SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Din dator är 5 år gammal...d.v.s. 2010.

2010 var det senaste windows 7 du hade. Sen kom windows 8/8.1, sen windows 10.

Du syftar alltså på nästa generation som du orkar med att byta? inte dem faktiska generationerna som windows lanserar sina produkter.

Sen som tidigare skrivits är det inte asus fel att dem inte kan spå i framtiden, det går liksom inte att trolla med knäna...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för moderkort, mitt asrock P67 extreme 4 har UEFI.

Jag kommer inte ihåg den exakta modell beteckningen men det är ett gigabyte moderkort och det är H istället för P chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

OM du avser ditt ASUS Sabertooth X58 (sign), så har du 6st SATA på Intel controller att tillgå.

LAN verkar vara en Realtek-krets (Dvs inte Broadcom)

Föklara gärna dina problem mer tydligt, så kanske någon här kan ge inspel...

Min dator har under åren varit lite instabil under åren men väldigt sällan(5 år gammal). Nu har det blivit mer frekvent så jag kollade i "event viewer" och såg att jag hade tusentals nya errors hela tiden "The BCM42RLY service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified." Så antingen är det fel på min AC68 wifi PCI kort till datorn eller ännu mer troligt mitt moderkort Sabertooth x58. Datorn crashar då och då antagligen på grund av dessa error / dåliga drivrutiner då jag inaktiverar mitt wifi drivrutiner så slutar jag får Error. Haft samma problem då jag hade en wifi dongel i usb port så gissar moderkortet är felet.

Datorn har också nyligt börjat starta om sig av sig när jag väcker den ur sleepmode. Och idag så kunde den inte komma igång den bara dog efter 1 sek och sen försökte starta igen och dog efter 1 sek. bröt strömmen och efter en minut kunde jag starta upp datorn som vanligt igen.

Vad har ni för erfarenhet av detta och har ni några tips?

Skulle verkligen vilja slippa köpa en ny dator.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Monarchy:

Min dator har under åren varit lite instabil under åren men väldigt sällan(5 år gammal). Nu har det blivit mer frekvent så jag kollade i "event viewer" och såg att jag hade tusentals nya errors hela tiden "The BCM42RLY service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified." Så antingen är det fel på min AC68 wifi PCI kort till datorn eller ännu mer troligt mitt moderkort Sabertooth x58. Datorn crashar då och då antagligen på grund av dessa error / dåliga drivrutiner då jag inaktiverar mitt wifi drivrutiner så slutar jag får Error. Haft samma problem då jag hade en wifi dongel i usb port så gissar moderkortet är felet.

Felet är en korrupt drivrutin till ett Broadcom Wifikort. Googlar du på det ser du också att det är ett väldigt vanligt fel på just Broadcoms wifikretsar (vilket gör det till ett vanligt fel hos Asus då deras trådlösa nätverkskort innehåller Broadcoms kretsar. Ditt moderkort gör det inte och det finns inget på moderkortet som använder bcm42rly.sys.

Det använder varken nvlddmkm.sys eller atikmdag.sys heller.

Prova med ett annat trådlöst nätverkskort som det inte står Asus eller Broadcom på (same shit).

Citat:

Datorn har också nyligt börjat starta om sig av sig när jag väcker den ur sleepmode. Och idag så kunde den inte komma igång den bara dog efter 1 sek och sen försökte starta igen och dog efter 1 sek. bröt strömmen och efter en minut kunde jag starta upp datorn som vanligt igen.

Det du beskriver är ett nätaggregat som sjunger på sista versen och inte längre orkar leverera datorns startström (eller får för djupa spänningsfall i startögonblicket) i vilket fall moderkortet av rena säkerhetsskäl stänger av datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hjälpsam

Jodå man får lång suport under lång tid med Asus Sabertooth, även om man inte får det i fem års tid, men BIOS och drivrutiner uppdateras längre än de brukar.
Man får också en jädra kvalité, som borgar för att kortet håller länge utan strul, mina har fem års garanti.
Jag håller inte med Zcenix om att kortet främst är avsett för överklockning, då är nog Matrix-korten bättre.

Zcenix gav dig två fina tips, nytt nätaggregat och nytt WiFi-kort, så kan ditt moderkort tuffa på ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Tack grabbar !

Permalänk
Medlem

Visserligen hade jag ett ca 5-6 år gammalt X58 asus moderkort med marvel, men har inte använt den kontroller samt inaktiverat den i bios, så inga problem här.

Marvelkontrollern kanske inte var så bra, men åt andra sidan så fanns den "på köpet" och man behöver inte använda den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Jag har haft lite dålig erfarenhet av Asus moderkort ett Gene V ett fick jag utbytt mot garanti det andra funkade ett tag tills vissa USB 3.0 portar började strula efter många drivrutins byten så framstod problemen körde med det i alla fall tils ajg sålde datorn men i övrigt så har jag aldrig upplevt nåt strul på Asus produkter haft 2 st graikkort från Asus men även andra moderkort men just Gene V strulade för mig dock

Sjukt.
Har ett Asus Gene VII. Har en massa problem med detta kortet med. Om det är moderkortet i alla hänseenden vet jag inte eller skum inkompitabilitet men för att vara ett högprestanda moderkort så funkar det absolut inte så bra som jag tycker det borde.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

Hej,
har lite svårt att förstå vad du är ute efter.

Men som jag förstår det du skrev så är ditt moderkort 5år gammalt,
börjat bete sig knasigt nu eller?

Har jag förstått rätt så undrar jag om du är född 1948 eller tidigare.
De som var födda då tror att allt håller för evigt och de kräver att så ska vara oavsett hur de behandlat sakerna.

5år tycker jag är väldigt lång tid för ett moderkort att fungera, kan bero på att jag aldrig själv ägt ett så länge. Jag har jobbat som pc-tekniker och då sett kort äldre än det som fungerat (dator) i med lite mer minne och det behövs inte mer för det den kunden gör med datorn.
Men har även haft kunder som kommit in med dator fungerande men så gammal att deras bank mfl säger stopp.
Hur länge tycker du att allt du har i teknikväg ska fungera perfekt

Ps.
Testade för skojs skull att installera win 10 på en 6år gammal compaq laptop AMD.
Fungerar bättre än Windows Vista som den kom med ny... Lite minne 2Gb men fungerar som perfekt surfdator.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa ny dator när min processor börjar bli för långsam inte för att moderkortet är skit . tråkigt att intel kör med.olika socklar också. Förstör mycket.

Skrivet av rockabilly65:

Hej,

De som var födda då tror att allt håller för evigt och de kräver att så ska vara oavsett hur de behandlat sakerna.

5år tycker jag är väldigt lång tid för ett moderkort att fungera, kan bero på att jag aldrig själv ägt ett så länge. Jag har jobbat som pc-tekniker och då sett kort äldre än det som fungerat (dator) i med lite mer minne och det behövs inte mer för det den kunden gör med datorn.
Men har även haft kunder som kommit in med dator fungerande men så gammal att deras bank mfl säger stopp.

Ps.
Testade för skojs skull att installera win 10 på en 6år gammal compaq laptop AMD.
Fungerar bättre än Windows Vista som den kom med ny... Lite minne 2Gb men fungerar som perfekt surfdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Min datorn är 5 år gammal och fungerar helt perfekt förutom mitt moderkort från ASUS. Tyvärr hade dom tillverkats med dåliga kretsar. Tex marvel controller för SATA och Broadcom för LAN. Vilket har lett till massa problem och instabilitet. Helst senaste tiden.

Tyvärr kan man inte förvänta sig att sitt moderkort inte ens klarar nästa generation av Windows. Alltså blir moderkortet svåraste länken i hela datorn.

Vill bara uppmärksamma problemet.asus svar

Förstår inte riktigt vad du menar. Broadcom och Marvel är ju två av de största tillverkarna utav liknande komponenter och används av många (alla?) tillverkare.

Menar du att du inte har drivare som fungerar för Windows 10 men att de fungerar för Windows 8?

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Hej,

Ps.

Körde faktiskt win 10 på ett moderkort från 2005 utan problem. För 400kr som det moderkortet kosta är det ju ett kap (går stabilt, trots jag flyttar runt moderkortet från olika chassin, risk för ESD vid flytt). Är ASUS m2n, enda är drivers som fungerar endast på vista och bakåt, tycker det är lite snålt att i alla fall inte ha stöd för Win 7 (som är betydligt bättre os och fick större genomslag).

Allt styrs av Nvidia chipset och dom har betydligt längre support på äldre grejer (tack vare det som internet fungerar på datorn).

Skrivet av Monarchy:

Jag vill köpa ny dator när min processor börjar bli för långsam inte för att moderkortet är skit . tråkigt att intel kör med.olika socklar också. Förstör mycket.

Långsam ? Kör en sockel per generation, så inte så farligt. Skylake idag är svindyrt, moderkorten under 1700kr är rätt avskalade på mycket.

Låter som du har drivrutins strul och agget håller på att ge sig. För att felsöka bör du köra utan WIFI kortet (externt sådant antar jag). Lite rörigt angående vad som strular och vad du har inkopplat. Kör inte marvel för det första så löser du många problem (även nyare moderkort har kommit med marvel även miitt, men inget jag använder utan är avstängt i bios).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar