Vinn nätagg från Seasonic

Min kompis säger att man inte får muskler om man inte äter vitaminter eller kosttillskott

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Fortsätt med att leva i illusion då, kolla lite på vad människan har skapat som t.ex bilar datorer psykedeliska droger anabola osv.
Tror du då att t.ex kreatin aminosyror och annat är en konst att fixa fram?

/Lifooz

Jaha. Vad bra att världen inte bygger på vad din förvirrade kompis tror då. Skulle se för jävligt ut i så fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@lorgix:

Killen har tränat sedan han var 16, säg att han är 40 nu det är alltså 24 år av träning, han har alltså haft principen att äta mycket sedan han hvar 16 år för att få resultat. Är det någon av alla dessa människor där ute som säger att dem tränar naturligt så tror jag på Kenny, inget snack om saken. Jag har samtidigt tränat på samma gym och umgåtts lite med Roddy Benjaminsson (hero) han väger ca 20 kg mer deffad, där har vi däremot en snubbe jag är tveksam till att han är ren men jag vill inte påstå något fören jag ser bevisen. Vi är oskyldiga till motsatsen bevisats. Btw kan du hitta belägg för att det inte är möjligt? Människan är otroligt olika och alla är inte lika, en kompis som tränat hårt i ca 5-6 år är riktigt vältränad men får ingen volym på benen trots att han lyfter otroligt mycket mer än mig, jag däremot har grövre lår en honom, ej utav fett..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Om man tävlar i "elitnivå" i Sverige är man inte ren. Om man tro det, tja... då får man väl tro det men det är naivt. Väger man t ex 90 kg och är 180 cm i "tävlingsskick" är man inte ren. Och om man verkligen var ren (fat chance) så skulle man vara en helt unik människa på världen eftersom det är ganska väl kartlagt att FFMI runt 25 är det maximala en person kan komma upp i rent (exemplet 90 kg/180 cm är runt 27 FFMI).

Men för att svara OP: nej man måste inte äta tillskott eller vitaminer. Men det kan finnas tillfällen när det är fördelaktigt att göra det som t ex att du vet att du efter träningen inte kan äta proteinrik mat och har då en vassle-shake med dig som du dricker efter träningen.

Och för att bygga muskler behöver du exakt 0 gram kolhydrater. Lyssna inte på folk som säger "du måste äta 200-500 gram kolhydrater varje dag för att få muskler" för dem vet ingenting[1]. Det enda människan behöver är fett och proteiner men människor äter även kolhydrater för det är så jäkla gott. Men för att verkligen bygga muskler räcker det inte med proteiner, du måste även träna hårt i gymmet. Och hårt innebär inte att du gör ett fuckarounditis set med hantlar och sen facebookar 5 minuter och postar dina bilder där.

Och om du vill se ut som bilden du postade[2] (antar att du aldrig tränat styrketräning) så kan du förvänta dig att det tar minst tre år av ordentlig och regelbunden träning och en diet som du sköter väl. Glöm inte att också se till att vila kroppen.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenesis
[2] http://www.kosttillskott.me/bilder/muskelokning.jpg

Permalänk
Medlem

@Signovinces:

Kolhydraterna laddar cellerna, absolut att de inte bygger musklerna men de ger den energi som krävs, om du forskar runt kommer du se många bodybuilders och strykelyftare som prioriterar högt kolhydratintag för att orka att lyfta, det behövs även för att kroppen ska fungera. Som jag nämnde tidigare, Kenny Dahlström prioriterar bra kolhydrater framför protein, finns flera som är likadana. Däremot fungerar vi alla olika också men JAG värdesätter en balanserad kost, jag kör på mer kolhydrater inför gympass och mer fett inför kampsportspass då gympassen är kortare och kampsports-passen är mycket längre. Motsäger mig inget du säger mer än att kolhydrater behövs för att orka träna hårt inte enbart fett och protein

Bild två håller jag med om ca 3 år med rätt träning, rätt mat och mycket sömn.

Citerar Kenny igen;

"Börja med grunderna. Läs på om näringslära, anatomi och fysiologi. Lär man sig grunderna så behöver man inte ”lyssna på andra” i lika stor utsträckning. Förstår man dom delarna så förstår man också vad man skall äta och vad man inte skall äta, hur man skall lyfta vikter och hur man inte skall lyfta vikter, hur man skall sköta om sin hälsa, sömn, vila och så vidare.
Och….ät och träna på det sättet man själv trivs med! "

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut:
Hur gamla är ni först och främst?!
Låter som att ni är väldigt unga och ni ska inte ta kosttillskott om ni är under 18 tycker jag.
Sedan finns det kosttillskott som är bättre än andra. Beror på vad man har för målsättning med sin träning och vad man vill uppnå.
Mycket får man i sig genom varierad och hälsosam kost! Ät ett ägg efter träning istället.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Signovinces:
Det där var en konstig generalisering tycker jag. Utan kolhydrater hade inte mina tävlingar gått speciellt bra. Och kom inte och säg att man kan använda fett som bränsle. jag har provat sådan strikt diet och det var inte alls hälsosamt när man tävlar länge. Håller med natureboy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@griid_83:

Bland dem bästa inläggen här faktiskt.. Ser rätt många 13-14 åringa som drar i sig en jävla massa pwo dricker gainer och slutar efter 3-4 månader för de inte såg ut som Arnold, Lou, Coleman osv.. Ägg är fruktansvärt bra och billigt livsmedel, bra med proteiner och fett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Signovinces:

Kolhydraterna laddar cellerna, absolut att de inte bygger musklerna men de ger den energi som krävs, om du forskar runt kommer du se många bodybuilders och strykelyftare som prioriterar högtkolhydratintag för att orka att lyfta, det behövs även för att kroppen ska fungera. Motsäger mig inget du säger mer än att kolhydrater behövs för att orka träna hårt inte enbart fett och protein

Bild två håller jag med om ca 3 år med rätt träning, rätt mat och mycket sömn.

Jag vet att man inte behöver några kolhydrater alls* för att träna hårt då jag har flera ketogena dieter bakom mig och kunde träna lika hårt som när jag åt kolhydrater utan att tappa styrka. Vet inte hur många gånger jag hört "jag måste ha 100-200 gram kolhydrater innan träningen annars har jag ingen energi" vilket är helt absurt. Länken jag gav om glyconeogenesis (läs den engelska version som är mycket bättre) förklarar väl varför kolhydrater inte behövs. Men såna här saker är verkligen överkurs för någon som frågar om kompisens påstående om "måsten" är sant eller inte.

*Notera nu att det är i princip omöjligt till och med i laboratoriestudie ha en diet där kolhydraterna är "noll". Vad dem allra flesta menar med "noll" kolhydrater är ungefär 20-40 gram per dag eftersom det finns 1-2 gram "här och där" i maten man äter och det man dricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

@Signovinces:
Det där var en dum generalisering tycker jag. Utan kolhydrater hade inte mina tävlingar gått speciellt bra. Och kom inte och säg att man kan använda fett som bränsle. jag har provat sådan strikt diet och det var inte alls hälsosamt när man tävlar länge. Håller med natureboy.

Du får gärna citera vad som var "dum generalisering".

Och ja, man kan mycket väl använda fett som bränsle under rätta förhållanden... eller menar du att du har forskning som visar att det inte stämmer?

Permalänk
Medlem

@Signovinces:

jag säger inte emot det vetenskapliga, men om jag sätter i mig ett paket med fläsk innan passet eller käkar 2 dl havregrynsgröt och tränat 10 minuter efter så känner jag en jävla skillnad på passet. Däremot om jag ska träna 2 timmar senare fungerar fläsket bra att käka men föredrar att alltid äta kolhydrater innan passet för att få max ur mig själv. Så är det för mig och inget du kan säga emot då människan är unik och ingen är den andra lik och vi reagerar olika. Jag tror och anser att kolhydrater verkligen behövs för att träna bra. Men vad vet jag har testat många olika dieter under 7 år och tränar med elitidrottsmän inom kampsport och styrkelyft som delar deras åsikter och personliga erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Signovinces:
"det enda kroppen behöver är fett och proteiner" Som du skrev, den tycker jag inte om.
Visst, Colting kör på din diet, men vad jag har hört så äter han kolhydrater när han ska tävla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Signovinces:

jag säger inte emot det vetenskapliga, men om jag sätter i mig ett paket med fläsk innan passet eller käkar 2 dl havregrynsgröt och tränat 10 minuter efter så känner jag en jävla skillnad på passet. Däremot om jag ska träna 2 timmar senare fungerar fläsket bra att käka men föredrar att alltid äta kolhydrater innan passet för att få max ur mig själv. Så är det för mig och inget du kan säga emot då människan är unik och ingen är den andra lik och vi reagerar olika. Jag tror och anser att kolhydrater verkligen behövs för att träna bra. Men vad vet jag har testat många olika dieter under 7 år och tränar med elitidrottsmän inom kampsport och styrkelyft som delar deras åsikter och personliga erfarenheter.

