Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

För er som inte vet hur man tar bort krav på att logga in i Windows varje gång du startar datorn

Gå in i:
Settings -> Account -> log in with Local account instead

Välj namn bara och skippa skriva in lösenord, tryck bara på nästa och du är klar! (Enkelt kan tyckas men vissa kanske vart rasande)

Fick även bort ett mindre problem jag hade med att mitt TB gick över på Amerikansk:

Klicka på ENG/SV nere till höger i syst -> Language preferences -> Additional date time and regional settings -> under "Language" tryck på change input methods (blå) -> Under "English" tryck på Options (blå) till höger -> sedan "Remove" till höger under input method, US.

Det gäller ju att lära sig vart allt finns, igen...

Permalänk
Avstängd

Tycker Windows 10 är perfekt!

Är det fler som har fått så att VRAM minskas jätte mycket? Spelade Witcher 3 innan & använde cirka 3.5GB vram (win 8.1) & nu använder jag mellan 1-5-2GB vram. Detta är ju bra? GTA V 3,6GB vram, nu knappt 2,5GB vram. Har testat ett flertal spel & GTA har använts mest vram. Kör 2 r9 290x tri-c OC & lirar i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag ursäktade alla developer/preview versioner rätt mycket.
Jag tänkte att "säkerligen så har dom låst just denna saken p.g.a. dom vill testa den ordentligt" etc. etc.

Men nu när man efter åtskilliga timmar med pro versionen inser att preview=skarp så blir jag nästan mörkrädd !
T.ex. att man inte riktigt är administratör.
Försök t.ex att ta bort en fil som "trusted installer" äger, jag har inte hittat ett sätt.
Inte ens PRO versionen tillåter en att konfigurera uppdateringart som man vill.

Och den enorma mängden bloat som MS pushar på oss och som inte går att ta bort.
Deras nya musik tjänst t.ex. eller xbox saken som ingen bett om, eller store, mail, OneNote maps (wtf?) som ingen sansad människa kommer använda, för att bara nämna ett fåtal exempel.
Det är bokstavligt talat ingen av standard apparna jag vill använda och därför inte vill ha på min dator.

jag var nästan enbart positiv när 9926 släpptes.
Allt var rent och bloatfritt, precis som ett OS skall vara.
Men det blev värre och värre för att slutligen hamna exakt där det inte skulle vara =(

Nåja, W7 har support till 2020 sägs det.
Kanske MS har släppt nån SP innan dess som gör W10 attraktivt igen.
För just nu så är det ingenting som lockar mig.

Vi är nog många som kommer sitta med Windows 7 ett bra tag till. Företagsanvändarna kommer garanterat att göra det.

Kanske, och jag säger kanske, om man har en dedikerad spelburk och när hårdvara och mjukvara kommer för DX12 att man kör in Win10 där. Men tiden får utvisa om DX12 har några fördelar, det vet vi inte än på länge.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Vad tycker jag om Windows 10?

Hmm bra fråga faktiskt. För det första har jag aldrig använt Windows 10 men har följt utvecklingen av det och gillar inte riktigt den riktning dem tagit.

Jag tycker dem har gjort Windows 10 fulare och tagit det tillbaka till 90-talet på något vis som exemplet nedanför visar:

Dold text

Jag personligen tycker mer om Windows 8.1 utseende och Start.

Det finns egentligen inget Windows 10 kan göra för mig bättre idag som Windows 8.1 inte redan kan.

Ur personlig synvinkel ser jag inga fördelar med att uppdatera och orkar inte plöja igenom drivrutiner, felsökningar och substitut till program som inte längre fungerar.

Windows 8.1 med update 3 känns för mig som ett väldigt stabilt och moget OS idag och för första gången på flera år känner jag en stor lättnad av att äntligen kunna landa och sluta tänka på krångel.

Detta kommer från en som till än början hatade Windows 8 och älskade Windows 7 men har lärt sig att faktiskt tycka om det.
Modern UI i Windows 8.1 fungerar perfekt för mig och Start är lite som en anslagstavla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatrimVidz:

Jag jobbar febrilt på att försöka få igång installationen via den manuella nerladdningen som alla rekommenderar, men... nånting hände...
http://i57.tinypic.com/a0i05g.jpg
Tredje försöket nu och har fortfarande inte lyckats...

