelösa, ska definitivt hjälpa. Sitter själv på Telia 18/2 och jag kan ha igång en eller två netflix streams, ladda ner lite och spela samtidigt utan problem. Mycket mer faller på routern än vad man kan tro.

Vad ska man leta efter om man ska köpa en själv då? För jag har alltid använt mig utav leverantörens router.

Skrivet av BergEr:

Jo livet på *DSL är tufft om man vill ta del av video på nätet eller ens patcha spel i vettig fart.
En router som sköter QoS (t.ex prio på spel så de inte laggar när du ser video) är ett måste. Din enhet borde klara det (även om du inte sagt vad du har).

Men du ska inte sitta med dåliga åsikter om Telia bara för att du köpt en tjänst som inte duger år 2015. Bara hoppas utrullning av fiber är på G i ditt område.

Sitter själv på ADSL 8Mbit över sommaren (sommarstuga). Är fan störande att behöva slå av autoupdate i steam, bnet osv. Bara kunna se en twitchstream när man normalt brukar ha 2-4 igång samtidigt som allt annat sker och andra i hushållet använder internet.

Dold text

Det är självklart att jag har kassa åsikter om ett företag som Telia, som är så stort inte kan erbjuda en bättre tjänst år 2015. Fiber kommer inte att komma hit pga hyresvärden så det är inget att hoppas på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Vad ska man leta efter om man ska köpa en själv då? För jag har alltid använt mig utav leverantörens router.

Trafikprioritering, 802.11 ac är trevligt och kanske ska ses som ett "måste" idag och sedan beror det ju på vad du vill betala för ytterligare finesser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386 Där är alla, sedan är inte alla bra. Vad kan du tänka dig att lägga ut på en ny router?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Det är självklart att jag har kassa åsikter om ett företag som Telia, som är så stort inte kan erbjuda en bättre tjänst år 2015. Fiber kommer inte att komma hit pga hyresvärden så det är inget att hoppas på.

De erbjuder ju en bättre tjänst. T.ex Bredband 1000 Ner 500-1000Mbit/s, Upp 50-100Mbit/s.
Finns ju också VDSL (upp till 60Mbit) om man är fast på koppar (fast kanske inte på alla ställen än). Lider av samma fysik begränsningar som ADSL och tappar prestanda för varje meter av kabel.

Är ju hyresvärden som inte uppdaterat huset till 2000talet som det ska klagas på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 köpte denna själv, fungerar klockrent.

Modem/router som telia skickar ut är ju vald för att den _precis_ klarar att levera deras tjänst, så självklart så är det inte mkt att hänga i julgran.

Permalänk
Skrivet av chapeR:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738 köpte denna själv, fungerar klockrent.

Modem/router som telia skickar ut är ju vald för att den _precis_ klarar att levera deras tjänst, så självklart så är det inte mkt att hänga i julgran.

Tack som fan! Ringde du bara till dom och sa att dom skulle brygga? Jag antar att dom kanske förstår vad jag menar om jag säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Tack som fan! Ringde du bara till dom och sa att dom skulle brygga? Jag antar att dom kanske förstår vad jag menar om jag säger det?

du kan ju förklara att du har köpt en egen router och därför så vill du att dom bryggar det befintliga, sen så är det en viss port som du ska gå vidare ifrån till routern, men det förklarar dom