problem med 680 SLI fps drops efter senaste mjukvaran från Nvdia

Permalänk
Medlem

problem med 680 SLI fps drops efter senaste mjukvaran från Nvdia

Tjena, tror jag behöver lite hjälp.
Min burk har aldrig strulat på 2 år men jag antar att det är dax nu:)

Mitt problem startade när den senaste uppdateringen kom till Nvdia korten för någon vecka sedan. Datorn började lagga i både wow och i BF4(gick från ca 60 fps i BF till 10 ish och från 100fps till 50 idle och ca 15 i raids)

Och ja har en 144 Hertz Skärm.

Det första jag provade är att ominstallera drivrutinen och installera en gammal, vilket inte fixade problemet.
sedan provade jag nu i morse att ta ut korten och köra dem 1 och 1, och här kommer det roliga(Båda funkar perfekt) och
jag har bättre fps i alla spel jag spelar just nu, med ett single kort.
Men så fort jag sätter i SLI får jag fps problem

Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Mitt problem startade när den senaste uppdateringen kom till Nvdia korten för någon vecka sedan. Datorn började lagga i både wow och i BF4(gick från ca 60 fps i BF till 10 ish och från 100fps till 50 idle och ca 15 i raids)

Det första jag provade är att ominstallera drivrutinen och installera en gammal, vilket inte fixade problemet.
sedan provade jag nu i morse att ta ut korten och köra dem 1 och 1, och här kommer det roliga(Båda funkar perfekt) och

Vad kan det vara?

Prova avinstallera drivare helt och hållet innan du installerar om nya, ibland hjälper det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har provat det, Även tagit bort ghost filerna som ligger på C hårdisken som sparar data. Kanske bör prova en helt clean install?-.-(altså ominstallera hela datorn!)

Permalänk

Om du spelar bf4 på ultra så har du slut på vram. Bf4 ultra @ 1080p äter just över 2vram. Pröva sänka till high se om samma sak händer då.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Om du spelar bf4 på ultra så har du slut på vram. Bf4 ultra @ 1080p äter just över 2vram. Pröva sänka till high se om samma sak händer då.

Eller inte??

BF4 and the 3GB VRAM myth =http://www.pcper.com/news/General-Tech/BF4-and-3GB-VRAM-myth

One of the more interesting results from [H]ard|OCP's testing with Battlefield 4 was the RAM usage they observed, cards with 3GB or more of VRAM used 2.25GB of RAM at most points, cards with less topped out at 1.75GB of usage. This proved that some of the performance anomalies they saw from NVIDIA cards was not necessarily a VRAM issue. The R9 290X took top spot but even the 270X and GTX760 could manage Ultra settings at 1080p so almost anyone with a modern card should be able to enjoy all of the eye candy in BF4

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Eller inte??

BF4 and the 3GB VRAM myth =http://www.pcper.com/news/General-Tech/BF4-and-3GB-VRAM-myth

One of the more interesting results from [H]ard|OCP's testing with Battlefield 4 was the RAM usage they observed, cards with 3GB or more of VRAM used 2.25GB of RAM at most points, cards with less topped out at 1.75GB of usage. This proved that some of the performance anomalies they saw from NVIDIA cards was not necessarily a VRAM issue. The R9 290X took top spot but even the 270X and GTX760 could manage Ultra settings at 1080p so almost anyone with a modern card should be able to enjoy all of the eye candy in BF4

Jo, jag har också spelat det på ultra med två760or de fick jag också dom till ungefär samma mängder som dom hoppade mellan 1700 och 2000.
Sen håller jag inte med dom ett dugg i dehär "should be able to enjoy all of the eye candy in BF4" Jo, man kan med massa stutter och annat otrevligt som börjar hända då buffern är fylld.
Frågar du mig om det är spelbart skulle jag svara kanske om du aldrig sett hur bra det snurar på kort med vram nog för att inte flaska det.
Satte just igång det för att testa på skoj 64 mans server haina resort 1080p ultra äter 2384vram på ett gtx980 kolla screenshoten.
http://prntscr.com/7x60p2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Jo, jag har också spelat det på ultra med två760or de fick jag också dom till ungefär samma mängder som dom hoppade mellan 1700 och 2000.
Sen håller jag inte med dom ett dugg i dehär "should be able to enjoy all of the eye candy in BF4" Jo, man kan med massa stutter och annat otrevligt som börjar hända då buffern är fylld.
Frågar du mig om det är spelbart skulle jag svara kanske om du aldrig sett hur bra det snurar på kort med vram nog för att inte flaska det.
Satte just igång det för att testa på skoj 64 mans server haina resort 1080p ultra äter 2384vram på ett gtx980 kolla screenshoten.
http://prntscr.com/7x60p2

Jo att ditt kort tar mer än är för att du har 4gbvram , framgår också i länken.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Jo att ditt kort tar mer än är för att du har 4gbvram , framgår också i länken.

Så dom menar att spelet skulle äta mindre vram för att den har mindre buffer ? Hur det skulle vara möjligt kan man alltid undra.
Men om dom åstadkommit nått så revolutionerande så tror jag nog många andra som vill veta hur dom åstadkommit det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia cripplar ju medvetet sina äldre grafikkort, har ni inte hört det? Bara att köpa ett sprillans nytt så är dina problem lösta

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Nvidia cripplar ju medvetet sina äldre grafikkort, har ni inte hört det? Bara att köpa ett sprillans nytt så är dina problem lösta

På med foliehatten :0)

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | MSI MAG B850 TOMAHAWK | RYZEN 7 9700X | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | ASUS Radeon RX 9070XT | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jaså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Så dom menar att spelet skulle äta mindre vram för att den har mindre buffer ? Hur det skulle vara möjligt kan man alltid undra.
Men om dom åstadkommit nått så revolutionerande så tror jag nog många andra som vill veta hur dom åstadkommit det.

Så är det, jag hade nvidia titan gtx innan jag köpte 980, och i bf4 så användes mer vram på mitt kort med 6gb än med 980 som har 4gb.

varför det är så orkar jag ej leta fram, vet att andra sagt så också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Skrivet av Mogwaii:

Så är det, jag hade nvidia titan gtx innan jag köpte 980, och i bf4 så användes mer vram på mitt kort med 6gb än med 980 som har 4gb.

varför det är så orkar jag ej leta fram, vet att andra sagt så också.

Ja det gör det. En stor del utav ens VRAM användning är Cache utav olika former. Har man mer VRAM kan man ha större cache vilket i sin tur ger mindre stutters etc. Mängden använd VRAM skalar med ens VRAM upp till en viss nivå där drivrutinen/spelet bedömer att man har cachat nog. Har man under det för att uppnå "optimal" cache så har man bara en mindre cache helt enkelt. Det är därför det är meningslöst att kolla på t.ex. MSI afterburner efter VRAM användning då den inkluderar cache i sin räkning.

Inte konstigt alls. Mer VRAM -> Mer Cache utrymme.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ja det gör det. En stor del utav ens VRAM användning är Cache utav olika former. Har man mer VRAM kan man ha större cache vilket i sin tur ger mindre stutters etc. Mängden använd VRAM skalar med ens VRAM upp till en viss nivå där drivrutinen/spelet bedömer att man har cachat nog. Har man under det för att uppnå "optimal" cache så har man bara en mindre cache helt enkelt. Det är därför det är meningslöst att kolla på t.ex. MSI afterburner efter VRAM användning då den inkluderar cache i sin räkning.

Inte konstigt alls. Mer VRAM -> Mer Cache utrymme.

Ok, din förklaring är ok, länka mig gärna till länken du läst det så köper jag (kanske) det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Ok, din förklaring är ok, länka mig gärna till länken du läst det så köper jag (kanske) det.

Har ingen länk att hänvisa till då detta är från minnet/kunskap, du får söka upp en själv isf om du vill ha ytterligare någon som säger samma sak

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Vad kan det vara?

Kanske dumt förslag men kolla bara att SLI är aktiverad, avaktiveras efter varje drivers installation (håll själv på att bli galen i flera timmar i samband med senaste uppdateringen). Annars kan du köra clean install på drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Kanske dumt förslag men kolla bara att SLI är aktiverad, avaktiveras efter varje drivers installation (håll själv på att bli galen i flera timmar i samband med senaste uppdateringen). Annars kan du köra clean install på drivrutinerna.

Kollar detta dagligen, lärde mig det också för något år sedan:<

Tack för alla svar so far dock!