Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För er som har suttit och testat nu ett tag, vad är ert första intryck? Fick ni med alla inställningar/program. Fungerar allt? Verkar det snabbare?

Inte för att jag har högre tankar om Strejf, men jag tycker faktiskt omröstningen är en aning fattig..
3st påståenden som pekar på att Win10 är mer eller mindre bra, men ingen att det suger..?

Känns rätt meningslöst att ens ha den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Det är det där jag testat. Testade på releasedagen då hängde det sig/kraschade efter att den laddat ned och skulle starta förberedelserna som det heter. Och som sagt sist fick jag inte ens hem det, ska testa igen. Men angående nyckeln, jag sitter ju på en W8 licens med nyckel som sen är uppgraderad till 8.1...vilken nyckel är det jag ska använda mig av?
Ska det verkligen vara så här krångligt att uppgradera sitt os?

Glöm det med att det står att man ska boota från usb, om du får hem 10:an riktigt och kan skapa media. Jag testade och gjorde som det stod på en av Microsofts hemsidor, installerade från boot på den partitionen Windows var installerad. Blev ingen aktivering och i store stod det 1300 kr, nej tack. Hade tagit en backup av Windows 7 innan och backade tillbaka till den och kör nu uppdateringen inifrån Windows. Laddat ner, skapat installationsmedia på hårddisken och håller nu på att förbereda men ska lägga mig nu och får se hur det ser ut imorgon bitti. Vore kul att kunna uppdatera sin gamla Netbook med Starter7 till Windows 10 någonting. Annars blir det Xubuntu och trilskande där om det inte lyckas

1 Augusti

Fungerade utmärkt med aktiveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rex1:

tjenare, jag har köpt win 7 pro för min nya dator , måste jag installera windows 7 och sen installera alla uppdateringar och sen uppgradera till windows 10 och sen göra en clean install? eller kan jag bara installera windows 7 och sen ladda ner http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och uppdatera direkt till win 10 och sen göra clean install?

Undrat detta med men verkar som man MÅSTE uppgradera till Win 10 först sen får man göra en clean install direkt för att formatera datorn med win 10

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Var litet tveksam först men efter en hel del grötande, registerändringar och en nedladdning av start10 så är jag relativt nöjd. Enda störande som jag inte hittat någon väg runt ännu är de automatiska uppdateringarna och att min uppstartstid blev horribel. När jag körde technical previewn ett tag tillbaka så kändes det betydligt rappare. Uppstartstiderna jag har nu är till och med sämre än jag hade på win7.

EDIT: Jo, fortfarande skumt att de har två kontrollpaneler. Jag hade räknat med att det bara var en övergångsperiod i previewn. Hade aldrig trott att det skulle vara så skumt på det färdiga systemet.

Permalänk

Tar bort mitt inlägg då jag hittade ett svar på min fråga.

Permalänk
Inaktiv

Trots det klumpiga användargränssnittet så är det förstås riktigt trevligt att ändra på låsskärm/inloggningsbilden redan i fotoappen — istället för att tvingas navigera igenom halva kontrollpanelen efter mina kontoinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

http://i.imgur.com/1K5nudV.jpg
Trots det icke användarvänliga gränssnittet så är det förstås riktigt trevligt att det går att ändra på låsskärmsbilden redan i fotoappen — istället för att tvingas navigera igenom halva kontrollpanelen efter användarkontoinställningarna.

Var litet mera bängel att ändra loginskärmen. Men till slut gick även det.

Permalänk
Avstängd

Efter min skärmsläckare gått igång får jag en triangel på mitt wifi och behöver reparera det, "wifi saknar giltig ip konfiguration" tips på hur de fixas? Började efter w10

Permalänk
Medlem

Är det någon här på SweC som haft problemet med 100% hårddisk belastning efter uppgraderingen?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apupu:

Var litet tveksam först men efter en hel del grötande, registerändringar och en nedladdning av start10 så är jag relativt nöjd. Enda störande som jag inte hittat någon väg runt ännu är de automatiska uppdateringarna och att min uppstartstid blev horribel. När jag körde technical previewn ett tag tillbaka så kändes det betydligt rappare. Uppstartstiderna jag har nu är till och med sämre än jag hade på win7.

EDIT: Jo, fortfarande skumt att de har två kontrollpaneler. Jag hade räknat med att det bara var en övergångsperiod i previewn. Hade aldrig trott att det skulle vara så skumt på det färdiga systemet.

Ja och den saknar även hel del inställningar den nya och den gamla har dom tagit bort windows uppdate och inställningar till dessa och flyttat till modern.

Ja var om något stort problem redan i win 8. Var uppdelat i två OS, trodde det var ett skämt att det skulle levereras så till kund (trodde bara betan skulle se ut så). Men en person på forumet tyckte det var perfekt, sen ändrade åsikt när Win 10 kom ja lustigt.

Skrivet av baxee:

Efter min skärmsläckare gått igång får jag en triangel på mitt wifi och behöver reparera det, "wifi saknar giltig ip konfiguration" tips på hur de fixas? Började efter w10

Lösning: installera förgående os

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu svarar jag på TS första inlägg: Jag tycker Windows 10 har gett ett riktigt bra första intryck.
Designen, interfacet och användarvänligheten. Det känns som att windows 8 tog de saker för långt och visste inte riktigt vad de höll på med... nu med Windows 10 har de hamnat på rätt plats mellan windows 7 och windows 8. Om man tittar på interfacet så många funktioner på mac som kommit in i explorer. Att kunna ha flera skrivbord är en funktion som verkligen har fattats i förhållande till mac och linux.

