Precis köpt liten SSD, hur få över endast Windows?

Permalänk
Medlem

Precis köpt liten SSD, hur få över endast Windows?

Hej!

Jag köpte en SSD på 64gb som kom idag.
Har sen innan en mekanisk HDD som jag har Windows/allt jag äger på.

Vill helst alltså inte formatera om hela HDDn.

Hur går jag smartast till väga för att få endast Windows på SSDn, ta bort Windows från HDDn och samtidigt behålla alla mina filer?

Permalänk
Medlem

@Kewkpad:

Installera Windows på din nya ssd.. Går inte att flytta..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tror lösningen på det här problemet är myyycket krångligare än att bara installera Windows på din nya SSD. Ta ur alla andra diskar så din boot-partition inte stannar kvar på hårddisken bara.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Eller så gör du det enkelt och använder ett sådant här klonings-kit:

http://www.inet.se/produkt/5315504/corsair-ssd-hdd-cloning-ki...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Finns väl Clonings verktyg för det? Så man kan flytta windows från mekaniska till din SSD

EDIT: @septembro hann före

Permalänk
Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

@Bazisten: hehe, ja kanske var på någon millisekund där för vi verkar ha postat på samma tidpunkt

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Låt oss säga nyinstallation på SSDn, hur får jag bort Windows från gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

Låt oss säga nyinstallation på SSDn, hur får jag bort Windows från gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

När du startar installationsprogrammet så ska du kunna installera windows på nytt på din SSD och formatera sedan den mekaniska när du har sparat filerna efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

När du startar installationsprogrammet så ska du kunna installera windows på nytt på din SSD och formatera sedan den mekaniska när du har sparat filerna efteråt

Formaterar jag försvinner alla mina andra filer också. Tänkte om det fanns ett sätt att bara avinstallera Windows. Mina filer får ej plats som tillfällig backup på SSDn, det som är lite klurigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kewkpad:
Går att välja vilket OS som ska starta primärt.nära i mbr

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Eller så gör du det enkelt och använder ett sådant här klonings-kit:

http://www.inet.se/produkt/5315504/corsair-ssd-hdd-cloning-ki...

Skrivet av Bazisten:

Finns väl Clonings verktyg för det? Så man kan flytta windows från mekaniska till din SSD

EDIT: @septembro hann före

Kloningsverktyg hjälper dock inte mycket om man inte har Windows på en egen partition på sin HDD.
Blir svårt att klona in en partition på t.ex 1TB till en SSD på 64GB.

Till TS, det smidigaste sättet att lösa det på är att installera om Windows på din SSD, när det är uppe och snurrar kan du helt enkelt bara radera Windows och tillhörande mappar från din mekaniska disk.
Eller ännu bättre, lämna tillbaka din 64GB SSD om du kan och köp en stor Jag klarade mig hyffsat på 120GB SSD i flera år men kom till insikt för ett tag sen att det är för lite i längden och sitter idag på 500GB+120GB SSD, oftast vill man ha mer än bara Windows på sin SSD och då fylls utrymmet snabbt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.