Permalänk
Medlem

Tittar man på ett öppet nätverk, så kallade stadsnät. Då spelar det faktiskt ingen jäkla roll vem du väljer när det kommer till tjänsten i sig. Drift, och tekniska lösningar står inte din operatör för. Så det som skiljer är kostnader, hur avtalet ser ut när det kommer till saker som din personliga integritet, och extra tjänster, (Om email ingår, eller kostar extra, hur många IP adresser man får, osv.) samt hur snabb, och tillmötesgående deras kundtjänst är.

Jag har BB2 sedan... Eh. Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag skaffade tjänsteleverans från Teknikmejeriet, som blev uppköpta, och efter flera led, bland annat Adamo bredband, så har jag i dag BredBand2. Det har i princip fungerat utan undantag sedan inkoppling. Vilket inte är helt sant, eftersom det skett ett par kortare avbrott i samband med elavbrott, vilket tyder på att det saknas backup-ström, men återigen, inte riktigt BB2's fel, utan stadsnätet som brister.

Jag hade tagit det som är billigast. Om det visar sig att du behöver ringa kundtjänst stup i kvarten är det inte deras fel, men mottagandet, och hur deras rutiner för att få iväg ditt support ärende till stadsnätets tekniker kan göra att du vill välja något annat, men troligtvis kommer du aldrig behöva ringa dem, vilket gör det lite ointressant hur bra kundtjänsten faktiskt är.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ska välja operatörer som anstränger sig och försöker att göra det bästa för sina kunder. Det ska belönas om man frågar mig. Jag har bara dåliga erfarenheter av Bredbands2, speciellt från deras kundtjänst.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Själv så tycker jag det är omoget att företaget heter Bredband2 Bredband + 2 = Bredband2 det tycker jag är omoget och dom gör så bara för att när folk söker på Bredband så vill dom att dom ska komma upp.

Så kallad skit företag.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Herregud vad ni än gör skaffa INTE bredband2 om ni bor i villaområde/skåne.
Dom har garanterat den sämsta support för bredband inom svergie.
Har suttit i kö upp till 2 timmar innan jag kommer fram och problemen kan ta månader innan det fixas. Problem har jag också haft med deras internet kanske 15+ gånger inom några år och det har alltid varit extrema problem när det ska fixas.
Deras support som sitter där kan helt klart inget mer än deras manual om bredband heller och ber en till 99% starta om den blinkande boxen som sladden går in i och sen ring tillbaka.

TL;DR Skaffa INTE bredband2 även hur billigare dom än är.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, välj inte Bredband2!

Den största skillnaden mellan operatörer idag är pris och support.
Bredband2 vet inte vad support är och dom lurar systematiskt sina kunder så dom sitter fast med bindningstid. Oprofessionell support som inte lyssnar ordentligt när man förklarar saker.

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar bredband2 på grund av att man kan ha 5 olika IP adresser så jag slipper använda port forwarding etc

Permalänk

Ping 100/10 Bredband2

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Funkar prima, haft dem 100/10 i många år med väldigt få stopp eller problem.

Kanske lite utdaterat. Undrar bara om du fortfarande kör på detta, och även vad du får för ping om du spelar CS:GO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gordanaRL:

Kanske lite utdaterat. Undrar bara om du fortfarande kör på detta, och även vad du får för ping om du spelar CS:GO?

Ingen fara. Kör med 15-16 ping på csgo matchmaking.
Ska dock byta isp till den jag jobbar på då jag får gratis genom jobbet. Och att kunna administrera mitt egna nät är guld värt haha.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Hur är egentligen Bredband2 numera? Har läst att många klagat på deras kundservice men har den blivit bättre sedan dess? Är de lika stabila som övriga operatörer (i samma stadsnät)?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Själv så tycker jag det är omoget att företaget heter Bredband2 Bredband + 2 = Bredband2 det tycker jag är omoget och dom gör så bara för att när folk söker på Bredband så vill dom att dom ska komma upp.

Så kallad skit företag.

lol, låter som bra marknadsföring om du frågar mig
ska de heta Lasses snabbdatanät istället kanske?

Permalänk
Medlem

Har haft bredband2 sedan flera år tillbaka. Alltid funkat. Har bara kontaktat kundtjänst en gång med en flytt och det funkade fint. Dock gjorde jag det i god tid så det räddade nog mig.
Syrran köpte hus med stadsnät och där valde hon och sambon Banhof, jävla strul i början och värdelös support/kundtjänst. De skyllde på Öresundskraft men efter femte samtalet så löste en tekniker det via Banhof då han hittade ett fel. Så jag antar att dem flesta har ganska värdelös support.

Förstår inte hur så många kan

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm: Har haft BB2 i många år och kan definitivt inte klaga på hastighet och stabilitet i nätet, har sällan haft någon nertid under alla dessa åren eller andra problem med deras tjänst.
Sen kundtjänsten var ju en katastrof i början för de problem man kunde få var mer relaterat till det administrativa som t.ex. fel på faktura och faktureringsperioder, men här har dom blivit mycket bättre och numera är det inga problem där heller.
Skall jag hitta något negativt är det att om dom sänker priset på tjänsten får man själv hålla koll på detta och ringa kundtjänst för att få det nya priset.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@TobiasStockholm: Har haft BB2 i många år och kan definitivt inte klaga på hastighet och stabilitet i nätet, har sällan haft någon nertid under alla dessa åren eller andra problem med deras tjänst.
Sen kundtjänsten var ju en katastrof i början för de problem man kunde få var mer relaterat till det administrativa som t.ex. fel på faktura och faktureringsperioder, men här har dom blivit mycket bättre och numera är det inga problem där heller.
Skall jag hitta något negativt är det att om dom sänker priset på tjänsten får man själv hålla koll på detta och ringa kundtjänst för att få det nya priset.

Ok tack för din input! Kontakten jag har haft per mail och telefon med han som sköter vår order har varit utomordentlig men det är ju inte samma sak som vanliga kundtjänsten när något strular... Vi har bundit vårat pris på 3 år så det behöver jag inte bekymra mig om

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag har haft BB2 i ca 10år, inga att klaga på hastighet, hade 250/100mbit.
Dock har jag flyttat till BRF med annat isp som ingår ihyran,.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Beställde BB2 idag 250/100mbit. Halva priset i 6mån 184:- ingen bind.
Helt OK deal. Får se om det är bra annars blir det Bahnhof

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk

Skönt att se att många också har haft Bredband2 längre tid och inte har haft något att klaga på.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med hastighet och ping vissa kvällar? Igår låg jag på 13mbit ner och 300ms. Dagar och nätter funkar allt perfekt och jag maxar 1000mbit.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Har bredband2 genom bostaden, hela AF-bostäder i Lund är uppkopplade till dem. Gigabit upp/ner igår i hyran dock verkar de flesta inte veta/bry sig o detta då de har skitroutrar (i alla fall i mitt hus) som endast har 100ml it portar och bara 2,4ghz..
Detta är nog tur för jag tvekar starkt på att att det sitter utrustning som pallar sådär 1500 bostäder med gigabit på ett område som är 100*300m stort.

Jag får iaf ut 980 eller där omkring in och ut efter routern. Ringt support en gång och fick svar efter 20 min, sen har jag ej varken haft down time eller några andra problem efter de.
Är priset bra så kör skulle jag säga.
De verkar ha en bra policy om utlämning av information till andra parter också, till skillnad från Felia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Någon annan som har problem med hastighet och ping vissa kvällar? Igår låg jag på 13mbit ner och 300ms. Dagar och nätter funkar allt perfekt och jag maxar 1000mbit.

Jag har märkt av exakt samma sak som du tyvärr

Permalänk
Inaktiv

Har haft dem inkluderat via hyran och de är den ISP som har krånglat mest. Man tappar nät ett par gånger per år och de har aningen högre ping än andra ISPs (typ 4-5%).
Kör för tillfället Bahnhof och är jättenöjd. Inga problem alls och fin ping. Deras support svarar någorlunda snabbt också, får hoppas de fortsätter leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Någon annan som har problem med hastighet och ping vissa kvällar? Igår låg jag på 13mbit ner och 300ms. Dagar och nätter funkar allt perfekt och jag maxar 1000mbit.

Skrivet av huxfluxarn:

Jag har märkt av exakt samma sak som du tyvärr

Detta kan även bero på ert stadsnät/fastighetsnät och att begränsningarna finns där, det är inte ovanligt att dessa nät sviktar något när belastningen ökar.

Skrivet av anon12433:

Har haft dem inkluderat via hyran och de är den ISP som har krånglat mest. Man tappar nät ett par gånger per år och de har aningen högre ping än andra ISPs (typ 4-5%).
Kör för tillfället Bahnhof och är jättenöjd. Inga problem alls och fin ping. Deras support svarar någorlunda snabbt också, får hoppas de fortsätter leverera.

Själv har jag inte dessa problemen med tapp av nätet i den omfattningen du beskriver, dock vet jag att de 2 senaste gångerna jag tappade anslutningen berodde detta på mitt stadsnät och inte BB2.
Sen pingtiderna vet jag skiljer sig mot andra nät, men i de spel jag spelar är det på båda hållen i förhållande till dom jag spelar med.
Så att säga att det är generellt sämre tycker jag inte stämmer eftersom man lika ofta har bättre ping, allt beroende på vilken server man ansluter till.

Permalänk
Medlem

Innan man beställer är det värt att kolla upp om man kan få en publik IP-adress från Bredband2. Det står på deras hemsida att de ordnar det kostnadsfritt. En kompis till mig fick till svar att de inte kunde byta från CG-NAT till publikt ip. Bredband2 skyllde på begränsningar hos stadsnätet trots att andra leverantörer i samma stadsnät använder sig av publika Ip-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmerB:

Innan man beställer är det värt att kolla upp om man kan få en publik IP-adress från Bredband2. Det står på deras hemsida att de ordnar det kostnadsfritt. En kompis till mig fick till svar att de inte kunde byta från CG-NAT till publikt ip. Bredband2 skyllde på begränsningar hos stadsnätet trots att andra leverantörer i samma stadsnät använder sig av publika Ip-adresser.

Tror dom gör allt för att undvika dela ut publikt ip, kan man inte motivera varför det behövs så håller dom inne med dom, beror säkert på att det är många som vill ha trotts dom egentligen inte behöver.

Men att en begränsning i stadsnätet skulle vara orsaken är ju bara BS, stadsnätet är bara en "transportör" av signalen och har inget med tilldelningen av IP i deras nät att göra.

Permalänk
Medlem

Någon som har några erfarenheter gällande T3 vs Bb2?

Har T3 idag men ser att Bb2 har väldigt prisvärt 250/100mbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Någon som har några erfarenheter gällande T3 vs Bb2?

Har T3 idag men ser att Bb2 har väldigt prisvärt 250/100mbit

Vet inte hur T3 är, men har haft BB2 i 15 år och har sällan eller aldrig något problem.

Permalänk
Medlem

Vet inte om den fortfarande fungerar men kampajkoden SWECLOCK (tror jag de var) gav iaf tidigare en extra månad till halva priset

Permalänk

@HALLO1000: Bor i Stockholm och under ett år som jag haft bredband 2 har internet slutat fungera helt plötsligt flera gånger och inte fixats förren flera timmar senare eller dagen efter. och inte kan man nå kundtjänst då dom ofta har stängt när det händer.

Permalänk
Medlem

OBS!!! Be o matt få en ip adress utanför deras cgnat system.

Tog 1 månad innan jag fick en publik ip. Under tiden i cgnat, hade jag jätte problem med DNS, och sidor som vägrade ladda in.

Nu är allt perfekt dock.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@macbang: Är detta specifikt för BB2? Jag har aldrig tidigare behövt be om publikt ip hos tidigare leverantörer och alla tjänster har fungerat ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

@macbang: Är detta specifikt för BB2? Jag har aldrig tidigare behövt be om publikt ip hos tidigare leverantörer och alla tjänster har fungerat ändå

läs denna tråd, löste mina dns problem när jag gick ifrån breband2 cgnat till public adress.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1425108-stadsnat-bredba...

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.