Bild sparad för framtida skratt över alla tokiga felmeddelanden i Windows OSX och LINUX.

Windows uppdatera är segt nu... väntan en timme på vanliga uppdateringar på min Windows 7 Starter Netbook. Härlig gammal enkärnig Atom anno 2010 där fortfarande batterierna håller minst 5 timmar och ibland längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwagcoRe:

Tycker Windows 10 är perfekt!

Är det fler som har fått så att VRAM minskas jätte mycket? Spelade Witcher 3 innan & använde cirka 3.5GB vram (win 8.1) & nu använder jag mellan 1-5-2GB vram. Detta är ju bra? GTA V 3,6GB vram, nu knappt 2,5GB vram. Har testat ett flertal spel & GTA har använts mest vram. Kör 2 r9 290x tri-c OC & lirar i 1440p.

Låter ju skitbra, Windows 10 är så grymt. Har uppgraderat fem maskiner än så länge. Fyra hemma och en på jobbet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom tidigare posts..

Men - min nvidia experience funkade inte, inga drivisar eller ngt..
Spelen funkade såklart inte heller, jag blev lite mörkrädd.
Jag löste mitt problem såhär (Jag vet, wow vilken hacker jag är, not! Men ngn kanske har nytta av detta)
1. Jag gick in på enhetshanteraren
2. Såg att bildskärmsdrivisarna hade ett ?, saknade drivrutin
3. Jag tillägger att jag hade allt av nvidias drivrutiner uppdaterade innan windows 10 installationen
4. Sedan valde jag mitt grafikkort och högerklickade - valde uppdatera drivrutin
5. Uppdaterade via internet
6. Datorn sa att den behövde startas om
7. Det gjorde jag och nu verkar allt funka hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat min nya favorit feature:

Super smidigt att rensa upp och kontrollera vd det är som tar plats på datorn.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Tycker om nya Xbox appen och att man lätt kunde lägga till alla program etc i den så det gick att rensa bort en massa iconer från skrivbordet. Mycket renare look, kanske inte som OS X men ett kliv i rätt riktning.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Windows 10 är RIKTIGT bra! 144Hz kommer verkligen till sin rätt i WDDM 2.0 / DX12 också. Extremt rappt och responsivt system, och att scrolla och arbeta runt med fönster är en dröm numera. Det har också vart snack om hurvida dxdiag inte rapporterar DX12 funktionalitet, men det gör det:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Inte lyckats installera ännu Trots upprepade försök med att endast uppgradera via download-toolet som Microsoft tillhandahåller så har jag fortfarande inte ens fått hem filen/os:et.
Stod senast igår i över 2h innan jag gav upp på 39%, med en 100/100 lina. Ska testa att avinstallera Killer Nic drivern, hört att det ska vara skräp men jag har fått nästintill likadana resultat med och utan
Nog för att servrarna är överbelastade men va fan
Får göra ett nytt försök ikväll då....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Inte lyckats installera ännu Trots upprepade försök med att endast uppgradera via download-toolet som Microsoft tillhandahåller så har jag fortfarande inte ens fått hem filen/os:et.
Stod senast igår i över 2h innan jag gav upp på 39%, med en 100/100 lina. Ska testa att avinstallera Killer Nic drivern, hört att det ska vara skräp men jag har fått nästintill likadana resultat med och utan
Nog för att servrarna är överbelastade men va fan
Får göra ett nytt försök ikväll då....

Trist att höra. Uppdaterade två system igår runt 00-01 tiden med MediaCreationToolx64 från Microsoft's hemsida. Ska fungera nu också när jag testade.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

@Adam West: Skulle då rekomendera gå hit: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Och boota från usb och installera så slipper du vakta uppgraderingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Windows 10 är RIKTIGT bra! 144Hz kommer verkligen till sin rätt i WDDM 2.0 / DX12 också. Extremt rappt och responsivt system, och att scrolla och arbeta runt med fönster är en dröm numera. Det har också vart snack om hurvida dxdiag inte rapporterar DX12 funktionalitet, men det gör det:

http://oi61.tinypic.com/24ay26e.jpg

Står också att jag har DirectX12 men undrar lite hur nu Nvidia GTX 970 fått 12 GB minne när det bara har 3,5 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@Adam West: Skulle då rekomendera gå hit: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Och boota från usb och installera så slipper du vakta uppgraderingen.

Det är det där jag testat. Testade på releasedagen då hängde det sig/kraschade efter att den laddat ned och skulle starta förberedelserna som det heter. Och som sagt sist fick jag inte ens hem det, ska testa igen. Men angående nyckeln, jag sitter ju på en W8 licens med nyckel som sen är uppgraderad till 8.1...vilken nyckel är det jag ska använda mig av?
Ska det verkligen vara så här krångligt att uppgradera sitt os?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag behövde inte göra nåt av det du skriver ??

Spara inställningar/filer
Kunde välja svenska direkt
Gick hur bra som helst för mig

Hade riktig windows 8 pro licens ingen OEM alltså

Jag hade oxå riktiga Windows Pro innan, kanske var nån bugg för de som var först ut att uppdatera, eller oxå antog den att jag körde engelskt OS för jag hade både svenskt och engelskt tangentbord installerat. Oavsett vad så hände det mig och tydligen inte alla?????

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av downup:

Saknar att man inte kan lägga till en genväg i startmenu, använder ett excel dokument väldigt ofta och det hade varit gott med att ha den i startmenyn. Men nu måste den ligga på skrivbordet

Är ju bara högerklicka på filen och välj lägg till start.

Permalänk
Skrivet av kskolle:

@Adam West: Skulle då rekomendera gå hit: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Och boota från usb och installera så slipper du vakta uppgraderingen.

Skrivet av Adam West:

Det ä det där jag testat. Testade på releasedagen då hängde det sig/kraschade efter att den laddat ned och skulle starta förberedelserna som det heter. Och som sagt sist fick jag inte ens hem det, ska testa igen. Men angående nyckeln, jag sitter ju på en W8 licens med nyckel som sen är uppgraderad till 8.1...vilken nyckel är det jag ska använda mig av?
Ska det verkligen vara så här krångligt att uppgradera sitt os?

Man måste uppdatera först! Sen boota från USB!

Har du ledigt diskutrymme? Du behöver inte skriva någon nyckel. Det sköts automatiskt. Viktigt att aktivera efter uppdatering!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwagcoRe:

Tycker Windows 10 är perfekt!

Är det fler som har fått så att VRAM minskas jätte mycket? Spelade Witcher 3 innan & använde cirka 3.5GB vram (win 8.1) & nu använder jag mellan 1-5-2GB vram. Detta är ju bra? GTA V 3,6GB vram, nu knappt 2,5GB vram. Har testat ett flertal spel & GTA har använts mest vram. Kör 2 r9 290x tri-c OC & lirar i 1440p.

Intressant för mina GTX 780 i SLI använder cirka 2.8-2.9GB VRAM i The Witcher 3 när jag spelar och det är bara i 1080p.
Med det sagt så har däremot SLI-användningen gått upp från cirka 90-95% på vardera kort till 97-99% konstant så det är ju definitivt en förbättring

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Står också att jag har DirectX12 men undrar lite hur nu Nvidia GTX 970 fått 12 GB minne när det bara har 3,5 GB.

http://s6.postimg.org/uiol9gxu9/kort.jpg

Det står ju uppskattat inte att det har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Man måste uppdatera först! Sen boota från USB!

Har du ledigt diskutrymme? Du behöver inte skriva någon nyckel. Det sköts automatiskt. Viktigt att aktivera efter uppdatering!

Ah ok. Ang diskutrymme så finns det en 120GB att tillgå.
Ska som sagt ge det ett nytt försök ikväll :9

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Man ser att dom satsat på mobil, surfplatta och konvergens.
Apparna verkar mognare nu, och det är fler appar.
Gränssnittet ser mer och mer ut som en mobil eller surfplatta än en konventionell PC.

I startmenyn finns "Appar" där man ser appar. Men det finns inget sätt att se konventionella applikationer som Notepad, WordPad och Paint så dom är lite dolda, men dyker upp om man söker efter dom.

Numera finns även OneCloud integrering i Utforskaren.
Kontrollpanelen är helt omgjord.
Mycket verkar nerdummat, simplifierat och borttaget.
Det finns ett "surfplatte läge" så man kan ställa in så den beter sig som en surfplatta även på en PC.

Nya startmenyn är mycket trevligare än startskärmen från Windows 8, men fortfarande inte lika trevlig som startmenyn i Windows 7.

Vet inte om jag tycker om Windows 10 eller Windows 8 bättre.
Det tar ju lite tid att vänja sig också. Men den här känns mer mobil-orienterad och nerdummad.

Jag tycker Linux är mycket trevligare än Windows 10. Den upplevelsen som Ubuntu eller GNOME ger är mycket trevligare.

Permalänk
Medlem

Dem ända riktiga problemen jag har för tillfället är med Microsoft Edge. Jag HATAR and inte få någon typ av bekräftelse(där jag kan välja var en fil ska sparas) innan nerladdningar börjar.
Och så saknas "Save target as..." när man högerklickar på en länk, så man har inga sätt att spara .pdf eller .swf filer utan de öppnas bara i webbläsaren. Ända sättet jag hittat att spara filerna är att använda en annan webbläsare.

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är ju bara högerklicka på filen och välj lägg till start.

Inte på en sparad fil, bara genvägar till ett program.
Jag har en excel fil som jag ofta använder och den går inte fästa.

Permalänk
Medlem

Jag hatar den nya foto-appen något otroligt. Ingenting fungerar enkelt, och man kan inte ens göra manuella album.. Foton sorteras automatiskt under de månaderna som de skapades, och det finns inget sätt att samla alla bilder på ett ställe. Dessutom går bildspel för fort och har en jobbig fade nu som inte 8:ans app hade.

Och fasen vad jobbigt det ska vara att få fram kontrollpanel/den här datorn osv och se allting snabbt & enkelt som förr..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Väntar fortfarande på att min ska säga till !

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Väntar fortfarande på att min ska säga till !

Ta ner ISO filen med programvaran som medföljer. Välj Uppdatera befintligt system. Installera. Aktivera. Se till att aktiveringen blir godkänd.

Efter installationen är klar så gå in på denna sidan igen https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Öppna programvaran och välj Installationsmedia istället och få din ISO fil på USB och gör en Clean install

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Så slipper du vänta på Win 10 via Windows Update

Permalänk
Medlem

Detta har säkert diskuterats men vet inte om orkar leta genom hela tråden då det här är mitt första tillägg sen jag uppgraderade till W10 :P.

Det har varit problem med tidigare biuld då oavsett vad man gör så går hårddiskarna av och till, jag har satt det på 0 min ändå hör jag att de klickar och detta verkar inte min dator gilla. :/

Är det nån som vet eller kan lösningen på eländet?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd

Är det någon som har testat att uppgradera med typ bara 1-2GB ledigt på hårddisken? Blir man uppmanad att använda ett USB-minne som temporär lagringsplats då?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag hatar den nya foto-appen något otroligt. Ingenting fungerar enkelt, och man kan inte ens göra manuella album.. Foton sorteras automatiskt under de månaderna som de skapades, och det finns inget sätt att samla alla bilder på ett ställe. Dessutom går bildspel för fort och har en jobbig fade nu som inte 8:ans app hade.

Och fasen vad jobbigt det ska vara att få fram kontrollpanel/den här datorn osv och se allting snabbt & enkelt som förr..

Fotoappen bör förbättras, riktigt dålig faktiskt.

Men varför är det så svårt att få fram t.ex Kontrollpanelen? Jämfört med vad?

Högerklicka på startmenyn eller tryck ctrl-x, välj kontrollpanelen. Precis som 8. Eller startmenyn, högerklicka File Explorer och välj Properties för att komma rakt in i System menyn. Eller Windows Knapp - break för att komma dit...

Det är helt enkelt ett beteende mönster du har arbetat in som gör att du tror det är snabbare och enklare.