Asus kryddar moderkorten i ROG-serien med färgglada lysdioder

Permalänk
Melding Plague

Asus kryddar moderkorten i ROG-serien med färgglada lysdioder

Inför lanseringen av Intel Skylake förbereder Asus inte mindre än fyra nya moderkort i serien Republic of Gamers, samtliga med programmerbara lysdioder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen Impact ännu? Synd!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Asus Rainbow Of Gamers!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

heftigt ska ha denn på dremhack

Permalänk
Medlem

Ja men det var väl trevligt? Då kan man ju förhoppningsvis hitta en färg som passar chassiet och slippa känns sig begränsad i sitt val, men lite synd är det dock att det inte är RGB med 16.7 miljoner färger för det hade ju varit ännu bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

Ingen Impact ännu? Synd!

Kommer senare.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

detta är ju iallafall bättre än msi:s. Där kunde man ju bestämma vilken färg man vill men alla andra delar är röd...

Permalänk
Medlem

Känner att jag börjar bli alldeles för gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kommer senare.

Precis som med VI Impact och VII Impact. Men vi får se vad VIII Impact tillför!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

Precis som med VI Impact och VII Impact. Men vi får se vad VIII Impact tillför!

Exakt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan man välja att stänga av lysdioderna också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan man välja att stänga av lysdioderna också?

Det har alltid gått att stänga av det i BIOS hittills, så det är nog inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Känner att jag börjar bli alldeles för gammal.

Är otroligt gammal, men inte bitter. Tycker att ett bygge där man har en tanke med färger och har belysning gjort på ett smakfullt sätt kan vara väldigt snyggt. Förstår inte motsatsförhållandet mellan ålder och ljus i ett chassie.

Permalänk
Medlem

Ja finns alltid någon lättlurad tomte som lägger några extra hundra lappar för en china led bakom en plastbit.

Det kommer också hamna bakom din GPU vilket gör det ännu mera värdelöst att betala extra för.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ser ändå rätt smakfullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ja finns alltid någon lättlurad tomte som lägger några extra hundra lappar för en china led bakom en plastbit.

Det kommer också hamna bakom din GPU vilket gör det ännu mera värdelöst att betala extra för.

Det är väl ändå inte LED-lampan som bidrar till den högre kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Asus Rainbow Of Gamers!

Rainbow of Gamers: Pride Edition

Det var ju inte direkt disco så rätt ok tycker jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är otroligt gammal, men inte bitter. Tycker att ett bygge där man har en tanke med färger och har belysning gjort på ett smakfullt sätt kan vara väldigt snyggt. Förstår inte motsatsförhållandet mellan ålder och ljus i ett chassie.

Jag säger inte att det är så för alla andra, men för mig personligen så fann jag ett intresse för denna typ av produkter när jag var yngre. Med åren så har det dock svalnat till en nivå där det är lika intressant som bling på min cirkelsåg. Kanske är annorlunda om man arbetar med datorer, men för mig så slutade datorer vara leksaker och började bli verktyg för länge sedan. Och ja, jag är gammal och gnällig!

Permalänk
Avstängd

Vilken idioti!
Man undrar var tillverkarna har för prioriteringar.
Deras målgrupp är uppenbar, och det känns inte som jag. Jag känner mig alienerad.

Finns det ingen tillverkare som inte har småpojkar som målgrupp.
Någon tillverkare som har mer fokus på kvalitet än gimmicks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vilken idioti!
Man undrar var tillverkarna har för prioriteringar.
Deras målgrupp är uppenbar, och det känns inte som jag. Jag känner mig alienerad.

Finns det ingen tillverkare som inte har småpojkar som målgrupp.
Någon tillverkare som har mer fokus på kvalitet än gimmicks?

De moderkort som inte ingår i ROG-serien kommer utan LED, kanske passar dig bättre

Permalänk
Medlem

Tycker man att discoljus är jobbigt när det bara att stänga av. ROG har än så länge varit riktigt bra grejer för mig. Tex så gjorde min i7 4,9 på en MSI bräda, medans den gjorde över 5,2 på men ROG.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mardukh:

De moderkort som inte ingår i ROG-serien kommer utan LED, kanske passar dig bättre

Men är det fortfarande vettiga moderkort, eller är dom utan stöd för upplåsta processorer (med suffixet K), eller nedbantat antal USB och SATA portar?
Är det fortfarande för high-end datorer, eller är dom lämpade för i3 datorer som ska köras på kontorsdatorer med VGA skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Säger jag inte att det är för alla andra, men för mig personligen så fann jag ett intresse för denna typ av produkter när jag var yngre. Med åren så har det dock svalnat till en nivå där det är lika intressant som bling på min cirkelsåg. Kanske är annorlunda om man arbetar med datorer, men för mig så slutade datorer var leksaker och började bli verktyg för länge sedan. Och ja, jag är gammal och gnällig!

Känns definitivt som det är åldern.
Prioriteterna förändras lite så att säga.
Moddade lådor som tusan när jag var 15-18 år, vet en dag modifierade jag två lådor att ta 120mm fläkt bak och fram, var inte standard år 2001-2002 typ, sedan var det fönster i sidan som var beställt, sedan lackering. 12 timmar totalt race att få det gjort åt polarna.

Och ja fläktkontroller skulle det vara. 10mm blåa ljusdioder, kan säga att han kom tillbaks och klagade på att han blev bländad, men han skulle fan ha dom starkaste med sa han när han bad mig bygga den

Sedan kom ju lysrören, HDD dödare var dom dessutom, INGET som någonsin hittar in i en PC igen, kopplade en sådan på samma molex som en HDD, slog man på lysröret dog HDD'n en kort stund, undrar hyr mycket störningar det lysröret orskade på railset.....

Minns också hur folk kom på att genomskinliga fläktar kan man montera dioder på, sedan kom företagen och började sälja "led fläktar".

I dag stör jag mig nåt ENORMT på leds, speciellt blåa då dom lyser starkast av alla. Rent logiskt är grönt mest synbart för ögat men tydligen är dom blåa kraftfullare helt enkelt. Har visserligen en blå led på min nya egenbyggda datorlåda nu men som sagt, alla säljer blåa leds i dag inklusive strömbrytare, tröt man blir, tack och lov lyser den svagt så stör mig inte annars hade det blivit en resistor för att råda bot på det problemet.

Men jag brukar sätta maskeringstejp över starka blåa leds eller svart spritpenna. Visst man kan löda dit en resistor eller byta dioden men man ska fan inte behöva sabba garantin på allt bara för att företagen säljer saker till tonåringar som älskar leds.

Ge mig en grön svag led som visar att datorn är på, mer behövs inte, har inget fönster, inga galler eller nåt som gör att jag kan se en enda led i min dator ändå. Fördelen med egenbyggd låda, slipper man se GeFroce GTX lysa i grönt på väggen om man nu haft fönster tex.

Nej någonstans blev "praktikalitet" som att inte bli bländad och störd av ljuset viktigare än cool-hetsfaktorn.

Bara synd företagen inte fattar att Blåa Leds var inne 2001 sedan gick det över för oss som nu är 30+.

Men visst jag vet vuxna 40-60 åringar som gillar leds men dom hatar datorer, ska vara leds på bilar och MC tydligen..... Vissa är barn på nytt tydligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kommer senare.

Inte så kul att mini-itx blir behandlat i lägre prioritet. Alla aktörer har ju faktiskt visat upp sina Z170 mini-itx moderkort utom Asus, som vill att man skall vänta X extra månader istället? Nu får man man väl se vilka kort som ligger uppe 5:e Augusti, men har Asus ingenting där så lär jag inte sitta och vänta. Då får någon annan mina pengar istället. En annan anledning till att inte vänta är att deras ROG kort bara blir fulare med åren. Dessa tog priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men är det fortfarande vettiga moderkort, eller är dom utan stöd för upplåsta processorer (med suffixet K), eller nedbantat antal USB och SATA portar?
Är det fortfarande för high-end datorer, eller är dom lämpade för i3 datorer som ska köras på kontorsdatorer med VGA skärmar?

Det finns lite olika varianter att välja mellan med gott om USB- och SATA-portar, de har även stöd för K-processorerna och överklockning, så de duger inte bara till kontorsdatorer Men det är klart att ROG är bättre lämpat för high-end gaming och jag tror inte att LED-lampan som finns på de nya ROG korten bidrar till en direkt högre prislapp, jag ser det mer som något optional som man kan stänga av om det känns överflödigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Känns definitivt som det är åldern.

Jag pratar inte om "discoblinkande" eller starkaste blåa LED'en du kan hitta. Personligen använder jag bara vita led. Givetvis lyser de inte en i ansiktet utan sitter dolda för att lysa upp, inte blända.. Finns även gränser i helvetet. Vissa har helt enkelt inte smak, eller skiter totalt i estetik, tillhörde du dem?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mack4285:

Inte så kul att mini-itx blir behandlat i lägre prioritet. Alla aktörer har ju faktiskt visat upp sina Z170 mini-itx moderkort utom Asus, som vill att man skall vänta X extra månader istället? Nu får man man väl se vilka kort som ligger uppe 5:e Augusti, men har Asus ingenting där så lär jag inte sitta och vänta. Då får någon annan mina pengar istället. En annan anledning till att inte vänta är att deras ROG kort bara blir fulare med åren. Dessa tog priset.

För att dom gör bästa mITX kortet så ja ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gött, är det något ett dyrt moderkort behöver så är det fanimig lampor. Gärna blinkande lampor som byter färg. Röda lampor gör att man kan överklocka mer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mardukh:

Det är väl ändå inte LED-lampan som bidrar till den högre kostnaden?

Så du tror ett extra steg i tillverkningen bjuds på ? ser det lite lyxigare ut kan dom sälja det för några hundra extra

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag pratar inte om "discoblinkande" eller starkaste blåa LED'en du kan hitta. Personligen använder jag bara vita led. Givetvis lyser de inte en i ansiktet utan sitter dolda för att lysa upp, inte blända.. Finns även gränser i helvetet. Vissa har helt enkelt inte smak, eller skiter totalt i estetik, tillhörde du dem?

Problemet även med "vanliga blåa leds" på TV, eller ett dator chassi är att om du släcker ner i rummet så lyser även en 3mm led upp väggen med en cirkel på 1m i diameter 2-3 meter bort utan problem, mer störande blir det om det råkar vara HDD ledden också.

Vart enda låda jag köpt sedan 2006 verkar ha blåa 3mm leds som standard och dom lyser för starkt.
Råkar man titta in i den av någon orsak så är det rent ut sagt hemskt.
Nu har jag byggt mig en egen dator och jag råkar ha blått som favoritfärg men jag är riktigt nöjd med den blåa ledden i start knappen jag fick tag i för den är sådär diffus att du omöjligt kan bli bländad av den, den lyser inte upp något i mörkret framför den, du ser att datorn är på det är allt inget mer.
har egentligen inget emot blått men faktum är att blåa leds är ofta för starka på fabrikstillverkade apparater.

Har nog haft blåa leds på vart enda monitor med dom senaste åren men tack och lov så var NEC smarta nog att sätta en ytterst svag blå led på den jag köpte förra sommaren.

Du kan kolla dom två bilderna lägst ner där ser man front leden. Egenbyggd låda så ja du får väl avgöra om jag har "smak". Men som sagt smaken är delad som baken.
http://www.sweclockers.com/galleri/13319-modern-midi