Geforce GTX 990M nytt flaggskepp för bärbara gamingdatorer

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 990M nytt flaggskepp för bärbara gamingdatorer

Vad som mycket väl kan vara den fullfjädrade versionen av grafikprocessorn GM204 sägs vara på ingång till bärbara gamingdatorer i form av det nya flaggskeppet Geforce GTX 990M.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sluurrrppp sa batteriet 😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Potentiella 185W GPU effekt från en släpbar dator? Nu börjar vi verkligen prata jetmotorutblås på dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Entusiast

Woah.
Ska bli riktigt intressant att se hur nära stationära GTX 980 den ställer sig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Känns ju som att sladden måste vara i hela tiden för att förhindra att den slocknar efter 1 min, en bärbar stationär dator?

Permalänk
Medlem

Så, GTX 990 till stationära på ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Sluurrrppp sa batteriet 😂

Sluuurrpp sa plånboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Sluurrrppp sa batteriet 😂

Finns väl ingen som köper en "gaming-laptop" för att använda on the go? Man slänger ju åtminstone upp en extern mus för att använda datorn och finns det då plats för att sitta vid, bör det finnas en strömkälla. Jag menar, du tar inte upp musen på tuben för att spela, så då krävs det inte mycket kräm för att klara sig en timme hem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

Någon som har koll på CUDA-kärnor osv. som kan säga mig vilket grafikkort som är lika kraftfullt som detta för desktop? Bara av rent intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Sluuurrpp sa plånboken!

Min har rymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Någon som har koll på CUDA-kärnor osv. som kan säga mig vilket grafikkort som är lika kraftfullt som detta för desktop? Bara av rent intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

detta kort kommer nog ligga nära GTX 980 för desktop, beroende på vad de lägger för frekvenser.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Någon som har koll på CUDA-kärnor osv. som kan säga mig vilket grafikkort som är lika kraftfullt som detta för desktop? Bara av rent intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

980m ligger väl strax under ett lågt klockat 970 i prestanda (strypt gm204), om detta är ett fullt gm204 så är det alltså samma som 980 för desktops, lär vara betydligt lägre klockat dock.

Permalänk

Owaoow 990M i SLI på en laptop är inte helt fel det!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Sluurrrppp sa batteriet 😂

De får kontakta Tesla och säga att de behöver deras batterier för Model S till en "släp-top".

Skrivet av Diako:

Känns ju som att sladden måste vara i hela tiden för att förhindra att den slocknar efter 1 min, en bärbar stationär dator?

Det finns ju energisparläge, och du tror väl inte på fullast allvar att man kör 100W+ GPU i full last på batteri!?!? Man kör Intels, eller diskreta GPUn väldigt nerklockad.

Skrivet av Friterad:

Min har rymt

Fort... utlys en stor belöning för den

Permalänk
Medlem

Perfekt till upplåsta skylake!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Testpilot

Äntligen börjar den mobila sidan bli "viable" även för den lite mer kräsna gamern.

Nog för att jag är nöjd med min Lenovo y50-70 med sitt 860M (motsvarar GTX 560Ti-570 på desktop sidan), det är ju dock inte direkt något monster. Det driver väl alla spel som finns ute idag på 50+ FPS, men det är ju helt klart inte på maxat.

Ser fram emot när man kan börja få Desktop GTX 970+ prestanda för under 18-20k i en laptop (proportionerligt motsvarande w/e den senaste kretsen är för den generationen).
Pascal kanske?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns ju energisparläge, och du tror väl inte på fullast allvar att man kör 100W+ GPU i full last på batteri!?!? Man kör Intels, eller diskreta GPUn väldigt nerklockad.

Tänkte mer på gamingfronten då det här är en gamingdatorn, kommer bli kul o se hur länge den klarar full last.

Permalänk
Medlem

Perfekt för iMac 27 tum?

Hoppas verkligen de klämmer in detta i de nya iMac som ska komma snart!

Hade varit helt otroligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av esafesa:

Hoppas verkligen de klämmer in detta i de nya iMac som ska komma snart!

Hade varit helt otroligt

De har inte slängt in så kraftiga GPUer tidigare så det är tveksamt att de skulle börja nu. Apple prioriterar ju design och tunn formfaktor före absolut prestanda i Imac och för att kyla över 180 W GPU behöver de designa om rätt mycket. Inte omöjligt men det passar inte riktigt in i hur de arbetat tidigare. Dessutom har de ju mer och mer gått ifrån Nvidia och satsar på AMD. Imac 5K har AMD GPU, Macbook Pro har AMD GPU, Mac Pro har AMD. Air, Mini och Macbook kör Intel integrerade. Det är bara de lite äldre Imac som fortfarande säljes med Nvidia 750M och 755M och de modellerna är snart två år gamla. Så det skulle inte förvåna mig om det blir AMD i nästa omgång Imac, om inte annat för att underlätta hanteringen av drivrutiner för Apple.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta är helt meningslöst fram till det kommer 120/144Hz-paneler till laptops. Jag har väntat i flera år på att de ska släppa en riktig gaminglaptop. Att sitta på 60 eller i bästa fall 75Hz är ett hån och kan inte på något sätt kallas för en gaminglaptop.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Detta är helt meningslöst fram till det kommer 120/144Hz-paneler till laptops. Jag har väntat i flera år på att de ska släppa en riktig gaminglaptop. Att sitta på 60 eller i bästa fall 75Hz är ett hån och kan inte på något sätt kallas för en gaminglaptop.

Lycka till med att designa en mobile-GPU som trycker ut 120/144 FPS i moderna spel utan att göra datorn för varm för att ta på.

Sen så är 120/144 Hz på intet sätt ett krav för att en dator ska kunna klassas som gamingmaskin.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Äntligen börjar den mobila sidan bli "viable" även för den lite mer kräsna gamern.

Nog för att jag är nöjd med min Lenovo y50-70 med sitt 860M (motsvarar GTX 560Ti-570 på desktop sidan), det är ju dock inte direkt något monster. Det driver väl alla spel som finns ute idag på 50+ FPS, men det är ju helt klart inte på maxat.

Ser fram emot när man kan börja få Desktop GTX 970+ prestanda för under 18-20k i en laptop (proportionerligt motsvarande w/e den senaste kretsen är för den generationen).
Pascal kanske?

Håller fullständigt med, min asus laptop med 960M presterar helt okej för att vara en så billig och lätt maskin. Om kort motsvarande 980M/990M trillar ner till 13-15k inom någon generation kommer det vara väldigt lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Sluurrrppp sa batteriet 😂

när den tillhörde en ägare som förväntar sig att kunna spela utan extern strömförsörjning

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Äntligen börjar den mobila sidan bli "viable" även för den lite mer kräsna gamern.

Nog för att jag är nöjd med min Lenovo y50-70 med sitt 860M (motsvarar GTX 560Ti-570 på desktop sidan), det är ju dock inte direkt något monster. Det driver väl alla spel som finns ute idag på 50+ FPS, men det är ju helt klart inte på maxat.

Ser fram emot när man kan börja få Desktop GTX 970+ prestanda för under 18-20k i en laptop (proportionerligt motsvarande w/e den senaste kretsen är för den generationen).
Pascal kanske?

Finns väl ingen kräsen gamer som föredrar laptop oavsett

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De får kontakta Tesla och säga att de behöver deras batterier för Model S till en "släp-top".

Hahah, värsta är ju.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Råder alla som funderar på att införskaffa detta att vänta på Pascal, den ska vara ~100% mer energi effektiv vilket bådar väg för bärbar (inte bara släpbar) GPU prestanda på riktigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
99:e percentilen

Kan bli riktigt fina flyttbara gamingdatorer om de också får 120+ Hz på den inbyggda skärmen (och DP-utgången). Vore särskilt fint för folk som flyttar mellan två ställen att ändå kunna ha en riktig speldator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Finns väl ingen kräsen gamer som föredrar laptop oavsett

Jo, de som vill ha en speldator men inte någon stationär.

Permalänk
Avstängd

Hur många är det som sitter o spelar på sin bärbara där det inte finns något eluttag?

Poängen är väl att man har en dator som man enkelt packar ned i väskan och kan ta med sig.

En stationär dator tar ju alltid upp mer plats så länge vi inte har dessa hopfällbara/vikbara skärmarna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rajat:

Finns väl ingen kräsen gamer som föredrar laptop oavsett

Nu har jag min stationära i sign, men valde att köpa en "spel-laptop" också då jag ville kunna spela när jag reste i jobbet jag hade samt till och från skolan nu när jag pendlar (eller på håltimmar i skolan).

Sedan finns det väldigt många unga personer som har skilda föräldrar som då får/köper en laptop för spel, och bara för att man inte har ekonomi eller möjlighet för ett fet rigg betyder inte det att man inte vill ha det bästa!

Så håller inte med om att man inte kan vara kräsen och samtidigt vilja ha mobilitet på någon nivå ("släpbar").

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >