Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är inte som många andra yrken där man är fullärd när man gått ur skolan. Tvärtom så är det när man börjar jobba som man börjar lära sig och man måste hålla sig uppdaterad hela tiden..

Ursäkta? Vilken utbildning och yrke tänker du att man är färdig när man kommer ut från skolan?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Finns det jobb för programmerare? jag har nämligen gjort mina gymnasie val nu och krigar på i sista året i nian.
har valt tekniska programmet men vet inte än vilken inriktning jag ska ta sen.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hephox:

Finns det jobb för programmerare?

Det finns (nästan) alltid jobb, inom allt, det folk gnäller över är ofta att man antingen behöver flytta eller inte får den lönen man kräver, ibland även inriktning vilket nog är mest relevant i detta sammanhang. Finns det inte får man helt enkelt dra igång ett eget projekt, vilket bör vara det roligaste med just programmering då man kan göra en hel del skoj. Det är i alla fall vad som gör mig lite sugen på att lära mig programmera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Det är inte som många andra yrken där man är fullärd när man gått ur skolan.

Som exempelvis vilket yrke då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska vara svårare att få jobb och sämre löner i spelbranschen. Har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Vet inte av erfarenhet men kan tänka mig att spel branschen är mycket frilans och gå från jobb till jobb på de lägre nivåerna och du har troligtvis inte någon jobb garanti så för många kan de bli att söka ett nytt jobb när projekten är klart även om spel projektet kanske tar 3år att bli färdigt.

En "lead programmer" position i t.ex USA tjänar väl mellan 60.000 - 70.000 i månaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spel565:

Antalet stora och rika spelföretag är väl inte jättestort, så det kan man väl tänka sig?

Permalänk
Avstängd

Jag gick in på ca 32 vill jag minnas men då hade jag erfarenhet från eget företagande under studietiden etc, idag 8 år senare har jag 60. Tyvärr tror jag inte det går att tjäna så värst mycket mer om man inte vill lämna det tekniska. Det är väl att starta eget konsult eller produktbolag som gäller om man vill tjäna de stora pengarna (Men med högre risk självklart).

edit: Jag gick in som utvecklare och idag är jag Systemarkitekt / Partner

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon179502:

Spelprogrammerare har det särskilt svårt, utbilda dig och läs på. Var bered att få kämpa MYCKET! Har en vän som lyckats bli programmerare på Codemasters men han skrev i princip bort sin ungdom för att sitta och programmera egna små spel och bygga en portfolio på sin fritid så han hade något att visa upp.

Sen tjänar spelprogrammerar oftast sämre än vanliga utvecklare. För att det är ett passionsarbete och att marknaden ser ut på ett sådant sätt att spelprogrammerarnas löner utvecklats mycket långsammare än andra marknader. Samt att förhållandena kan vara ännu stressigare och ännu sämre. Det är ett hårt jobb man måste älskar för att kunna jobba med.

MEN! Låt inte de hårda orden göra att du ger upp på din dröm. För helvete, det enda jag säger är att om du vill nå din dröm var redo att jobba tills k**** ramlar av.

Håller med Arazand spelprogrammerare är ingen dans på rosor. Det är väldigt många "ungdommar" som tycker att det kul att spela och sedan får för sig att de ska bli spelprogramerare. Du är långt ifrån en spelprogramerare när du börjar lära dig ditt första språk så kom på lite andra små projekt du skulle villja göra innan du ens tänker på att göra ett nytt Call of Duty. Det är som med träning du blir inte världsmästare på en dag så det är viktigt med del mål så att du verkligen ser din progression. Tänk också på den kreativa friheten, om du blir riktigt bra på att programera så kan du skapa nästan vad som helst. Du kommer inte kunna programera spel efter gymnasiet om du bara pluggar till lektionerna och får MVG i din programeringskurs utan om du ska börja programera spel direkt efter gymnasiet så är det bara att säga hejdå till fritiden och spendera studiebidraget på böcker. "MEN! Låt inte de hårda orden göra att du ger upp på din dröm. För helvete, det enda jag säger är att om du vill nå din dröm var redo att jobba tills k**** ramlar av."

Permalänk
Medlem

Kan även avslöja, mina kollegor har inte läst några avancerade utbildningar. Det handlar om intresse och bevisa att du kan. Vissa har inga högskolepoäng överhuvudtaget. Programmering handlar om vad du har programmerat och inte vad du har för utbildning. Skaffa dig en bra portfolio så kan du komma långt.

Sen om du vill bli spelprogrammerare, satsa inte på de stora företagen. Du kan gå väldigt långt som indieskapare... kolla bara på Minecraft-skaparen. Det gäller ha en unik idé som du tror många gillar. Lägg tiden på att skapa spel inte spela. Läs böcker, forum, kolla youtube... man blir aldrig färdig programmerare, men är du villig att lära dig så kommer du längre.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Jag fick 29k i ingångslön (civilingenjör 2015 från LTH) nere i Skåne. En sak som folk inte verkar tänka på att det är enorm skillnad mellan programmerare. Till skillnad från tex en random industriarbetare på någon fabrik så skiljer sig antagligen inte särskilt mycket i produktivitet mellan olika arbetare (jag generaliserar nu) och alla gör ungefär samma typ av arbete. Det finns säkert de som är 2x, kanske 3x mer produktiva än andra men mycket mer än så blir det antagligen inte.

Men mellan programmerare kan det finnas enorm skillnad mellan olika programmerare, en riktig duktig programmerare kan vara kanske 100x mer produktiv än den genomsnittliga programmerare. Dessa stjärnor kan dessutom lösa problem som den genomsnittliga programmeraren i princip aldrig kan lösa. När man väl börjar jobba visar det sig rätt snabbt vad man är för typ av programmerare, stjärna, code monkey eller något mitt i mellan (låter kanske elakt men faktum är att det behövs alla typer, antagligen behövs mest code monkeys då en stor del av den kod som faktiskt skrivs är rätt trivial), och stjärnorna kommer förr eller senare tjäna bättre än sina kollegor för det är orimligt att man får samma lön när man bidrar så mycket mer.

Tyvärr är mitt generella intryck i Sverige att en del arbetsgivare (speciellt stora arbetsgivare) har svårt att förstå varför en viss programmerare skulle vara värd mer lön än sina kollegor "när de alla skriver kod och jobbar med samma projekt". Sådan inställning kommer bara straffa sig i längden då företag alltid kommer behöva riktigt vassa programmerare och vill man ha kvar dessa måste man visa det med tex högre lön. Min uppfattning är att i andra länder är man betydligt bättre på att kompensera duktiga människor än i Sverige. Men denna svenska trend att alla är värda lika kommer inte hålla i längden tror jag i alla fall.

Summa summarum - duktiga programmerare kommer alltid få jobb lätt och de kommer vara välbetalda. Code monkeys kommer också få jobb, även dessa välbetalda. Programmering är roligt, välbetalt och ett framtidssäkert yrke - tvivla inte, börja programmera nu!