Befinner du dig inte i ketos så är det inte konstigt att havregrynsgröt ger mer energi för din kropp har ännu inte lagt om sig till att bränna ketoner. Om du aldrig varit i ketos och samtidigt tränat styrketräning vet jag inte riktigt hur du kan påstå att man *måste* ha kolhydrater för att träna hårt/bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

@Signovinces:
"det enda kroppen behöver är fett och proteiner" Som du skrev, den tycker jag inte om.
Visst, Colting kör på din diet, men vad jag har hört så äter han kolhydrater när han ska tävla.

Men det är sant att det enda kroppen behöver är fett och proteiner för att överleva. Det finns inga essentiella kolhydrater, därmed *behöver* man inte äta kolhydrater. Sen är det en helt annan sak om man gillar att äta/dricka kolhydrater och för vissa grenar kan det till och med vara mycket fördelaktigt att "carb up"... typ inom bodybuilding och physique.

Och ja, jag äter kolhydrater när jag inte "kör" ketodiet. Jag gör det för att jag älskar att äta/dricka kolhydrater, precis som dem allra flesta i världen.

Permalänk
Medlem

Träna hårt, Ät bra, Sov bra. Det räcker för att bygga men du får räkna med att det tar ganska många år att bli biff.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Får väl anta att folk "förr i världen" inte hade muskler eftersom det inte fanns kosttillskott då... O_o

Jösses så mycket dumt man får höra...

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Senare forskning har påvisat att dessa proteinpulver inte ger någon nämnvärd effekt. Ät bra mat, ät mycket. Mycket enkelt.

Visst blir det dyrare med mer kyckling på talriken än vasslepulver i shakern, men det är din kropp du investerar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag ska precis börjar träna och ska försöka bygga mig stora muskler men då är det ett problem. Min kompis säger att jag aldrig kommer få stora muskler eller några muskler alls om jag inte använder kosttillskott eller vitaminer. Det spelar ingen roll hur hårt jag kommer träna och det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ner på det. Om jag inte tar kosttillskott eller vitaminer så kommer det inte gå.

Är detta sant behöver jag lägga massa tusenlappar på vitaminer och kosttillskott för att få muskler? Jag trodde att det var gratis att träna och att det enda som kostade var när man tränade hårt. Jag menar det fanns ju folk på 1800 talet och 1900-1950 talet där de hade stora muskler och jag förstår ju att de har tränat för de och inte är födda såna. På de tiderna hade de inte ens kosttillskott eller vitaminer tror jag. Om min kompis har fel så säg gärna till och så letar jag tips på vad man ska äta för jag har hört att det också är viktigt.

För att du skall få muskler krävs protein, fett och kolhydrater.

Det viktiga är egentligen att du aldrig går hungrig, och du kan inte bygga muskler om du går ner i vikt, utan du måste försätta kroppen i ett "byggtillstånd", dvs att du tar in mer kalorier än du gör av med. Sedan är det såklart bra med vitaminer och mineraler, men det går ju få i sig genom en balanserad kost lika gärna som tillskott, så din kompis är helt bortkollrad på ämnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Tänk så här, före olika tillskott fanns, fanns det killar med stora muskler?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att din kompis delvis har rätt. Utifrån din kost som du skrev tidigare i tråden så behöver du definitivt: ändra din kost ELLER köpa proteintillskott.

De finns några viktiga saker du behöver tänka på när du tränar:
Träna HÅRT och rätt. Var 3-4:e vecka ska du ändra ditt sätt och träna, byta övningar, ändra vikter (t.ex 3 veckor 15 reps, 3 veckor 8 reps, 3 veckor 3 reps) och sedan börjar du om från 15. Ändra även antal set osv.

Sov rätt. Vissa behöver 6 timmar, andra 9, se till att du sover den mängd timmar du behöver.

Få i dig rätt mat. Proteiner är extremt viktigt då musklerna består av detta! Jag har själv tränat cirka 6 år, den tiden då jag ökade som var under min deff (sjukt nog). Detta var enda tidpunkten under mitt träningsliv som jag faktiskt skötte min kost, åt cirka 250g protein per dag på 85 kg kroppsvikt.

Hur som helst, till en början är kosten inte så jätteviktig. Du kommer få "nybörjar"gains de första året/halvåret och få stora ökningar, bara du tränar hårt. Det räcker. Ju längre du tränar desto mer optimalt behöver du träna. När "nybörjar"gainsen börjar avta så blir träningen mer optimal på så vis att du lärt dig en del om träning under detta året/halvåret. Sen ändrar man kosten, tränar hårdare, osv osv.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Med din väns vardagsteori så hade ingen människa förr i tiden kunnat ha stora muskler. Så det din vän säger stämmer ej.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att äta vanlig mat, och det du säger att du tycker om är en bra balanserad grund.

Dock är det svårare än man kan tro att få i sig mycket protein (de mängder som rekommenderas vid hård träning) genom att äta vanlig mat, många matvaror innehåller mindre protein än man kan tro.

De proteinkällor som innehåller allra mest protein har faktiskt bara 20-30% protein.
Tonfisk 23%, kyckling 22%, nötkött 22%, mjölk 3% etc. Billig köttfärs som de blandar in lite extra späck etc i ännu mindre. Ost, Mjukost, keso och kvarg har mycket också. Här är en längre lista: http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-mat/

Tränar man hårt och är stor och vill försöka få i sig rekommendationen på 2g/kroppsvikt skall man alltså sätta i sig närmare ett kilo kött/fisk/ost eller motsvarande per dag (eller dricka 5L mjölk).
Sedan balanserar man ju ut det över många olika matvaror, så det blir aldrig så extremt.. men bara för att illustrera.

Därför är det så smidigt och billigt att äta proteintillskott, men man måste absolut inte.
Extra vitaminer behöver man inte äta med en balanserad kost. Kreatin rekommenderar många och jag minns att jag orkade ca 1 extra repetition vid styrketräning med det. Fick sluta med det då mina vader blev så uppumpade och svullna redan efter några km löpning att jag knappt kunde gå - säkert bra vid ren styrketräning dock.

Protein från vegetariska varor skall man också räkna som noll om man inte har superkoll på att laga vegetarisk mat och vet vilka vegetariska matvaror som innehåller vilka essentiella aminosyror och kan balansera det.

(Essentiella aminosyror är de som kroppen inte själv kan syntetisera. Kött, fisk, ägg, mejeriprodukter innehåller redan dessa så 100% av proteinet i dessa är användbart. Vegetariska matvaror innehåller oftast bara vissa av de essentiella aminosyrorna och måste därför kombineras med andra. Tex minns jag att man skall kombinera bönor med olika spannmålsprodukter (tex durumvete?) för att få ihop dugligt protein, var och en för sig är de värdelösa och man kommer mest bara kissa ut aminosyrorna för kroppen kan inte göra något med dem var och en för sig.
Jag har aldrig levt på vegetarisk kost så har inte behövt bry mig om sådant krångel, men viktigt att veta om man nu gör det, alternativt att man skall räkna vegetariskt protein som noll om man inte kombinerar det på rätt sätt).

Permalänk
Medlem

@JBE:
Angående veg. kost. Frank Medrano säger jag bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag ska precis börjar träna och ska försöka bygga mig stora muskler men då är det ett problem. Min kompis säger att jag aldrig kommer få stora muskler eller några muskler alls om jag inte använder kosttillskott eller vitaminer. Det spelar ingen roll hur hårt jag kommer träna och det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ner på det. Om jag inte tar kosttillskott eller vitaminer så kommer det inte gå.

Är detta sant behöver jag lägga massa tusenlappar på vitaminer och kosttillskott för att få muskler? Jag trodde att det var gratis att träna och att det enda som kostade var när man tränade hårt. Jag menar det fanns ju folk på 1800 talet och 1900-1950 talet där de hade stora muskler och jag förstår ju att de har tränat för de och inte är födda såna. På de tiderna hade de inte ens kosttillskott eller vitaminer tror jag. Om min kompis har fel så säg gärna till och så letar jag tips på vad man ska äta för jag har hört att det också är viktigt.

Nja, det allra bästa är att äta vanlig husmanskost, mycket och ofta. Kan vara bra om du läser lite kostteori på basnivå för att få ett hum om vad du bör äta och hur mycket. Proteintillskott kan vara bra om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein från sin kost, samma sak med vitaminer, men det är inte särskilt viktigt om du äter ordentligt.

Permalänk
Medlem

Styrketräning är överskattat, folk gör det svårare än vad det är, själv växte man snabbt och mycket bara genom att träna bra och äta vanlig mat, du behöver inte ens tänka, kroppen säger till vad den vill ha och när. Vill du att musklerna ska synas mer så jogga bort fettet.

Permalänk
Medlem

Sköt kosten, och ät mer hemlagat och varierat. Inget halvfabrikatsskit (bara socker o tomheter)!!!

Variera protein källor per måltid med olika kött, fisk, vegetariska proteinkällor såsom bönor linser och nötter. Lite ägg här o där skadar inte heller. Har för mig att det finns 22-23 aminosyror som kroppen behöver, och 8 stycken essentiella (som kroppen själv ej kan producera).

Ät mycket av opreparerade fullkornsprylar (går att köpa gryn som du kokar, bara att laga som tillbehör/blanda in i ris eller likn).

Ät mycket frukt o grönt samt glöm inte de övriga källor på vitaminer och mineraler som bönor. VARIERA MYCKET HÄR!
Tänk såhär när du kombinerar: en bra träningspass med "superrest" brukar vara en period på 48h. Du hinner med 6 måltider + 2-4 mellanmål, enkelt att variera (för kroppen är bra på att buffra resurser i ett par dagar). Men för störst verkan, så ska du gärna tänka på "kolhydratsladda innan träning och fyll på med proteiner innan och under "superrest""

Ät varierat och blandat (både i tillagning och ingeredienser) men kom ihåg, överdriv inte! Lagom är ordet!!!
Är inte så svårt när man har rutin

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem

Jag är ren amatör och har inte tränat på 10 år dock tar jag upp nått andra inte har sagt!

Vi är alla olika, har olika gener och förutsättning att bygga muskler.

Vad jag tycker är viktigast är att äta rätt, vila/sov och träna rätt/undvik skador(lyssna till din kropp). Träna inte när du är sjuk!

Kan du tillräckligt mycket om mat så kommer du kunna balansera själv.
Ang tillskott så tycker jag du har fått väldigt många bra svar.

Måste bara säga att den kropp du länkade till är inget man får bara sådär, tar många år träning/kondition och kost eller ha gener för det.

Permalänk
Medlem

Roligaste tråd jag läst på länge.

Mat,mat och mera mat och bra sömn är vad som behövs.
Det ska vara rätt slags mat med rätt fetter och inte va fan som helst.
Ät 6 riktigt lagade rätter om dagen , Träna hårt och slarva inte med sömnen och låt flaskan stå kvar i barhyllan är mitt råd.

så här ser mitt kostschema ut för att ge ett hum.

Frukost och fram till läggdags
5 hela ägg
100g kalkon
15g kokosolja
Kiwi
lax
vit fisk
grönsaker
ris
kyckling
1/2 avocado
potatis
rött kött
ananas
grönsaker
linfröolja
Ris
kyckling
kokosolja
grönsaker
papaya

2 hela ägg
rött kött eller långsamt protein
jordnötsmör innan läggdags

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

@JBE:
Angående veg. kost. Frank Medrano säger jag bara

Frank Medrano är ju inte direkt biffig. Han är galet rippad och stenhård men inte vidare stor. Han tränar ju iof inte för bodybuilding heller så det är inte så konstigt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Snart kommer nästa kompis "Du kommer aldrig få stora muskler eller några muskler alls om du inte använder anabola"

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Väldigt ledsen att det finns fortfarande sådana människor.

Till alla som verkar träna hårt och vill leva nyttigt, det finns en gräns med allt se till att vara lyckliga och också nöjda mer er själva/kropp, det kan tyvärr gå till överdrift.

Och varning till alla som anser att anabola är "ok", har varit med om personer som dött p g a dessa, ej direkt men bidrog till det.