Dock verkar min touchpad till min billiga acer-laptop (E1-522) ha fuckat ur lite. Går inte att vila handen på touchpaden längre.

Permalänk
Medlem

Modem setup host har slutat fungera
***suck*** Ger upp den här skiten snart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tar ett tag att vänja sig vid det. Uppgraderade i förmiddags och än har jag inte märkt någon enorm skillnad (Ja, förutom esteten då) från Windows 7. Är DX12 med från start? Eller kommer det i en uppdatering?

Har visserligen inte uppdaterat själv ännu, men vad jag vet skall det finnas med från start.
Men kör "dxdiag" så får du svaret..

Permalänk

kan inte installera, har fått buggen att processorn inte stöds:( har läst i forum och provat det som står! allt i windows update är installerat och har kört det där scriptet med schtask.exe utan framgång. nån som vet vad man kan göra??

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Jag har nu märkt en underlig sak med File Explorer och VLC Player. Varenda gång jag öppnar en fil med VLC, oavsett filtyp, så hoppar File Explorer upp till toppen av mappen jag är i samtidigt som filen öppnas. Detta sker inte med något annat program jag använt hittills.

Någon som vet varför detta sker och hur man undviker det?

Permalänk
Medlem

Själv är det andra gången jag försöker installera skiten nu, med den där MediaCreationTool:en, men det fungerar inte..
Laddar ner och den börjar skapa något, sedan försvinner rutan och det är som inget har hänt? Ska det vara så?
Startar om och det är fortfarande Win8.. Går snart tillbaka till Win7 på alla datorerna.

3:e gången gillt.. Nu börjar det hända saker. Håller på och söker efter uppdateringar nu iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Verkar rulla på med utrullningen. Nu gör källor gällande att Windows 10 har installerats på ca 67 miljoner enheter. http://www.windowscentral.com/report-windows-10-now-installed...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Någon mer som har problem med att installera Vmware vSphere Client 6.0?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adam West:

Modem setup host har slutat fungera
***suck*** Ger upp den här skiten snart.

Hur mycket diskutrymme har du på systempartitionen?
Ha minst 20 Gb ledigt för att vara på säkra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Undrat detta med men verkar som man MÅSTE uppgradera till Win 10 först sen får man göra en clean install direkt för att formatera datorn med win 10

Vilket är ganska logiskt då det är en uppgradering det handlar om.

Vill man slippa uppgraderingsklabbet köper man en licens från Microsoft:
Windows 10 Home
1 299,00 kr

Windows 10 Pro
2 599,00 kr

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med Steam? Den försöker att uppdatera mina spel men cirkulerar uppdatering på ett och samma spel hela tiden och blir aldrig klar nån gång.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vilket är ganska logiskt då det är en uppgradering det handlar om.

Vill man slippa uppgraderingsklabbet köper man en licens från Microsoft:
Windows 10 Home
1 299,00 kr

Windows 10 Pro
2 599,00 kr

För min del köpte jag Windows 8 Pro 2012 när jag var student.
För 279kr tyckte jag det var en bra deal, och det har ju definitivt betalat sig genom att ägna någon timme åt uppgraderingen till Windows 10, även om jag aldrig använde Windows 8.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

För min del köpte jag Windows 8 Pro 2012 när jag var student.
För 279kr tyckte jag det var en bra deal, och det har ju definitivt betalat sig genom att ägna någon timme åt uppgraderingen till Windows 10, även om jag aldrig använde Windows 8.

Jo fast här handlade det om att först behöva installera win 7 för att sen uppgradera till win 10. Attt man dvs inte kan köra win 10 direkt med win 7 nyckeln.

Permalänk
Medlem

Två dåliga saker. Varför har de inte följt temat och bytt alla ikoner och knappar till nya temat? Första man ser under installationen. Små detaljer som gör helheten. Fattar inte heller varför de inte sparkat ut den gamla kontrollpanelen, helt hade nog varit lite svårt ännu så länge men har redan hamnat där av anledningar jag tycker jag inte borde.

I övrigt gillar jag det nya gränssnittet och har inte blivit frustrerad ännu. Kan äntligen nyttja aero-peek funktionerna med ett stilrent och ej genomskinligt tema. Tidigare körde jag Windows classic, men det är borta i 10:an och istället är standard rätt stilrent

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Två dåliga saker. Varför har de inte följt temat och bytt alla ikoner och knappar till nya temat? Första man ser under installationen. Små detaljer som gör helheten. Fattar inte heller varför de inte sparkat ut den gamla kontrollpanelen, helt hade nog varit lite svårt ännu så länge men har redan hamnat där av anledningar jag tycker jag inte borde.

I övrigt gillar jag det nya gränssnittet och har inte blivit frustrerad ännu. Kan äntligen nyttja aero-peek funktionerna med ett stilrent och ej genomskinligt tema. Tidigare körde jag Windows classic, men det är borta i 10:an och istället är standard rätt stilrent

Kontrollpanelen är kvar ???

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har någon hittat hur man loggar ut? Finns ju bara strömsparläge, stäng av och starta om.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Har någon hittat hur man loggar ut? Finns ju bara strömsparläge, stäng av och starta om.

Längs upp till vänster

http://www.ladda-upp.se/bilder/aynryjxsnvhiww/

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Tack. Märkte precis att man skulle trycka på namnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Har visserligen inte uppdaterat själv ännu, men vad jag vet skall det finnas med från start.
Men kör "dxdiag" så får du svaret..

DX12 är installerat iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds